En ny cykel blir till tråden...

Meningen med mitt/mina inlägg var inte att ifrågasätta Bangs hojs vikt i sig. Snygg hoj som säkerligen är mycket lätt också. Min poäng var bara att man ska väga hojen komplett om man vill veta exakt vad den väger.

Var tvungen att ta lite frisk luft efter denna heta viktdebatt. Bjuder på två bilder där man på en bild ser den osmakliga styrlindan och smått överviktiga Evo'n.

På höga höjder

liggamedgubbar.jpg ht=725

Här är objektet.

jajagvetvet....jpg ht=485

Snyggt! Nog den lättaste northshore hojjen jag sett ;-)

Gillar att det smugit sig in lite rött på cykeln (inte bara svart vit). Fast du måste ju fixa bromsvajjrarna...
vajjer.JPG ht=400

RacingRalf och Principia: Jensen har inget excelark vad jag vet. Sen behöver det väl inte betyda att jag inte väger cykeln komplett också för att få rätt vikt eller? Fördelen med att väga allt för sig är att du kan se vad som väger, vad som är billigt att lätta och lite så. Jag brukar väga allt utom fettet då jag oftast inte bygger ihop en cykel helt klart på en gång.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> GöranH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger 3405 gram.
>
> +1

Då blir det enligt min miniräknare 3406 gram.

Den är rackarns fin Bang!

Enda smolket i bägaren är min (helt subjektiva och omotiverade) aversion mot mkt text på fälgen. Men å andra sidan så har ju ramen förärats loggor precis överallt så det går ju lite hand i hand. Svårt...

Den ser jävligt snabb ut också.

Tack Z.

Ska inhandla stänkiskar till pendlaren i eftermiddag, sedan blir det full fräs i snömodden. 4cm nysnö sgägs det ska komma under dagen. Woha!

Vägd cykel enligt bilden ovan med okapade bromsvajrar och skyddsplast kvar i hjulen.
Däcken är pumpade till minimun nivå och fastlimmade enligt medföljade instruktion från däcktillverkaren.

Dagens första viktcheck.

Cykelbutik vid Norrmalm. Digital hängvåg: 6.37kg

Dagens andra invägning hos en cykelbutik söder om söder landande på 6.47kg

Dagens tredje invägning hos en bilreserversdel butik landande på 6.4kg

Dagens fjärde invägning hos min LBS gick den in på 6.41kg

Dagens femte invägning hos min lokala matbutik landade på 6.39kg

Dagens sjätte invägning hemma hos mig landade på 6.3kg minus min kroppsvikt.

Bang skrev:
> Dagens sjätte invägning hemma hos mig landade
> på 6.3kg minus min kroppsvikt.

Och 6.3 kg minus din kroppsvikt blir?

Oroande stor spridning på vikten, har du verkligen vägt hela cykeln alla gånger? Kan du glömt någon liten del mellan varven?
Eller är det med och utan smuts?
:)

För att vara seriös så är den riktigt snygg. Lite nyfiken på bromsarna, är de bra?

Olika typer av vågar. Jag har inte hunnit testa bromsarna men jag ska dra på gula klossar jag fick med hjulen.

Det var lite pinsamt å fråga om jag fick låna grönsaksvågen i matbutiken trots att jag är en välkänd kund där.

Killen garva å sa att det ok. Sedan tog jag in cykel och kunder inne i butiken tittade lite konstigt på mig när jag hängde upp cykeln i metallskopan ;)

Bang skrev:

> Killen garva å sa att det ok. Sedan tog jag in
> cykel och kunder inne i butiken tittade lite
> konstigt på mig när jag hängde upp cykeln i
> metallskopan ;)

:D

GöranH skrev:
> Haha klockrent Bang.
>
> Jag skulle dock vilja se när du kliver in på
> damernas på Centralbadet, och ber att få låna
> deras personvåg.

Då kommer vågen visa 3,2 kg :o)

/G

Bang skrev:
> Olika typer av vågar. Jag har inte hunnit testa
> bromsarna men jag ska dra på gula klossar jag
> fick med hjulen.

Fina bromsar, bra färgval Bang! Jag tror jag eventuellt har samma som du (det ser så ut) fast jag köpte mina från planet X...
Kan informera om att de tyvärr är något sämre än standardbromsar.
jag upplever att de nyper sämre. Då jämför jag med Dura Ace samt Sram Force som jag haft tidigare med samma hjul och reglage. Det är inte samma kraft.

jag har dock kork-klossar, det kan definitivt spela roll. Tror nämligen kork är sämre än yellow king - swiss stop. Om det visar sig att du inte märker nån skillnad byter jag direkt. ska bli intressant att höra vad du tycker.

Jo jusste, det var Easton / Swisstop som ska på senare. Jag tyckte att medföljande klossar verkade lite hårda. Men vi får se. Ska testa cykeln på nästa innomhusträning i feb.

Kestrel CSX med en sjuhelsikes mix av gammalt och nytt. Ramen är helt röd och inte alls tonad som det blir med blixten emellanåt.

R0012937_resize.JPG ht=544

R0012941_resize.JPG ht=544

R0012948_resize.JPG ht=544

Soffbilden
R0012962_resize.JPG ht=544

Och nä jag har inte vägt den på tre eller ens en enda våg så tills dess kör vi på 5,74 kg tycker jag. :)

Det är iaf snygga bromsar du har och inte tusan bromsar man sig framåt, nä viktigare då att ha bra vevar vilket du också har. O lindan är snygg den med - snyggare än Eastonloggorna tycker jag... :)

Jag kunde inte låta bli när jag hittade denna på rea hos JensonUSA. Har suktat efter den ett tag. Fick hjälp av Daner (stort tack!) att få hem den till Sverige. Hade dessutom tur och slapp av bara farten tullen. Tackar.

Titus MotoLite

DSC_0212_01.JPG ht=482

Lite röda detaljer

DSC_0215_01.JPG ht=482

Styrlager, gaffel och styrcombo på plats

DSC_0220_01.JPG ht=482

Halvklar. Aston har skittråkigt i bakgrunden.

DSC_0216_01.JPG ht=482

Bromsluftning

DSC_0223_01.JPG ht=482

DSC_0225_01.JPG ht=482

Väl inkörd gammal trotjänare.

DSC_0227_01.JPG ht=482

Klar

DSC_0228_01.JPG ht=482

Wow rooth! En sådan var det jag ville ha egentligen. (Väntar nu på Fultysk-in-box från DHL).
Gratulerar! Vågar inte fråga vad den kostade...

/FRedrik

Tillbaka
Topp