En ny cykel blir till tråden...

BTO skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är början på min titan hoj. Ni får ha
> överseende med kass kvalité på bilderna.
>
> Uppdateringar kommer....
>
> //Andreas

Hur mycket väger den?

Sista tingen til cykeln för att få en stadscykel istället för en touringcykel.

DSC04279.JPG

http://www.kraussbicycles.com/?p=982

Monteras då jag är tillbaka från studietur och den förhåppningsvis kommit över atlanten.

Snyggt rack Rubing. Våra projekt liknar varandras mer och mer. Som jag skrev tidigare skiljer materialet i ramen (titan vs stål) men likheterna blir fler och fler. Mitt rack (Porteur Rack) köpte jag av Velo Orange där du köpte skärmarna.

Vad har du för vevparti och vevaxel (längd)? Min tanke är att få in ett modifierat Grand Cru Porteur Style Chaincase (även detta från Velo Orange) mellan vevarm och klinga.

Gubbcyklist skrev:
> Snyggt rack Rubing. Våra projekt liknar varandras
> mer och mer. Som jag skrev tidigare skiljer
> materialet i ramen (titan vs stål) men likheterna
> blir fler och fler. Mitt rack (Porteur Rack)
> köpte jag av Velo Orange där du köpte
> skärmarna.
>
> Vad har du för vevparti och vevaxel (längd)? Min
> tanke är att få in ett modifierat Grand Cru
> Porteur Style Chaincase (även detta från Velo
> Orange) mellan vevarm och klinga.

Jag fikk tag på ett väldigt billigt raceface mtb vevparti på ebay innan det blev känt att de skulle återuppstå. Så där gikk kostnad føre utseende. Det är samme vevaxellängd som shimano hollowtech II.

Med det vevpartiet jag har tror jag det blir svårt å få in et chaincase før att vevermen er gjuten sammen med en av armarna som håller i klingan. Annars skulle det ikke vara något problem.

Med rohloff og mtbvevparti må man montere klingan på innsidan av armarna. Tror det står någonstans at det rohloff sin kjedjelinje er 45 men det må kollas upp.

Hur man räknar ut vevaxel utifrån det har jag ingen aning om.

Ser fram emot å se din cykel färdigbyggd.

Vänd på siffrorna, ett Rohloffnav har 54 mm kedjelinje :-) På ett mtb-vevparti ska klingan alltså sitta på ytterplats.

Får hem mitt Rohloffhjul om två veckor, sedan saknas en massa smådelar varav vevpartiet blir det klurigaste. Kanske blir det ett Middleburnparti, vi får se.

Bilder (hoppas jag) kommer, när jag kommer igång med monterandet (vilket i och för sig kan dröja ett tag. Har samlat delar i snart tre år!!!).

Lev väl

Det stämmer säkert att det är 54 men det blir ganska sned kjedja om klingan sitter på ytterplass (av erfaring på både mitt gamla och nya vevparti).

Lycka till!

Idag om Vitus gaffeln så nu är alla delar hemma till mitt budget CX bygge. Den ska få skärmar och användas som pendlarhoj. Kommer att ha kostat 2300:- för mig så det är ju rätt bra. Men då fick jag ett par STI reglage som ser riktigt sunkiga ut. Så de kanske blir till att köpa nya efter ett tag.

Ikväll ska gaffeln lackas sen ska brömsar, skärmar och reglage monteras.

303028_10150383298606866_533991865_8236584_998661054_n.jpg

VM ränderna, mums.
374750_10150383299381866_533991865_8236586_1811717453_n.jpg

STIZZE skrev:
> Är det bara jag, bilden, eller är framhjulet
> mindre än bakhjulet eskil?

Det är du.

båtbensbudet skrev:
> Oj 2300 känns ju onekligen som ett kap! Med svart
> gaffel kommer den dessutom o vara jäkligt snygg!

Ja, det är billigt. Fick ramsetet med en ny SLR sadel på för 1000:- Den sålde jag för 500:- och sen föddes idén av att bygga BILLIGT! Sen anordnade jag en Yardsale i Jönköping och lyckades finna mycket av det som behövdes.
Nu ska jag lacka gaffeln svart!

två paket kom på posten..
iphone049.jpg
iphone052.jpg

Skruvade ihop en del första kvällen bara för att känna känslan. Taskiga mobilbilder, sorry!
iphone060.jpg

mer kommer om någon senare, väntar på lite andra delar!

jo helstelt är kul ibland skumpar en del men det blir liksom aktiv cykling,inte snabbast, inte bekvämast men kul!Skruvade lite till idag mellan allt annat..

iphone088.jpg

iphone089.jpg

En del blir lite provisoriskt. Ska byta bromsar men budgeten tillåter inte riktigt, Har en magura louise frambroms som funkar ok och en magura Gustav M som läcker uppe vid handtaget om någon vill byta mot en bakbroms som funkar ok. 32 fram niodelat 12-34 bak ska bli intressant. den kommer inte att bli snorlätt men helt ok för att vara 29a i stål.

Gaffelröret behöver kapas men jag vet inte hur länge jag kommer att köra helstelt så jag försöker spara lite på det för att göra den mer lättsåld. Nu vill jag bara få ihop det sista så man kan få åka lite! jävligt sunkiga mobilbilder ser jag nu..

jo, snabb lär den bli när det är hyggligt platt men när det blir stökigt och tekniskt så tappar jag lite. Och stökigt är det ofta..framförallt att tappa markkontakten tycker jag saktar ner ner, måste planera mer för att hinna bromsa osv.

fick skruvat tillräckligt mycket för en liten provtur, fortfarande utan bakbroms men det går iaf att få en upplevelse av hur det kommer att kännas (det känns bra:-)!

iphone095.jpg

Pedalerna ska självklart bytas mot ett par spd men dessa är smidiga att ha på så länge det monteras och provkörs. Det lär kapa ett kilo..

bjorre skrev:
> Har inte Deda en egen stl. på sina styren? .. och
> därmed även stam?

Var du tvungen att säga det där. Både stammen och styren är ju på väg hem till mig nu...
Gah! Måste dubbelkollas...

Globalistic skrev:
> Dubbelkollat.
>
> Stam 31.7
> Styre 31.8
>
> Humm...
>
> Blir det till att fila nu?

Inget problem, Har under åren använt Deda-stammar tillsammans med styren från andra tillverkare och även tvärtom med Deda-styren och stammar från andra tillverkare utan problem. 0.1mm är inte mer än att klämman i stammen klarar den skillnaden.

Det är 31,8. 31,7 ÄR 31,8. Jag körde Deda-styre och FSA stam ett par år.

Jag måste bara fråga Bang, du bygger nya cyklar varje år. Är det inga komponenter du bara kan hänga över ?

Nope, cyklarna säljs ju efter sommaren kompletta oftast. Det är roligt att testa olika grejer. Denna gång blir det aeroram, sram red, bb30, kompaktstyre och färdigbyggt kinahjul jag kommer få bekanta mig med.

Har haft Deda i kolfiber. Valde styret eftersom många pratar gott om Just FSA kompakt. Dessutom kör ju tydligen "Andy" med detta styre så det nam inte vara fel ;) dedastammen vaöde jag mest för designen skull samt att den väger hyfsat okej. Både styre och stam är inga lättviktare men inga bojsänken heller.

Jag förstår inte hur du tänket men det spelar ingen roll...

Måste bara fråga, varför inte Specialized? För du jobbar väl extra där?

Skogling skrev:
> Det är 31,8. 31,7 ÄR 31,8. Jag körde Deda-styre
> och FSA stam ett par år.

Där rasade illusionen av av Skogling var noga med sina cyklar..... Vad kan man nu lita På som står skrivet på internet?

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Svensk ekonomi hänger på Bangs cykelkonsumtion,
> ge honom inga dåliga idéer nu.

Snarare Kinas ekonomi är jag rädd. Fulkina.

Globalistic skrev:
> Har haft Deda i kolfiber. Valde styret eftersom
> många pratar gott om Just FSA kompakt. Dessutom
> kör ju tydligen "Andy" med detta styre så det
> nam inte vara fel ;) dedastammen vaöde jag mest
> för designen skull samt att den väger hyfsat
> okej. Både styre och stam är inga lättviktare
> men inga bojsänken heller.
-----------------------------------------------------------
Jag hade valt 3T kompakt i stället, givetvis i kolfiber :-) T

Globalistic skrev:
> Bra! Annars får jag vara beredd på att den kan
> explodera när jag cyklar i över 12km/h...

Shit! Du är en snabb cuklist!

DSC_0560.JPG

En ny ram tittar fram.

DSC_0566.JPG

Den stackars gamla organdonatorn. Tacksam för mekplats och hjälp på Hagacykel i Nyköping

DSC_0564.JPG

Vevar, framväxel och pedaler på plats.

DSC_0572.JPG

Intern wire-dragning är inte att leka med, det kan ta nästan hur lång tid som helst, men nästan färdigt resultat.
DSC_0574.JPG

Det jag lärt mig på detta cykelbygge förutom att wiredragning är svårt är att det är ännu svårare att ta bygg-bilder. Dock är det en större utmaning att bygga en MTB för där är det så många standarder att ta hänsyn till, bromsar, hjulaxlar, top-swing osv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp