En nybörjar fråga ang racerdäck.

Jag funderar på detta däck på bilden som är mitt bakhjul.

Anses det som slitet och bör bytas ut?
Eller går det att köra med ett tag till?

Om det är svårt att avgöra pga dålig bild så kan jag ta någon ny bild.

MVH//Chrster

Bilagor

• 20161016_172457.jpg
    20161016_172457.jpg
    146.1 KB · Besök: 326
Så länge du inte ser corden är det bara att köra. Med det sagt tycker jag det ser ut på bilden som att corden är på väg fram i mitten men det kan vara bilden också.

GustafH sa:
Så länge du inte ser corden är det bara att köra. Med det sagt tycker jag det ser ut på bilden som att corden är på väg fram i mitten men det kan vara bilden också.

De diagonala ränderna i mitten av däcket tyder på det. Men som sagt, så länge det inte är tävling eller du ska ut på nåt riktigt långt pass så kan du köra tills du ser den, eller nån slags slitagevarnare (ofta lila gummi närmast corden).

Kolla efter skärsår också. Lite svårt att se på bilden, men det ser inte så illa ut i det hänseendet på den uppvisade biten. Skärsår brukar i min värld leda till punkteringar förr eller senare (ofta förr), i synnerhet på slitna däck (som ju detta är).

Nu har jag varit ute och kollat igen och det verkar vara så slitet att corden börjar synas (Diagonala ränder)
men det däcket får hålla i år, så blir det byte till våren.

Tack så mycket för alla bra svar!

Christer85 sa:
Nu har jag varit ute och kollat igen och det verkar vara så slitet att corden börjar synas (Diagonala ränder)

Byter du nu slipper du köpa nya slangar!

Beror på om du tänkt dig att kunna köra 5 eller 500 mil till i år:)

Christer85 sa:

Vad är problemet med att skaffa nya däck? Gillar TS dem köp ett par nya dito, de där är ju tydligt slut i vilket fall som helst! Det är ju rätt kul att köpa däck och inte minst skönt och kul att cykla på nya däck! Byt ut de där iaf!!!

Fast det är roligare att lära sig byta slang och laga däck när det är (åtminstone) ljummet i luften & fritt från nederbörd.

Alltså, hur dyrt är ett nytt däck? Har man inte så stora krav (vilket man inte lär ha om man cyklar runt på corden) så kostar ett Continental Ultra Sport 150kr från bike24. Inte vare sig bästa punkteringsskyddet eller greppet, men bättre än ett som är slut.

Kurets sa:
Alltså, hur dyrt är ett nytt däck? Har man inte så stora krav (vilket man inte lär ha om man cyklar runt på corden) så kostar ett Continental Ultra Sport 150kr från bike24. Inte vare sig bästa punkteringsskyddet eller greppet, men bättre än ett som är slut.

+1 eller en miljon

Det där med att medvetet åka omkring på nedslitna cykeldäck har iaf jag aldrig förstått.
Man får t.o.m skapliga däck med punkaskydd för småpengar: http://www.wiggle.se/lifeline-prime-armour-racerdack/

Kurets sa:

Gäller bara att se till att inte Postnord sköter leveransen.

GoranS sa:
Kurets sa:

Gäller bara att se till att inte Postnord sköter leveransen.

Jomen.... Han skulle ju byta dem först nästa säsong? Då är det ju absolut hög tid att beställa. Postnord ska ju ha rimlig ledtid på sig...

Tillbaka
Topp