En titt på Kenda Regolith

Efter att ha varit på jakt på en vettig kandidat till nytt vinter(!)bakdäck har jag fått hem ett Kenda Regolith.
Min tidigare favoritkombo för hardtail-vintercykling har varit Magic Mary fram och Nobby Nic eller Hans Dampf bak,
men eftersom Schwalbes däckvikter blivit löjliga för däck med lite mönster har jag letat annat.

Ny kombo till vintern blir nu Kenda. Hellcat fram och Regolith bak.
På sommaren kör jag Maxxis DHR fram och Minion SS bak på heldämpat.

Nya ramen som hjulen skall sitta på kommer först om en månad så tyvärr har jag inte hunnit provcykla ännu.
Nu finns i alla fall möjligheten att jämföra mina två tidigare favoritdäck med Kenda Regolith.

20220421_171400.jpg

Modellen är Regolith Pro EMC 29x2.6 "Dual" som som sagt kommer gå som bakdäck.
Fram vill jag ha något med mer kantdubb.
Vikten anges till 971 gram +-49 gram på Kendas hemsida.
Hemmavågen som är allt annat än kalibrerad men "brukar visa hyfsat" visar lovande 942 gram.

Här ser man vad jag gissar är kanten mellan hur mjukt och hårdare gummi är placerat,
det som Maxxis kallar Dual.
Stick-E (50 Shore A Durometer) på sidorna och L3R Pro (60 Shore A Durometer) i mitten.
20220423_115453.jpg

Lite bredare och rundare profil än Minion DHR II 2.4
20220423_115743.jpg 20220423_120458.jpg

Lite bredare och rundare profil än Magic Mary.
20220423_115929.jpg 20220423_120601.jpg

Hur är det med bredden då? Alla däcken är monterade på DT-fälgar med 30 mm innerdiameter. Kendan är nymonterad (2 dagar) medan de andra suttit monterade i ett antal månader.

Kenda 2.6 64 mm över casingen. Eventuellt blir det mer med tiden.
20220423_120134.jpg

Magic Mary 2.35 knappt 61 mm över casingen.
20220423_120253.jpg

DHR 2.4 59 mm över casingen
20220423_120409.jpg

Däcket monterades slanglöst och höll ända från första pumpningen trycket mycket bra. Betydligt bättre än mina tidigare Schwalbe- och Maxxisdäck som ju ibland behöver tid på sig att bli täta.
Andra intryck är att dubbarna är lägre än på Mary och DHR, men detta var förväntat. Tror det kan bli ett bra bakdäck!
Återkommer med intryck efter provkörning. Nu bara att vänta på nya ramen. :-)

Bilagor

• 20220423_120644.jpg
    20220423_120644.jpg
    314.6 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Tjenare intressant läsning kör nämligen Regolith 2,4 fram hade tänkt prova 2,6 Regolith pro både fram och bak som vinterdäck 😆 vad tyckte du om Regolith?

Hej.
Har annan cykel/däck för sommarhalvåret, så jag har bara kört några vändor i sommarväglag med Regolith ihop med ett slitet MM av förra generationen fram.
Regolithen har uppfört sig fint, men det har ju varit mycket bra grepp i marken. Har precis monterat på ett Hellcat fram som jag ännu inte testat. Skall bli kul att se hur det funkar tillsammans när höstens väta och lera kommer.

Bara baserat på hur Regolith ser ut tror jag det är bättre för mig som bakdäck. Jag tycker att däcket känns för runt i profilen och med för små sidodubbar för att ge bra kantgrepp i höst- och vinterväglag för mig där jag kör.
Är ju van vid MMs sidogrepp.
Testar alltså istället ett Hellcat fram.
Hade jag köpt Kenda idag hade jag också sneglat på Karma 2 Pro att ha bak, det har fått fina betyg i de tester jag läst.

Hej.
Har annan cykel/däck för sommarhalvåret, så jag har bara kört några vändor i sommarväglag med Regolith ihop med ett slitet MM av förra generationen fram.
Regolithen har uppfört sig fint, men det har ju varit mycket bra grepp i marken. Har precis monterat på ett Hellcat fram som jag ännu inte testat. Skall bli kul att se hur det funkar tillsammans när höstens väta och lera kommer.

Bara baserat på hur Regolith ser ut tror jag det är bättre för mig som bakdäck. Jag tycker att däcket känns för runt i profilen och med för små sidodubbar för att ge bra kantgrepp i höst- och vinterväglag för mig där jag kör.
Är ju van vid MMs sidogrepp.
Testar alltså istället ett Hellcat fram.
Hade jag köpt Kenda idag hade jag också sneglat på Karma 2 Pro att ha bak, det har fått fina betyg i de tester jag läst.
Okey tackar så mycket för info 😀👍

Topp