En viktig fråga!

Montana

Ny medlem
En viktig fråga!
Halloj gott folk.

Jag är sedan 1 år tillbaka ägare till en Scott Spark 950 som jag är riktigt nöjd med. Trots att jag inte är särskild kunnig eller erfaren när det gäller mtb så känner jag att jag dras allt mer till att åka så svåra stigar och gärna nedförsåkning som möjligt. Tanken är att även ge mig in på downhillåkning om jag kan... nu vet jag att min cykel inte är direkt optimalt för downhill men kan jag uppgradera den så att den blir en mellanting som passar för både downhill och vanlig skogsåkning? Kan jag tex. Byta dämpar fram och ev. gå ner i hjulstorlek ?
Vilka dämpare skulle ni rekommendera (gärna med luft och som är kompatibla med scotts fjärrlock)?

Alla svar tas emot med största tacksamhet :)
/Montana

En viktig fråga!
Montana skrev:
-------------------------------------------------------
> Halloj gott folk.
>
> Jag är sedan 1 år tillbaka ägare till en Scott
> Spark 950 som jag är riktigt nöjd med. Trots att
> jag inte är särskild kunnig eller erfaren när
> det gäller mtb så känner jag att jag dras allt
> mer till att åka så svåra stigar och gärna
> nedförsåkning som möjligt. Tanken är att även
> ge mig in på downhillåkning om jag kan... nu vet
> jag att min cykel inte är direkt optimalt för
> downhill men kan jag uppgradera den så att den
> blir en mellanting som passar för både downhill
> och vanlig skogsåkning? Kan jag tex. Byta
> dämpar fram och ev. gå ner i hjulstorlek ?
> Vilka dämpare skulle ni rekommendera (gärna med
> luft och som är kompatibla med scotts
> fjärrlock)?
>
> Alla svar tas emot med största tacksamhet :)
> /Montana

Sälj och köp en genius?

En viktig fråga!
Enkelt svar är nej.

Det går säkert att anpassa den lite men ramen är inte gjord för de belastningar det kommer att ge upphov till.

Det bästa du kan göra som är rimligt för att göra den roligare i stök är greppiga däck, åtminstone fram, och eventuellt en sänkstolpe om du inte gillar att sänka sadeln för hand.

En viktig fråga!
Ja men just det... :) jag ska kolla in de. Men jag tror att det blir svårt och få ut rätt värde på min cykel som använd ( även om den är väldigt lite använd) så i första hand tror jag mer på uppgradering.

En viktig fråga!
Montana skrev:
> Rattnalle,
> När ramen knäcks?? Den är inte gjord av plast
> direkt?? :) lite bör den väll tåla ändå!?

Varför frågar du här om du inte gillar svaren?

En viktig fråga!
Jag ogillar inte svaren men jag har väll rätt och ifrågasätter eller?
Har någon här erfarenhet av att ha knäckt scott ram i samband med nedförsåkning?

En viktig fråga!
Börja med att åka till tex Järvsö. Att åka runt i barbro tex är kul med vilken cykel som helst. Sen kan du ju hyra en cykel å testa med också så får du känna skillnaden. Tycker en ren DH kan bli lite för mkt cykel på enklare leder

En viktig fråga!
Tack Fredrik
ja en ren dh cykel blir ju inte så bra för vanlig skogsåkning. Scott Genius verkar vara väldigt intressant då den känns som en bra mellanting.
Vet ni här vad man kan begära för en Spark 950?

En viktig fråga!
Montana skrev:
> Rattnalle,
> När ramen knäcks?? Den är inte gjord av plast
> direkt?? :) lite bör den väll tåla ändå!?

Inte om du gör de modifieringar som krävs för att den ska bli duglig utför. Längre gaffel till exempel ökar belastningen på styrhuvudet kraftigt. I synnerhet om du börjar hucka med cykeln, något den knappast är gjord för.

En viktig fråga!
Ok tack rattnalle.
Och när jag tittar på dämpare så ligger de mellan 4-6000 i alla fall så klokast är att byta cykel direkt.. någon som är sugen på en Spark 950 som är nästintill nyskick? :)

En viktig fråga!
Rule #12

// The correct number of bikes to own is n+1.

While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written
as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner.

Med andra ord. Köp en till cykel. Du har behov som din nuvarande cykelpark inte kan tillfredställa -> fler cyklar.

En viktig fråga!
Börja med de enklaste grejerna. Spark är en XC så nån downhill blir det inte, men du kan ändå fixa till den lite grann om du vill köra hårdare i skogen och lite utför.

Du kan börja med att byta däck. Om du har Rocket Ron på, så är det ett utpräglat XC-däck. Testa en mer fläskig däck-kombination, med stor luftkammare (2,25-2,35) och ett mönster för enduro. Det finns en massa att välja på och jag kan skriva lite namn som Hans Dampf, Magic Mary, Minion, Chunky Monkey men det finns andra här som vet bättre vad som är hetast nu. Det kommer bli tyngre och trögare men mycket tryggare.
Det kostar kanske 600-800kr om du letar lite.

Nästa sak du gör är att byta till en kortare styrstam och ett bredare styre. Är styret 700 prova 740 och styrstammen kan du byta till nån 20-30 mm kortare.
Styre kostar 200-400kr och samma för en styrstam.

En lite större utgift kommer sen i form av en höj och sänkbar sadelstolpe. Inget jag köpt till någon cykel har förändrat min åkning så mycket som en "dropper post".
Där blir nog utgiften runt 1500-2000kr

100mm slag fram och bak är förstås för lite för DH eller ens vad som anses OK i enduro men det räcker ändå en bit. Det är ju en ganska kapabel cykel ändå. Att börja med att uppgradera gaffel känns inte så meningsfullt, då det är en ganska stor utgift, men en 120mm gaffel skulle cykeln nog klara av utan vidare och utan att du får alltför mycket ändringar av geometrin. Men då börjar det kännas som en annan cykel är ekonomiskt försvarbart.

En viktig fråga!
Stort tack för ditt mycket utförliga svar Kristoffer, det märks att du vet vad du pratar om.
Jag bor i Gävle så det närmaste downhill backen för mig är Järvsö vilket jag inte har riktigt tid att besöka ofta pga. Jobb och barn. Just därför blir det mest steniga stigar i närheten av mitt hus. Av den anledningen vill jag inte köpa en extra hoj och vill inte hellre modifiera min över vad som är skäligt..
jag tror att det klokaste vore att byta cykel och Geniusen verkar passa bra för båda ändamålen. Har ni förslag på andra cyklar i samma prisklass som Scott Genius? Som är en bra mellanting?

Tillbaka
Topp