[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen

Eftersom jag fick stryk av en danskjävel i den heta motionsklassen i Vallåsen var det dags för upprustning...
Kör lite forward geometry med 30mm stam och large ram.
12.9kg

Ettcykelen_004.jpg

Min Spectral är inne på 3dje säsongen nu men, i år så prövä jag en Monarch XX dämpare, å Flow-hjul. Dämparen funkar riktigt bra tycker jag. Men jag är ingen "finsmakare" när det gäller bakdämpare häller. Den går som ett spjut både upp och ner tycker jag.
Funkar fint till att traila med, känner mig precis som Mcaskill. Roam 50 hjueln ska få agear XC hjul eller back-up när jag satsar allt i motions klassen på Enduroserien ;)

Har inte hunnit provköra Flow-hjulen än men dem ser ju bra feta ut i alla fall! Med en Sram XG kasette så hoppar inte häller kedjan ner när jag trampar bakåt på största drevet, vilket den gör med x0 kasetten på Roam 50 hjulen.

Zee bromsar med organiska klossar på efter Elexir 7:orna blivit svampiga. Kapade sönder kedjestyraren så att ett 28 drev skulle passa. Funkä fint dä mä :)

Såg att årets Dam modell av Canyon Spectral var inte alls olik den cykel jag har byggt mig... :)

Bilagor

• båge2.jpg
    båge2.jpg
    236.3 KB · Besök: 264
Senast ändrad:
Enduro comp 650b.

Har varit ute och rekat på grefsenkollen och årvollåsen ca en vecka nu inför bl.a. sommarens turer, hittat rejält mycket utförsåkning, grymt glad för det! Väldigt mycket klättring också, men det är skoj!
Kan träna på helt ny nivå nu när man har bra höjdmeter att jobba med.
Super nöjd med min hoj!

Bilagor

• IMG_1840.JPG
    IMG_1840.JPG
    654.5 KB · Besök: 258
Specialized Comp 2015, DMR V12 pedaler (numera), Dropper post, Spank Spoon 785 styre (numera), Superstar components Supra35 hjul annars i standard skick, fungerar fint för mej

Bilagor

• IMG_4535.JPG
    IMG_4535.JPG
    72.8 KB · Besök: 256
Uppdaterade min Spectral 29" lite till den här säsongen (se den här https://happyride.se/forum/read.php/1/2374189/2590889#msg-2590889 som ny), nu blir det lite bokslut.

Nya hjul, DT XM 481 på DT 350, för bilden och resan till Morzine blev det Magic Mary SG slanglöst + sintrade belägg, nya XT Ice Tech skivor. XT 1x11 och Absolute Black 32 t oval klinga. Styrare från Superstar för direct mount. Servade Pike och Fox CTD hos Fillariosa, fick samtidigt lite ny shimsning. Nytt 780 mm styre från Answer och ODI Ruffian grepp. Offset bushings från offsetbushings.com gav nog 1° till flackare vinklar, är nog nere runt 66.5° HA nu med 150 mm Pike. Bushings gjorde mycket för cykeln, framförallt är det nog sänkningen av vevpartiet, kurvtagning känns stabilare etc.

Får se om det blir nytt vapen nästa säsong, eller om det finns mer tweaks att göra. Kanske en Monarch Plus vore bra att ha...

Bilagor

• spectral_super_gravity.jpg
    spectral_super_gravity.jpg
    356.5 KB · Besök: 254
en recluse pro, än så länge stock. har tänkt skaffa extra hjulpar modell bredare innermått, en mudguard fram, å fixa slanglöst

edit; en till bättre bild från när den stod hos leverantör

Bilagor

• 14572539_10207207312172921_1703682028_o.jpg
    14572539_10207207312172921_1703682028_o.jpg
    301 KB · Besök: 262
  • 14456940_1249841085102704_673141004_o.jpg
    14456940_1249841085102704_673141004_o.jpg
    261.2 KB · Besök: 269
Senast ändrad:
Det blev ett nytt vapen till nästa säsong iaf även om så inte var den ursprungliga tanken...:) En Whyte T-160RS som är förvånansvärt rapp för att vara en såpass utförsorienterad cykel. Den kommer att gå fort, det känner jag på mig:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    251.9 KB · Besök: 254
Kapar tråden lite om jag får...ser många "udda" märken här i tråden och jag undrar om det finns någon mer prisvärd instegsmodell bland dessa som man kan titta på istället för att snegla på Specialized o.s.v.

Tack på förhand

HenkeN sa:
Kapar tråden lite om jag får...ser många "udda" märken här i tråden och jag undrar om det finns någon mer prisvärd instegsmodell bland dessa som man kan titta på istället för att snegla på Specialized o.s.v.

Tack på förhand

Ytterst oudda efter Jeffsyns entré, men YT ger dig väldigt mycket för pengarna!

HenkeN sa:

Tack på förhand

Bird Aeris är en annan som är prisvärd.

dnleriksson sa:
HenkeN sa:

Tack på förhand

Ytterst oudda efter Jeffsyns entré, men YT ger dig väldigt mycket för pengarna!

Capra AL ser ju onekligen prisvärd ut...eller alla gör det

rolhe09 sa:
Det blev ett nytt vapen till nästa säsong iaf även om så inte var den ursprungliga tanken...:) En Whyte T-160RS som är förvånansvärt rapp för att vara en såpass utförsorienterad cykel. Den kommer att gå fort, det känner jag på mig:)

Toppen & GRATTIS till hålet i plånkan ;)
Vore trevligt att få testa precis en sån nån gång...

Kört fast på balkongen.
Bytt till matchande styre från spank i orange kulör dock ej på bild.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    396.1 KB · Besök: 236
Bor i Kungshamn och cyklar ibland i Göteborgstrakten också. Brukar försöka köra ett antal Svartvitt-tävlingar varje säson samt de flesta ESS:)

Japp det är orginalfärg, det roliga är att de flesta tycker färgen är najs medans jag själv var väldigt skeptisk då jag endast haft stealthblack cyklar tidigare. Men när priset blev för bra för att va sant så började jag nog gilla färgen :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp