Enduro/bikerally hur har ni löst tidtagningen?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har inte haft möjligheten att ta mej till något av alla dessa svartrejs som verkar så kul och trevliga. Så jag har inte kunnat göra några observationer om hur ni har löst det praktiska.

WalkieTalkie + Tidtagarur, synkade ur och start på givna helminuter, eller hur har ni meckat till det hela?

Senast ändrad:
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte haft möjligheten att ta mej till något
> av alla dessa svartrejs som verkar så kul och
> trevliga. Så jag har inte kunnat göra några
> observationer om hur ni har löst det praktiska.
>
> WalkieTalkie + Tidtagarur, synkade ur och start
> på givna helminuter, eller hur har ni meckat till
> det hela?

De två rejs jag har varit med på har gjort på följande sätt:

1. Två har synkade klockor. Vid ett visst klockslag släpps första åkaren iväg och sedan får en och en åka med en minuts intervall. Nere vid mål står någon och klockar utfrån det första klockslaget. Typ..

Fördelar: Du kan köra på i målgången då någon klockar dig.
Nackdelar: Det krävs ganska mycket planering och fler funktionärer.

2. Man använder samma utrustning som orienterarna använder. Då har du en pinne på fingret som du stoppar i en dosa. Dosan piper till och pinnen (!) registrerar tiden för start. När du går i mål stoppar du pinnen i en ny dosa.

Fördelar: Man behöver bara sätta upp en dosa vid start och en vid mål. Sedan läser man av varje pinne enskilt.
Nackdelar: Man måste stanna vid målgång och sätta in pinnen vid dosan.

/G

På Trans Provence användes ett system liknande 2:an. Starterna skötte man helt på egen hand för det mesta medans det stod någon berädd att blippa dig vid målgång.

Stor fördel att man kan ha folk ute på samma delsträcka samtidigt utan massa bök. Även där sparades tidsstämplarna på korten dvs de behövde samlas in varje kväll för att tömmas.

Jag har testat lite olika varianter på tidtagning. Dels de två ovan men även kom-radios där man räknar ner 3,2,1,kör och så står nån i mål och startar och stoppar tidtagningen, samt riktig tidtagningsutrustning.

På dh-tävlingar där marginalerna är små är det sista alternativet att föredra, men det är också helt klart det jobbigaste.

Annars var det vi körde igår, med orienteringspinnar från sportident det markant smidigaste jag stött på. Såg egentligen inga nackdelar bortsett från att man inte kan målspurta och att det blir en hyresavgift.

I Falun hade de värsta chipsystemet men det kostar fläsk vill jag lova. Hagdal kan kanske svara på vad exakt det var för nåt.

Vi använde Sportident nu senast och det är vad Göteborgarna har använt senaste året och finnarna har använt i flera år.

Stalle

Jaha där ser man.
Om man nu mot förmodan skulle ha tid och ork att arrangera något i hemtrakterna, så kan jag ha viss förståelse för det negativa med Sportident att det kan bli problematiskt att fokusera på spurt i mål.
Och den typen av terräng som bjuds och där jag i bakhuvudet har en del sträckor, så är det nog ganska inbjudande att fokusera på slutspurten över mållinje i ganska hög fart.

Tack för infon i alla fall, nu vet jag lite mer. (Lär väl sluta med att jag ändå inte orkar/hinner arrangera, så kanske är hela tråden onödig för direkt nytta, till skillnad mot alla andra trådar just nu. :)

Fast jag ser inte slutspurtsförhindret som ett hinder, det gäller ju alla så det blir jämlikt ändå. Alternativt är det den som är bäst på att spurta och tvärnita som får bäst tid.

Luthman Photography skrev:
> Alternativt är det den som är bäst på
> att spurta och tvärnita som får bäst tid.

"Bästa bromsarna vinner" :)

/Johan

Bara kört ett enduro men det här med sportident var ju grymt smidigt. Enda är väl målgången som ni säger, men det funkade, annars vill man ju ha nån målbåge som man kan braka genom på slutet.

Jag och Stalle har arrangerat fem rallyn kom vi fram till i söndags och kört synkad starttid med klocka på fyra av fem. I lördags hade som sagt SportIdent och som arrangör var det bästa och mest lätthanterade tävligen vi stått för.

Fördelar (ur arrangörssynpunkt) med SI:
+ Mesta av jobbet med tidtagningen görs innan tävlingen, så på racedagen är det "bara" att se till det funkar. Tidtagning med klocka och penna/papper är rätt stressigt.
+ Att deltagare inte dyker och/eller bryter hanteras av sig självt, omkörningar likaså.
+ Bättre flyt på hela tävlingen, deltagarna behöver inte vänta på alla andra under racet.
+ Informationen finns kvar på pinnarna så det går lätt att kolla upp saker i efterhand.
+ Större ansvar på deltagarna.. :-)

Nackdelar (mot synkade klockor):
- Kostar att hyra.
- Man behöver ha en pc med sig ut i skogen för att kunna fixa resultaten på plats.
- Man behöver banda upp transporterna mellan specialsträckorna så att alla hittar, om man vill ha det självgående så att säga samt då behöver det ju vara ett lite begränsat geografiskt område. I Grycksbo-enduro körde vi fem mil ena dan, det hade ju varit jobbigt att märka upp innan. =) Fast i det fallet har man med sig två kontroller och läser av dem efter varje specialsträcka.
- Säkert nåt mer

Så om "kostnaden" för detta är avsaknad möjlighet till målspurt tycker jag att det är värt det, utan tvekan. Sen så är det nog inget rally som varit så tight att en målspurt är det som avgjort. Det finns så många andra sätt att förlora ett rally på.

Jag har aldrig arrangerat nåt, men jag håller med Schreddan. Att slippa vänta och slippa krångla är ju guld värt.

Att vara snabb i målspurten får väl bli ett nytt moment att träna på för de som vill vinna. Alternativt börja träna på någon form av tornerspel så att man kan blippa i farten.

> Att vara snabb i målspurten får väl bli ett
> nytt moment att träna på för de som vill vinna.
> Alternativt börja träna på någon form av
> tornerspel så att man kan blippa i farten.

Vi brukar köra med ident-pinnarna även på 2minuters DH-rejs här i Örnsköldsvik. Jättebra!
Målspurten är helt klart ett intressant moment. Vissa tar det lugnt och metodiskt medan andra kommer superstressade med världens bredsladd och med skakiga händer försöker att hitta hålet för att tiden ska stängas av. Jag har även sett folk som hoppat av cykeln i farten för att om möjligt kunna tjäna någon sekund.
På längre sträckor blir det oftast större spridning på fältet och då blir inte momentet med pinnarna vid målgång lika avgörande.

Svårt att hitta något bättre system för enduro/bikerally om man inte har en jättebudget och en stor organisation.

Sportident går att köra med fotoceller. Brukar bland annat användas på VM i orientering.

Många orienteringsklubbar har egna enheter och pinnar och det är säkert möjligt att hyra direkt av dem om man vill komma undan lite billigare. De kan säkert hjälpa till med programmering av enheterna också.

Edit: Emit har också system där det räcker att vara i närheten av enheten alternativt röra vid en platta. Dock är stämplingsbrickorna större.

Senast ändrad:
Ja, såg att det gick att köra med fotocell, det vore helt klart ännu smidigare.

"Problemet" med min orienteringsklubbskontakt är de använder sitt system på träningar samt vill ha rätt mycket tid på sig innan sina tävlingar för att programmera sitt system. Vilket gör att det är rätt mycket upptaget.

Fast hyra från SportIdent är ju inte så fasligt dyrt egentligen och bor man i norra Stockholm är det smidigt att bara hämta hos dem.

Jag betalar gladeligen en hundring till arrangören om de vill ha det för att få ihop ett rally.

En komplett tidtagning typ Mika timing med chip, mellantidsmattor +extra allt kostar ca 70.000:- för en tävling :)

Jag tyckte systemet fungerade klart bättre än förväntat. Vi körde det på backtävling vid hammarbyhillen för något år sedan och då var det riktigt dåligt. Men å andra sidan är man lite mer dum i huvudet när man når målet i toppen av en backe. Plus att man verkligen står upp och tookmatar då vilket det inte riktigt blev på SBr på grund av svängar och annat.

Kan nog vara värt att tänka lite på hur man lägger målet helt enkelt.

Något mer man borde tänka på om man använder systemet är att markera målet bättre. Kanske dra en markering tvärs över stigen två meter efter. För det blev mycket åka och leta när man var osäker på när målet närmade sig. Det var ju några som missade helt och fick vända.

Globalistic skrev:
> fotcellen är väl ganska dyr?

Det behöver den inte vara. vi har på jobbet tror jag.

Jag tyckte inte att uppmärkningen av målen var något större problem. Eftersom man redan kört en genomgång av rundan så var det ju fritt fram att memorera var målstolparna satt. Jag stannade till vid både start och målgång när jag körde först på visningsvarvet.

> Jag tyckte inte att uppmärkningen av målen var
> något större problem. Eftersom man redan kört
> en genomgång av rundan så var det ju fritt fram
> att memorera var målstolparna satt. Jag stannade
> till vid både start och målgång när jag körde
> först på visningsvarvet.

Glöm inte att du och jag sett mer av skogarna tidigare :-)

Nån borde göra något. Det borde verkligen inte vara svårt att bygga något SportIdent-liknande för någon elektronikpysslig.

lundatok skrev:
> Om det är RFID i pinnarna skulle det väl räcka
> att komma i närheten av en målgång
> (potentiellt).

Korrekt! Vi kör ett Australiensiskt system med RFID i klubben. Med två antenner kan man ha en målgång som är 3,5 meter bred. Där kan Du dundra igenom i 200 blås om Du vill Lundatok.

jansson99 skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det är RFID i pinnarna skulle det väl
> räcka
> > att komma i närheten av en målgång
> > (potentiellt).
>
> Korrekt! Vi kör ett Australiensiskt system med
> RFID i klubben. Med två antenner kan man ha en
> målgång som är 3,5 meter bred. Där kan Du
> dundra igenom i 200 blås om Du vill Lundatok.

Det är RFID, aktivt eller passivt, i de stora systemen. Utmaningen ligger väl snarast i att göra något pålitligt, exakt och användarvänligt.

jomper skrev:
> Nån borde göra något. Det borde verkligen inte
> vara svårt att bygga något SportIdent-liknande
> för någon elektronikpysslig.

Eller smartphone-app för synkad tidtagning?

Jag tog fram den lösningen som vi använder i Göteborg för att det var en enkel väg för att få ett som det så här långt visat sig vara ett robust system.
Utgångspunkten var att inte skapa något nytt utan använda vad som finns tillgängligt och där man fick vettig respons från leverantören. Där försvann EMIT från banan, Norge hänvisar till en sverigerepresentant som är helt osynlig. Svarade inte på telefon eller mail när det var dags.
Sportident var mer på (det var ju inte svårt) och tipsade om att man skulle kunna använda MeOS för att hantera utrustningen med ett minimum av utrustning. Det stämmer säkert för orientering där man vill jämföra totaltiden för banan primärt. Enduro är ju lite annorlunda då vi vill lägga samman tiden för delsträckorna utan transporterna eller ha en fast tid för vaje transport. Den funktionaliteten finns i MeOS men fungerar bara för en sträcka när jag provade, så de fick jag släppa.
Så det blev enklast att exportera data ur MeOS till excel vilket i sig inte är en stor sak men det är ju onödigt egentligen.
Jag skickar med den manual som Kung Stalle o Shreddan redan fått så att ni andra som vill arra har samma information.
Det vore ju suveränt om någon har lust att ordna så att MeOS eller en annan lösning fungerar direkt utan filexport.

Bilagor

jansson99 skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det är RFID i pinnarna skulle det väl
> räcka
> > att komma i närheten av en målgång
> > (potentiellt).
>
> Korrekt! Vi kör ett Australiensiskt system med
> RFID i klubben. Med två antenner kan man ha en
> målgång som är 3,5 meter bred. Där kan Du
> dundra igenom i 200 blås om Du vill Lundatok.

Grymt, måste dreva om cykeln bara!

Sen ska man ju inte glömma att det är kompistävlingar, då kanske man kan stå ut med att få peta in en pinne i ett hål.... det är ju ändå ett lyft mot manuell tidtagning.

Men vill någon ta sig tiden att utveckla ett mtbendurospecifikt-system är det ju kanon.

Schreddan skrev:
> Men vill någon ta sig tiden att utveckla ett
> mtbendurospecifikt-system är det ju kanon.

+1

Jag skulle gärna gjort det om jag ansåg mig ha kunskapen men det har jag inte.

Stalle

MeOS är ju open source så det är en bra idé att skruva in funktionalitet för enduro-tävlingar i det snarare än att skriva något nytt.

Jag har kunskap för att göra det, men för att kunna göra det bra behövs testdata och i bästa fall tillgång till ett sportident-system för en tidsbegränsad testsession.

Jag tror att man gör så här:

Det finns INGEN på Happy som klarar att bygga ett bra och billigt tidtagningssystem! HåkanC är chanslös! Ingen annan klar det heller! Loooooooooooooooosers!

Jag håller på lite smått med ett sånt här system, fast utan någon speciell hårdvara.

Hoppas på att kunna visa något konkret till typ våren, men lovar inget.

Det är väl mycket annat man betalar för? Det kompletta systemet, vattentäta och pålitliga grejer, support, etc?

Låter perfekt tomashu, jag har data från ett antal tävlingar nu. Sportidentgrejerna kan vi hyra när du behöver dom antingen från någon Ol klubb i din närhet eller så försöker vi få till en deal med sportident direkt på Lidingö. Det borde ligger ju ligga i deras intresse att vi utvecklar en mjukvara som stödjer deras hårdvara.

Har tröttnat på att jag inte hittar något bra och billigt system för tidtagning så jag har börjat meka med ett eget.. RFID taggar med läsare, verkar funka riktigt bra men kräver en hel del mer testing innan jag vågar köra en tävling med det...

Bilagor

• 20150811_230913 (1).jpg
    20150811_230913 (1).jpg
    39.8 KB · Besök: 26
jbella skrev:
> Har tröttnat på att jag inte hittar något bra
> och billigt system för tidtagning så jag har
> börjat meka med ett eget.. RFID taggar med
> läsare, verkar funka riktigt bra men kräver en
> hel del mer testing innan jag vågar köra en
> tävling med det...

Tjena!

Tufft! Kanske vi i Nybro kan hyra in systemet (när det fungerar), vi tänkte arra Bikerally nästa år..
Hur går det med era planer på enduro/br-tävling?

=) Får jag allt att funka så kan vi nog lösa det. Måste betatesta mycket innan jag vågar testa det i en tävling.

Jo, vi kommer köra en enduro-ish tävling i höst förmodligen under september (inte med detta system dock). Sedan har vi lite mer (luddiga) planer för nästa år... Kör ni nåt i Nybro så kan vi nog komma en bunt från Växjö...

Hur stor är marknaden egentligen?

Pysslar ju lite med sånt här. Funderat på ett Sportident program för att hantera bil orientering, vilket är väldigt likt hur ett enduro är upplagt.

Speciellt nu med nya air plus systemet. Då man kan ha mållinjen istället för stämpling..

Liten, skulle jag gissa på, men vad vet jag.. Jag har knackat ett litet program också som läser av alla taggar och visar en resultatlista, men det behöver lite mer kärlek innan det funkar som jag vill..

Tillbaka
Topp