[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är från SS7 o är förmdligen ett hopklipp.
> http://www.vitalmtb.com/videos/features/ONE-LAP-En
> duro-World-Series-Rotorua-Stage-7-with-Iago-Garay,
> 28521/sspomer,2 är också ett hopklipp från
> SS7.
>

> Här är en rulle från
> SS1,http://www.vitalmtb.com/videos/features/ONE-LA
> P-Wyn-Masters-and-Sam-Blenkinsop-EWS-Rotorua-Stage
> -1-Kataore,28490/sspomer,2 men frånvaron av
> snitslar antyder att det är en "tjuvträning" med
> inhemskningarna Wyn Masters o Sam Blenkinsop.
>
> /S

Tight och off-camber! Jag tippar att Lau och Joe Barnes kommer göra bra ifrån sig.

Såg nu att banan verkar vara 60km lång med 7 SS och 1800hm klättring på en dag, alltså mer än den tidigare jobbigaste endagars i Whistler, även om den inte avslutas med samma 20+min mjölksyrafest. Jag tror fysiken kommer spela in en del, vilket talar emot wildcards som ex Sam Hill. Även om det vore så jäkla kul om det gick bra för honom.

Sherpa skrev:
> Jag gillar Enduro men fan vad det ser muppigt ut
> med goggles och XC-kruka. Helt otroligt fult!

+1
Btw nr 1. så tycker jag det känns fel att dom byggt in den där stenkistan som man ser i videoklippen.
Det är en sak om kurvor förstärks med berm eller stigen förbättras för att öka "flow'et" alt. att spåret dras över naturliga svårigheter för att "skilja agnarna från vetet", men att hel konstruera hinder som inte finns där naturligt känns helt enkelt inte rätt på ett enduro.

BTW nr 2. Lycka till Hanna!

// Larsa

Luthman Photography skrev:
> De kör väl i någon gammal DH-bana.

Jo fast stenkistan ser tämligen pinfärsk ut...
// L

Kul att så många DH killar ska köra men för sportens skull så hoppas jag nån av de som satsar på enduro helhjärtat tar hem det!

Jag ville inte ge några spoilers, finns en replay uppe på pinkbike.

Själv var jag uppe vid klockan sex imorse och följde upplösningen :)

larsaw skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De kör väl i någon gammal DH-bana.
>
> Jo fast stenkistan ser tämligen pinfärsk ut...
> // L

Den är från DH-banan dom körde i förrgår, en av enduro-sträckorna går genom en del av den banan. Så är det ibland, när man ska ner i stadion av publikskäl osv. 99,9% av denna bana verkar dock vara naturlig och gnarly cykling, så det är väl lite synd att dom TV-sänder det enda som inte är det och ger folk fel uppfattning.

Senast ändrad:
Det verkar ha varit problem med tidtagningen på sista sträckan. Än så länge finns bara pallplatserna annonserade, och inga tider.

För er som inte har kollat på pinkbikes sändning så rekommenderar jag den. Riktigt töntiga kommentatorer som vanlig vid Crankworx, men en del kul filmer från sträckorna.

http://www.pinkbike.com/news/coming-up-live-crankworx-rotorua-giant-toa-enduro-2015.html

(Inklusive en imponerande fullföljning på tomt däck på sista sträckan :) )

marran skrev:
> Och vad hände egentligen med damernas tidtagning?

När jag kollade live-tiderna på ews sida så skulle ACC ha förlorat typ 2 minuter till Cecille på sista sträckan och TMO skulle ha tappat runt 4. Jag gissar på att klockan inte nollställdes mellan deras starter helt enkelt. (Ingen av de krashade)

larsaw skrev:
> Btw nr 1. så tycker jag det känns fel att dom
> byggt in den där stenkistan som man ser i
> videoklippen.
> Det är en sak om kurvor förstärks med berm
> eller stigen förbättras för att öka "flow'et"
> alt. att spåret dras över naturliga svårigheter
> för att "skilja agnarna från vetet", men att hel
> konstruera hinder som inte finns där naturligt
> känns helt enkelt inte rätt på ett enduro.
>
> BTW nr 2. Lycka till Hanna!
>
> // Larsa

Den stenkistan körs/kördes inte på endurot, bara på DH-tävlingen. På endurot är det bandat så man får inte köra den.

Tydligen så kapade de bort sista halvan på en av sträckorna som skulle ha gått genom en rejäl naturlig stensektion. (Det finns en intervju med Curtis Keene där han undrar varför sträckan heter "rocky horror", "det finns ju ingen sten på den?")

Mina landsmän presterade bra: seger och 2 pallplatser i både herr och dam! :)
Sen är det kul att Vouilloz kom 6a.

Roligt resultat men synd dom fucka upp med tidtagningen... Joe Barnes satte dom på plats nr 70, han lär ju tänkt vad fan hände?! haha

Senast ändrad:
Riktigt kul att Sam Hill landade en tiondeplats, och dessutom snabbast på sista sträckan.

Lite synd att han inte ska köra i Skottland, tror det hade passat honom. Men hur som, nu är det väl bevisat en gång för alla att man kan vara konkurrenskraftig även på plattisar, skönt att det blev utrett :p

Vad tror ni om däcken som kördes?

Som vanligt var det många som körde "Magic Marker" (d.v.s svärtade Magic Mary).

ACC körde med Hutchinson Toro bak och nedklippt Michelin Wild MUD fram.
10731763_418203181691413_680086038_n.jpg

Lite lustigt att hon inte verkar ha någon däck-sponsor (förutom Mavic då). Undrar om det är ett medvetet val, för att kunna välja exakt det hon vill ha?

Michelin och Hutchinson verkar ha fått fram bra däck till i år, blir intressant att se vad det är för prototyp michelinåkarna har kört bak.

På bikecheck-bilderna har Fabien svärtade MM, jag trodde han var Michelinsponsrad. Känns ju lite märkligt att han skulle rata samma däck som Jerome vann på?

> Fast både Miche och Hutchinson har väl rätt
> tunga däck. Säkert bra för köttning i EWS men
> inget för vanlig stigåka/svenskduro tror jag.

Mjo, det är ju sant, eller ja, Wild Grip'r väger väl som motsvarande schwalbedäck. Mindre än min Onza Ibex t.ex.

Mina tidigare erfarenheter av Hurchinson Toro är überflexiga och sjukt läskiga när det är blött, men väldigt komfortabla även vid högre tryck. Men det var ju den gamla modellen, den nya verkar ju gå att använda faktiskt :)

> OT: Vad tycker du om gaffeln?

Kort svar: Jag tycker om den, mycket.

Långt svar: kommer kanske nån gång så småningom... ;)

theBrand skrev:
> Riktigt kul att Sam Hill landade en tiondeplats,
> och dessutom snabbast på sista sträckan.
>

+1, fast han blev t o m nia..

Flat pedal thunder from down under!!

theBrand skrev:
> Riktigt kul att Sam Hill landade en tiondeplats,
> och dessutom snabbast på sista sträckan.
>
> Lite synd att han inte ska köra i Skottland, tror
> det hade passat honom. Men hur som, nu är det
> väl bevisat en gång för alla att man kan vara
> konkurrenskraftig även på plattisar, skönt att
> det blev utrett :p

Vi kan vända på den klassiska steken och säga att han blev slagen av ett helt gäng som inte körde plattisar ;)

Själv byter jag lite hit och dit, men mer och mer spd. Å andra sidan är jag rätt dåligt exempel på vad man kan göra på en mtb

Jag menade inte att det skulle vara något bevis på att plattisar är bättre. Snarare att det faktiskt funkar bra med plattisar också.
Jag tycker det påstås lite var stans på nätet (mest amerikanska forum) att man måste ha spd för att kunna trampa. Och att det är så gott som ett måste om man vill satsa seriöst på enduro.

Jag hoppas den sanningen blir lite mindre vedertagen nu helt enkel. Så att folk kan köra det de trivs med utan att vara rädda för att de eventuellt skulle tappa fart på det . :)

Denna bild får symbolisera min ynka mediabevakning av EWS 2015 part 1:
image.jpg

BTW, ngn som set hur det gick för Hanna?
Hon var väl enda svensk på plats...

// Larsa

Av det jag såg från SS1 känns det som att plattisar hade varit en stor fördel där om inte annat. En väldigt stor fördel när ingen av toppårkarna kört sträckan i närheten av cleant. En sådan sträckan kan nog väga upp en väldigt stor del trampa på senare delar.

Hanna kom 36a av 39 damer som tog sig i mål.

Jag inte det spelar jättestor roll för proffsen, de får i och ur foten så fort ändå.
Men det vore ju kul om fler lite högre upp i resultatlistan körde med flats, så jag hoppas att det är som du säger och att några av toppåkarna byter till flats :)

I enduro så verkar man ju vinna på att offra lite XC-prestanda för en stabil och pålitlig setup.
Lite som Graves säger, han kör en setup han vet funkar och som håller hela rejset. Om det sen väger något kilo extra spelar ingen större roll.
Samma princip kanske kan appliceras på plattisar, om man fixar några kurvor extra med hjälp av extra snabb fotisättning, eller kommer upp efter en krasch snabbare. Då kanske det inte är så viktigt med den ev. vinsten när man trampar.

Det är inte att komma ur pedalen som är kruxet, det är att komma i den. När det blir den där fantastiska jordnötssmörsleran är det inte så lätt. Jag misstänker att det var lite liknande förhållanden som i DH-världskupen i Carins förra året då många i toppen valde att köra plattisar.

I de hastigheter jag cyklar i är det sällan något problem att vare sig klicka i eller ur. Jag trallade mig igenom keps cup igår och där var det ett par kurvor där jag slängde ut foten och sladdade lite. Det var aldrig nåt problem att få tillbaka den då. Om man däremot kör dretfort och det är lermos så blir det jävligare.

Det jag ville säga var nog att flrdelarna med plattisar är nog inte i första hand snabbt av och på (För EWS-dudes & dudettes), snarare att man kan göra småjusteringar med fotplaceringen.

Att du lyckas klicka i på keps cup är nog inte så relevant här...

http://www.pinkbike.com/news/video-...-bobbles-from-this-section-of-the-course.html

Av det som har visats från den långa sändningen från SS1 så var det ju ingen som körde det cleant. Även världens bästa åkare såg ut som klåpare när dom tog sig ner där.

Tillägg: http://www.pinkbike.com/news/coming-up-live-crankworx-rotorua-giant-toa-enduro-2015.html Från 39.30 är det damerna på SS1, kort mellansnack, sedan herrarna.

Senast ändrad:
theBrand skrev:
> Vad tror ni om däcken som kördes?
>
> Som vanligt var det många som körde "Magic
> Marker" (d.v.s svärtade Magic Mary).
>
> ACC körde med Hutchinson Toro bak och nedklippt
> Michelin Wild MUD fram.
> https://igcdn-photos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-x
> ap1/t51.2885-15/10731763_418203181691413_680086038
> _n.jpg
>
> Lite lustigt att hon inte verkar ha någon
> däck-sponsor (förutom Mavic då). Undrar om det
> är ett medvetet val, för att kunna välja exakt
> det hon vill ha?
>
> Michelin och Hutchinson verkar ha fått fram bra
> däck till i år, blir intressant att se vad det
> är för prototyp michelinåkarna har kört bak.
>
> På bikecheck-bilderna har Fabien svärtade MM,
> jag trodde han var Michelinsponsrad. Känns ju
> lite märkligt att han skulle rata samma däck som
> Jerome vann på?

Tycker det ser ut som han har ett svärtat michelin fram. Han kanske kör för Mavic nu när JC kör för Michelin.

jofahjalm skrev:
> Att du lyckas klicka i på keps cup är nog inte
> så relevant här...
>

Nej, det är ju lite det jag menar. Om jag klarar av att klicka i och ur utan problem i några 90°graderskurvor så tror jag inte att i- och urklickning är en anledning till att ews-dudes och dudettes väljer plattisar eller inte. SPD på den nivån handlar snarare om att maximera trampeffektiviteten än att känna sig säker på att man kan få i och ur foten.

> http://www.pinkbike.com/news/video-enduro-aint-eas
> y-some-hard-crashes-and-bobbles-from-this-section-
> of-the-course.html
>
> Av det som har visats från den långa sändningen
> från SS1 så var det ju ingen som körde det
> cleant. Även världens bästa åkare såg ut som
> klåpare när dom tog sig ner där.
>
> Tillägg:
> http://www.pinkbike.com/news/coming-up-live-crankw
> orx-rotorua-giant-toa-enduro-2015.html Från 39.30
> är det damerna på SS1, kort mellansnack, sedan
> herrarna.

Jag tycker normalt inte det är svårt varken att få ur eller i foten i spd, men när det är sjukt brant och geggigt blir det ett problem. Kollar man det material som sändes så var det flera åkare som klagade på att klossar och pedaler satte igen. Samma sak som det var i Carins.

Trampeffektiviteten man vinner med pedalsystem är inte heller någon enorm fördel. Om man har ett bra rundtramp är det inte en stor skillnad. Det går ju uppenbarligen att vinna med båda systemen även vid bra förhållanden, men vid vissa (ytterst få) så är plattisar överlägset. SS1 såg ut som att det skulle kunna vara ett sådant.

Fast det är ju inte en anledning, "det är sällan kladdigt". Antingen så är det ju för att de gillar att sitta fast eller så måste det gå någon form av fördel. Trampeffektivitet eller ökad kontroll. Annars skulle fler köra plattisar.

Jag tror att många väljer att sitta fast för att de är rädda att ha sämre trampeffektivitet än sina medtävlare. Men det är nog lika många eller fler som helt enkelt gillar att sitta fast.

Att köra med plattisar kräver ju också en hel del teknik, om man fick lära sig redan i tonåren att man ska sitta fast när man cyklar så är nog steget till att köra plattisar om det är geggigt ganska stort.
I DH är det ju flera av proffsen som kör plattisar på träning, Gee Atherton t.ex.

Haha!

Det är alltså en marginell fördel med pedalsystem när det inte är jättekladdigt. Här var det jättekladdigt, alltså kunde det ha varit bra med plattisar.

Jag tror också att kultur och brist på teknik är väldigt stora delar av förklaringen till att pedalsystem är så vanligt förekommande.

Tillbaka
Topp