[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Bengt, fint att någon håller igång geometri-diskussionerna när jag ligger lågt. Men CS 435 är inte nere i vad som brukar anses som korta (<430) så håll outragen till HA du. Och på en bana med en del tramp tror jag 160/140 t o m kan vara snabbare än 160/160 så det tycker jag inte heller är så konstigt. Tror vi får se samma typ av setup i Skottland. Och många storhjulingar, bland de som kan välja. Sen blir det annat i ex Whistler. Cykel efter bana.

Men visst finns det en del som går mot trenden med flack HA, ex en viss Clementz har ju kört fort med faktisk HA på runt 67 ( och omodernt högt BB) de senaste säsongerna, innan Cannondale uppdaterade den.

Man kan inte vara så säkert att Clementz körde/kör på hojen som Cannondale sålde/säljer, och inte heller för nån annan av alla toppåkare.
Först kan dom åka på en prototyp ram och även om dom inte gör det så finns det alltid möjlighet för dom att trixa med:
- angleset
- offset bushing
- bakdämpare med speciella mått
- distans mellan gaffeln och styrhuvud
- gafflar med annat offset/rake
- speciella mått på visa delar av länkaget
- osv...

Vouilloz verkar vara mästare på det! :)

Vänster eller höger?

Från åkarens synpunkt alltså.
Typiskt fransmän att hitta ett nytt spår i blåbärsriset till vänster innan stupet!

(S

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänster eller höger?
>
>
> Från åkarens synpunkt alltså.
> Typiskt fransmän att hitta ett nytt spår i
> blåbärsriset till vänster innan stupet!
>
> (S

Skaplig fart skillnad på dom där linjerna;-) tex clementz bara flyger ner på högern, men samtidigt går det skapligt fort för laou på vänstern.

C-dale skrev:
> Vänster eller höger?
>
>
> Från åkarens synpunkt alltså.
> Typiskt fransmän att hitta ett nytt spår i
> blåbärsriset till vänster innan stupet!
>
> (S

Kul! Fransmännen dom kan alltid. Men jag tycker Mike Jones dubbelhucklinje (sista cyklist innan MCn) var råast, om än kanske inte snabbast.

Kollade lite på bla hjälmkamera-åk från SS8 och de bildspel som ligger uppe på vitalmtb och andra siter från Innerleithen/Glentress nu på morgonen. det har redan kommit lite klagomål på att vissa sträckor är för platta och trampiga, vad jag kan se från bilderna är det inte överdrivet tekniskt heller. Innerliethen är väl lite stökigare eftersom de kör de gamla DH-spåren där (men det är ju inte whistler/alp-terräng). Men i övrigt verkar det vara rätt snabba och trampiga sträckor (visserligen leriga nu i regnet, vilket gör dem svårkörda). Några av sträckorna går ju i Glentress trail center, de är riktigt roliga och snabba, men inte så tekniskt svåra.

Jag utgår således från att fransoserna (Barel och ACC) kommer att gnälla lite extra om det inte går bra för dem. :)

Det ska bli skoj att höra vad svenskarna säger efter genomfört rejs.

larsaw skrev:
> Att trampa är ju också en form av uthållighet =
> enduro ?

Jo, men fransoserna (kanske främst ACC) verkar ju föredra brant och tekniskt framför plattare och trampigt. Antagligen för att det är brant och tekniskt hon är bra på.

Såg både ACC och Iago Garay beklaga sig över just sträcka 6 på instagram. Enligt Iago så är den både lång och väldigt platt, vilket gör att den kommer vara helt avgörande för racet.

Jag förstå att det känns trist, har man ett sånt upplägg så blir det ju mer som XC. Att man sparar sig och håller igen på de snabbare sträckorna, för att kunna lägga krutet på att trampa där det behövs.

Övriga sträckor har jag inte sett några klagomål på?

Nä, det var mest jag som raljerade. Det jag kört i Glentress var inte så tekniskt som man sett på flera av de andra ställena som de kört EWS på. Men de har ju tydligen huggit upp lite nya stigar till racet så det är möjligt att det finns mer steniga/branta inslag. Lerigt och rotigt är det väl bitvis så helt lätt är det nog inte...

resten av klagomålen kommer väl när förlorarna får uttala sig efter tävlingen :)

ACC beklagade sig på facebook:

Scotland practice day2. Don t need to practice anymore the fun technical stages when you have such a long flat and pedally stage. This stage 6 SUCK and it will effect the final result. This is not enduro! I m sure glentress has much better trails in the bag for an EWS race. Practices keep going tmrw.[i/]

Har inte kollat hur de lagt banan faktiskt men jag förstår att det är svårt att få till många sträckor.. och stökiga också för den delen, de svarta spåren är väl de enda som har lite stök men inget svårt. Och DH-banan är säkert OK också.

För en som är oinsatt i utförsorienterad cykling, hur mycket skiljer sig banorna från DH-spår? Vill eliten att det ska vara mer som DH, fast med flera sträckor som man själv transporterar sig mellan? Jag trodde att en del av Enduro-grejen var att man måste trampa lite även under specialsträckorna, men det kanske jag fått om bakfoten.

Det tydligaste skillnaden är väl att man vill att det ska vara längre. Man använder ofta DH-banor som finns tillgängliga.

jomper skrev:
> ACC beklagade sig på facebook:
>
> Scotland practice day2. Don t need to practice
> anymore the fun technical stages when you have
> such a long flat and pedally stage. This stage 6
> SUCK and it will effect the final result. This is
> not enduro! I m sure glentress has much better
> trails in the bag for an EWS race. Practices keep
> going tmrw.
>
> Har inte kollat hur de lagt banan faktiskt men jag
> förstår att det är svårt att få till många
> sträckor.. och stökiga också för den delen, de
> svarta spåren är väl de enda som har lite stök
> men inget svårt. Och DH-banan är säkert OK
> också.

De kör väl ena dagens sträckor i Innerleithen och där är det ju lite mer stök. Glentress är ju väldigt polerat och tillrättalagt, visserligen roligt men kanske inte så #enduro. Flera av sträckorna går ju på de byggda stigarna och då blir det ju trampa, hög fart och otekniskt.

O andra sidan, är det bara två, tre stycken som gnäller och resten är nöjda så är det väl som vanligt. Skillnaden är väl att det märks mer när det är toppåkare som klagar pga soosijala meier och sånt...

Iago Garay har väl inte så mycket med toppstriden att göra, men han postade det här en stund innan ACC:

"What a day in Scotland! I think I got rained by 10 different storms and another 2 hail storms. Weather is crazy!
Today we trained stages 5-8 which were cool, although 6 it's probably a bit too long and pedaly. I think a big part of the race will be decided there and it sucks because after all the cool steep stages, that will change a lot of things on the final results. I always think that Enduro should be as much gravity as possible, but sometimes we have to face this kind of stages... It is what it is!"

På bådas poster har Remy Absolom kommenterat instämmande. Övriga i toppen är nog lite för medie-smarta för att klaga över sträckorna oavsett vad de har för åsikt.

Nja, jag tror mest de ville plocka ihop en lång sträcka, och då valde att låta en del klättring/platttramp vara med. 122 höjdmeter klättring på en SS låter ju lite väl tycker jag.

Sträckbeskrivning:
SEALSKINZ STAGE 6
Distance: 4.54km
Ascent: 122m
Descent: 396m
A monster 4.6km trail beginning at the mast before taking in Spooky
Wood, the valley’s most well known stretch of trail, before diving
through a dyke (wall) and onto a section of Betty Blue. After that,
things tighten up, roots appear and light fades as the woods get
dense. A short climb gets riders back on the some tight twisty trails to
the finish. Maintain speed and keep the flow. Lung buster, leg burner.
Staying 100% on the gas all the way will be hard! Head to the end of
the Pie Run to catch them hitting the drop-off with very tired legs.
Includes: Carl’s Lane, Spooky Woods, Shallow Grave, Broon Troot,
Pie Run.

Oj, 122m klättring känns verkligen konstigt. Om detta ska vara enduro tycker jag att vi skapar en ny egen sport. Jag tycker vi kallar den för Death Rally.

jofahjalm skrev:
> Oj, 122m klättring känns verkligen konstigt. Om
> detta ska vara enduro tycker jag att vi skapar en
> ny egen sport. Jag tycker vi kallar den för Death
> Rally.

Jag är på, hur många poäng får man för att meja ner "farbror med hund", eller "Argt medelålders par"?

Snabba stigar utförs iaf. Och Pie Run är en jättekort festlig historia har jag för mig.

Edit: Snabba som i enkla och otekniska, inte branta, alltså.

Senast ändrad:
jomper skrev:
> Snabba stigar utförs iaf. Och Pie Run är en
> jättekort festlig historia har jag för mig.
>
> Edit: Snabba som i enkla och otekniska, inte
> branta, alltså.

Ja, jag har för mig att vi klockade upp emot en 45-50km/h när vi körde där inte just Pie Run, men Glentress). Då kan man ju tänka sig hur fort det går när dessa herrar och damer står på.

Nu blir jag sugen på att åka dit i några dagar!

Undrar hur fort de kan köra Mushroom Pie? :-)

theBrand skrev:
> Nja, jag tror mest de ville plocka ihop en lång
> sträcka, och då valde att låta en del
> klättring/platttramp vara med. 122 höjdmeter
> klättring på en SS låter ju lite väl tycker
> jag.
>
> Sträckbeskrivning:
> SEALSKINZ STAGE 6
> Distance: 4.54km
> Ascent: 122m
> Descent: 396m
> A monster 4.6km trail beginning at the mast before
> taking in Spooky
> Wood, the valley’s most well known stretch of
> trail, before diving
> through a dyke (wall) and onto a section of Betty
> Blue. After that,
> things tighten up, roots appear and light fades as
> the woods get
> dense. A short climb gets riders back on the some
> tight twisty trails to
> the finish. Maintain speed and keep the flow. Lung
> buster, leg burner.
> Staying 100% on the gas all the way will be hard!
> Head to the end of
> the Pie Run to catch them hitting the drop-off
> with very tired legs.
> Includes: Carl’s Lane, Spooky Woods, Shallow
> Grave, Broon Troot,
> Pie Run.

Kommentar från arrangören ang sträckan:
http://www.enduroworldseries.com/blog/stage-6-2/

Senast ändrad:
Ja, sträcka 6 verkar vara väldigt fysisk, och kanske ha lite väl mycket uppför. Men, nu totalt över helgen och serien är det ju lätt 80/20 så jag tror dom som har positiv attityd till det kommer lyckas mer än dom som klagar på det. ACC har ju delvis redan förlorat när hon neggar över banan, då hon redan delvis gett upp, hon kan inte vinna pga banan i sitt huvud. Synd tycker jag, enduro kan inte bara vara den franska branta uthållighets-DH när det heter enduro world series, det kommer vara lite olika på olika ställen. Sen har dom en poäng i att tidsmässigt får ju sträcka 6 oproportionerligt stor betydelse för totalen i rejset, lär ju diffa mer där än på flera andra sträckor ihop.

Att lägga en sån monsterfyssträcka mitt på dagen blir f ö ett intressant test av vilka som kan få bort mjölksyran ur benen och komma igen för SS 7 + 8.

Så, hur har ni tippat inför rundan? Jag har satt Leov som vinnare nu, han har bra fysik, form, självförtroende och har haft stolpe ut ganska många gånger nu. Clementz är fortfarande sjuk, så ett podium tror jag inte på. Barnes är vass för åtminstone dag 1 och lär tjäna på regnet. Han blir också ett podiumval. Sen är det svårt. Barel är i form, men ss6 lär inte passa honom. Wildhaber borde vara vass då han är bra på allt som den här tävlingen innehåller. Maes, Callaghan och Baille-Maitry blir wildcards som kan få till det i den här kombon av tight teknik och fysik tror jag. Tippar både Flying Flo och Whistler-kiddot Melamed inom topp 10.

Bland damerna tror jag ACC redan gett det till Moseley pga SS6. Tror mer att ACC kommer få slåss om andraplatsen med Ravanel som är stark. Beerten är inte heller dum när det är tekniskt lättare så söndagen kan hon bli farlig.

Min tipsrad blev ändå
1 Leov 2 Barnes 3 Barel
1 Moseley 2 ACC 3 Ravanel

Och sen hoppas jag ju såklart att Robin Wallner lyckas med topp 20, och kanske topp 10 på någon SS. Såg att även Niklas och Alex Kangas kör, blir kul att se. GSC representeras av bad boy Brochs, som satte topp 100 förra helgen i Irland. :) Och så håller vi ju en liten tumme för Hanna.

Senast ändrad:
Jag har tippat
Barrel
Atherton
Barnes

ACC
TMO
Ravanel

Men det är väl kanske mer hur jag vill att det ska gå ;)

Nu lär ju inte, tidtagningsconceptet försvinna pga UCI sätt att se på saken, men vore det inte en ide att man gick igenom sträcktiderna och gav poäng/sträcka i stället för att räkna totaltid.
Då skulle folk våga satsa lite mer IOM att en punka inte skulle förstöra hela rejset utan bara den sträckan... Bara en tanke :/ Skål på er!

Robin börjar bra med topp 20 på Ss1, före ex Maes och Barel. Pacet verkar det inte vara nåt fel på. :)

Senast ändrad:
Och en topp 20 igen på SS3. Ligger på 20e nu efter SS1-3, i fint sällskap bland rätt tunga namn..

17th Jerome CLEMENTZ FRA 11:57.59 +0:30.75
18th Nico LAU FRA 12:01.75 +0:34.91
19th Alex LUPATO ITA 12:03.73 +0:36.89
20th Robin WALLNER SWE 12:04.41 +0:37.57
21st Remy ABSALON FRA 12:04.48 +0:37.64
22nd Bryan REGNIER FRA 12:05.95 +0:39.11
23rd Dan ATHERTON GBR 12:07.65 +0:40.81
24th Joseph NATION NZL 12:08.55 +0:41.71
25th Martin MAES BEL 12:08.97 +0:42.13

Wallner på 19e plats efter dag ett, bra kört.
Kul med Richie Rude i ledning också, skall bli väldigt intressant att se hur han klarar SS6, han har ju power men är han uthållig? Har ju tillbringat vintern i Graves hus så vi får se om det gett ngt.

Resultat efter dag 1, SS1-4

Herrar http://www.sportident.co.uk/results/2015/Tweedlove/Stage4c/e1_men.html
Damer http://www.sportident.co.uk/results/2015/Tweedlove/Stage4c/e1_women.html

Svenskarna: Robin 19, Dennis Dertell 48, Alex Kangas 64, Niklas Wallner 86, Christopher Brochs 122, Martin Bayer 211, Hanna Jonsson 35

Ny dag imorrn inkl trampmonstersträckan SS6 som andra sträcka för dagen. SKulle tippa att Wildhaber och Leov klättrar i totalen där, men unge herr Rude är inte heller en dålig trampare så han ser stark ut för ett till riktigt bra resultat, kanske t o m en vinst? Vet inte hur Greg Callaghan står sig fysiskt men han är onekligen i grymt slag nu.

I damernas är det ju väldigt spännande om plats 2-4 med en rejäl fight mellan ACC, Anneke och Cecile.

larsaw skrev:
> Nu lär ju inte, tidtagningsconceptet försvinna
> pga UCI sätt att se på saken, men vore det inte
> en ide att man gick igenom sträcktiderna och gav
> poäng/sträcka i stället för att räkna
> totaltid.
> Då skulle folk våga satsa lite mer IOM att en
> punka inte skulle förstöra hela rejset utan bara
> den sträckan... Bara en tanke :/ Skål på er!

Såååååå gammalt Lasse. Häng med nu! Det har vi ju kört i massor med SBRer :-)

Stalle

Imponerande hur grymt snabb Tracy är jämfört med ACC. Intressant att damerna i topp är födda 77, 79 och 82.. det går uppenbarligen bra att fortsätta även när man fyllt 30!

Kung Stalle skrev:
> Såååååå gammalt Lasse. Häng med nu! Det har
> vi ju kört i massor med SBRer :-)
>
> Stalle

Precis, men varför kör inte fler med det då?

jomper skrev:
> Imponerande hur grymt snabb Tracy är jämfört
> med ACC.

Tror som sagt ACC gett upp på förhand denna runda, hon vet att banorna passar Tracy bättre och att hon dessutom har "hemmabana". Nästa runda i Frankrike kan det bli ombytta roller..

> Intressant att damerna i topp är födda
> 77, 79 och 82.. det går uppenbarligen bra att
> fortsätta även när man fyllt 30!

:)

Grymt av Wallner! Inget dåligt sällskap runtom honom. Blir ju trött bara att dom inte sätter upp typ 10 gopros med livesändning från tävlingen så man kan följa det hela live på något sätt åtminstone. Hade man kunnat gjort lätt med en budget på typ 10 lax. Eller fan 10 iPhones som man skramlat ihop med Periscope nog bättre. Behöver inte vara så ambitiöst, bara att man får känna livestämningen.

Westman skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Imponerande hur grymt snabb Tracy är jämfört
> > med ACC.
>
> Tror som sagt ACC gett upp på förhand denna
> runda, hon vet att banorna passar Tracy bättre
> och att hon dessutom har "hemmabana". Nästa runda
> i Frankrike kan det bli ombytta roller..
>
> > Intressant att damerna i topp är födda
> > 77, 79 och 82.. det går uppenbarligen bra att
> > fortsätta även när man fyllt 30!
>
> :)

Sånt kan jag tycka är lite dåligt. Man kan ju ändå försöka liksom. Men hon känns lite sur. Jag hejar på TMO, hon verkar trevlig. Dessutom har hon sagt att hon ska lägga av snart.

Luthman Photography skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > jomper skrev:
> >
>
> > -----
> > > Imponerande hur grymt snabb Tracy är
> jämfört
> > > med ACC.
> >
> > Tror som sagt ACC gett upp på förhand denna
> > runda, hon vet att banorna passar Tracy bättre
> > och att hon dessutom har "hemmabana". Nästa
> runda
> > i Frankrike kan det bli ombytta roller..
> >
> > > Intressant att damerna i topp är födda
> > > 77, 79 och 82.. det går uppenbarligen bra
> att
> > > fortsätta även när man fyllt 30!
> >
> > :)
>
> Sånt kan jag tycka är lite dåligt. Man kan ju
> ändå försöka liksom. Men hon känns lite sur.

Ja, jag tycker också det känns som tråkig attityd.

> Jag hejar på TMO, hon verkar trevlig. Dessutom
> har hon sagt att hon ska lägga av snart.

Det är svårt att inte respektera alla dom där i toppen, levande legender är vad dom är. Jag rankar själv ACC ngt högre på gud-skalan men T-Mo är också svintuff. Väldigt häftigt att få se dom battla.

Bara 2 sträckor idag. SS 6 o 7 utgår pga stormvarning. 8-an förlängs med del av 6:an. Undra om hemske- klättringen finns med där?

/S

Robin har bästa tid på 8:an innan de seedade åkarna kört. Enda man under 12min! Knappast möjligt med en så lång SS utan monsterklättring?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp