[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Till helgen drar säsongen igång med första racet i Rotorua, väderprognosen lovar ihållande regn från fredag och hela helgen som eskalerar på söndag raceday. Det man har sett från stigarna där kan nog betyda lervällning grande efter några dagars regn och träningsåkande. Kanske kan bli bra för Robin eller någon britt? Skall Blenki köra, han är ju mästare i lera?
Hursomhelst, kul att säsongen drar igång och kul med lerfest:)

Har inte så mycket hopp för Råttan då det känns som allround-träning var det han fallerade på WC DH, och det känns om än viktigare på EWS, men det vore jävligt kul om han överraskade!

Annars tycker jag bara det vore kul om det blev flera som utmanade Richie om förstaplatsen utan att han gör några misstag. Det sista man vill ha är ju en Rachel Atherton-situation.

durietz sa:
Har inte så mycket hopp för Råttan då det känns som allround-träning var det han fallerade på WC DH, och det känns om än viktigare på EWS, men det vore jävligt kul om han överraskade!

Annars tycker jag bara det vore kul om det blev flera som utmanade Richie om förstaplatsen utan att han gör några misstag. Det sista man vill ha är ju en Rachel Atherton-situation.
Nej Ratboy har ingen chans men han är ett kul inslag:) Tror inte Richie tar det i lervälling, har för mig att han har haft problem med leriga rötter förr. Greg eller Blenki gissar jag eller kanske någon fransos.

TK sa:
xdr sa:
Henrik83 sa:
Richie på en SB5, WTF?! Hur pass orginal är den i geon?

Körde inte han på en sån förra året också?
Nej han har kört sb6 i stort sätt hela tiden.

Precis! Första säsongen varvade han SB5/6 beroende hur köttiga banorna va, men förra året vart det mest SB6. Möjligen vart det SB5'an i Irland, kommer inte ihåg o orkar inte heller googla rätt på't via mobilen...

Fett med att Råttan gästspelar :) även fast han inte lär rå på varken Blenki eller Richie.
Gissar på att det står mellan Blenki o nån vältrimmad Brexit-snubbe.
Damklassen har jag noll koll på.

Självklart hoppas o tror jag även att Robin kan ha lite fördel av geggan :)
Heja heja heja !!!

TK sa:
theBrand sa:
Jag sätter mina pengar på en viss australiensisk herre med förkärlek för platta pedaler.
Hur skall det gå, han bor ju i en öken?;)

"In an interview with Steve Jones of Dirt Magazine featured in the film 'Earthed 5: The Law of Fives', when asked if it rained that hard in Australia and if he was used to riding in such conditions Sam replied "I don't even see a raindrop when I'm in Australia". Jones then asked "So you never ride in the rain?" Hill's reply was simply, "My bike gets muddy"."

rekrevs sa:
TK sa:
theBrand sa:
Jag sätter mina pengar på en viss australiensisk herre med förkärlek för platta pedaler.

"In an interview with Steve Jones of Dirt Magazine featured in the film 'Earthed 5: The Law of Fives', when asked if it rained that hard in Australia and if he was used to riding in such conditions Sam replied "I don't even see a raindrop when I'm in Australia". Jones then asked "So you never ride in the rain?" Hill's reply was simply, "My bike gets muddy"."

Jag vet inte, men jag tänker mig att Sam nog kan hantera lite blöta också. Jag är inte helt säker, men jag tror han ev. har cyklat lite förut, kanske till och med utanför australien :)

theBrand sa:
rekrevs sa:
TK sa:
theBrand sa:

Jag vet inte, men jag tänker mig att Sam nog kan hantera lite blöta också. Jag är inte helt säker, men jag tror han ev. har cyklat lite förut, kanske till och med utanför australien :)

Om jag inte är helt skevt ute så kommer citatet ovan från en intervju efter just det racet :)

rekrevs sa:
theBrand sa:
rekrevs sa:
TK sa:
theBrand sa:

Om jag inte är helt skevt ute så kommer citatet ovan från en intervju efter just det racet :)

:)

Finns det några "nya" åkare på herrsidan som kommer visa sig på topp 10 i år tror ni?

Har ganska dålig koll men Irländaren Daniel Wolfe körde som privateer förra året, har fått mer support i år. Han verkar ju kunna dreja en spak och låta bli bromsarna. Har väl koll på honom för att han kör Transition. Han nosade på topp 30 förra året och med en 8:e plats på Irland (surprise!). :)

På damsidan vore det kul om Anneke Beerten håller sig hel och kan utmana i toppen.

pkarlsson sa:
Sänder dom dessa tävlingar online?

Ehm, enl. denna artikel med EWS-generalen Chris Ball så är det tänkt så:

"And what about now, what can we expect from this coming year?
I guess the big news is that after the consolidation years, with our great network of associates and archived footage, we’ve been able to agree a 3 year TV distribution deal with IMG Global which is just incredible. They will be taking on our highlight reels, and after Round 1 you’ll see us on the telly.

No way! That’s great. So how will that be distributed?
IMG will handle all the distribution, we will continue to produce everything in-house and they’ll have a 26-minute highlight show from each event. Nine events in a year and a season round-up at the end. IMG will take it to the networks and they’ll do their thing with it. That’s come from two years of hard graft and is a really great step. It’s a big goal that has been achieved.
"

Vet inte om hur en själv hittar till IMG's "Network" :/ Om inte annat så lär ju avsnitten hamna på EWS hemsidan och därefter ut till PD/Dirt/Vital/m.fl.

Barelli kommer inte starta :(

Skriver såhär på sin facebook:
It's heart broken that I'm letting you guys know, that I won't be taking the start of the first round of the Enduro World Series here in New Zealand ? !!! After a few repetitive crashes on my right hip the past few days, a third bum that's the size of a football balloon grew up in my ass and I basically can't walk anymore. No bones are broken witch is great, just some badly injured muscles, a huge hematoma and a full swollen leg.. and ass!! I'm bummed, I'M REALLY BUMMED, but my mood mind and spirit are great now, I'll do all I can to be back and 100% in shape for the second round of the EWS in 2 weeks in Tasmania, doctors says that it will be very hard but I believe that it's possible. This is now my little dream and I'm gonna make it come true ??.
Good luck to everyone racing tomorrow, I'll be cheering and yelling at you on the side of the track ?.
17457371_1105809232862740_1536922708675789450_n.jpg

Riktigt trist

larsaw sa:
xdr sa:

Underbart initiativ!

BTW, i Vitals bildspel från igår tipsade dom om att kolla in Ravanel's Insta'
Så jag gjorde det, kolla vad jag hitta:

Säker tjej må jag säga :D

Lägger även in Vitals bevakning av dagens träning: http://www.vitalmtb.com/photos/feat...It-in-Rotorua,10902/Slideshow,0/iceman2058,94

Jag tycker också det är snyggt med kryckorna i skogen. Det ser för övrigt lite lerigt ut.

Det måste vara stor skillnad på föret för de tidigare startande och den seedade gruppen (som fick starta i regn)
Bäst av de seedade Sam Hill på 20:e plats följd av Clementz. Robin 6:a av de seedade.
Jag trodde Richie gjort ett superåk när han var ikapp Oton, men det var var Oton som var över 1 min back.
En grym start för förra årets juniormästare Adrien Dailly.

C-dale sa:
Det måste vara stor skillnad på föret för de tidigare startande och den seedade gruppen (som fick starta i regn)
Bäst av de seedade Sam Hill på 20:e plats följd av Clementz. Robin 6:a av de seedade.
Jag trodde Richie gjort ett superåk när han var ikapp Oton, men det var var Oton som var över 1 min back.
En grym start för förra årets juniormästare Adrien Dailly.

Spännande men rörigt att följa live-rapporteringen, lättare att följa uppdateringarna av kompletta sträckor som postas på PB:
https://www.scribd.com/document/343033260/Prov-Result-Stage1#fullscreen&from_embed

Verkar ha varit riktigt tuffa förhållanden. Citat från Jared Graves på FB:

"Diabolical!!!!! Is the only way to describe today's race conditions for @world_enduro round 1. So many stories of incidents from all the riders. I had 3 clean stages from 7 and took a 4th 3rd and a 2nd in those, but other incidents like having a mid stage search for a stick to unclog my front wheel that no longer spun through the fender and fork arch in the goopy clay kind of undid the work on the good stages. Never experienced anything like it! To the amateurs who competed and finished I have limitless respect for you all!!!"

Tillbaka
Topp