[Enduro]Mega Avalanche 2014

irus

Aktiv medlem
Dags att planera något häftigt för nästa år. Jag beslutade att delta i Mega Avalanche. Någon startar? Någon har redan startade? Några råd om organisatoriska frågor (hotell, försäkringar, etc)? All information uppskattas.

Senast ändrad:
Jag hänger gärna på. vet att man blir en grönjöling där nere me blir nog kul ändå. Bara att säga till om du vill ha resesällskap.

Roligt! Dela gärna med dig i tråden!

MBUK körde en artikelserie förra året tror jag; några i redaktionen körde. Kan du hitta dem finns det säkert massa tips. Nu köpte jag inte just de utgåvorna annars hade jag fixat scannade sidor åt dig men lite ligger på nätet (bikeradar).

Intrycket från deras hjälmkameror är att i start och början av loppet att det krockas en del; att köra om någon på ett juste sätt verkar inte alla behärska heller ( eller bara att 2x 760mm styren har svårt att få plats...)

Frostic skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte att träna på klungkörning

+ billig cykel och snöbrillor.

Hade varit lite kul om någon lustigkurre smällt upp en kamouflerad med pistränder - puckel någonstans ;)

Mina kolleger från den polska forumet Enduro Trophy tävlade i år och förra året. Jag läste deras berättelser. Stora äventyr. Däck förmodligen något som Muddy Mary I, dock, är bara början av rutten på snö (svart skidspår). I Polen, finns bolag som arrangerar träningsläger i Alperna. De organiserar resor till Mega Avlanche också (5500kr för transport, boende, försäkring, två måltider per dag, resor till fjällen med en guide, tekniskt bistånd, etc.). Några av mina kolleger går med dem, och en del på egen hand. I varje fall är de nöjda. Jag hittade huset för fyra personer för 2000kr per vecka.
Det är billigare än jag betalar i Åre. Låg kostnad alternativ är att sova i ett tält under skidliften. Liftkort ingår även delade duschar (tydligen mycket ren) och ingången till poolen.
Länk till fotogalleri och videor från en av mina kollegor:
https://plus.google.com/photos/110809342996782215335/albums/5903453115147901537

Stenhårt! Jag ska bara lära mig cykla lite bättre, sedan vill jag också köra. Lycka till med att hitta någon som vill försäkra dig i mega avalanche :)

irus skrev:
> Dags att planera något häftigt för nästa år.
> Jag beslutade att delta i Mega Avalanche. Någon
> startar? Någon har redan startade? Några råd om
> organisatoriska frågor (hotell, försäkringar,
> etc)? All information uppskattas.

Jag har inte kört själva eventet, men har varit där två gånger och kört både kval- och racebanorna flera gånger på olika cyklar. Här kommer en summering av mina erfarenheter.

Banorna är ganska tuffa. Dels för att de är långa, men också för att de är ganska köttiga. Svart svårighetsgrad innebär att det kommer en del moment som är håriga på den lilla cykeln.

Kvalbanan är väldigt stenig på första halvan, det är en svart DH-bana och är bitvis brant. Här behöver du punkasäkra däck och stabil hoj. Det finns en del drops och andra svårigheter, så se till att ha åkt banan några gånger. Tänk också på att när det blir riktigt kval så kommer det bli trångt och du kommer kanske inte kunna träffa det spår du tränat på. Så prova gärna alternativspåren runt de svåra sektionerna också, för där kan det bli flaskhals. På mitten finns en klättrande travers på kanske 1 km på asfalt/grus, som är gemensam med rejsbanan. Här kan de gå mycket tid, men samtidigt vill du inte vara helt trött inför andra halvan, som går betydligt snabbare och har massa brake bumps. Passa på att vila händerna, skaka ut etc. Andra halvan är snabb hårdpackad jord och skog. Mycket brakebumps och mycket damm = dålig sikt. Bitvis exponerat och en väldigt rolig bana med mycket hög medelhastighet. Åktid för kvalåket totalt är kanske 20-30 min non-stop skulle jag uppskatta.

Racebanan är 33km lång och innehåller fem-sex klättringar om jag kommit ihåg rätt. En längre (samma som med kvalet) och resten kortare. Första tredjedelen är slalompist och glaciär, beroende på årets snösmältning kommer det här antingen vara djup slush eller mix av is, sten och spårig snö. Det går inte så bra att bromsa i det här, så den metod jag tyckte var bäst var att sänka sadeln till max och fälla ut båda fötterna som stödben och sen köra med lite bakbroms på och parera med benen. Försök titta långt fram och inte svänga med styret. Sen blir det travers i en mil. Stenigt och snabbt med mycket vassa stenar och smådrops. Ganska svårt att köra fort faktiskt, dessutom omöjligt att köra om. Det är här det är bra med mycket slaglängd och bra punkaskydd. Sista tredjedelen-halvan (efter asfaltsklättringen) är väldigt snabb och jordig med massor av brake bumps. Här går det att köra jättebra och fort om man är fräsch, eller katastrofdåligt om man är trött. Har du lyckats spara lite energi på övre halvan kan du alltså åka igen det här. Den här delen av banan går igenom skogen på slutet och är mörk, så jag rekommenderar inte färgade linser på goggles/solglasögon utan vanliga genomskinliga. Åktid totalt kanske 50 min-1h15 nonstop.

Min erfarenhet är att man blir vääääldigt trött av så långa åk som svensk. Händerna tar slut men så även ork och fokus, och då vurpar man. Sista åket jag gjorde på rejsbanan vurpade jag sex gånger på vägen ner. Ungefär lika mycket som resten av året.. :) Allt du kan göra för att hålla kroppen fräsch hjälper resultatet mycket. Så även om proffsen är snabbare på lätta små Am-cyklar så är det som amatör så att jag själv körde snabbare ju mer slag jag hade. Troligen för att jag då sparade kraft och inte trött-vurpade. Och så blev det bättre när man kom ur spår och ut i stenskravlet. Jag skulle köra minst Exo-däck för att undvika punka. Alla klättringarna utom en går troligen fortare att jogga än att cykla, så totaltiden kommer för de flesta amatörer vara betydligt snabbare på 160-200mm cykel än på 140-150.

Gaffelvinkel flackare än 66 är bra. Jag har testat med 65 och 67 och det var milsvid skillnad.

Välservad gaffel inställd snabbare än hemma är bra. Annars kommer brakebumpsen döda dig. Några steg snabbare retur och lite mindre högfartskomp gör en del för detta. Se till att ha ny olja i gaffeln och INTE nya packboxar som inte är inkörda ännu.

Labba med olika tjocklek och mjukhet på handtagen. Försök hitta något som tar udden av vibrationerna lite och gör dina händer mindre trötta.

Däck- jag hade nog valt Maxxis High Roller 2 3C Exo, tubeless. Snabbrullande så de sparar energi. Annars full Dh-casing bak om du ska köra slang.

Ang prisbild så är liftkortet svinbilligt. 12 euro per dag är betydligt billigare än hemma. Mat ute är lite dyrare än hemma, boende beror på vad man hittar.

Lycka till och ha skitkul. Det är ett äventyr. :)

7 July - 13July
Dags att boka flyg osv...

/Vinterboarna

http://www.megavalanche.com/38-1-ALPES-D'HUEZ/PROGRAMME

PROGRAMME FOLLOW
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on gmail More Sharing Services
24
Lundi 7 Juillet

Les journées électriques de l'Alpe d'Huez, découverte des modèles et des possibilités que proccure la nouvelle génération de Vélo à Assistance Electrique

Palais des Congrés: village Expo, Tests, Présentation des VAE

Randos féminines en Vélo à Assitance Electrique

ELECTRO AVALANCHE course en lignes éliminatoires sur circuit permanent mixte terre bitume.

Mardi 8 juillet

Palais des Congrés : Village expo, Tests, présentation des VAE

FINALE ELECTRO AVALANCHE

A partir de 22h : Mega Party à l'IGLOO, soirée de bienvenue, jusqu'à 1h du matin 1 verre offert sur présentation du forfait.

Mercredi 9 juillet

MEGAVALANCHE journée d'essais libres des parcours (Qualif / Mega )

8h30 - 18h00 : Accueil des particpants - Retrait des plaques, dossards et forfaits - Palais des Sports et des Congrés Alpe d'Huez

A partir de 22h : Mega Party à l'IGLOO, soirée d'ouverture sexy show avec Happy Hour sur les consos de 22h à 1h.

Jeudi 10 juillet

Journée essais officiels toutes catégories et MEGA KIDS

8h00 - 19h00 : Accueil des participants - Retrait des plaques, dossards et forfaits VISALP - Palais des Sports et des Congrés Alpe d'Huez

9h00 - 18h00 : Village Expo, Assistance - Place du Cognet Alpe d'Huez

18h00 : Conférence de presse au Palais des Sports de l'Alpe d'Huez

A partir de 20h00 : Mega Before

Vendredi 11 juillet

9h00 - 18h00 : Village Expo, Assistance - Place du Cognet Alpe d'Huez

MEGAVALANCHE COURSES DE QUALIFICATION : Départ Dômes des Rousses (2810m) - Arrivée à Huez (1500m)

Depuis l'Alpe d'Huez : accès obligatoire via DMC Grandes Rousses jusqu'à 2100m, pistes des Lacs n°11, puis téléphérique du Dôme des Rousses (2e tronçon).
Comptez 45 minutes à 1 heure de trajet, Forfait obligatoire.

Mise en grille: 20 minutes avant le départ de votre vague

10h00 : Vague 1 n° 1 à 200
10h20 : Vague 2, n°201 à 400
10h40 : Vague 3, n° 401 à 600
11h00 : Vague 4, n° 601 à 800
11h20 : Vague 5, n° 801 à 1000
11h40 : Vague 6, n° 1001 à 1200
12h00 : Vague 7, n° 1201 à 1400
12h20 : Vague 8, n° 1401 à 1600
12h40 : Vague 9, n° 1601 à 1800
13h00 : Vague 10, n° 1801 à 2000
13h20 : Vague 11, Dames n°2001 à 2200

A partir de 12h : Pic Nic offert à l'arrivée, Huez village
Retour à l'Alpe d'Huez par télésiège Alpe Auris

13h40 : Course MEGA KIDS - Pupilles - Benjamins- Minimes (9 à 14 ans)

18h30 : Pot d'accueil offert par l'Alpe d'Huez au palais des sports de l'Alpe d'Huez.

19h00 - 19h30 : Alpe d'Huez Palais des Sports et des congrés - Proclamation des résultats des courses de qualification, remise des autocollants de ligne pour tous les participants y compris Mega Affinity (sauf Lettre A).
Se munir d'une pièce d'identité. Tirage au sort Jeux concours JULBO.

A partir de 22h : Mega Party à l'IGLOO, Happy hour.

Samedi 12 juillet

9h00 - 18h00 : Village expo, Assistance - Place du Cognet Alpe d'Huez

MEGA LADIES, MEGA CHALLENGERS et MEGA AFFINITY 1 : Départ sommet du Pic Blanc (3300m) - Arrivée Allemont (850m)
Forfait obligatoire - Embarquement par ordre de lettre (voir page 6)
ATTENTION : en cas de retard de plus de 10 minutes, l'accès au DMC sera interdit. Un contrôle sera effectué.

9h00 : Départ MEGA LADIES

9h30 : Départ MEGA CHALLENGERS du 36e au 70e de chaque vague de qualification (x10)

A partir de 9h45 : Départ MEGA AFFINITY1 du 106e au 145e - Départ au gré des arrivées du téléphérique du Pic Blanc

10h30 : Fermeture des pistes du Glacier

10h00 - 13h00 : Arrivée à Allemont - Pic Nic offert par Allemont & Alpe d'Huez

13h15 : Fin des classements à Allemont

A partir de 19h00 : Cérémonie protocolaire MEGA LADIES et MEGA CHALLENGERS - Remise des lettres A et présentation des tops pilotes
Tirage du grand jeu concours : Orcières et DIRTmag AV. des Jeux

A partir de 20h00 : Mega Before SMYTHIES

A partir de 22h00 : Mega Party à l'IGLOO, Happy Hour.

Dimanche 13 juillet

MEGAVALANCHE, MEGA AMATEURS et MEGA AFFINITY 2

Départ au sommet du Pic Blanc (3300m), forfait obligatoire - Embarquement par ordre de lettre (Voir page 6)
ATTENTION : En cas de retard de plus de 10 minutes l'accès au DMC sera interdit. Un contrôle sera effectué.

9h00 : Départ MEGAVALANCHE du 1e au 35e de chaque vague de qualification (x10)

10h00 : Départ MEGA AMATEURS du 71e au 105e de chaque vague de qualification (x10)

A partir de 10h15 : Départ MEGA AFFINITY 2 du 146e au 200e - Départ au gré des arrivées du téléphérique du Pic Blanc

10h30 : Fermeture des pistes du Glacier

10h30 - 13h00 : Arrivée à Allemont - Pic Nic offert par Allemont & Alpe d'Huez

11h30 : Cérémonie protocolaire MEGAVALANCHE, MEGA AMATEURS - Allemont

Jag har kört den de senaste tre åren. Westman sammanfattar åkningen väl så jag lägger till lite info om själva tävlingen.

Det gäller att anmäla sig direkt efter att anmälan öppnar (i januari brukar det vara) för att få ett bra startled i kvalet. Efter de första 5 minuterna in i kvalracet är det svårt att ta mer än ett fåtal positioner, så det är dels viktigt att få ett bra startnummer men desto viktigare att trycka på i början då det finns plats att köra om folk. Sedan gäller det mest att behålla positionen och inte göra några onödiga misstag/vänta på att andra gör misstag.

Topp 35 från varje kvalrace går vidare till huvudfinalen och din placering avgör vilket startled du hamnar i. När du blir kallad till start så väljer du själv (i mån av plats) var du vill starta i ditt startled. Ett hett tips är att stå så långt till höger som möjligt då backen lutar åt vänster vilket resulterar i att man glider åt vänster hur man än gör, därav de högar av cyklister som ni säkert har sett på filmer från tävlingen. Ifall man startar långt till höger så undviker man förhoppningsvis de högarna. :)

Någon från Stockholm som ska dit? Min plan för den kommande säsongen är att köra ner med bil och sedan köra Megavalanche, Mountain of Hell (helgen efter) och kanske ytterligare någon tävling i närheten, alternativt en veckas åkning utan tävling. 3-4 veckor lutar det åt iaf.

Nedan är mina helmet cams från i somras.

Kval:

Final:

Vi är från Nacka, men kommer flyga ned. Tips på vart man skall bo samt har du möjlighet att dela filmerna i högre kvalitet?
Vad med en happymtb ride grupp?

/Pål och Stina

Duger inte 1080p? ;) Titta på dem på youtube så kan du ju ändra upplösning.

När det gäller boende så har vi hittat privata lägenheter via Alpe d'Huez-sidan. Jag har för mig att vi har betalat 5-600 euro för en lägenhet med 6 bäddar, 7-8 nätter. Annars finns det ett väldigt fint nybyggt lägenhetshotell (http://www.cgh-residences.co.uk/summer/home.html) centralt som tydligen inte kostar mer än de lägenheter som vi har bott i. Kommer nog att försöka hitta något ledigt där själv. Ett generellt tips är att hitta ett boende långt upp i byn då liften ligger där.

Happygrupp låter bra!

klart - Stina och jag är med ....
Dags att börja träna

Vous êtes engagé à la compétition MEGAVALANCHE France - 7/13 juillet organisée par UCC
[www.engage-sports.com]

HappyMegaRide?

/Vinterboarna

Frostic skrev:
> Glöm inte att träna på klungkörning
>

Hahaha! Det där va det roligaste på länge :) Tror inte det där va riktigt vad de hade visualiserat innan start, skrattade så tårarna rann ??

Jag är redan registrerad och jag bokat hotellet för mig själv och mina vänner från Polen (6 personer). Vi ses där :)

rickards skrev:
> Frostic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glöm inte att träna på klungkörning
> >
>
> Hahaha! Det där va det roligaste på länge :)
> Tror inte det där va riktigt vad de hade
> visualiserat innan start, skrattade så tårarna
> rann ??

Köttlavin!

Tjenixen. Jag och en polare är anmälda och ska delta. Vi letar nu boende och hade tänkt oss från 5-14. Varav kan även tänkas dela boende. Annars letar vi för fullt nu och undrar vad folk har för förslag, vi kör som sagt ner.

Kort dagbok från Alpe d'Huez efter dag 2 - It's a MONSTER Mountain :)
20140706_145643.jpg

Uppe på fjället snöar det, i natt fick vi 10cm på 3300m Pic Blanc och det regnar kraftigt ned till ~2000 meter, och det är kallt!
20140708_125918-3.jpg

Vilket gör banorna superhala, massor med lera och nya utmaningar och vilka branta stigar det är .... - vilka åk vi har haft :) Superkul! En riktig tuff utmaning!
20140708_124641-2.jpg

I morgon blir det mera glacier-åk och träna på tävlingsbanan samt hämta startnummer.

Om några är sugna på en happy-ride eller after bike, pling oss på +46701497717

/Vinterboarna Pål och Stina

Senast ändrad:
Min video av kvalifikationer. Den enda dag med fint väder. Jag har planer för nästa år men under två år jag kommer dit igen.

Tillbaka
Topp