Enduro S-works eller Stumpjumper Evo FSR

Tequila

Ny medlem
Hej!
Som rubriken förklarar så går jag i valet mellan dessa två cyklar!
Vill ha en så bra all mountain hoj som möjligt!
Den ska va bra på att klättra, stigcykling och bra nedför!
Får ett väldigt bra pris på enduron som är en 2014 ny från butik.
Stumpjumpern är en 2015 men dom kommer kosta mig lika mycket!
Så en Enduro S-works 2014 eller en Stumpjumper Evo FSR 2015?

Tacksam för hjälp i detta vägval jag ställts inför!

Tequila skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Som rubriken förklarar så går jag i valet
> mellan dessa två cyklar!
> Vill ha en så bra all mountain hoj som möjligt!
>
> Den ska va bra på att klättra, stigcykling och
> bra nedför!
> Får ett väldigt bra pris på enduron som är en
> 2014 ny från butik.
> Stumpjumpern är en 2015 men dom kommer kosta mig
> lika mycket!
> Så en Enduro S-works 2014 eller en Stumpjumper
> Evo FSR 2015?
>
> Tacksam för hjälp i detta vägval jag ställts
> inför!

Jag har bara internetcyklat enduron, men den är nog roligast på öppna snabba stigar/utförslöpor där du kan kötta på i hög fart.
Stumpyn är nog roligare och lättare att få med sig på knixiga skogsstigar där farten är lägre.

Enduron är väl den som är mest "all-mountain" medans stumpern är mera trail och lite xc. Så det beror på hur tung terräng du ska ut i.

Å andra sidan är det ju häfigt att köpa en S-Works, mycket godis på den hojen. En enduro är förmodligen overkill på de flesta platser i Sverige, men du får väl satsa på ett besök i Åre om du slår till. Där lär den vara perfekt!

Stumpjumper Evo om du ska ha kul på alla håll. Enduron om du ska kul nerför men kunna ta dig uppför.

Nu säger du ju inte vilken stumpy du kan köpa isf, men måhända är det S-Works'en eftersom det är den varianten du ska ha på Enduron.

I den vikt(pengaklassen) hade jag lätt köpt Enduron. Med så låg vikt är det inga problem att vare sig klättra eller trampa rakt fram på vanlig stig.

Åker en Enduro Carbon Expert 2012 (som väl anses aningen mindre trampeffektiv än modellen efter). En väldigt rolig cykel, även om jag inte klarar av att utnyttja dess resurser nedför.

Var fantastisk i Sierra Nevada, Åre, på enduroloppen här i Sverige mm.

För vanlig stigcykling är det ofta mycket att släpa på (min ~12,5-13kg) men desto roligare när det kommer ett utförsparti. Jag har ju lätt XC-cykel vid sidan av så Enduron är för mig ett köttigare alternativ ibland. Den ger starka ben ;-)

Stumpyn kan jag inte uttala mig om men den var ett hett alternativ när jag gjorde mitt val för några år sedan.

God shopping!/jonas

Luthman Photography skrev:
> Nu säger du ju inte vilken stumpy du kan köpa
> isf, men måhända är det S-Works'en eftersom det
> är den varianten du ska ha på Enduron.
>
> I den vikt(pengaklassen) hade jag lätt köpt
> Enduron. Med så låg vikt är det inga problem
> att vare sig klättra eller trampa rakt fram på
> vanlig stig.

Tjena!

Han skriver EVO så det är inte S-Worksen för den finns inte i EVO-utförande.. Det lär ju inte vara aluvarianten heller så SJ FSR Expert Carbon EVO bör det ju vara..
Det som inte framkommer är om Enduron är en 26" eller 29".. 29" Enduron tycker jag kändes som för mycket, men det är väl lite av en smaksak..
26" helt klart vettigare, men 26" idag känns lika hett som kassler med ananas.
Är det en 26" Enduro så skulle jag ta SJ i 650b istället.. 29" så skulle jag nog vilja prova bägge och se..

Tequila skrev:
> Stumpjumpern är 29 evo inte s-works
> Enduron är 29 tums den med.

Jag skulle nog fortfarande välja Enduron.

Äh, du vill ju ha en Ibis. ;)

http://www.bikemag.com/gear/first-ride-ibis-mojo-hd3/

" We spent a couple weeks testing the new Ibis on the trails around Bend, Oregon. We’re not going to give up the entire goods on the new bike—you’ll have to wait for upcoming Bible of Bike Tests issue for the full write-up and our video roundtable review of the bike—but we can say this: It’s an extremely well-balanced bike.

A lot of enduro/all-mountain bikes are morphing into mini-downhill sleds. We’re not slagging that trend at all; those bikes are a ton of fun. It’s hard to argue with a 27-pound bike that can handle anything from a mellow singletrack to a jump line at a bike park. That said, there are also a lot of riders out there who aren’t actually keen on racing enduro or tackling the fiercest descents…riders who might prefer a bike that requires less manhandling on steep and tight climbs. The Mojo HD3 is a good match for that rider. It’s still a very capable descender, but you don’t have to turn the pedals for long before you realize that, yeah, this is more of a burly all-rounder than a downhill bike on a diet. The new Mojo HD is an efficient climber—I ran this thing up our seriously steep test loop in ‘Descend’ mode and it still scooted up that sucker as well as some of our cross-country test rigs. No, I’m not exaggerating. What’s more, the HD3 exhibits little of the front-end flop you sometimes experience on bikes with slacker headtubes. "

Jag testade i höstas Stumpy Expert Evo carbon 650b samt Enduro S-works i både 650 och 29. Har tidigare testat Stumpy 29 så valde att låta den vara. Har haft Stumpy Elite och Evo 26:or i ett par år.

Min beställning gick på Enduro 650b då den är enormt allsidig, kul och effektiv oavsett om det är plattförs, uppförs eller nerförs.
Enduro 29:an är som man kan ana lite sävligare, inte fullt så busig samt tyngre att få i rull och kräver lite mer muskler.

Jag hade säkert kunnat trivas på 29:an med men då ja kör en del dh så tror ja de mindre hjulen passar mig bättre.

>
> I den vikt(pengaklassen) hade jag lätt köpt
> Enduron. Med så låg vikt är det inga problem
> att vare sig klättra eller trampa rakt fram på
> vanlig stig.

Fast Stumpy EVOn gör det betydligt bättre. Jag valde mellan Enduron & SJ EVO (29) & valde SJn. Mitt val föll på att EVOn hade ett större övertag på platten & i klättringar än vad Enduron hade nerför. Roliga cyklar båda två men när jag höll handen på hjärtat & analyserade vad jag eg. cyklar så var EVOn rätt val. Tar man Hellas i Sthlm som referens så är ju EVOn ett betydligt bättre val i mina ögon. Cerros inlägg stämmer bra med min erfarenhet av de båda,

cerro skrev:
> Stumpjumper Evo om du ska ha kul på alla håll.
> Enduron om du ska kul nerför men kunna ta dig
> uppför.

Senast ändrad:
Tack för alla tips!
Känner mig dock inte klokare! ;)
fortfarande ett s råt val!
Enduron väger ju väldigt lite och har en ställbar gaffel 150-120 så det går ju att sänka den!

Den må väga lite, men den har fortfarande lång hjulbas + ANNAT. Det mesta som gör en hoj stabil i hög fart gör den även sävlig och lite oinspirerande i typisk svensk stigfart.

Har inte Enduron ca 65,5* ha medans Stumpy ca 68* ha? Kan ha fel men vill minnas det iaf.
Jag velade själv mellan kona 153 Enduro comp och Stumpy och valde en Enduro bla pga gaffeln och ha.

Tequila skrev:
> Ha?

Edit: pucktvåa....

Senast redigerad av en moderator:
Enduron är extremt allsidig och lätt för vad den är, går i princip att ställa in så att det blir en stumper.

Den har ca 69 styrvinkel och korta kedjestag. Däremot är det väl en 29a. Och det kan man ju ha åsikter om när det gäller teknisk stigcykling eller all-mountain.

Tequila skrev:
> Skillnad på kort ha och lång ha?

Hög ha=gaffeln pekar rakt ner. Ju lägre ju längre fram pekar gaffeln=tryggare nerför och sävligare på platten

Fredrik80 skrev:
> Enduron är extremt allsidig och lätt för vad
> den är, går i princip att ställa in så att det
> blir en stumper.
>

Om man skruvar lite extra kanske man även kan få egenskaperna av en Epic? Vem vet, med nya hjul så kanske det rent av blir en Venge.. Snacka om allsidig cykel!

marran skrev:
> Den må väga lite, men den har fortfarande lång
> hjulbas + ANNAT. Det mesta som gör en hoj stabil
> i hög fart gör den även sävlig och lite
> oinspirerande i typisk svensk stigfart.

Jag tycker att det är trist när du kommer med underbyggda argument +ANNAT.

Tequila skrev:
> Ngn mer som kan ge tips?
> Tar gärna emot dom!
> Måste bestämma mig snart!

Kan du inte provrulla lite och välja den som känns bäst då?

Vad är viktigast? Att du har en hoj som klarar sig bra på alla stigar, underlag, uppförs, nedförs & transportsträckor eller du vill ha en hoj som är ok på de mesta men outstanding där det är som ROLIGAST att cykla dvs nerförs...? Ungf så tänker jag. För mig är hela målet nerförsåkat, så då ska de vara en cykel som passar det.
Det är ju som med allt annat. Det finns tex inte en bil i världen som är snabbast på racerbanan, komfortabel som en limo till vardags & vinnare i Dakar-rallyt. Men hyggliga kompromisser finns...
Det ultimata vore såklart att ha 2 cyklar. En 120mm trailraket & en typ Enduron. Men vill man ha kompromissen av detta så ska du ha Stumpjumpern. Oavsett vilken du väljer kommer du garanterat bli sjukt nöjd.

Hade precis samma funderingar själv mellan stumpy evo och enduron. Efter provcykling blev det enduron, kan inte säga att jag ångrat mig en sekund trots att jag kör mest i Hellas.

hade egentligen bestämt mig för något med mindre slaglängd men geometrin kändes mycket roligare på enduron. I xl som jag har är faktiskt endurons hjulbas 2mm kortare än evons, plus det som jag upplevde som största skillnaden, 25mm kortare kedjestag.

c-oma skrev:
> Vad är viktigast? Att du har en hoj som klarar
> sig bra på alla stigar, underlag, uppförs,
> nedförs & transportsträckor eller du vill ha en
> hoj som är ok på de mesta men outstanding där
> det är som ROLIGAST att cykla dvs nerförs...?
> Ungf så tänker jag. För mig är hela målet
> nerförsåkat, så då ska de vara en cykel som
> passar det.
> Det är ju som med allt annat. Det finns tex inte
> en bil i världen som är snabbast på racerbanan,
> komfortabel som en limo till vardags & vinnare i
> Dakar-rallyt. Men hyggliga kompromisser finns...
> Det ultimata vore såklart att ha 2 cyklar. En
> 120mm trailraket & en typ Enduron. Men vill man ha
> kompromissen av detta så ska du ha Stumpjumpern.
> Oavsett vilken du väljer kommer du garanterat bli
> sjukt nöjd.

Ungefär så resonerar jag också. Ska man gå på lämpligast cykel för det man gör större delen av tiden så skulle man ju ha en Camber Evo. Men jag ser 80% av min cykling som en transport mot nedförsbackarna (grovt och antagligen felaktigt räknar) och då vill jag ha något som är skoj när det rullar på.

RK skrev:
> Hade precis samma funderingar själv mellan stumpy
> evo och enduron. Efter provcykling blev det
> enduron, kan inte säga att jag ångrat mig en
> sekund trots att jag kör mest i Hellas.
>
> hade egentligen bestämt mig för något med
> mindre slaglängd men geometrin kändes mycket
> roligare på enduron. I xl som jag har är
> faktiskt endurons hjulbas 2mm kortare än evons,
> plus det som jag upplevde som största skillnaden,
> 25mm kortare kedjestag.

Ja, hur fasen tänkte de på Spesch, 455mm (!?!) kedjestag, det är inte bara bara det.

Nu är ju inte kedjestagslängden allt, men 25mm längre kedjestag än enduron, som ändå inte har direkt korta kedjestag. Jag har inte testat nån av cyklarna, men om jag skulle blindköpa på spec/geometri så hade jag valt Enduron alla dar i veckan, då slipper du dessutom Fox-dämparen och får en CC-DBair.

+1 på theBrand.

Men som han säger, kedjestagslängd är inte allt, inte hjulbas heller. Utan att ha provat någon av cyklarna så gissar jag att Enduron är byggd för att vara mer högfartsstabil än Stumpyn, på ett eller annat sätt. Det får mig att tro att stumpyn passar bättre i Hellas.

Jag kanske är naiv, men jag litar faktiskt på Spez konstruktörer i den här frågan, att de har tunat in cyklarna så att Enduron känns "större" än Stumpyn. Och de flesta recensioner jag läst av Enduron säger just att det är ganska mycket cykel, sjukt snabb men dödar mindre terräng.

För det handlar inte bara om uppför/nerför, det handlar också om hur "nerför" ser ut för just dig. Är det nerför i Hellas vi snackar om, eller stora utförslöpor i riktiga berg? I det ena fallet trampar du så mycket fart du kan och bombar sen på i max en minut, i det andra fallet rullar du utför en kant och sen håller du i dig efter bästa förmåga i en kvart eller en timme.

Så fort en sån här diskussion dyker upp tänker jag på Sjödell. Och sen tänker jag att det mest handlar om vad man vill ha, köper man det man vill ha så anpassar man sig. Oftast.

> Så fort en sån här diskussion dyker upp tänker
> jag på Sjödell.

+ 1

Sen kan man ju anta att det finns en anledning till att det kommer stå örton Enduro 29:or på startlinjen i nästa års ESS.... :-)

Om du köper en 29:a då skaffa kolfälgar först, kolram sen. Om budgeten räcker till båda då är det ok men kolram get inget förutom att det är schysstare att lifta med händerna över fälld trä mellan lätta och styva fälgar gör mycket skillnad på 29:a vid varje trampsteg och i/efter varje sväng

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så fort en sån här diskussion dyker upp
> tänker
> > jag på Sjödell.
>
> + 1
>
> Sen kan man ju anta att det finns en anledning
> till att det kommer stå örton Enduro 29:or på
> startlinjen i nästa års ESS.... :-)

Alla har skedat med Peffen?

WAKIdesigns skrev:
> Om du köper en 29:a då skaffa kolfälgar först,
> kolram sen. Om budgeten räcker till båda då är
> det ok men kolram get inget förutom att det är
> schysstare att lifta med händerna över fälld
> trä mellan lätta och styva fälgar gör mycket
> skillnad på 29:a vid varje trampsteg och i/efter
> varje sväng

Enduro S-worksen har kolfiberfälgar som standard medans det är alu på Stumpyn.

Mike Levy har också lite intressant att säga :)

http://www.pinkbike.com/news/The-Argument-For-Short-Travel-Bikes-Opinion-2012.html

"
That 64° head angle you think you need puts the front wheel too far out in front, with the result being a loss in traction because it isn't weighted enough to function how its designer intended. The front end of the bike goes from sticking like glue at high speeds to pushing and understeering through corners at
the now inadequate pace, forcing the rider to adopt an overly aggressive method on the bike in order to help it around corners.
"

theBrand skrev:
> Nu är ju inte kedjestagslängden allt, men 25mm
> längre kedjestag än enduron, som ändå inte har
> direkt korta kedjestag.

Inte direkt kort? Enduron torde väl ha branschens kortaste kedjestag för att vara en heldämpad 29er. 430mm är ju på par med många 27,5ers FS.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är ju inte kedjestagslängden allt, men
> 25mm
> > längre kedjestag än enduron, som ändå inte
> har
> > direkt korta kedjestag.
>
> Inte direkt kort? Enduron torde väl ha branschens
> kortaste kedjestag för att vara en heldämpad
> 29er. 430mm är ju på par med många 27,5ers FS.
>
> Stalle

Jo, för att vara en heldämpad 29" så är det ju ganska kort, men för att vara en #MTB är det ju inte uppseendeväckande kort.

lundatok skrev:
> Inte för en enhjuling heller.

Min poäng var att hurvida det är svårt att bygga 29" mtb med korta kedjestag eller inte har väldigt lite att göra med hur kedjestagslängden påverkar cykelns egenskaper.

theBrand skrev:
> Jo, för att vara en heldämpad 29" så är det ju
> ganska kort, men för att vara en #MTB är det ju
> inte uppseendeväckande kort.

Hur kan "korterst im tze bissniss" bli "ganska kort"? Det måste ju vara asakort? Eller vad är det jag inte förstår?

Stalle

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp