Enduro Sweden Series 2017?

Jag tar den korta versionen. Det finns lite meningsskiljaktigheter i Åre Bergscyklister om att köra en ESS-tävling under Åre Bike Festival. Och eftersom hela byn är galet upptagen så här i starten av vintersäsongen så har vi inte hunnit reda ut saken innan ESS gick ut med sitt program, vilket vi såklart borde ha gjort och ber om ursäkt för.

Jag förstår, där det finns människor tenderar det uppstå konflikter.

Själv tycker jag det låter strålande att lägga ESS under en vecka med cykeltema. Lycka till med politiken, och ett varmt tack för det jobb ni inblandade lägger ner!

Glisseur sa:
Jag tar den korta versionen. Det finns lite meningsskiljaktigheter i Åre Bergscyklister om att köra en ESS-tävling under Åre Bike Festival. Och eftersom hela byn är galet upptagen så här i starten av vintersäsongen så har vi inte hunnit reda ut saken innan ESS gick ut med sitt program, vilket vi såklart borde ha gjort och ber om ursäkt för.

Iår var ju grymt :D Men vad som hände innan och efter är ju inget vi vet om.

Hoppas innerligt det löser sig. Var min höjdpunkt för året iallafall. Då körde jag ju inte ens :P

Glisseur sa:

Vad är argumenten för att inte lägga endurot under ÅBF?

Paco sa:

danne1 sa:
Var väl lite gnäll att man stängde av flera leder på berget pga tävlingen från övriga cyklister.

Det har i alla fall inget med Skistar att göra överhuvudtaget, från vad jag hört var dom 100% positiva efter sommarens enduro. Klart det alltid kommer några klagomål när man stänger av leder under ordinarie öppettider, men det får man ju räkna med när man anordnar stora event och är liksom med i beräkningen.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Paco sa:

danne1 sa:
Var väl lite gnäll att man stängde av flera leder på berget pga tävlingen från övriga cyklister.

Det har i alla fall inget med Skistar att göra överhuvudtaget. Från vad jag hört var dom 100% postiva efter sommarens enduro. Klart det alltid kommer några klagomål när man stänger av leder under ordinarie öppettider, men det får man ju räkna med när man anordnar stora event och är liksom med i beräkningen.

Hur som helst så håller vi tummarna för att det blir av även nästa år??

p5pb13688828.jpg

Ok! Åre Enduro 2017 är på banan! Datum blir 6-7 juli under Åre Bike Festival (4-9 juli är datumen för den). Träning torsdag, tävling fredag som förra året.

Tjenare!

Jag har tänkt att vara med i motionsklassen under loppet i gbg. Jag relativt skitnervös över de hela och hur allt fungerar.. Men min undran är egentligen ifall ni har några tips på vad och hur jag ska träna? Min kondition och styrka är relativt bra men min teknik är inte den bästa. Så hur tekniskt brukar loppet i gbg vara?

//Fredrik

Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

Jag har tänkt att vara med i motionsklassen under loppet i gbg. Jag relativt skitnervös över de hela och hur allt fungerar.. Men min undran är egentligen ifall ni har några tips på vad och hur jag ska träna? Min kondition och styrka är relativt bra men min teknik är inte den bästa. Så hur tekniskt brukar loppet i gbg vara?

//Fredrik

Det finns rätt bra filmer från endurot i Gbg på youtube.

Bäst är ju att göra som Luthman säger och köra skiten ur de partier som kan vara lite läskiga och tekniska.

You can do it!??

Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

//Fredrik

Kör igenom det sträckor vi kört tidigare år.
De mer tekniska får väl anses vara;
- Dh for goats, https://www.strava.com/segments/10444412
- Dh for oldies, https://www.strava.com/segments/12194374
- Blodiga, https://www.strava.com/segments/8273167
- Ravinen rollercoaster, https://www.strava.com/segments/12194457

Trista är att Vallåsen öppnar helgen efter första tävlingen.

Jag har inte kört en meter endurotävling och hojen är ny. Så det blir en spännande första deltävling :)

Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

//Fredrik
Lite från träningen förra året

Göteborgs Stigcyklister ska försöka veva igång vår tränings enduro serie, SvartVitt.
Troligen hinner vi köra en eller 2 race innan Vallåsen och ytterligare några innan GBG racet. Det kommer vara ett utmärkt sätt att få lite tävlingspuls och känna på ungefär den typ av terräng det körs på även i ESS.

cross micke sa:
Enduro Fredrik sa:
Tjenare!

//Fredrik
Lite från träningen förra året

Wow!! Tack för det!! :) Det ser ju inte så himla farligt ut, bara skit skoj!!!

lister sa:
Stigarna är väll öppna året om, bara liften som inte går.

Ja på sätt och vis. Jag har cyklat där för egen maskin med. Men det blir inte så många rundor upp och ner på en dag. Ingen höjdare när det är snö eller när de bygger om heller. Eller när man lite sent ser att bron inte är kvar..

Vernersson sa:
What could POSSIBLY go wrong? ;-)

Jag räknar med given succé :)
Lyssnar ju på dödsmetal så det är väl nästan hemma redan.

Hej!

Cykling är nytt för mig, men har verkligen fastnat. Införskaffade mig en heldämpad pjäs och tänkte våga mig på att delta i någon tävling i år.

Men för en nybörjare; Vad förutom en cykel behövs för att genomföra en Endurotävling?

Bosse Bosson sa:
Hej!

Cykling är nytt för mig, men har verkligen fastnat. Införskaffade mig en heldämpad pjäs och tänkte våga mig på att delta i någon tävling i år.

Men för en nybörjare; Vad förutom en cykel behövs för att genomföra en Endurotävling?

De olika tävlingarna har olika krav på skyddsutrustning. Men de flesta brukar i alla fall rekommendera knäskydd, fullfacehjälm och i vissa fall ryggplatta. Armbågsskydd är inte en dum idé på vissa av tävlingarna heller.

En bra grej at ha med sig är basic-grejer för att laga det som kan tänkas gå sönder på hojen, någon extra slang, kedjelås, växelöra och växelvajer. Ett multiverktyg med kedjebrytare är en bra idé också. Vissa tävlingar går en bit ut i bushen då kan ett litet första hjälpen-kit vara en god idé, tävlingsledningen på de flesta ställena brukar uppmana och rekommender att man hjälper de som skadar sig. I Åre har man t.ex. fått den snabbaste tiden på sträckan tilldelad sig om man stannat och hjälpt någon som skadat sig.

Sen vill man kanske ha nåt att ha vatten i och en powerbar eller två.

Ju mer elit du är ju mindre grejer har du med dig.

Tillbaka
Topp