[Endurostigtips] Branäs

Perp

Aktiv medlem
[Endurostigtips] Branäs
Gjorde en utflykt till Branäsberget idag lite på chans. Gjorde inga efterforskningar innan och hade väl inga större förhoppningar om att hitta så mycket spår, Branäs har ju aldrig satsat på cykling vad jag vet.
Om inte annat så blir det ju bra träning att cykla upp på det där berget några gånger tänkte jag...

Första vändan upp hittade jag inget utan hamnade i pister och liftspår neråt. Andra varvet kom jag på att jag hade ju sett en rödmarkerad stolpe i skogen bredvid en pist, det visade sig vara en vandringsled som gick rakt ner i skogen.
Stökigt och lite igenväxt i början men längre ner i skogen blev spåret tydligare och brantare, sen riktigt brant och lite väl spännande att köra ensam och dessutom med en systemkamera i ryggsäcken.
Vi snackar alltså 366 fallhöjdsmeter på 1,6km med stenar,rötter och allmänt ickeflow :)
Bitvis går det släppa på en del och slutet är riktigt fint med lagomt brant barrig stig.

Gjorde ett strava segment så det är lätt att hitta.
https://www.strava.com/segments/9980670

En bild på hur sista biten ser ut.
brans.jpg

Ska säga att det ligger en del träd över spåret nu så det är inte bara brassa på fullt. Men om nästa åkare tar med en hopfällbar såg så är det snart fint.
Mitt i det det mest dödsbranta partiet så är det en trappa som nog ingen bör åka om man vill cykla mer de närmaste månaderna.
Det är absolut inget nybörjarspår och man bör nog ha ganska mycket DH eller enduro/am i kroppen om man vill ha kul.
Värt att prova om man har vägarna förbi och gillar brant åkning, spåret kan bli riktigt fränt om det blir lite uppkört.

Bjuder på lite utsiktsbilder också.
brans2.jpg

brans3.jpg

[Endurostigtips] Branäs
EST skrev:
-------------------------------------------------------
> Lät ju roligt :-)

Haha jo jag tänkte faktiskt under tiden jag körde att det här skulle EST och Carl-pedal gilla ?

[Endurostigtips] Branäs
Hej!
Ska till branäs över påsk. Tanken är väl att det mestadels ska åkas utför på snö. Men ja tänkte slänga med cykeln då det ska va rätt varmt fram till påsk så snön lär det ta på!

Finns det några grymma singeltrails eller vandringsleder som utgår från branäs eller byarna i närheten?

// Sugen endurocyklist ?

[Endurostigtips] Branäs
För ca två månader sedan var det tal från ledningshåll om att ta fram en plan för en större cykelsatsning i mångmiljonklassen för Branäs. Hoppas det fortfarande gäller! Finns potential i berget.

Tillbaka
Topp