Energiplan Vättern

Distiller

Aktiv medlem
Energiplan Vättern
Ska försöka trampa runt Vättern på sub10 timmar och har börjat vända och vrida på hur jag ska få i mig energi på bästa sätt.
Vill ligga på 90-100g/timme men samtidigt inte släpa med mig mängder med bars och gels, planerar för två stopp (Fagerhult, Boviken eller Askersund).
Någon rutinerad med som har en plan redo?

Energiplan Vättern
Du får i 12 skopor av umara sportdryck i en 750ml flaska, det ger 30g kolhydrater per skopa. 2 såna på ramen och en softflask/500ml flaska på ryggen för att skölja munnen med vatten eller ytterligare sportdryck. Resten i gels eller en påse med sportdryckspulver som du blandar i en av depåerna. Så skulle jag nog ha gjort.

Energiplan Vättern
12x30x2 i 1500ml är starkt blandat. Inget problem i sig, men det blir lite vatten för magen att jobba med.

Nu har jag inte kört Vättern men i runda slängar 500ml vatten i timmen bör vara lagom för många. Går inte den logistiken ihop?

1 flaska med 200g + 1 flaska med vatten per stopp och sen toppa det med 3 gels per stopp?

Energiplan Vättern
Som ovan men får du på 1-litersflaskor på ramen skulle det enligt ovan ge 960 g totalt? Då är du ju hemma :)

Personligen fattar jag inte riktigt grejen med gels. Känns som allt annat än dricka bara blir krångligare. Men vill man bryta av med nåt kan väl någon bar eller valfritt godis vara gött. Själv blir jag väldigt trött på allt drickande och ätande oavsett iofs.

Sen kan jag känna att blanda så starkt är lite jobbigt att dricka? Då kan du ha pulver i en påse och stanna och blanda med vatten på en station.

Energiplan Vättern
Du kan omöjligt få i dig all den energi du behöver genom enbart dricka det.
Rätt galna blandningar som föreslås. Ska ha pansarmage för palla det där, och drickan ska ju gärna släcka törst också, inte orsaka mer.

Det är en utmaning att få med sig all energi som behövs på en 30-milare, blir ofrånkomligt lite bulsiga fickor.

Energiplan Vättern
Rätt galna blandningar som föreslås. Ska ha pansarmage för palla det där, och drickan ska ju gärna släcka törst också, inte orsaka mer.

Det är en utmaning att få med sig all energi som behövs på en 30-milare, blir ofrånkomligt lite bulsiga fickor.
Så kan det kanske va. För mig är det iaf betydligt bättre med bara dricka än att börja äta massa. Det ställer bara till problem.

Energiplan Vättern

Nja på den. Du behöver ändå vatten, och att blanda ut ett tråkigt men superenergirikt pulver i vattnet är det effektivaste sättet att få i sig energi på. Hur man sen reagerar på det är kanske lite olika, men svårt att veta innan man testat i skarpt läge. Dricka rent vatten och sen äta energi i bar- eller godisform fungerar också såklart.

Till TS:
För min del har jag inte kört långt och fort på länge, men förr har jag lagt upp spelet så att jag främst dricker men också äter bars eller liknande för att variera intaget upp till den mängd energi jag räknar med att behöva. Det kan bli ganska kvalmigt med socker-socker-socker. Väl avvägt kommer man i mål utan att ha kissat och utan att ha varit speciellt törstig någon gång, men det krävs lite övning för att träffa helt rätt. Över "bara" 10 timmar behöver man kanske inte lägga ner hela sin själ i saltbalans och annat, men generellt ska man nog komma ihåg att om man svettas som en tok och bara fyller på med vatten och energi kan det bli lite knasigt om man inte får i sig salter också.

Jag har ofta räknat på energiåtgång via en svensk energidryckstillverkares hemsida och tycker det fungerat väldigt bra. Sen ska sägas att det är ganska liten skillnad i resultat mellan att väga upp knarkpåsar med pulver till exakta grammet och att bara käka snicker, jordnötter och dricka apelsinjuice från macken - det får man bra fart på benen av också! En sak som är svårare än man tror är att man ska komma ihåg att äta innan man rasar, vilket kan vara svårare än man tror. För att hålla sin energiplan har jag alltid kört med påminnelser på cykeldatorn, typ "Ät något!" varje halvtimme osv. Man blir ganska korkad vid stora ansträngningar..

Energidryckspulver har jag ofta haft i zippåsar och blandat efter behov med vatten. Tungt och logistiskt svårt att få med sig allt vatten redan från startlinjen oftast.

Energiplan Vättern

Omöjligt är det definitivt inte. Det är det smidigaste sättet. Är det ren njutning? Nej. Men det funkar. Gäller att ha rätt sportdryck, en modern blandning med 1:0.8 ratio så är det lugnt. Klart man måste prova innan. Men ja jag hade gärna haft en vätskerygga men det känns väl inte så passande på VR.

Senast ändrad:
Energiplan Vättern
Har själv tejpat fast ett antal gelpåsar på ramen för enkel åtkomst när de behövs, ifall man inte vill ha allting i ryggfickorna.

Sen borde det väl också funka med en liten ramväska bakom styrstammen dit man kan sätta ett och annat.

Angående vatten/sportdryck så har jag fyllt på vid stationerna, det tycker jag funkat bra, men om man vill ha egna blandningar så kanske det blir lite omständigt.

Energiplan Vättern
Älskar de där snubbarna på Vätternrundan som har hela fickorna fulla med gels, bars, bananer, druvsocker och extra flaskor sportdryck med sig vid start. Slutar alltid med att de har mer än hälften kvar när de går i mål, för ingen normal människa pallar att trycka i sig allt det där medan man cyklar.

Det är inget nollsummespel. Träna kroppen på fettförbränning. Ha med ett par bars, ev någon gel, två större flaskor sportdryck. Vid depåstopp i Fagerhult, fyll på flaskorna, ta en bulle och en banan eller vad som erbjuds och ät omgående när man är tillbaka på cykeln. Det räcker oftast så för mig. Stannar man i Boviken har man en chans till att sno med sig lite att äta.

Energiplan Vättern
Älskar de där snubbarna på Vätternrundan som har hela fickorna fulla med gels, bars, bananer, druvsocker och extra flaskor sportdryck med sig vid start. Slutar alltid med att de har mer än hälften kvar när de går i mål, för ingen normal människa pallar att trycka i sig allt det där medan man cyklar.

Det är inget nollsummespel. Träna kroppen på fettförbränning. Ha med ett par bars, ev någon gel, två större flaskor sportdryck. Vid depåstopp i Fagerhult, fyll på flaskorna, ta en bulle och en banan eller vad som erbjuds och ät omgående när man är tillbaka på cykeln. Det räcker oftast så för mig. Stannar man i Boviken har man en chans till att sno med sig lite att äta.
Kan man få i sig de här 90 grammen i timmen eller vad det är är det nog en stor fördel. Men jag kan det inte. Sen runt kommer man alltid. (om man inte krashar)

Energiplan Vättern
Beroende på vädret och när på natten/ morgonen man startar så kan man behöva ryggfickorna för diverse förstärkningsplagg som ska av/på. Vindväst, arm/ben/knävärmare etc. Samt mobil etc. Så en liten ramväska bakom styrstammen att ha typ 4-5 bars i är inte fel. 🙂

Energiplan Vättern

Du skola icke cykla så fort du bara kan i 7-10 timmar på bara fett. Då tar det nog mer 12-15 timmar runt skulle jag tro! Minns inte vad det tar exakt, men efter typ 1,5 timmar börjar glykogenet ta slut och man tappar massa effekt om man inte lägger på mer ved på brasan.

Energiplan Vättern
Cyklar man solo i mest zon 2 (av 5) sitter i drygt 30 och bränner man mer fett än kolisar. Med 100g/h är du uppe på återkommande Z3-4 och sitter i klunga.

Jag skulle satsat på kanske 60g/timmen, trycka lite extra i depå och så ha några gels om bonken kommer.

Jag brukar ta med pulver för flaskfyllning på randoloppen i hundbajspåsar. Biter hål, tömmer i och fyller på, 30 sek. Då får du rätt pulver och sammansättning. En 750ml kan ta upp mot 300g men jag skulle inte vilja ha mer än 200.

Bassets vinegum är annars en riktig hit på 60-milarna. Mycket klös i de bitarna.

Energiplan Vättern

Ja, det verkar ha blivit väldigt krångligt att cykla. Tur jag körde mina 10-timmarsrundor på den tiden det gick att cykla på känsla. Två flaskor vid start som fylls i depå en gång under loppet, ett par snickers och 3-4 gel räckte.

Energiplan Vättern
Eventuell värme kan påverka jäkla mycket under Vättern också vilket i sin tur påverkar behov av vätska en hel del. Finns större flaskor än 750 ml vilket eventuellt kan vara praktiskt. I senaste loppen var ju tex 2023 riktigt varmt, förra året ganska varmt men det beror självklart jättemycket på när man startar också. Men kör man mycket nattetid är det ett avsevärt mindre problem än i en snabbgrupp mitt på dagen.

Energiplan Vättern
Ja, det verkar ha blivit väldigt krångligt att cykla. Tur jag körde mina 10-timmarsrundor på den tiden det gick att cykla på känsla. Två flaskor vid start som fylls i depå en gång under loppet, ett par snickers och 3-4 gel räckte.
Jag tänker precis tvärt om, har bonkat på varenda tävling jag kört i Enduro(med motor) pga obefintlig plan för energi.
Man skulle vetat det man vet nu för 15år sen!

Energiplan Vättern
När var detta "förr" som du refererar till nu?
Jag upplever att det är en stor skillnad på nu och för ja bara säg 15 år sedan eller kanske lite mer. Nu är "alla" överens om att man ska tillföra energi under lopp och i ganska stora mängder om man kan. "Förr" var det lite mer snack om fettförbränning eller att man skulle tokladda med kolhydrater osv.

På Vasaloppet (t.ex) kör eliten och merambitiösa motionärer med slangbälten. "Förr" var det massa hokuspokus hur det skulle tömmas kroppen innan och sen äta 16 potatisar innan osv.

Energiplan Vättern
Det har ju hänt jättemycket bara senaste 5 åren rentav, i insikter hur mycket betydelse energiintag har och hur mycket mer man behöver mot vad tidigare tänkt. Det händer fortsatt mycket och kommer ny forskning på detta ständigt nu.

Energiplan Vättern
Nu är jag bara en person och har enbart egna erfarenheter att luta mig mot, men energihanteringen var en nyckel för min del i att höja prestationen avsevärt. Jag harvade på i flera år med att "bara cykla" och tyckte det var ett helvete så fort det handlade om längre distanser även om jag var hyfsat tränad, och i efterhand förstod jag att det var soppatorsk som var stor del av anledningen.

Sen är alla olika och min förmåga att cykla lågintensivt på fettreserver är skitkass och jag vill mest bara gråta. Man har olika motorer som går olika bra på olika bränsle. Min går fint på smågodis och vattenlösligt socker.😛

Energiplan Vättern
Cyklar man solo i mest zon 2 (av 5) sitter i drygt 30 och bränner man mer fett än kolisar. Med 100g/h är du uppe på återkommande Z3-4 och sitter i klunga.

Jag skulle satsat på kanske 60g/timmen, trycka lite extra i depå och så ha några gels om bonken kommer.

Jag brukar ta med pulver för flaskfyllning på randoloppen i hundbajspåsar. Biter hål, tömmer i och fyller på, 30 sek. Då får du rätt pulver och sammansättning. En 750ml kan ta upp mot 300g men jag skulle inte vilja ha mer än 200.

Bassets vinegum är annars en riktig hit på 60-milarna. Mycket klös i de bitarna.
Det spelar ganska stor roll om z2 är 150W eller 250W också, 10h i 250W med 60g/h är inget jag skulle rekommendera.

För en VR på sub 10 så skulle jag rekommendera ett energiintag från 60g/h upp till 120g/h, beroende på:
- kör du själv eller i klunga
- vana av energiintag
- vikt/storlek på cyklist
- kapacitet

Sen är det inte uttömmande men det är parametrar att beakta, jag skulle köra följande upplägg:
- 2 x 1L flaskor sportdryck vid start, blandade med 150-200g kolhydrater per flaska
- gels eller pulver i ficka eller en liten väska bakom styrstammen
- påfyllning vatten/sportdryck i depåerna

Energiplan Vättern
Jag vet inte om det känt så mycket, att man max kan lagra/ladda kolhydrater för 1,5-2 timmar sade man redan 2005 när jag började åka Vasalopp och cykla VR. Därefter måste man tillföra energi eller gå över på fettmotorn. Det som kommit på senare år är väl hur mycket som ska in i gram/timme, etc, planering hit och dit.

Själv blir jag less bara av att tänka på att sitta och planera och analysera saker, fritiden ska vara rolig och lustfylld. Självklart tar jag med lite energi på längre pass eller lopp, men att sitta och planera och räkna i förväg skulle jag bli så less av att passet/loppet inte skulle bli av.

Energiplan Vättern
Aim to Excel!

Edit: Skämt åsido har jag aldrig orkat träna upp mig att tåla en massa kolhydrater under fysisk aktivitet och har nog därigenom aldrig riktigt presterat så bra på långa lopp.
Excel. Hade jag lektioner i med Ingemar ”Räkan” Nyqvist, nämnd i annan tråd på forumet. Tyvärr lyckades jag aldrig ta till mig hans kunskap..

Jag är inte den skarpaste kniven i lådan, men något säger mig att Räkan hade lika mycket med mitt misslyckande att göra, som min bristande intelligens.

Energiplan Vättern
Jag vet inte om det känt så mycket, att man max kan lagra/ladda kolhydrater för 1,5-2 timmar sade man redan 2005 när jag började åka Vasalopp och cykla VR. Därefter måste man tillföra energi eller gå över på fettmotorn. Det som kommit på senare år är väl hur mycket som ska in i gram/timme, etc, planering hit och dit.

Själv blir jag less bara av att tänka på att sitta och planera och analysera saker, fritiden ska vara rolig och lustfylld. Självklart tar jag med lite energi på längre pass eller lopp, men att sitta och planera och räkna i förväg skulle jag bli så less av att passet/loppet inte skulle bli av.
Tänk, vad olika intressen man kan ha! Det ena utesluter väl inte det andra, och inget utesluter väl att alla inte tycker som du gör.

Jag cyklar numer till 99% på ren känsla utan plan eller tanke, men hux flux blir det struktur och planering in i minsta detalj. Just nu är det nog bara 50% cykel och resten fotboll och innebandy, eller något i den stilen. Det är toppenidrotter - ät ordentligt under dagen, sen kan du ösa järnet i 90 minuter och sen gå hem och ha ont i benen i flera dagar. Man kan göra på olika sätt i perioder och det ena utesluter inte det andra.

Energiplan Vättern
Som motionär och även tävlande obetald amatör har man förstås den fulla friheten att göra som man själv vill. Har man inget intresse av att lägga tid på annat än främst cykla så är det väl bara köra på med det. Vart fall så länge man inte skadar sig själv för mycket.

Energiplan Vättern
Planera och planera. Många ser nog Vättern som en stor utmaninjg och tycker det är kul att diskutera diverse enerigupplägg.

När jag ska cykla längre eller hårdare på hemmaplan tar jag 2 dl strösocker i en 1 liters flaska och skakar med lite saft. Det är inte jättekomplicerat (inte svinddyrt heller)

Energiplan Vättern
Jag tycker inte det är så svårt heller och kräver egentligen noll planering, över 75-90min ta med energi. 60gram i timmen kommer du långt med.

Men man ska göra skillnad på att cykla och träna. Jag tränar och vill få ut så mycket kvalitet av mina pass jag kan, då suger det ju röv att bonka efter 90min och lägga sig i svansen på gruppen och sluta vara med i rotationen.

Energiplan Vättern
Jag tycker inte det är så svårt heller och kräver egentligen noll planering, över 75-90min ta med energi. 60gram i timmen kommer du långt med.

Men man ska göra skillnad på att cykla och träna. Jag tränar och vill få ut så mycket kvalitet av mina pass jag kan, då suger det ju röv att bonka efter 90min och lägga sig i svansen på gruppen och sluta vara med i rotationen.
Jojo. Tar jag ut racern är det ändå något sorts tränings/motionssyte. Ska jag cykla och bada med familjen kan man ju ta annat fika.

Energiplan Vättern
Ja, jag körde min första VR -96 utan någon energiplanering förutom pastafrossa 12 timmar innan enligt rekommendation och det gick ganska dåligt med uppsvälld mage och låg energi, så -97 blev det ät och drickaschema för 6-7 energikakor, Vitargo, gel och matpaus i Jönköping . Klämde gelen med ca 5 mil kvar och det var en riktig boost. Tog mig i mål på 9 timmar.
Höll schemat, mat och dryck tog slut innan målgång.

En kompis i kanotklubben var landslagskanotist (flertalet VM och OS) och deltog i testteamet för Vitargo i början av 90-talet och talade varmt om effekterna av Vitargo. I mitten av 90-talet sålde de flesta sportaffärer energikakor, Vitargo mfl sportdrycker.

+30 års utveckling har förstås utvecklat kunskapen, men grundkonceptet att regelbundet tillföra energi är detsamma.

Tillbaka
Topp