Det gick helt åt j-a pipan!
Ca 50 km in i racet går det över från grus till stig. Lite småkul. Dock så kör vi rakt fram och in i helvetesstigen som är sjukt mkt sten och annat skit och superbrötigt. Åker där säkert 25 min, det tar aldrig slut.
I slutet så står det "Nästa varv" till vänster och "Mot mål" till höger och alla motionärer åker på grusvägen till höger. Jag och den som ligger framför mig undrar var tusan vi ska och chansar på grusvägen. Det känns fel, horder av motionärer kör där. Inte kan det vara meningen att vi som tävlar ska cykla där nu också? Så vi åker tillbaka och det samlas 30-40 tävlande som inte har en j-a aning om var vi ska.
Till slut kör vi upp på grusvägen, kör runt och in på stigen vid 50 km igen. Denna gång när vi passerar är det tydligt skyltat till H Ö G E R, vilket dessa 30-40 av oss tävlande missade första gången. Oklart varför, om det är nåt som blåst ner, nån som saboterat eller dyl.
Så vi var väl ett gäng som fick ca 30-40 min extra över bl a helvetesstigen och samma grusväg igen.
Blev ett gediget distanspass på 3,5 h i stället för det jag personligen siktade på, under 3 h. Lagom moral sista 30 km mot mål..
Övrigt: väldigt många som punkterade.
Övrigt personligt: 1,5 bar i däcken är inte att rekommendera när det ska bli grusvägsrally. Orkade inte följa med snabba klungorna i början och hade skyhög puls. Stannade o körde i mer luft i däcken med patron och genast gick det M Y C K E T bättre..