Epic?

Epic?
Oggler sa:
Det är en 2015(ny).

Det känns som att slaglängden halveras när jag ställer den i hårdaste läget jämfört med mjukaste.

Vad hände 2014?

Dom bytte Brain-enhet.

Vad kör du för tryck bak? Tycker att Specializeds autosag sätter alldeles för högt tryck för stigåka.

Epic?
Annan tune och att det ska krävas mindre för att inertia-ventilen ska öppnas. Även skillnad på hur mycket man kan justera själv samt lägre vikt.

Jag har inte kört den gamla Brainen, men den allmänna uppfattningen verkar vara att den blev bättre 2014.

Epic?
eiskall sa:
Oggler sa:
Det är en 2015(ny).

Det känns som att slaglängden halveras när jag ställer den i hårdaste läget jämfört med mjukaste.

Vad hände 2014?

Dom bytte Brain-enhet.

Vad kör du för tryck bak? Tycker att Specializeds autosag sätter alldeles för högt tryck för stigåka.

Jag sätter tryck efter smak, autosag ger för högt tryck för småstöket.

Epic?
OK, tack jij. Är det med eller utan lager. Utan förmodar jag. Det var så länge sedan jag höll på med sånt här. Är dessa 800g tungt jämfört med tex ett vanligt gammalt hederligt XT-parti? Kort sagt. Är det värt att böka dit ett XT-parti. Jag har sådana liggande. Men det kräver ju lite special, special att få dit en 24mm-axel på PF30.

Jag noterar att vevarmarna verkar vara solida på orginalvevpartiet.

Epic?
Oggler sa:
OK, tack jij. Är det med eller utan lager. Utan förmodar jag. Det var så länge sedan jag höll på med sånt här. Är dessa 800g tungt jämfört med tex ett vanligt gammalt hederligt XT-parti? Kort sagt. Är det värt att böka dit ett XT-parti. Jag har sådana liggande. Men det kräver ju lite special, special att få dit en 24mm-axel på PF30.

Jag noterar att vevarmarna verkar vara solida på orginalvevpartiet.

800g utan lager. Vet ej vad XT väger. Jag bytte till SRAM X0 som väger 650g med 38/24. X0 (och X9) är ju bra på det sättet att det finns för PF30 och man kan ta bort spindeln och sätta på DM-klinga (för att spara lite mer vikt) om man skulle få för sig att köra 1x11 nån gång.

Epic?
Hallå där.
Jag har haft 2 st 26" Epic & 1 st 29" Epic samt 1 st 29" Camber. Men den bästa MTB´n jag haft är den jag har nu, dvs en Giant Anthem. Lite mindre race än Epic, men jag kör snabbare på Anthem........... 11,2 kg komplett med pedaler osv är riktigt bra för en aluram, plus att den är så jäkla kul/skön att köra på.
Bara ett tips från en farbror som kört FS sen -98..............
Lycka till

Epic?
11,2 med pedaler låter bra. Det är ju styvt 1kg lättare än Epicen skulle jag tro. Om vi nu bar jämför vikt. Jag har inte vägt epicen. Men den sägs väl väga ca 12 utan pedaler.

Epic?
Pjotr10 sa:
Hallå där.
Jag har haft 2 st 26" Epic & 1 st 29" Epic samt 1 st 29" Camber. Men den bästa MTB´n jag haft är den jag har nu, dvs en Giant Anthem. Lite mindre race än Epic, men jag kör snabbare på Anthem........... 11,2 kg komplett med pedaler osv är riktigt bra för en aluram, plus att den är så jäkla kul/skön att köra på.
Bara ett tips från en farbror som kört FS sen -98..............
Lycka till

Min camber 29a i large vägde typ ganska precis 13kg med pedaler (som behövs för att man ska kunna cykla...). 11,2 då är den rätt bantad ändå :)

En som funderar på att gå från anthem till camber.

Epic?
Det är en Anthem 29" med XT vevar o växlar dock singelklinga fram. Ett par Easton Haven hjul á 1750 gr med Rocket Ron som är "Stansade". Ett riserstyre i carbon och en Romin sadel, värre grejer än så är det inte..
Jag upplevde min Camber expert 29" från 2014 som klumpig trots carbonhjul och ram. Hittade min Anthem beg o har uppdaterat hjul, styre o sadel.
Enligt mitt tycke en fantastisk hoj för långt under halva pengen som jag gav för Camber'n som jag aldrig gillade.

Epic?
OK, Anthem-hojen var inte orginalspecad. Det förklarar ju saken. Då blir ju jämförelsen haltande.

Orginalhjulen på min Epic comp carbon väger fram 833g och bak 1053. Fälgbanden satt kvar när jag vägde. Totalt 1886g alltså. Man får ju faktiskt lov att hosta upp en slant för lättare hjul. Mina andra hjul Hope pro II nav+ crestfälgar väger endast 78g mindre totalt. Även dessa vägda med fälgband. De hjulen är väl inte kända för att vara lätta. Men ändå ok hjul.

Så var på min epic ska jag leta efter de 12 kilona? Är det någon som vet vad själva ramen väger? Kassetten var ju faktiskt ett riktigt bojsänke med sina 396g.

En annan intressant sak är att epicen har S-worksdäck i fram och Control bak. Bägge är fasttrak. Control-däcket vägde mindre än S-worksvarianten.

Epic?
Jag har ocks för mig att jag läst ca 2600g. Brainen lättade ju lite till 2014 tydligen. Så ramen kanske är aningens lättare numer.

Men var på skalan kan man säga att en ramvikt på 2600g ligger? Lätt? Tungt? Eller medium? Jag har som sagt bara erfarenhet av HT-ramar tidigare.

Det är väl samma ram på Comp Carbon som på Experten? Så då är det väl Specialized näst lättaste Epicram som är kommersiellt tillgänglig?

Epic?
Nej, det är ingen överaskning. Men däremot är det lite överaskande att det märks så förbaskat väl. Hojen känns ju lite klumpig helt enkelt. Det är inte als säkert att det har med den faktiska vikten att göra. Det kan vara så att jag är ovan att åka på FS. Men när man vet vad hojen väger så är det ju lätt att haka upp sig på det.

Epic?
Jag har vägt en del komponenter på köksvågen när jag plockat av dem från min comp 2014:

sadel 255g
sadelstolpe 305g
styre 227g
styrstam 118g
vevparti 800g
vevlager 83g
gaffel 1590g
framaxel 70g
styrlager 68g
handtag 108g
kedja 260g

Det borde vara ungefär samma komponenter på comp carbon 2015 (det går att kolla på deras hemsida).

Epic?
Oggler sa:
Jag har ocks för mig att jag läst ca 2600g. Brainen lättade ju lite till 2014 tydligen. Så ramen kanske är aningens lättare numer.

Men var på skalan kan man säga att en ramvikt på 2600g ligger? Lätt? Tungt? Eller medium? Jag har som sagt bara erfarenhet av HT-ramar tidigare.

Det är väl samma ram på Comp Carbon som på Experten? Så då är det väl Specialized näst lättaste Epicram som är kommersiellt tillgänglig?

Typ ganska lätt är det väl ändå.
Jag har en lite kralligare FS 29:a i alu som väger ca 3,37 kg i storlek L (ink dämpare och bakaxel)
Byggde nyss ihop en FS 26:a till sonen. Kolfiber storlek M. Den vägde ganska prick 2,5 kg inklusive dämpare, sadelstolpsklämma och styrlager.

/Johan

Epic?
Går förstås att spara vikt på en 1x-konvertering.

Framväxelreglage med vajer och hölje: 173 g
Framväxel: 145 g
Framklingor: 107 g

Raceface NW 32T: 37 g

Vikterna ovan är från en Epic Comp Carbon 2014.

Epic?
Hur långa stammar kör ni på era Epics? Jag är 185cm lång och har nu alltså en large. I går hojade jag ett par timmar med en 110-stam. Nu har jag bytt till en 120-stam. Men jag har inte hojat på den ännu. Det återstår.

Hur långa stammar ska man egentligen acceptera innan man ska kliva upp i ramstorlek? Jag vet att geometrin på styret spelar stor roll också.

Tillbaka
Topp