Era egna bergsetapper...

Appel

Aktiv medlem
Era egna bergsetapper...
Ok, en landsvägsfråga...
Mina kompisar i Sundsvall och Falun skryter om sina "bergsetapper" de har kring knuten. Själv bor jag i Stockholm och har lite svårare att skryta med många höjdmetrar. Så min fråga är:
Vilka är era bästa "bergsetapper"?
Vilken runda väljer ni då ni ska kora vem som ska bära polkapricks tröjan i er klubb?
Har någon något bra förslag på "bergsetapp" i Stockholms närhet

Här är två förslag:

1: Col du Kagghamra, Södertörn (söder om Stockholm)
Från Vårsta tar man 569an mot Skanssundet. Ta av mot Kagghamra. Bergspris 1. Ner mot Dalsta. Höger på 225an. Bergspris 2 innan man svänger höger mot Fituna. (Sen då???)

2: Orsasjön runt delux, Mora
Att cykla Orsasjön runt går att göra väldigt platt och fint. Men lägger man in Risa, Skerbacken och en avstickare upp till Fryksås har man många sköna höjdmetrar att suga på!

Mer förslag!!!

Era egna bergsetapper...
Stora Vika! Hmmmm... Är det denna du menar? Jag spanade in denna på kartan och tog en långtur ner dit bara för att testa sepentinen. Blev dock liiiiiiite besviken på den. Kunde varit tuffare...
Bra förslag dok!!! Mera!!!

Bilagor

• serp.JPG
    serp.JPG
    27.1 KB · Besök: 77
Era egna bergsetapper...
Norr om stan finns det ju några mäktiga toppar som man kan ta på mtb i ett och samma pass, körde Sthlms norra toppar för någen helg sedan.

Climb 1: Mt Ulna 90hm och ett snitt på 4,4%.
Climb 2: Muur the Löttinge kullen 76hm för hela klättringen från vägen tills det går utför?
Climb 3: Col du Väsjö 82mh och över 7%.
Climb 4: Alto de Järvatoppen 30hm 3,9%.
Climb 5: Alp de Hagatoppen 77 hm och 5% lutning från SAS kontoret.

Hela passet blev över 700 höjdmeter på 70km cykling och sen säger dom att det inte finns backar i Sthlm :-)

Era egna bergsetapper...
Varför inte prova Tour de Brevik, inte så många serpentiner med det känns i vaden när man gnetat runt där ett par timmar.

Era egna bergsetapper...
Glöm inte bort Tullingeberg, helst hela vägen nere från sjön, eller Rosenhillsbacken.

Och när du kommer ner från Kagghamra svängen svänger du direkt in till vänster på den privata vägen.

Ja det är faktiskt så hemskt att man blir glad för dessa korta backar, det är synd om som bor i Sthlm. (när det gäller backar för lvg).

Jag har hört rykten om en fin backe någonstans ute åt Nacka Värmdö hållet som skulle erbjuda en del meter men aldrig fått klarhet i.
ryktena.

Era egna bergsetapper...
Brevik är bra! Innan man kommer ut på halvön kan man lägga in en avstickare ned till Åva. Inga långa backar men några riktigt branta! Sen på vägen tillbaks åker man längs Tyresö strand (vid vattnet) så får man iaf 1 riktig backe till!

JLarsson, jag får inga träffar då jag söker på "crackalacka"

Mankis, bra mtb runda! Måste damma av min kära gamla stela stål Kilauea. Blir mest racer nuförtiden...

Era egna bergsetapper...
Nacka och Värmdö ja... Där borde det finnas en del...

I Nacka kommer jag direkt att tänka på gamla saltsjöbadsvägen från Saltsjö Duvnäs. På vägen ut får man ett rätt segt motlut innan Östervik. Börjar ganska brant upp under saltsjö banan och övergår i en slakmota. Efter en liten utförsbacka för man ytterligare en slakmota upp mot Fisksätra...

Era egna bergsetapper...
Appropå Nacka...
När man kommit ut till Grand Hotel i Saltis (under sin runda ut på Älgö) och ska över mot Solsidan får man ju inte glömma Alp d'Observatoriet!!
Fast sist jag var där var det värsta vägarbetet...

Bilagor

• colobservatoriet.JPG
    colobservatoriet.JPG
    43.8 KB · Besök: 72
Senast redigerad av en moderator:
Era egna bergsetapper...
Vet inte om det är tillåtet att cykla hela sträckan då en del går på motinsspår men lidingölopps banan är 30km och klättrar 550m. Värst är aborrbacken med 50m uppåt och 500m framåt, alltså 10%.

Era egna bergsetapper...
mankis skrev:
-------------------------------------------------------
> Climb 5: Alp de Hagatoppen 77 hm och 5% lutning
> från SAS kontoret.

hur fick du det till 5%? från SAS parkering där det börjar gå uppför får jag det till 9%... 67hm och 720m klättring.

Era egna bergsetapper...
Sträckningen av randonné-60-milaren (Fredrikshofs) från Fellingsbro upp till Grängesberg erbjöd en del stigningar som Hällabacken och vägen upp mot Gillersklack. Ok det kanske inte är mycket att snacka om om man jämför med utlandet men lite sög det i benen allt :)

Era egna bergsetapper...
La in mellantiderna när jag komm hem så jag kan ha missat och lagt starten lite tidigt, håller med om den känns lite brantare än 5% i snitt.

Era egna bergsetapper...
Det finns inte så mycket backar i södra Dalarna, man kanske skulle dra ihop en runda för att se vad det är? Tyvärr är få berg asfalterade, på MTBn är det betydligt lättare (eh) att plocka höjdmetrar.

Gillersklack som cerberos nämner är ju en återvändsgränd ur asfaltperspektiv, men räknas sådana in finns ju lite mer att välja på. :)

Era egna bergsetapper...
Breviksvägen (Tyresta) är fin. Inte så långa backar, men rätt ok lutning. Riktigt fin omgivning också!
brevik.jpg ht=383

Om man är ute i mina gamla hemtrakter och far så finns alltid riksväg 241 mellan Sunne Och Munkfors i mellersta Värmland. 18km med snittlutning på 7% (halva sträckan uppför och halva nedför). Mums för benen!
sunne_munkfors.jpg ht=361

~K

Era egna bergsetapper...
gandhi skrev:
> Om man är ute i mina gamla hemtrakter och far så
> finns alltid riksväg 241 mellan Sunne Och
> Munkfors i mellersta Värmland. 18km med
> snittlutning på 7% (halva sträckan uppför och
> halva nedför). Mums för benen!
>

Menar du att det först är 9km uppför och sen 9 km nedför eller menar du att det totalt är 9km uppförsbackar och 9km nedförsbackar? Jag anatar det senare för om du har en 9km lång backe med 7% så blir det 628 höjdmeter och det kan väll inte stämma.

Era egna bergsetapper...
gandhi skrev:
> riksväg 241 mellan Sunne Och Munkfors i mellersta Värmland.

Kan intyga att den är brant och kurvig, körde den med bil förra helgen. Folk kör jättesakta där, trots att det är rallyvägar i rallylandet.

Ett av få ställen jag sett varningsskyltar att det är brant lutning efter bilväg, det andra är väl väster om Jönköping på Göteborgsvägen - men där cyklar man inte gärna.

Era egna bergsetapper...
the_TnT skrev:
> Det finns inte så mycket backar i södra Dalarna,
> man kanske skulle dra ihop en runda för att se
> vad det är? Tyvärr är få berg asfalterade, på
> MTBn är det betydligt lättare (eh) att plocka
> höjdmetrar.
>

En numera staketerad duktig backe är Murbo - Skommartjärn på riksvägen Borlänge - Ludvika.

Fortfarande ostaketerade är G:a riksvägen till Idkerberget och backen förbi Saxenborg upp från ångsågen.

Vill man vara avundsjuk, är det på Hedemora som har Olshyttebacken med serpentin och allt på vägen mot Garpenberg.

Har ännu inte cyklat någon av dom eftersom jag hitintills mera valt platten längs Dalälven på mina längre racerrundor

Era egna bergsetapper...
bengt skrev:
> En numera staketerad duktig backe är Murbo -
> Skommartjärn på riksvägen Borlänge - Ludvika.

Gamla vägen Borlänge Falun hade väl värre stigning? Men den är väl helt bortbyggd nu va? Gamla vägen mellan Borlänge och Falun över Gamla berget har väl lite backe?

> Fortfarande ostaketerade är G:a riksvägen till
> Idkerberget och backen förbi Saxenborg upp från ångsågen.

Hm, tänkte inte på den vägen som särledes backig. Men Ludvika > Norrvik > Stensbo > Östanbjörka > Rämshyttekorset > Ludvika borde ge ganska bra med höjdmeter. Måste testa! :)

Fast jag brukar själv svära åt cyklister som befinner sig på 245/247 mellan Ludvika och Stensbo emedan det finns en så fin cykelbana längs med sjön (med 0,1% lutning) och den vägen är så smal. Oh well, jag vet ju på ett ungefär när den är trafiktom. :)

Era egna bergsetapper...
"Gamla vägen Borlänge Falun hade väl värre stigning?"

Det är bl.a Karlsviksbacken du tänker på, den är motorväg nu.

> Fortfarande ostaketerade är G:a riksvägen till
> Idkerberget och backen förbi Saxenborg upp från ångsågen.

"Hm, tänkte inte på den vägen som särledes backig".
Jag skrev ihop och menar två olika, idkerbergsvägen har egentligen bara en backe men den är lång och brant.

245/247 är väl en så´n där väg med mycket timmerbilar liksom gamla vägen 293:an tll Falun.

245/247 är en AK-väg, bekostad och byggd av staten på 30-talet, de ville dra den längs Väsman men Skogsbolagen ville att den skulle gå genom skogen nära avverkningarna och så blev det, läste jag någonstans. Så tacka bolagen för backarna.

Era egna bergsetapper...
Om du kör Västerhaningevägen, i Tullinge, och följer den till Södertäljevägen kommer du få dig en härlig stigning.

Man kan även komma från Rosenhill (Grödinge) och följa Södertäljevägen, för att sedan svänga av och ta Västerhaningevägen.

Era egna bergsetapper...
Dillen skrev:
> Menar du att det först är 9km uppför och sen 9
> km nedför eller menar du att det totalt är 9km
> uppförsbackar och 9km nedförsbackar? Jag anatar
> det senare för om du har en 9km lång backe med
> 7% så blir det 628 höjdmeter och det kan väll
> inte stämma.

Riktigt det stämmer inte. Har nu kollat på Google Earth och mätt sträckan och höjdmetrarna där. Från Sunne (70 m ö h) går det stadigt uppför i 18 km upp till 300 m ö h (). Sedan går det nedför i 8 km till Munkfors (80 m ö h ). Körde den sträckan förra våren som en del i en 13-milatur. Backarna mellan Sunne och Munkfors är himla sköna!

En annan branting är på väg 33 mellan Vimmerby och Mariannelund.

~K

Era egna bergsetapper...
bengt skrev:
> 245/247 är väl en så´n där väg med mycket timmerbilar

Nej, det finns inga sågverk kvar ute i Grangärde och Nyhammar längre. Men det är ändå ganska mycket trafik på den, speciellt runt sportlovet men då cyklar man inte så mycket ändå. :)

Era egna bergsetapper...
Aha där ser man. Antar att det känns rätt bra i benen iaf och det är ju det som räknas. Får ta och köra den sträckan när jag är i krokarna. Tack för tipset!

gandhi skrev:
> Dillen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Menar du att det först är 9km uppför och sen
> 9
> > km nedför eller menar du att det totalt är
> 9km
> > uppförsbackar och 9km nedförsbackar? Jag
> anatar
> > det senare för om du har en 9km lång backe
> med
> > 7% så blir det 628 höjdmeter och det kan
> väll
> > inte stämma.
>
> Riktigt det stämmer inte. Har nu kollat på
> Google Earth och mätt sträckan och höjdmetrarna
> där. Från Sunne (70 m ö h) går det stadigt
> uppför i 18 km upp till 300 m ö h (). Sedan går
> det nedför i 8 km till Munkfors (80 m ö h ).
> Körde den sträckan förra våren som en del i en
> 13-milatur. Backarna mellan Sunne och Munkfors är
> himla sköna!
>
> En annan branting är på väg 33 mellan Vimmerby
> och Mariannelund.
>
> ~K

Era egna bergsetapper...
Appropå klättringar. Är det någon som vet hur Polarklockorna/programmet räknar egentligen? Här är kvällens standardrunda, hur får den totalen i klättring till -0,2%?
Varv-procenten verkar ju stämma sådär också...?

kurva.jpg ht=543

Era egna bergsetapper...
Södertörn

Mtb: Col de Högdalstoppen är en klassiker. Brant som satan och på vissa ställen får man skapa egna serpentiner för att inte bakhjulet ska tappa fästet.
lvg: Alto de Pålamalm. Härligt vass men kort stigning som bränner till sedan kör man någon kilometer innan en segare stigning tar vid innan man når toppen.

Era egna bergsetapper...
the_TnT skrev:
> Ludvika > Norrvik > Stensbo > Östanbjörka > Rämshyttekorset > Ludvika borde
> ge ganska bra med höjdmeter. Måste testa! :)

Ska testa imorgon, men jag la till ett varv runt Bysjön för att få med Åvallsbacken i Nyhammar, den är brant. 62 km blir det enligt kartan.

62kmberg.GIF ht=720

Era egna bergsetapper...
the_TnT skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Ludvika > Norrvik > Stensbo > Östanbjörka >
> Rämshyttekorset > Ludvika borde
> > ge ganska bra med höjdmeter. Måste testa! :)
>
> Ska testa imorgon, men jag la till ett varv runt
> Bysjön för att få med Åvallsbacken i Nyhammar,
> den är brant. 62 km blir det enligt kartan.
>
>
Den turen ser ju helnice ut! Om jag kommer upp till L:a i sommar är det en given rutt.

Era egna bergsetapper...
Körde ett sista riktigt långpass i söndags inför Jotunheimen i spöregn, det blev långdisansbackträning 18,5 mil 2500 höjdmeter totalt 2600 höjdmeter och 25 mil! Sträckan var korsningen rätviksvägen-ingels och upp till sörskog, i stort sett uppförsbacke hela 9km uppdelat på olika lutningar. Vi körde den backen 10ggr, det var ett jätte bra och tufft pass, både kroppsligt och mentalt.

Bengt skrev:
Vill man vara avundsjuk, är det på Hedemora som har Olshyttebacken med serpentin och allt på vägen mot Garpenberg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommer att åka dit för ett sista pass på lördag, ett annat tips är att från Hedemora åka över Ivarshyttan om man ska åt Långshytte hållet, där är det en fin uppförsbacke och så slipper man den tråkiga stora vägen mot Långshyttan.

/Mats

Era egna bergsetapper...
Utanför Rättvik finns vägen upp till utkikstornet, Vidablick heter det väl? Har åkt bil upp där en gång och jag såg banne mig en skylt som varnade för 17% lutning. Kan det stämma? Vägen är ju inte så lång men vore ju kul att prova 17% nångång.

Jag ska upp till Säter på söndag och Leksand därefter, cykeln ska dessutom vara med så nu får det banne mig bli en tur till Rättvik.

Era egna bergsetapper...
Grusvägar räknas väl inte men jag förelår i alla fall Romme Alpin. Det finns en grusväg upp som är ganska fin. Går att cykla racer om man vill (och har starka ben alternativt låg utväxling). 240 m stigning på 2.3 km.

Era egna bergsetapper...
FG skrev:
> Grusvägar räknas väl inte men jag förelår i
> alla fall Romme Alpin. Det finns en grusväg upp
> som är ganska fin. Går att cykla racer om man
> vill (och har starka ben alternativt låg
> utväxling). 240 m stigning på 2.3 km.

Menar du den vägen som går från Fagerbacken med en traktorväg rakt söderut till toppen.

Till Kupa - Vidablick = Mörksuggan

Era egna bergsetapper...
Här är vidablicksbacken i rättvik. körde den på väg hem från sollerön i fredags. 7,1% i snitt, men det är flera plattpartier i den. hur som helst är den inte brant alls i jämförelse med kungsberget. där är det brant.

Bilagor

• vidablick.JPG
    vidablick.JPG
    62.1 KB · Besök: 73
Era egna bergsetapper...
bengt skrev:
> FG skrev:
> -----
> > Grusvägar räknas väl inte men jag förelår
> i
> > alla fall Romme Alpin. Det finns en grusväg
> upp
> > som är ganska fin. Går att cykla racer om man
> > vill (och har starka ben alternativt låg
> > utväxling). 240 m stigning på 2.3 km.
>
> Menar du den vägen som går från Fagerbacken med
> en traktorväg rakt söderut till toppen.

Nej. Den vägen är lite för dålig för att funka på racer. Och inte lika brant.

Den jag menar är en serviceväg som börjar bakom ett av pistmaskinsgaragen i skidanläggningen. Längst till höger nerifrån sett. Dom fixade till den i samband med att dom byggde toppstugan så den är som sagt riktig ok nu.

(Sista halvan ungefär blir iofs samma som om man kommer från Fagerbackenhållet)

Era egna bergsetapper...
[ot] Ursäkta Teodor, jag begriper inte dina värden som din Polardator vaskat fram: Du har en total stigning på 276 meter, din snitthastighet är 15,1 km/h och din snittpuls är 172 slag/min. Det är något som inte stämmer, hade du 15 kilo bly fästad vid varje fot? [/ot]

file=34851

Era egna bergsetapper...
teddo.

eftersom du avslutade passet på en lägre höjd (enl. klockan) så hade du också en motsvarande höjdskillnad totalt. de andra upp och nedförsbackarna tar ju ut varandra.

Era egna bergsetapper...
Johan S skrev:
> Ursäkta Teodor, jag begriper inte dina värden
> som din Polardator vaskat fram: Du har en total
> stigning på 276 meter, din snitthastighet är
> 15,1 km/h och din snittpuls är 172 slag/min. Det
> är något som inte stämmer, hade du 15 kilo bly
> fästad vid varje fot?
>

Det är ju sifforna för varv 4. Dvs uppför backen som hade en snittlutning på 5,9%

Tillbaka
Topp