Era favoritskomfortsadlar till pendling

itisasitis

Aktiv medlem
Hej cykelbullen,

Jag får ont och skav av min nuvarande sadel, en WTB Volt Race (https://www.bikester.se/wtb-volt-race-sadel-svart-581599.html), 142mm. Den sitter på en pendlar-MTB med lagom aggressiv sittställning. Framförallt får jag skav på insidan låret, under rumpan, men lite mer dämpning hade inte skadat heller. Jag har en rätt benig rumpa så att säga, inte så mycket naturlig dämpning (fett), och får lätt ont i rumpan. (EDIT: väger typ 71 kg, 179 cm, så jag är lättviktare.)

Vad kör ni med som ni tycker är bekvämt? Har ni några rekommendationer till mig? Tror ni att en bredare sadel skulle kunna funka bättre? Jag är öppen för det mesta i modell- och märkesväg. Det är ett elände att beställa, prova och skicka tillbaka sadlar så jag tar mycket tacksamt emot era tips.

Senast ändrad:
Bästa för att kolla vilken sadelbredd du ska ha är att mäta avståndet mellan sittbenen. Finns fancy varianter på det i butik, men funkar fint att lägga en bit kartong på golvet eller en stol o sen squatta den :)
Skav på sittbenen brukar botas genom att cykla mer så de vänjer sig. Med det sagt så gillar jag min sadel, tror det är 610, från sq labs som är lite mjukare. Har även en Brooks b17 på en annan cykel som är toppen, däremot tog det typ 2 år innan den formade sig efter mig....

Jag har också Brooks B17 bland annat. Gillar den. Min erfarenhet är att hårda sadlar ger tryck och mjuka ger skav. Inkörningsperiod är ett nödvändigt ont som leder till byte eller livslång kärlek. Inte säkert att det blir livslångt, men kärleken består.

itisasitis sa:
Hej cykelbullen,

Jag får ont och skav av min nuvarande sadel, en WTB Volt Race (https://www.bikester.se/wtb-volt-race-sadel-svart-581599.html), 142mm. Den sitter på en pendlar-MTB med lagom aggressiv sittställning. Framförallt får jag skav på insidan låret, under rumpan, men lite mer dämpning hade inte skadat heller. Jag har en rätt benig rumpa så att säga, inte så mycket naturlig dämpning (fett), och får lätt ont i rumpan. (EDIT: väger typ 71 kg, 179 cm, så jag är lättviktare.)

Vad kör ni med som ni tycker är bekvämt? Har ni några rekommendationer till mig? Tror ni att en bredare sadel skulle kunna funka bättre? Jag är öppen för det mesta i modell- och märkesväg. Det är ett elände att beställa, prova och skicka tillbaka sadlar så jag tar mycket tacksamt emot era tips.

Använder du cykelbyxor? Det kan ju lösa problemet. Mer dämpning i sadeln kan möjligtvis skapa ännu mer skav. Vill du tvunget ha vanliga kläder finns det cykelbyxor att använda innanför kläderna.

+1 på att mäta sittbenen först.

Pendlar du i cykelbyxor eller vanliga?
Med bra byxor får du bättre komfort.

Till sist sadelfrågan, för min del landade jag på Fabric Line, som dessutom inte är så dyr....

Sambal Oelek sa:
Vågar man säga Lidl-klassikern Wittkop
Ja det vågar/får man!?
För min del fungerade det inte alls med den sadeln. Jag har testat ett antal olika och till slut landat på Ergon SMC4. Jag använder kortbyxor "modell underställ" med tunna paneler.
Selle Italia C2 gel flow fungerade hyggligt den också, men inte lika bra för min bak. SQLab active (något nummer som jag inte kommer ihåg) passade mig inte alls. Det är svårt att komma ifrån det där med att testa sig fram.

tex.Finns ju rätt mycket att väga in, rumpbredd och cykelbyxor som redan nämnts ovan, sittställning inte minst. Ju mer upprätt i regel desto bredare sadel.
På min pendlare har jag en Terry av någon modell som funkar fint för mig, på grushojen an Fabric och på räsern en Specialized. Den gamla Ideale har jag arkiverat då jag numera finner den för bred på mitten. En fråga om tycke o smak helt enkelt, du får testa dig fram. Låna av kompisar om du har några, evt prova hos cykelhandlare med provsadlar och brett utbud.

varför ska man ha en sämre sadel när man cyklar för nöjes skull på fritiden, och därmed frestas eller tvingas till svettiga blöjbyxor?

har hittat vad som passar min bakända, dragit konsekvensen av det, och kör samma sadel till pendling, landsväg, mtb: selle italia trans am x0. det finns förstås andra som är lika bra.

använder aldrig blöja. kalsonger är helt misärfritt. den väger runt 270g. väg gärna din blöja och se om det -egentligen- är någon nämnvärd viktvinst med den där planksadeln på 138g;)?

ställ krav på din sadel och ställ in den rätt. den är bland det viktigaste på din cykel.

Bilagor

• IMG_0055.JPG
    IMG_0055.JPG
    45.5 KB · Besök: 163
Pfaff sa:
tex.Finns ju rätt mycket att väga in, rumpbredd och cykelbyxor som redan nämnts ovan, sittställning inte minst. Ju mer upprätt i regel desto bredare sadel.
Även ”effekten” och sträckan påverkar en hel del.
Av sågon anledning så får jag det att funka finfint med en fizik arione och vanliga jeans på pendlarn, men det är ju inte speciellt långt om man tar kortaste vägen :-)

Tack för alla svar! Ni får såklart fortsätta med förslagen och diskussionerna :)

- Jag har ej mätt sittbenen, tack för tips på hur man kan göra det hemma.
- Jag har extremt kort till jobbet - 2,7 km. Tar typ åtta minuter dit, tio minuter hem. Jag kör alltid i jeans och eventuellt ett par regnbyxor. Bibs/vaddering är ej ett alternativ, inte för att jag är tjurskallig utan för att det inte är värt det tidsmässigt. Det jag behöver är därför en riktigt bekväm och välpassande sadel.
- Vikt struntar jag i, och pris också om det inte blir bortåt löjligt dyrt (1500+)
- Selle Italia-varianter verkar uppskattade av många, det kan bli nästa sak att prova. Även Ergon-sadlarna såg fina ut, särskilt https://www.bikester.se/ergon-smc4-m-sadel-sport-gel-svart-476277.html.

Det kanske blir att beställa och testa en Selle Italia-sadel och en Ergon-sadel. Tycker bara det är så stökigt att byta sadel... :P Vet ni om någon butik i Stockholm har Selle Italia respektive Ergon att provsitta?

Kan även förtydliga att det inte är brist på sadeltid som är problemet, utan att jag helt enkelt får skav. Som skoskav - problemet är att skorna inte passar, inte att mina fötter inte är vana vid skor.

itisasitis sa:
@Bengt-re: jag tycker att den ser ut ungefär som den jag har. Har du provat den som heter Pan? http://www.chargebikes.com/pan/

De ser onekligen rätt lika ut. Kanske tjockare padding på den? Nä. Spoon är den enda chargesadeln jag har haft. Har Selle på en annan cykel och minns inte vad jag på mtbn nu. Spoonen på pendlaren är den som är bekvämast även om de andra fungerar också.

Om PRO-varianten med Ti-räls för €49 är lika skön skulle jag kunna ha en sådan på racern. Har inte riktigt hittat rätt där.

itisasitis sa:
Kan även förtydliga att det inte är brist på sadeltid som är problemet, utan att jag helt enkelt får skav. Som skoskav - problemet är att skorna inte passar, inte att mina fötter inte är vana vid skor.
Du skriver att du cyklar i jeans ? det är inte så att du får skav utav sömmarna, har du sadeln i våg ? kan hjälpa att tippa pytte lite framåt men bara lite :) på den där sträckan 2,7 kilometer är det lite konstigt att du får skav, ja ja du får prova dig fram

Fjärdebrunn sa:
Om PRO-varianten med Ti-räls för €49 är lika skön skulle jag kunna ha en sådan på racern. Har inte riktigt hittat rätt där.

Jag har tänkt samma, men åas på racer skall man väl ha selle även om jag nog hade gillat charge sadeln bättre även där.

Ti varianten är nog samma sadel, men en gnutta lättare bara.
#killgissning

Jag pendlade i flera år ca 20-30 km per arbetsdag året runt, hade massor med problem med skavsår och inflammerade hårsäckar och bölder, trots blöjbyxor, dusch/tvätt efter varje cykeltur.
Testade massor av olika sadlar, körställningar och cyklar, inget hjälpte förrän jag skaffade en brooks B17 som fettades in regelbundet och kördes in med sömlösa byxor utan blöja eller kallingar.

Sen flyttade vi och då blev det bara 2 km enkel cykling till jobbet, brooksen funkar fortfarande kanonbra trots att jag kör med jeans/kostymbyxor och kallingar, cyklat så året runt i snart två års tid.

Prova en Brooks, funkar den inte så kan du sälja den då andrahandsvärdet är bra.

Tillbaka
Topp