Erfarenhet kortare vevarmar

Liten genomgång. Vad gäller goldix håller jag inte med om att man ska köpa bb bara för att den är 1mm bredare än shimano. Köp 24mm spacers istället. Jag har testat deras bb och den är trög

Dom här ser trevliga ut om man kan leva med DUB. 150mm Q går väl dåligt på de flesta boost ramar .

Har läst lite på tråden ang olika längd på vevarmar. Funderar på om man byter från 175 mm till 165 mm borde man höja sadeln 10 mm, lr tänker jag helt fel.

Stack påverkas ju inte av pedallängd, så det beror på om man vill utgå från ståcykling eller sittcykling.

Skulle tänka att de flesta ställer i styret på sitt cykling, men jag borde göra det på ståcykling. Hade inte tänkt på det och undrar nu om det skulle göra skillnad på min stig-HT (min helstel är bara till ståcykling).

Köpte ett par Goldix till. 150mm till 26an. Kollade inte jättenoga men verkar vara samma längd på axeln. Spände på med tving den här gången.

Egentligen inte ok och gör det svårt att rekommendera men för mig löser det uppgiften till ok pris.....

Monterad på original lager och med 6mm Xsync.

Nu när Pogacar gjort 165 mm vevar riktigt hett på lvg vore det intressant att höra vilka för och nackdelar ni upptäckt.
Ligger ni generellt på högre kadens?
Har ni ändrat utväxling, dvs större/mindre kassett eller klingor fram?
Snabbare eller långsammare vid lika effekt? Högre position vs mindre pedalrörelse. Märks någon skillnad i luftmotstånd?
Skillnad vid ståcykling? Mindre tröttande uppför?

Jämnare muskelbelastning?

Har kört med 165 mm vevarmar i några år nu och inledningsvis kändes det tydligt bättre. Kadensen gick upp något när jag jämförde samma trainerpass men utan att jag behövde tänka aktivt på det. Haft lite känningar från ett knä förut och det försvann (vilket också kan bero på att jag aktivt arbetat med min sittställning i övrigt). Har inte ändrat utväxling men märker att jag föredrar 52/36 framför 50/34, mest för att jag det känns som lite för stort hopp mellan de drev jag hamnar på i kassetten med en given effekt med 50T jfrt med 52T med samma kassett. Provat 172,5 mm igen, och det funkar hyggligt, men kör helst kortare.

Sammanfattningsvis föredrar jag kortare vevarmar (165 eller 170 mm) och upplevde bytet som en förbättring. Ser inga nackdelar.

Jag är ca 181 cm med grenmått som nog är åt det kortare hållet för kroppslängden.

Är jag den enda som testat kortare men inte gillat det? Jag har inga som helst data att tillgå men jag gillar 175 mm framför 170 mm p g a ingen aning.

Tyckte mig tappa kraft från 175 till 170 men har vant mig.

På barnet ser jag att rundtramp blir bättre och kadens jämnare på 155 än 165.

Men att att barn inte ska ha 165 -170 säger inget om att vuxna ska ha extremt korta.

När jag såg att Pogacar hade 165 mm vevarmar tänkte även jag att det nog blir lite hype kring det. Och @Elfsberg ör nog inte ensam om att föredra längre - har sett annonser på K&S där säljaren provat kort och vill ha längre igen. Följande artikel försöker diskutera val av vevarmslängd och även ge råd om det utifrån mått. Men det handlar om vad man trivs med. Hade själv velat trivas med 172,5 av praktiska skäl eftersom det är vad de flesta cyklar i min storlek levereras med.

Blir 170mm för mig oavsett så länge jag inte orkar mäta min väldigt korta inseam. Inte så konstigt kanske då jag ligger nära medelängd.

Lustigt att han faller i fällan att skriva "Up to 166.3 cm".

Är jag den enda som testat kortare men inte gillat det? Jag har inga som helst data att tillgå men jag gillar 175 mm framför 170 mm p g a ingen aning.

Jag är nöjd med 172,5 mm på min lvg-cykel. På alla MTB har jag kört 175 och är nöjd. Köpte nyligen en gravel som kam med 172,5 mm. Tyckte att de kändes lite kort när jag kör uppför i låg kadens. Byte till en 175 mm vevparti (byta var av flera anledningar) och ny känns det lite bättre. Skillnaden är dock, såklart, minimal.

Jag såg någon som sa att man ska mätta diffen av höjd sittande och stående?
Ingen aning. Jag refererade till GT Height i artikeln ovan, men om det är en ”sanning” vet inte jag.

Det finns mycket skrivet om vevarmslängd och effekten verkar inte påverkas annat än vid extremt korta eller långa vevarmar. Däremot kan det få mekanisk påverkan vad gäller rörelseomfånget i olika leder (höft och knä, i viss mån fotled). Jag provade själv 175 mm på lvg för många år sedan i tron att längre hävstång skulle vara bra men det mådde inte mina knän bra av.

Liten uppdatering ett år efter mitt byte till 160mm, jag tycker det är otroligt bekvämt. Har förut fått knäkänning om jag "cyklat för mycket", nu ingenting. Min normala kadens är upp från 80 till 90rpm.

Sjukt att så många hojar i mindre storlekar skeppas med 170-175mm.

Liten uppdatering ett år efter mitt byte till 160mm, jag tycker det är otroligt bekvämt. Har förut fått knäkänning om jag "cyklat för mycket", nu ingenting. Min normala kadens är upp från 80 till 90rpm.

Sjukt att så många hojar i mindre storlekar skeppas med 170-175mm.
Kan bara instämma.
Har aldrig varit roligare uppför stock och sten.
Helt klart den bästa "uppgraderingen" jag någonsin gjort.
Jag kör Trailcraft (152) och det har helt revolutionerat min upplevelse av MTB på stökiga stigar i skogen. Cyklar mycket mer nu bara för att det är så mycket roligare :)

Kan bara instämma.
Har aldrig varit roligare uppför stock och sten.
Helt klart den bästa "uppgraderingen" jag någonsin gjort.
Jag kör Trailcraft (152) och det har helt revolutionerat min upplevelse av MTB på stökiga stigar i skogen. Cyklar mycket mer nu bara för att det är så mycket roligare :)
Det är ju en otroligt bra effekt! ?

Tadej Pogačar kör tydligen 165 vevar för att kunna accelerera bättre så det kanske inte bara är MTB-cyklister som kan ha nytta av kortare vevar.

Tadej Pogačar kör tydligen 165 vevar för att kunna accelerera bättre så det kanske inte bara är MTB-cyklister som kan ha nytta av kortare vevar.

Det är redan klart att 165 mm är också poppis på lvg. Det finns flera inlägg i tråden och både Shimano och Stam erbjuder nu de flesta vevar också i 165 mm längd.

Nu väntar vi på 160 mm vevar: behövs till åkare som är mindre än 160 cm långa och ger kanske ännu bättre acceleration också för längre cyklister. Sram har Apex/Rival i 160 mm men bara 2x eller 1x DUB-wide, inte 1x DUB.

Ja det är märkligt att tex Trek specar sina small med 27,5 däck men fortfarande långa vevar. Där borde det rimligtvis sitta 160 vevar.

Det är redan klart att 165 mm är också poppis på lvg. Det finns flera inlägg i tråden och både Shimano och Stam erbjuder nu de flesta vevar också i 165 mm längd.

Nu väntar vi på 160 mm vevar: behövs till åkare som är mindre än 160 cm långa och ger kanske ännu bättre acceleration också för längre cyklister. Sram har Apex/Rival i 160 mm men bara 2x eller 1x DUB-wide, inte 1x DUB.
Det jag kör på graveln och vill verkligen inte ha längre om jag skulle skaffa en lvg igen. Är det verkligen så svårt att hitta <165mm?

Det jag kör på graveln och vill verkligen inte ha längre om jag skulle skaffa en lvg igen. Är det verkligen så svårt att hitta <165mm?

Till lvg, ja (förutom om 1x är ok, då kan man köra Rival/Apex).

Tycker att det inte är osannolikt att det snart finns fler val.

EDIT: lagde till en "o" som saknade.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp