Erfarenhet Light bicycle

Tsappa

Ny medlem
Erfarenhet Light bicycle
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet av Light Bicycle.
Beställde Hjul med ar56 och ti-nav slutet av juni.

20e juli frågade jag om status och fick svaret att de kommer vara klara nästa dag och skickas fredag 24e juli.

Nästa dag fick jag ett nytt meddelande från dom som sa att naven fortfarande är på väg till kina och ska komma fram inom 15-20 dagar. De erbjöd ett snabbare fraktalternativ utan kostnad (men det betydde att jag behövde stå för frakt/tull för det var inte förbetalt) som kompensation och jag gick med på det.

30e Juli frågade jag om status igen och fick svar att naven ska landa hos dom på söndag och att hjulen kommer byggas och skickas till mig under nästa vecka.

Onsdag 5e augusti frågar jag hur det går och får svaret att fälgarna är klara men dom har inte fått naven. Dom borde komma till kina inom 15-20 dagar.
Jag har nu bett om att få pengarna tillbaka, vi får se hur det går.

Jensen

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Det är väll så simpelt som att de nu under rådande pandemi har svårt att få tag i nav. Att de sedan kanske ”lovar” något tidsmässigt som de inte riktigt kan hålla är väll inte allt för ovanligt med kina saker. Det är ju ändå så att nånstans får man räkna lite på avkall för att få ett lägre pris som det ofta innebär att handla direkt med producent i kina.

Tsappa

Ny medlem
Erfarenhet Light bicycle
Har du missat att det är pandemi?
Nä, det har jag full förståelse för. Det jag inte har förståelse för är totala bristen på proaktivitet och information.
Om man säger att nav ska komma på söndag och att hjulen ska skickas veckan därpå, varför väntar man då att informera om att det kommer bli en månads försening först när kunden frågar efter flera dagar

Tsappa

Ny medlem
Erfarenhet Light bicycle
Det är väll så simpelt som att de nu under rådande pandemi har svårt att få tag i nav. Att de sedan kanske ”lovar” något tidsmässigt som de inte riktigt kan hålla är väll inte allt för ovanligt med kina saker. Det är ju ändå så att nånstans får man räkna lite på avkall för att få ett lägre pris som det ofta innebär att handla direkt med producent i kina.
Precis, det är löften om leveranstider som inte hålls och bristen på att hållas informerad jag är missnöjd med

nadderf

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Beställde fjärde gången nu i våras, mitt i när många fraktalternativ var stoppade. Och även i dessa tider levererade dom utan problem! Så dom får lätt nästa order också

Freddie L

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Nja, jag har inte alltid haft den upplevelsen. Jag beställde tex hjul från en av LBs konkurrenter i våras. Där lovades det inget som inte hölls, och när Coronan fördröjde både färdigställande och fraktprocessen så fick jag utan att efterlysa uppdateringar.

Jensen

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Nja, jag har inte alltid haft den upplevelsen. Jag beställde tex hjul från en av LBs konkurrenter i våras. Där lovades det inget som inte hölls, och när Coronan fördröjde både färdigställande och fraktprocessen så fick jag utan att efterlysa uppdateringar.
självklart är det inte alltid så. Men jag tror man får räkna att det kan bli så ibland. speciellt i dessa tider

Ts, får man fråga vad det är för nav?

bllx

Medlem
Erfarenhet Light bicycle
Jag tolkar det som att det är carbon ti-nav som de väntar på? Enligt uppgift från LB så beställs dessa direkt från tillverkaren i Italien, vilket inte är helt smidigt i dessa tider.

ooms

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
fast det är ju rätt synonymt med att handla direkt från kina. Ingen nyhet. Tyvärr.
De gånger jag handlat fr Kina har det funkat klockrent, alltid snabb info och väldigt måna om sitt rykte. Så jag skulle inte säga att ”det är ju rätt synonymt”...
Vilka ställen är det du haft problem med?

HåkanC

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Enligt uppgift från LB så beställs dessa direkt från tillverkaren i Italien, vilket inte är helt smidigt i dessa tider.
I vilka tider är det helt smidigt att beställa från Italien?
Det är väl endast undantagsvis smidigt när italiensk industriproduktion är inblandad
och det blir tyvärr ofta ännu värre när det är italiensk hantverksproduktion.
Tyvärr.

hm

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Tippset till nästa gång är att beställa det som görs i Kina från Kina och det som görs i Italien från Italien och sen sätta ihop delarna hemma. Blir mindre tull, mm...

Jensen

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
De gånger jag handlat fr Kina har det funkat klockrent, alltid snabb info och väldigt måna om sitt rykte. Så jag skulle inte säga att ”det är ju rätt synonymt”...
Vilka ställen är det du haft problem med?
problem och problem. Det är ju inte ett problem om man redan innan vet om det. Men oftast är det ju att det utlovats ta en viss tid men tagit längre. Det är titan ramar,giant nrs, giant anthem (2005 respektive 2007 om jag min rätt). Men beror nog på vart man handlar. Men skulle jag ha bråttom skulle jag personligen inte beställa från kina.Än mindre om de först ska vänta på delar från Italien. Men det är ju jag det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Köper mycket från Italien i jobbet och det lyckas nästan alltid pricka av alla fördomar :)
Har man tur och får handla så kommer det när det kommer om det kommer. Från kretskort till 60 ton transformator, I know nothing 🤷‍♂️🤷‍♂️😊

Erfarenhet Light bicycle
Nä, det har jag full förståelse för. Det jag inte har förståelse för är totala bristen på proaktivitet och information.
Om man säger att nav ska komma på söndag och att hjulen ska skickas veckan därpå, varför väntar man då att informera om att det kommer bli en månads försening först när kunden frågar efter flera dagar
Det kan ju vara navleverantören som strular.

Gano

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Fick vänta ett tag på mitt nya framhjul, men det kom till slut. Helnöjd med LB, övertygad om att de gjorde så bra de kunde m a p Corona och nedstängningar.

Tsappa

Ny medlem
Erfarenhet Light bicycle
Nu har jag fått tillbaka pengarna men temat att inte hålla vad man lovar fortsätter.
Dom sa att jag skulle bli återbetald inom 3-5 arbetsdagar. Jag hade inte hört något eller fått pengarna tillbaka efter 5 arbetsdagar så jag hör av mig till dom.
Då betalar dom tillbaka, dock förlorar jag drygt 1000sek pga valutaväxling.

Vernersson

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Kan säga att jag har precis motsatt erfarenhet av LB.

Beställde 2 hjulpar i slutet av januari, mitt under brinnande covid i Kina.
Visst blev allt försenat men LB var tydliga med detta och kommunicerade bra.

När jag får hjulen så var det ena setet inte korrekt uppspänt och dessutom fel-dishat.
När jag påtalade detta så tog de utan knussel kostnaden för att fixa detta lokalt och betalade alla mina utlägg snabbt som ögat.

Människor byggde mina hjul och människor kan fela, men LB tog ansvar för sina produkter och var konstruktiva.
Skulle utan vidare köpa därifrån igen

kroem

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Varning: Politik
Tråkigt med din upplevelse, och blir ju lite kaka-på-kaka att du förlorar på vår starka krona (ALL HEIL TEGNELL!), men jag har bara "helt ok" upplevelser. Visst, engelskan och svaren är lite sådär (korta, och missar info) men annars var hela processen smidig. Tog lång tid att få hjulen, men det visste jag.

Nu sitter jag och väntar på en LB-konkurrents hjul, lika smidigt där.

Tsappa

Ny medlem
Erfarenhet Light bicycle
Skönt att höra att det är många som har bra erfarenheter, får se om jag gör ett nytt försök i framtiden men min bild av LB har verkligen blivit färgad.
Jag har tidigare köpt hjul av Yoeleo som jag varit nöjd med och väntar nu på en gravelram från Carbonda.

kroem

Aktiv medlem
Erfarenhet Light bicycle
Skönt att höra att det är många som har bra erfarenheter, får se om jag gör ett nytt försök i framtiden men min bild av LB har verkligen blivit färgad.
Jag har tidigare köpt hjul av Yoeleo som jag varit nöjd med och väntar nu på en gravelram från Carbonda.
Absolut, det kommer nog vara ärrat - men hört att flera haft problem med Carbon-Ti delar ifrån LB och andra (tror att t.ex. Far Sports bara säger att dom är "slut i lager").

Posta gärna i Kinagraveltråden om Carbondan!

aland33

Medlem
Erfarenhet Light bicycle
Beställ från Tyskland / Europa. Mina hjul från R2 har aldrig blivit försenade och frakten fungerar. Betalar gärna lite mer och håller pengarna för arbetet inom Europa.
Cykelkläderna är också tillverkade i Europa, ramen i Taiwan.

Helt ärligt är jag trött på Kina efter denna pandemi. *rasist*

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer