Erfarenheter AliExpress

Erfarenheter AliExpress
Har handlat en hel del grejer av olika slag på AliExpress... Försöker att köpa från säljare med bra omdöme, har aldrig haft några problem. En gång fick jag en elektronikpryl som inte funkade, så då skickade säljaren direkt en ny - som funkade.

Dock skulle jag vara lite försiktig med att köpa prylar som går på nätspänning om ni inte själva besitter kunskapen att säkerställa elsäkerheten på dem - CE-märkning hos mindre tillverkare i Kina är inte riktigt samma sak som CE-märkning av mer "seriösa" aktörer...

Erfarenheter AliExpress
Bump.

Inne på Ali och kollar efter ett kompakt styre till min racer. 42cc. Drop:125. Reach:80 var svårt att hitta. Verkar vara många delar med udda storlekar och ibland står det inte drop/reach-mått i annonsen. Inga problem annars att beställa från dem, om jag nu råkar hitta ett som jag vill ha i havet av delar?

Erfarenheter AliExpress
Jenny W sa:
Bump.

Inne på Ali och kollar efter ett kompakt styre till min racer. 42cc. Drop:125. Reach:80 var svårt att hitta. Verkar vara många delar med udda storlekar och ibland står det inte drop/reach-mått i annonsen. Inga problem annars att beställa från dem, om jag nu råkar hitta ett som jag vill ha i havet av delar?

Försök hålla dig till något sorts märke, typ hylix. Eller annat och hoppa över NN styrena för någon hundralapp

Erfarenheter AliExpress
Ali funkar bra, jag har beställt en del därifrån och inte haft några problem, det som har strulat en gång var transporten, paketet kom fram efter ca. 2mån när det utlovades 15-39dagar, det var öppnat och hälften av innehållet var borta, men säljaren skickade nya prylar direkt när jag påtalade problemet, jag behövde inte "open dispute" eller så. Kvaliteten är väl varierande förstås, men det är den ju om man handlar i butik också, det jag har köpt har faktiskt överträffat förväntningarna, speciellt med tanke på priset.
Kolla om det finns vad du söker hos en säljare som heter "Velo Zest" jag har bara positivt att säga om dem.

Mvh Ulf S.

Erfarenheter AliExpress
Beställt en hel del prylar därifrån. Som tidigare sagt så är det varierande kvalité, men har aldrig haft problem med någon av mina ordrar.

Erfarenheter AliExpress
Vad ska du med alla grejer till? Om du börjar räkna så är det nog inte så många prylar du behöver ha med dig. Några insexnycklar, T25, phillips och en kedjebrytare.

Erfarenheter AliExpress
Mitt råd är att spendera lite mer pengar och köpa något med bättre kvalitet, framförallt då dåliga insexnycklar har en förmåga att dra sönder/runda skruvhuvuden, vilket är sjukt jobbigt till och med när man är hemma och inte ute i skogen..

Kedjebrytare är också bra att ha (iaf om man som mig ibland råkar ut för en böjd länk eller annat strul ute i fält), återigen är det dock skillnad på kvalitet och sämre kvalitet. Köpte en multitool på Lidl som hade helt värdelös kedjebrytare t. ex..

Följdfrågan är väl vad som är vettigt, jag har iaf varit nöjd med Crankbrothers, så denna för ca 200kr borde funka bra: http://www.bike-discount.de/en/buy/crankbrothers-multi-tool-v17-26109/wg_id-1375

Erfarenheter AliExpress
jimpstyle sa:
Jag köpte den här för att ha en med det mesta och jag måste ändå säga att jag är nöjd. Nu har jag inte testat själva kedjebrytaren än så den kan jag inte uttala mig om, men resten verkar ändå helt ok. Ett plus tycker jag är att det är även däckavtagare i den :)
http://www.aliexpress.com/item/2015...392910688.html?spm=2114.13010608.0.126.GpQGsm

Den hade jag missat. Brukar sortera på "flest ordrar" för att kunna se recensioner. Denna verkade ju snäppet vassare än de jag såg, men dyrare. Kanske blir en beställning!

Erfarenheter AliExpress
Notera att vilken kedjebrytare som helst inte nödvändigtvis funkar om du har 11-delat, 10 verkar funka nästan jämt dock (och såklart under).

Erfarenheter AliExpress
Nu kommer en nyfiken fråga. Var inne och kikade lite allmänt på Aliexpress och såg då kolfiberhjul och sökte då lite på det och hittade dessa. http://s.aliexpress.com/UfQbQJrI
Det verkar vara väldigt många som är nöjda med dessa hjul. Men vad tror ni? Skulle man våga satsa? Och anledningen till köpet är inget i prestanda syfte för cyklandet mer än att eventuellt komma ner lite i vikt på hjulen och att det ser riktigt snyggt ut. Hade tänkt mig ett par 38mm isåfall.
Det verkar vara lite blandade resultat när man söker på Kinahjul men vad är era erfarenheter?

Erfarenheter AliExpress
e120guru sa:
Har handlat en hel del grejer av olika slag på AliExpress... Försöker att köpa från säljare med bra omdöme, har aldrig haft några problem. En gång fick jag en elektronikpryl som inte funkade, så då skickade säljaren direkt en ny - som funkade.

Dock skulle jag vara lite försiktig med att köpa prylar som går på nätspänning om ni inte själva besitter kunskapen att säkerställa elsäkerheten på dem - CE-märkning hos mindre tillverkare i Kina är inte riktigt samma sak som CE-märkning av mer "seriösa" aktörer...
CE = China Export ej att förväxla med den europeiska märkningen.

Erfarenheter AliExpress
sdx sa:

Finns ingen speciell China Export-logga som ser ut som ett CE-märke. Antingen är det testat enligt alla konstens regler och korrekt märkt, eller så har någon bara tryckt på en CE-logga för att det var enklast så. Eventuella medföljande certifikat ska man kanske inte lita på till 100%...

Erfarenheter AliExpress
ipv6 sa:
sdx sa:

Finns ingen speciell China Export-logga som ser ut som ett CE-märke. Antingen är det testat enligt alla konstens regler och korrekt märkt, eller så har någon bara tryckt på en CE-logga för att det var enklast så. Eventuella medföljande certifikat ska man kanske inte lita på till 100%...
Jo det finns om man är upplyst och tar reda på saker så är det skit enkelt att hitta och som vanligt så finns ett bild bevis

Bilagor

• index.jpg
    index.jpg
    7.9 KB · Besök: 580
Erfarenheter AliExpress
sdx sa:
ipv6 sa:
sdx sa:

Jo det finns om man är upplyst och tar reda på saker så är det skit enkelt att hitta och som vanligt så finns ett bild bevis
https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#China_Export

Erfarenheter AliExpress
ipv6 sa:
sdx sa:

Precis... Finns ingen officell märkning i Kina som efterliknar CE-loggan... Antingen är det CE på riktigt - dvs att man uppfyller alla relevanta direktiv - från en seriös aktör, eller så är det nån som inte är så nogräknad och bara stampar dit märket utan att uppfylla direktiven.

China Export som en officiell märkning är bara en myt, och har samma rötter som det mer skämtsamma China Engineering... Men det är helt enkelt bara att man märkt med CE-loggan utan att nödvändigtvis uppfylla kraven... Kina har dock även egna certifierangar, CCC är en sådan...

Erfarenheter AliExpress
sdx sa:
ipv6 sa:
sdx sa:

Och bilden följer i så fall med länken till de officiella myndighetsinformationen om denna märkning (som certifieringslabben i Kina också hävdar inte finns - precis som EU hävdar att den inte finns)...?

Erfarenheter AliExpress
sdx sa:
ipv6 sa:
sdx sa:

Ifall de förfalskar CE-loggan, tror du inte de fixat så den ser mer ut som äkta vara? ;)

Dessutom har jag ett par produkter med CE-logga som är ihopdragen pga platsbrist. Dessa är godkända

Senast ändrad:
Erfarenheter AliExpress
Det finns en uppsjö "varianter" som förekommit på produkter från mindre nogräknade producenter... många gånger kan det säkert vara medvetet för att man tror sig i efterhand kunna säga att "nej, vi har inte satt ett Conformité Européenne-märke på...

Det är alltid importörens ansvar att se till att produkterna uppfyller direktiven i de fall att producenten inte är inom-europeisk. Clas Ohlson har ju t.ex byggt en egen halv-dämpad kammare för att kunna göra kontrollmätningar på EMC (t.ex EN55022) på produkter man importerar från Kina för att dubbelkolla giltigheten av de mätresultat man fått i rapporterna från compliance-testerna som tillverkaren säger sig ha gjort.

Erfarenheter AliExpress
Beställt två olika USB-sladdar, snacka om att få inkorgen spammad med statusuppdateringar! Hoppas det minskar när de väl är på väg...

Erfarenheter AliExpress
Beställt två olika USB-sladdar, snacka om att få inkorgen spammad med statusuppdateringar! Hoppas det minskar när de väl är på väg...

Det kommer fler uppdateringar under resans gång. Efteråt kommer det ett där dom vill att du ska logga in och bekräfta om du fått paketet.

Sen blir det tyst till nästa gång du beställer.

Erfarenheter AliExpress
Men bara om @42Hz har tur
Jag får rätt ofta MAIL med rubriken "To pair with what you purchased"
och eftersom jag har hjälpt minnet genom att lägga till prylar i min "Whish List"
får jag även rätt ofta MAIL om prissänkningar och annat som AliE tycker att jag bör köpa...

Oj. Nåt sådant får inte jag. Har mycket ”braåha” i önskelistan också. Då måste det ju vara nåt som går att stänga av.

Erfarenheter AliExpress
Köper alla bromsklossar via ali. ( o h de fungerar precis lika bra som original, men är så billiga att man kan strössla med dom. Misstänker att det är samma tillverkare) Funkar kanon men visst får man ett gäng uppdateringar under resans gång men när de väl levererats är det knäpptyst.

Erfarenheter AliExpress
Köpte ett batteri 40v 6Ah som skulle vara kompatibel med Greenworks verktyg, funkade i två minuter innan den krånglade, öppnade returärende, fick skicka foto och video som bevis, kunde fått typ 10% av priset direkt men jag ville reklamera produkten. De ville ha fler bilder och video, skickade in det och nu fick jag hela beloppet tillbaka, verkar som de inte ens vill ha tillbaka batteriet? 18650 modulerna är det nog inga fel på. :)

Drygt 100gr skillad mellan original och fulbatteriet, är ny nyare modell av 18650?
IMG_20260113_171330294.webp
IMG_20260113_165210846.webp
IMG_20260113_165159084.webp
IMG_20260113_151335870.webp

Erfarenheter AliExpress
42Hz; surt men ändå inte. man får väl ändå säga välhanterat av aliexpress.

fulceller har gärna mindre membranyta packade i sig, och är därmed lättare. det leder till större toleranser vid den därigenom billigare tillverkning.

ett alternativ du som händig batterimekaniker kan överväga är att seriekoppla två 18/20 volts-batterier, som du ansluter till din 40 volts greenworks via adapter.

använd strömavtagaren hanen i det det nu kasserade batteriet, koppla dit två honor kompatibla med dina favoritartonvoltare. tänk på att använda feta ledningar och låt dem ligga betryggande från varandra inne i den hemmahopskruvade adaptern. mycket ström blir det.

honorna du behöver finns på - aliexpress:)

Erfarenheter AliExpress
Dynamisk prissättning, jag har följt länken två gånger med 30 minuters mellanrum och det skiljer ganska mycket i pris mellan gångerna.

Erfarenheter AliExpress
42Hz; surt men ändå inte. man får väl ändå säga välhanterat av aliexpress.

fulceller har gärna mindre membranyta packade i sig, och är därmed lättare. det leder till större toleranser vid den därigenom billigare tillverkning.

ett alternativ du som händig batterimekaniker kan överväga är att seriekoppla två 18/20 volts-batterier, som du ansluter till din 40 volts greenworks via adapter.

använd strömavtagaren hanen i det det nu kasserade batteriet, koppla dit två honor kompatibla med dina favoritartonvoltare. tänk på att använda feta ledningar och låt dem ligga betryggande från varandra inne i den hemmahopskruvade adaptern. mycket ström blir det.

honorna du behöver finns på - aliexpress:)
Ja, positivt överraskad ändå av hanteringen, tänkte att de kommer begära foton och videos tills jag inte orkar längre, fast än har jag inte fått tillbaka några pengar men det tar väl några bankdagar?

Mest av allt hade jag önskat ett fungerade batteri trots att det var AliExpress, det finns ju andra varianter som ser lite annorlunda ut men frågan är om man vågar chansa igen?

Även om jag gissar att snöslungan drar rejält med ström så borde de fungerat bättre. :)

Erfarenheter AliExpress
Ja, positivt överraskad ändå av hanteringen, tänkte att de kommer begära foton och videos tills jag inte orkar längre, fast än har jag inte fått tillbaka några pengar men det tar väl några bankdagar?

Mest av allt hade jag önskat ett fungerade batteri trots att det var AliExpress, det finns ju andra varianter som ser lite annorlunda ut men frågan är om man vågar chansa igen?

Även om jag gissar att snöslungan drar rejält med ström så borde de fungerat bättre. :)
Jag köpte ett batteri till min cargobike från nånting som heter Banggood, det är exakt lika originalbatteriet men till 1/3 av cargobikes reservdelspris.
Kollade även vikten just, lika även där.
Så om de håller samma linje, prova där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp