Det verkar vara enbart retur som gäller för alla fel-leveranser och garantiärenden som bikester ska hantera. Det blir lite svårt med retur för min del då det jag köpte var ett baknav som monterats i ett hjul innan jag upptäckt felen (edit: navet med 18T gick sönder första turen, så inte bara problem med fel antal tänder här).
DT Swiss service center hade inga problem med att skicka både ny body och ratchets på garantin, men de sa att jag var tvungen att ta det via butiken jag köpt navet från. På bikester är det retur som gäller.
Första gången jag reklamerade att jag fått ett nav med 18T (innan jag använt navet) fick jag det här tillbaka (edit: inte ens rätt nav de länkar till, mitt är för MTB):
----
Tack för ditt mejl men ratchet systemet på ert nav är 18 x 2 enligt tillverkaren. Alltså 36 tänder totalt. Vi kan därför varken tillmötesgå en prisreducering eller gratis produkt. Mer om navet kan ni läsa på tillverkaren hemsida.
Dependable, simple and versatile the new 350 road hub is dedicated to help you discover independence on asphalt and gravel.
www.dtswiss.com
Om de produkter du beställer hem inte passar eller motsvarar dina förväntningar kan du naturligtvis skicka tillbaka dem till oss. På Bikester har du alltid 30 dagars öppet köp så länge varan är i nyskick.
Återkom gärna och ha en fin dag.
Med vänliga hälsningar,
Stuttgart - Internetstores GmbH, Friedrichstraße 6, 70174 Stuttgart, Tyskland
Addnature AB - Uddvägen 7, 131 54 Nacka, Sverige
Ledning - Thomas Spengler
----
Efter jag vänt mig till DT Swiss service center och de bekräftat det självklara med att man inte ska räkna 2 x 18 = 36 tänder, så gav de sig och erbjöd 50% rabatt (någon som heter Oliver på kundtjänst skickade det).
Jag föreslog då att de skickar 36T som ersättning till de trasiga 18T och eventuell en body om DT tycker det behövs (utifrån seriernummer på navet).
Det skulle skickas till reklamationsavdelningen. Nytt hopp. Efter en vecka fick jag svaret (vidarebefordrar av Oliver) att jag ska returnera hela navet igen.
Surnade nu till ordentligt och skickade följande. Fortsättning följer.
----
Hej!
Vi får tydligen snart börja köra med öppen kommunikation på diverse cykelforum, eftersom
bikester.se gör allt för att komma undan ansvaret för det som säljs. Allt ska tydligen lösas med returer, vilket kanske hade fungerat om ni enbart hade sålt skor och kläder som inte är fast monterade i cykelhjul när de går sönder.
Jag bryr mig inte om hur ni är organiserade internt. Jag vill inte veta och bryr mig inte. Ni kan inte skylla ifrån er på någon reklamationsavdelning i tyskland som verkar ha kompetens för skoförsäljning och inte för cykeldelar. Ni på kundtjänst får se till att hantera det här enligt konsumentlagarna i Sverige, annars lär ni få en anmälan till konsumentverket rätt snart också.
Vill ni hantera via retur istället för att skicka ersättningsdelar så ska ni även ersätta mig för övriga kostnader enligt lag. Jag kan be om en prisuppgift hos en lokal cykelbutik som har kompetens att bygga hjul. De monterar dit ett nytt nav och
bikester.se får i så fall stå för monteringskostnaden och nya ekrar.
Betydligt enklare och billigare för båda parter är att först försöka hantera via tillverkarens garantier:
1) DT Swiss kunde skicka nya ratchets via butiken som sålt navet. De behövde även veta navets serie nummer (som jag mailat er tidigare) för att veta om även XD-body behöver bytas ut utöver ratchets.
2) Om ni gör upp med DT Swiss om att få 36T istället för 18T ratchets från dem, eller byter ut 18T mot 36T ratchets på egen hand är helt upp till er. Jag har rätt till att få de 36T ratchets som var informationen vid köpet.
Jag tänker inte betala en krona mer till bikester. Det jag skrev om att jag accepterade 50% på 36T service kit gäller inte längre efter den här behandlinge jag fått av
bikester.se.
MVH, ....
----