Erfarenheter av bikester.se?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag beställde lite småpryttlar i förrgår och de däremot är på väg. Eller, fyra artiklar blev tre olika kollin med separat faktura och ett har redan kommit fram. Det är bara cykeln (det enda viktiga) som det inte händer nåt med. :cautious:

Mejl, chat eller ring Bikester?

Jag beställde lite småpryttlar i förrgår och de däremot är på väg. Eller, fyra artiklar blev tre olika kollin med separat faktura och ett har redan kommit fram. Det är bara cykeln (det enda viktiga) som det inte händer nåt med. :cautious:
Låter rimligt. Cyklar kommer från Tyskland och körs säkert alltid som eget kolli. Beställer man samtidigt andra grejer där någon grej kommer från Tyskland och någon från Helsingborgslagret så blir det nog tre kollin som sagt. Räkna med ca 5 dagar för det som kommer från Tyskland (tillbehör, Cyklar vet jag inte)

Verkar som att det nog bara är att avvakta...

2021-09-09 15_13_28-Kontaktformulär _ Bikester.jpg

Jepp, det från Tyskland dyker nog upp imorgon eller på måndag.
La en beställning söndags natt, det som fanns på det svenska lagret fick jag i tisdags och det som fanns på det tyska lagret kom idag. Snabbt och bra tycker jag :-)
Småpaketen finns redan i PN-appen och ett av tre har anlänt. Cykeln däremot har inte ens nått orderstatusen "pågår", och det är den jag är i störst behov av (sprucken ram på nuvarande vardagscykel som jag använder varje dag).

Edit: Ingen aning om var de har sina lager, det framgår ju inte när man beställer.

Bikester själva har gått ut med information om att det är vissa förseningar. Idag visas nedanstående meddelande när jag lägger ett par löparskor i varukorgen. Jag fick även ett mail om att det om förseningar när jag köpte ett par däck från Bikester för några veckor sedan.

BikesterMeddelande.PNG

Så räkna med några dagars fördröjd leveranstid med andra ord.

Det verkar vara enbart retur som gäller för alla fel-leveranser och garantiärenden som bikester ska hantera. Det blir lite svårt med retur för min del då det jag köpte var ett baknav som monterats i ett hjul innan jag upptäckt felen (edit: navet med 18T gick sönder första turen, så inte bara problem med fel antal tänder här).

DT Swiss service center hade inga problem med att skicka både ny body och ratchets på garantin, men de sa att jag var tvungen att ta det via butiken jag köpt navet från. På bikester är det retur som gäller.

Första gången jag reklamerade att jag fått ett nav med 18T (innan jag använt navet) fick jag det här tillbaka (edit: inte ens rätt nav de länkar till, mitt är för MTB):

----
Tack för ditt mejl men ratchet systemet på ert nav är 18 x 2 enligt tillverkaren. Alltså 36 tänder totalt. Vi kan därför varken tillmötesgå en prisreducering eller gratis produkt. Mer om navet kan ni läsa på tillverkaren hemsida.

Om de produkter du beställer hem inte passar eller motsvarar dina förväntningar kan du naturligtvis skicka tillbaka dem till oss. På Bikester har du alltid 30 dagars öppet köp så länge varan är i nyskick.

Återkom gärna och ha en fin dag.

Med vänliga hälsningar,

Stuttgart - Internetstores GmbH, Friedrichstraße 6, 70174 Stuttgart, Tyskland
Addnature AB - Uddvägen 7, 131 54 Nacka, Sverige
Ledning - Thomas Spengler
----

Efter jag vänt mig till DT Swiss service center och de bekräftat det självklara med att man inte ska räkna 2 x 18 = 36 tänder, så gav de sig och erbjöd 50% rabatt (någon som heter Oliver på kundtjänst skickade det).

Jag föreslog då att de skickar 36T som ersättning till de trasiga 18T och eventuell en body om DT tycker det behövs (utifrån seriernummer på navet).

Det skulle skickas till reklamationsavdelningen. Nytt hopp. Efter en vecka fick jag svaret (vidarebefordrar av Oliver) att jag ska returnera hela navet igen.

Surnade nu till ordentligt och skickade följande. Fortsättning följer.

----

Hej!

Vi får tydligen snart börja köra med öppen kommunikation på diverse cykelforum, eftersom bikester.se gör allt för att komma undan ansvaret för det som säljs. Allt ska tydligen lösas med returer, vilket kanske hade fungerat om ni enbart hade sålt skor och kläder som inte är fast monterade i cykelhjul när de går sönder.

Jag bryr mig inte om hur ni är organiserade internt. Jag vill inte veta och bryr mig inte. Ni kan inte skylla ifrån er på någon reklamationsavdelning i tyskland som verkar ha kompetens för skoförsäljning och inte för cykeldelar. Ni på kundtjänst får se till att hantera det här enligt konsumentlagarna i Sverige, annars lär ni få en anmälan till konsumentverket rätt snart också.

Vill ni hantera via retur istället för att skicka ersättningsdelar så ska ni även ersätta mig för övriga kostnader enligt lag. Jag kan be om en prisuppgift hos en lokal cykelbutik som har kompetens att bygga hjul. De monterar dit ett nytt nav och bikester.se får i så fall stå för monteringskostnaden och nya ekrar.

Betydligt enklare och billigare för båda parter är att först försöka hantera via tillverkarens garantier:

1) DT Swiss kunde skicka nya ratchets via butiken som sålt navet. De behövde även veta navets serie nummer (som jag mailat er tidigare) för att veta om även XD-body behöver bytas ut utöver ratchets.

2) Om ni gör upp med DT Swiss om att få 36T istället för 18T ratchets från dem, eller byter ut 18T mot 36T ratchets på egen hand är helt upp till er. Jag har rätt till att få de 36T ratchets som var informationen vid köpet.

Jag tänker inte betala en krona mer till bikester. Det jag skrev om att jag accepterade 50% på 36T service kit gäller inte längre efter den här behandlinge jag fått av bikester.se.

MVH, ....

----

Senast ändrad:
Äh. Det är ju ändå 54 du ska ha.

Jo, mycket möjligt. Kanske lite otydligt i tidigare långa post, men navet med 18T rasade i slutet av första cykelturen. Det höll ca 1,5 timma för teknisk stig i 2-3 graders temp.

Jag beställde 54T ratchets från bike24, fast jag vågar inte cykla med mina 54T ratchets eftersom DT meddelade mig att det kanske krävs ny body också (något med serienummer och problem med ytbehandlingen av bodyn, trodde inte det drabbade 350-naven, men tydligen).

Nu vägrar bikester ta det som garantiärende och DT vill bara hantera garantier via butik, så jag sitter fast mellan bikester och DT här. Något frustrerande.

Tur vädret är skit. Klen tröst i den här röran.

Jo, mycket möjligt. Kanske lite otydligt i tidigare långa post, men navet med 18T rasade i slutet av första cykelturen. Det höll ca 1,5 timma för teknisk stig i 2-3 graders temp.

Jag beställde 54T ratchets från bike24, fast jag vågar inte cykla med mina 54T ratchets eftersom DT meddelade mig att det kanske krävs ny body också (något med serienummer och problem med ytbehandlingen av bodyn, trodde inte det drabbade 350-naven, men tydligen).

Nu vägrar bikester ta det som garantiärende och DT vill bara hantera garantier via butik, så jag sitter fast mellan bikester och DT här. Något frustrerande.

Tur vädret är skit. Klen tröst i den här röran.
Är det ett dt240 exp du har? I så fall är det väl bara att fylla i formuläret hos dt så kontaktar dom dig hur du skall lösa det.

Det verkar riktigt konstigt. Nya 350 har inte EXP Ratchet, men gamla ratcheten som aldrig har haft problem.

Är det ett dt240 exp du har? I så fall är det väl bara att fylla i formuläret hos dt så kontaktar dom dig hur du skall lösa det.

Tack för länkarna. Det är 350-navet jag har, dvs inget Ratchet EXP.

Jag har även 318 i produktionskoden, så är i åtgärdade serien, om det gäller samma för 350-nav.

Det verkar riktigt konstigt. Nya 350 har inte EXP Ratchet, men gamla ratcheten som aldrig har haft problem.

Jag hade fått samma intryck, att det bara var EXP Ratchet som var drabbade.

Det blev flis av tändernas toppar i ratchets efter bara 1,5 timma stigcykling, så något verkar vara fel även på 350-naven.

Kanske för mycket fett från fabrik?

Första bild visar hur det såg ut innan användning då det fortfarande var helt.
Andra bild visar trasiga ratchets med några av flisorna på papperet framför.

Bilagor

• IMG_20220202_215434.jpg
    IMG_20220202_215434.jpg
    636.3 KB · Besök: 89
  • IMG_20220206_191706.jpg
    IMG_20220206_191706.jpg
    599.1 KB · Besök: 98
Jag hade fått samma intryck, att det bara var EXP Ratchet som var drabbade.

Det blev flis av tändernas toppar i ratchets efter bara 1,5 timma stigcykling, så något verkar vara fel även på 350-naven.

Kanske för mycket fett från fabrik?

Första bild visar hur det såg ut innan användning då det fortfarande var helt.
Andra bild visar trasiga ratchets med några av flisorna på papperet framför.

Där är klart något fel! Jag har dock inte hört om problem med gamla ratchet, men jag har inte letat efter det heller. Lite googling visar väl upp om den fanns problem.

Jag hade liknande problem med min ratchet från Syntace, men det var efter ett halvt år. In min fall var en fjäder helt böjd som ledde till dålig inkoppling. Det var synlig att både kanter av fjädern hade en vinkel av 45 grad mellan varandra isf 0 grad.

Jag ser inte hur något mer än ratchet eller fjäder skulle kunna vara fel, om det inte finns synliga skador i delarna som ratcheten glider i. Så man skulle kunna chansa på en ratchet med flera tänder, som man ännu vill ha. Men om man vill tar det på garanti och får en ny 18t ratchet verkar det att du tyvärr måste skicka tillbaka naven.

EDIT: Antar att du inte har tillagt fett. Mina (36t) kam med mycket mindre från fabriken och jag lagde lite för att för ratcheten nästan tyst. Tror att det är ungefär lika mycket fett som du har på bilden.

Senast ändrad:
Där är klart något fel! Jag har dock inte hört om problem med gamla ratchet, men jag har inte letat efter det heller. Lite googling visar väl upp om den fanns problem.

Jag hade liknande problem med min ratchet från Syntace, men det var efter ett halvt år. In min fall var en fjäder helt böjd som ledde till dålig inkoppling. Det var synlig att både kanter av fjädern hade en vinkel av 45 grad mellan varandra isf 0 grad.

Jag ser inte hur något mer än ratchet eller fjäder skulle kunna vara fel, om det inte finns synliga skador i delarna som ratcheten glider i. Så man skulle kunna chansa på en ratchet med flera tänder, som man ännu vill ha. Men om man vill tar det på garanti och får en ny 18t ratchet verkar det att du tyvärr måste skicka tillbaka naven.

EDIT: Antar att du inte har tillagt fett. Mina (36t) kam med mycket mindre från fabriken och jag lagde lite för att för ratcheten nästan tyst. Tror att det är ungefär lika mycket fett som du har på bilden.

Tack för tipsen, ska kanske kontrollera fjädrar och ytor i navet lite bättre, om jag ska köra med mina 54T.

Vi har en konsumentlag som säger: "Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet". Vill bikester.se ha retur på navet istället för att sköta reklamationen mot DT Swiss så får de nog betala för ett nytt hjulbygge.

Fick nytt svar från bikester. De ville sköta garantin nu, men jag skulle skicka tillbaka navet. Helt fantastiskt. Skickade följande svar:

----

Bikester kundtjänst upprepar för tredje gången att jag ska skicka tillbaka det trasiga navet. Navet sitter som sagt fast monterat i ett hjul. Om jag hade fått reservdelarna från DT Swiss istället för detta tjat om returer, så hade vi kunnat klara av det här på 15 minuter. Nu har det här krävt tre ärendenummer och minst dubbelt så många mail fram och tillbaka i flera veckor.

Min dokumentation (produktnummer, foton och video) på det skadade navet räcker enligt min kontakt med DT Swiss för att de ska kunna skicka reservdelar som jag enkelt monterar själv enligt den tekniska manualen på navet. Det enda DT Swiss begär är att det hanteras via butiken som sålde navet.

Bikester har nu att välja mellan:

1) Bikester ordnar fram nya ratchets (36T som jag köpt) och eventuellt ny XD-body efter kontakt med DT Swiss om garanti. Jag kan montera allt på 5 minuter bara jag får reservdelarna någon gång.

2) Bikester anlitar någon lokal cykelverkstad centralt i staden där jag bor som utför arbetet och hanterar kommunikationen med Bikester kundjtänst så jag slipper prata med skoförsäljare om cykelnav i fortsättningen. Vill Bikester betala för att montera bort navet och bygga om hjulet när det lagade navet kommer tillbaka så får ni gärna göra det.

Dokumentation av det trasiga navet föjer (Bikester och DT Swiss har redan fått det här tidigare):
....
----

Kentaur lägg ned du är för sorglig. Ingen bryr sig om ditt ärende och varför skulle dem betala bygge av hjul när du köpt ett nav?

Mina erfarenheter av bikester e mycket goda. Snabba leveranser, bra priser. Inte haft någon reklamation men har aldrig reklamerat en produkt någonsin

Tack för tipsen, ska kanske kontrollera fjädrar och ytor i navet lite bättre, om jag ska köra med mina 54T.

Vi har en konsumentlag som säger: "Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet". Vill bikester.se ha retur på navet istället för att sköta reklamationen mot DT Swiss så får de nog betala för ett nytt hjulbygge.
Det här är nog också en annan tråd "@wukkaN -reder-ut-och-undervisar-i-cykel-relaterad-juridik"-tråden. ?

Mina erfarenheter av bikester e mycket goda. Snabba leveranser, bra priser. Inte haft någon reklamation men har aldrig reklamerat en produkt någonsin

Jag såg att det kommit ut nya rabattkoder i någon tråd här på forumet. Om du letar ordentligt och skyndar dig dit kan du nog få tag i några fler rabattkoder från bikester ;-)

Fick nytt svar från bikester. De ville sköta garantin nu, men jag skulle skicka tillbaka navet. Helt fantastiskt. Skickade följande svar:

----

Bikester kundtjänst upprepar för tredje gången att jag ska skicka tillbaka det trasiga navet. Navet sitter som sagt fast monterat i ett hjul. Om jag hade fått reservdelarna från DT Swiss istället för detta tjat om returer, så hade vi kunnat klara av det här på 15 minuter. Nu har det här krävt tre ärendenummer och minst dubbelt så många mail fram och tillbaka i flera veckor.

Min dokumentation (produktnummer, foton och video) på det skadade navet räcker enligt min kontakt med DT Swiss för att de ska kunna skicka reservdelar som jag enkelt monterar själv enligt den tekniska manualen på navet. Det enda DT Swiss begär är att det hanteras via butiken som sålde navet.

Bikester har nu att välja mellan:

1) Bikester ordnar fram nya ratchets (36T som jag köpt) och eventuellt ny XD-body efter kontakt med DT Swiss om garanti. Jag kan montera allt på 5 minuter bara jag får reservdelarna någon gång.

2) Bikester anlitar någon lokal cykelverkstad centralt i staden där jag bor som utför arbetet och hanterar kommunikationen med Bikester kundjtänst så jag slipper prata med skoförsäljare om cykelnav i fortsättningen. Vill Bikester betala för att montera bort navet och bygga om hjulet när det lagade navet kommer tillbaka så får ni gärna göra det.

Dokumentation av det trasiga navet föjer (Bikester och DT Swiss har redan fått det här tidigare):
....
----
Konsumentlagen säger faktiskt också att säljaren har rätt att försöka åtgärda felet. Vill de ha in varan (navet) så är det bara för dig att snällt skicka det även om det säkert hade varit smidigare att lösa på annat sätt för dig. Ska man vifta med lagar kan man inte bara välja just de bitar som passar en själv...

Däremot kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att vara smidiga också. Det finns väl få andra exempel på saker som är så osmidiga att begära tillbaka.

Däremot kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att vara smidiga också. Det finns väl få andra exempel på saker som är så osmidiga att begära tillbaka.
Jo, visst borde det göra det. Samtidigt är det ju inte orimligt att tro att de kanske vill vara säkra på att allt monteras korrekt för att kunna garantera fortsatt funktion. Det är ju inte osmidigt för bikester att begära tillbaka navet rent tekniskt sett.

Men, det jag reagerade på egentligen var att man börjar vifta med den del av lagen som passar en själv men väljer att bortse från andra delar.

Konsumentlagen säger faktiskt också att säljaren har rätt att försöka åtgärda felet. Vill de ha in varan (navet) så är det bara för dig att snällt skicka det även om det säkert hade varit smidigare att lösa på annat sätt för dig. Ska man vifta med lagar kan man inte bara välja just de bitar som passar en själv...
Visst kan säljaren bestämma hur reklamationen skall gå till. Men eftersom köparen har rätt till skadestånd för sina kostnader så ligger det i bådas intresse att lösa det så smidigt som möjligt.
Jag har själv fått till en lösning som har blivit bättre för båda parter när jag har påtalat detta i en liknande situation. Dock inte med Bikester.

Från https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Skadestånd för utgifter och förluster​

Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.

Jo, visst borde det göra det. Samtidigt är det ju inte orimligt att tro att de kanske vill vara säkra på att allt monteras korrekt för att kunna garantera fortsatt funktion. Det är ju inte osmidigt för bikester att begära tillbaka navet rent tekniskt sett.

Men, det jag reagerade på egentligen var att man börjar vifta med den del av lagen som passar en själv men väljer att bortse från andra delar.

Det som behöver bytas ut i navet är delar som jag regelbundet ändå måste ta isär för att kunna underhålla navet flera gånger om året. DT är ju kända för att ha verktygslöst underhåll, det är som att bygga lego att ta isär ett 350-nav.

De delar av navet som sitter fast i hjulet är betydligt tåligare, så där finns inte minsta skada vad jag kan se.

Mitt erbjudande om att antingen sätta i reservdelarna själv eller låta bikester anlita någon lokal cykelverstad är det billigaste för bikester och spar en massa tid och besvär för mig. Att montera ned och skicka iväg navet för reparation skulle bli dyrare än vad navet kostade, så knappast något jag tänker stå för i så fall.

Visst kan säljaren bestämma hur reklamationen skall gå till. Men eftersom köparen har rätt till skadestånd för sina kostnader så ligger det i bådas intresse att lösa det så smidigt som möjligt.
Jag har själv fått till en lösning som har blivit bättre för båda parter när jag har påtalat detta i en liknande situation. Dock inte med Bikester.

Från https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Skadestånd för utgifter och förluster​

Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.
Jo, men det är en annan sak. Det är ändå bikester som i slutändan bestämmer hur reklamationen ska hanteras. Man kan som konsument inte kräva att få lämna in hjulet hos en LBS och få det lagat. Det kan ju faktiskt vara så att det för bikester är mycket krångligare att hantera ett ärende där man blandar in en tredje part än det är att betala för att låta köparen lösa att navet skickas in.

• Gilla
Reactions: IM
Det som behöver bytas ut i navet är delar som jag regelbundet ändå måste ta isär för att kunna underhålla navet flera gånger om året. DT är ju kända för att ha verktygslöst underhåll, det är som att bygga lego att ta isär ett 350-nav.

De delar av navet som sitter fast i hjulet är betydligt tåligare, så där finns inte minsta skada vad jag kan se.

Mitt erbjudande om att antingen sätta i reservdelarna själv eller låta bikester anlita någon lokal cykelverstad är det billigaste för bikester och spar en massa tid och besvär för mig. Att montera ned och skicka iväg navet för reparation skulle bli dyrare än vad navet kostade, så knappast något jag tänker stå för i så fall.
Jag tvivlar inte på att du alldeles säkert kan ta isär och sätta ihop navet på korrekt sätt. Men hur vet bikester att du kan det? Vad händer om navet går sönder en gång till?

Vad som är billigast för bikester kan vara det som kräver minst manuell administration från deras sida, det kan inte vi veta. Vill de att du skickar in navet för att de ska kunna hantera reklamationen så kan du välja på att montera ned det och skicka iväg det (och låta bikester stå för kostnaden) eller att strunta i att reklamera och lösa det själv.

Förhoppningsvis är de inte så fyrkantiga, och ni kommer fram till en bra lösning som är smidig för alla inblandade.

Vi är nog ganska många som är nöjda med bikester, de gånger vi handlar där. Jag gissar att bikester är glada och nöjda att ha oss som kunder, och antagligen (om sanningen skall fram) ganska nöjda med att slippa kunder som mest verkar gnälla och läser lagen som fan läser bibeln. Den typen av kunder tenderar många gånger att kosta mer än de smakar.

Nu har jag inte läst allt men om Bikester vill reparera är det inte ett alternativ att skicka hela hjulet då? Lättare än att bygga om det i alla fall.

När jag läser på konsumentverkets sida som hänvisar till konsumentköplagen, både för konsumenter och företagare, så har köparen rätt att kräva ersättning, skadestånd "för omkostnader du får på grund av en felaktig vara". Så gå till lbs, be de montera av navet, ta kvitto. Gå till lbs igen när du fått nytt nav, be lbs montera tillbaka det. Skicka krav till bikester för uppkomna kostnader i samband med den felaktiga varan.

Förtydligande: Efter att navet plockats av skickas det till säljaren, bikester, för att kunna undersökas och åtgärdas, när det kommer tillbaka från bikester så monterar lbs.

Senast ändrad:
Nu har jag inte läst allt men om Bikester vill reparera är det inte ett alternativ att skicka hela hjulet då? Lättare än att bygga om det i alla fall.

Kanske. Ser dock inte vad bikester har kompetens att göra i det här fallet som inte lika gärna kan göras på lokal cykelverkstad eller av mig.
Edit: Det är inte bikesters hjul, så vad händer om bikester skadar hjulet eller det skadas i transporten, så hjulet går sönder när jag cyklar?

Jag har inget att packa hjulet i, så jag måste anlita lokal cykelverkstad om jag ska skicka hjulet på ett säkert sätt. Bättre att bikester anlitar lokal cykelverkstad för att packa hjulet och skicka direkt till DT Swiss, om det krävs något mer komplicerat arbete med navet.

Vi är nog ganska många som är nöjda med bikester, de gånger vi handlar där. Jag gissar att bikester är glada och nöjda att ha oss som kunder, och antagligen (om sanningen skall fram) ganska nöjda med att slippa kunder som mest verkar gnälla och läser lagen som fan läser bibeln. Den typen av kunder tenderar många gånger att kosta mer än de smakar.

Ja, bikester har skapat många "nyttiga idioter" här med sina rabattkoder.

När jag läser på konsumentverkets sida som hänvisar till konsumentköplagen, både för konsumenter och företagare, så har köparen rätt att kräva ersättning, skadestånd "för omkostnader du får på grund av en felaktig vara". Så gå till lbs, be de montera av navet, ta kvitto. Gå till lbs igen när du fått nytt nav, be lbs montera tillbaka det. Skicka krav till bikester för uppkomna kostnader i samband med den felaktiga varan.

Ja, kanske blir så till slut. Risk att det tar mycket tid och kraft att få tillbaka de där pengarna för hjulbygget, så försöker lite till.

Egentligen gillar jag bikester, så det bästa vore väl om de fick kundtjänst att fungera bra även när man vill ha nav och liknande lagade på garanti. De har varit snabba när det finns på lager. Jag har också använt rabattkoder, även om det kanske går att få tag i för samma pris på andra ställen.

Det är inte så den delen av lagen fungerar, och risken är att man inte får tillbaka pengarna för att man inte låtit säljaren försöka reparera varan. Normalt kräver man ersättning efter godkänd reklamation. Risken finns alltså att navet ändå måste skickas in, trots att det är lagat, för att reklamationen ska godkännas. Och trots allt är det ju fullt rimligt att säljaren ska ha möjlighet att undersöka varan innan denne tvingas betala massa pengar för fel som kanske inte alls är ursprungliga (i det mer generella fallet, inte just detta fall).

Kanske. Ser dock inte vad bikester har kompetens att göra i det här fallet som inte lika gärna kan göras på lokal cykelverkstad eller av mig.
Edit: Det är inte bikesters hjul, så vad händer om bikester skadar hjulet eller det skadas i transporten, så hjulet går sönder när jag cyklar?

Jag har inget att packa hjulet i, så jag måste anlita lokal cykelverkstad om jag ska skicka hjulet på ett säkert sätt. Bättre att bikester anlitar lokal cykelverkstad för att packa hjulet och skicka direkt till DT Swiss, om det krävs något mer komplicerat arbete med navet.
Har du läst de köpvillkor som bikester ställer upp och som du godkänner iom att du handlar av dem?

Att du "inte har något att packa hjulet i" är vad Hans Rosenfeldt skulle benämna som svag protest.

Ja, bikester har skapat många "nyttiga idioter" här med sina rabattkoder.
Vad jag kan komma på har jag aldrig nyttjat någon rabattkod hos just bikester. Däremot har jag haft en del kontakt med deras chefsmekaniker i Sickla. Han är duktig. Tillika trevlig, hjälpsam och serviceinriktad.

Du har med stor säkerhet gjort dig själv en björntjänst genom ditt tykna beteende och framtoning i kontakten med företaget ifråga.

Det tips i all välmening: om du har tänkt dig att hålla fast vid den juridiska vinkeln - ta kontakt med någon som är kunnig på området. Juridisk metod är något helt annat än cherry picking i blåa lagboken.

Det är inte så den delen av lagen fungerar, och risken är att man inte får tillbaka pengarna för att man inte låtit säljaren försöka reparera varan.
Det som uppenbarligen var otydligt i mitt inlägg är att en skickar navet till bikester för att de ska kunna få möjlighet att åtgärda den felaktiga varan, inte att lbs åtgärdar den felaktiga varan. Lbs hjälper enbart till att montera av och på navet.

Har du läst de köpvillkor som bikester ställer upp och som du godkänner iom att du handlar av dem?

Enligt konsumetköplagen kan inte säljaren avtala bort skyldigheter. Så oavsett vad de försöka villkora så gäller konsumentköplagen. Sen är jag int expert på eu-rätt, men de hänvisar till något eu-relaterat när det gäller tvister. De har någon paragraf som verkar olaglig om att de inte deltar inågon "konsumentskiljedomstol".

Senast ändrad:
Jag hade nyligen ett reklamationsärende hos bikester. Skickade bilder på skadan och de ville att jag skickade varan så de kunde inspektera den själva närmare.

De återkopplade snabbt, stod för frakten och reklamationen genomfördes utan problem, trots att det var långt ifrån solklart att de hade behövt godkänna den (Skoöverdrag som fått hål). Så med tanke på allt skulle jag säga att deras kundtjänst är bra, hjälpsam och rimlig.

Detta var min personlig åsikt med reservationen att bemötandet kan upplevas annorlunda.

Skämt åsido. Jag förstår @kentaur att det kan kännas som slöseri och onödigt omständligt. Det är ju en konsekvens av internethandel. Vill man slippa sånt här strul så handlar man bäst av cykelhandlaren runt hörnet än hos tysken. Problem uppstår när man vill ha LBS service och tyskens priser.

Edit: tog bort en bild och hänvisning till denna

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: IM
Det är ju en konsekvens av internethandel. Vill man slippa sånt här strul så handlar man bäst av cykelhandlaren runt hörnet än hos tysken. Problem uppstår när man vill ha LBS service och tyskens priser.

Ja, har helt klart hjälpt mig, det som framkommit. Har tittat på en dyr pryl där de har 30% rabatt jämfört med andra och kan nu välja om jag tycker det är värt att få billigt och köpa av ett multinationellt bolag med tvetydigt kundperspektiv och juridiska friskrivningar eller om jag vill köpa av någon som är beroende av goda referenser och en god kundrelation. Tyvärr finns inte varan hos lbs.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp