Erfarenheter av styre med mer bakåtsvep (Mtb)?

jonteq

Medlem
Hej!
Har någon testat styre med lite mer bakåtsvep, alltså ca 12 grader eller mer? Vad är era erfarenheter?

n3wton

Aktiv medlem
Jag är inte byggd för vanligt rakt styre (vilket märks när jag nu på nytt rampat upp mtb-cyklingen på bockstyrecyklingens bekostnad) och har planerat skaffa ett med mer bakåtvinkling, men det är ju svårt att veta vad man vill/behöver ha så jag förstår frågeställningen..

Man behöver ju ett samspel mellan vinkeln på styret vid handtaget, samt styrets bredd. När man flyttar händerna utåt blir ett för rakt styre mer och mer fel ju längre ut man kommer. Gamla smala XC-styren kunde vara raka eftersom man då hade händerna i en bra vinkel i förhållande till underarmen, men med 800 mm styre blir vinkel jättedålig imho. Tror därtill att vinkeln på handen ändras beroende på om man sitter ner eller står upp.

En annan sak man behöver fundera på är om man vid byte till mer bakåtvinklat styre också måste byta till längre stam för att inte hamna längre bak på cykeln.

Bra inlägg helt utan svar på frågan från TS!😝

BFS

Aktiv medlem
Har testat lite olika styren. De med mer sweep tycker jag passar bäst där cyklingen inte är aktiv. I skogen vill jag ha ett rakare styre (min position på cykeln är då lite crossaktig, med armbågarna utåt).

mb5

Aktiv medlem
Jag cyklar med Salsa Bend 2 (23°, 74cm bredd) i skogen och stök och det funkar bra. Men mina handled är lite udda, så det behöver inte stämma för alla.
Jag kom till vinkeln genom att gripa två rör i händer och hålla i position som kändes naturlig, sedan mäta vinkeln. Det visade sig vara faktiskt bra repeterbart plus/minus ett par grader. Du får prova själv.
Förresten, stammen, Salsa Bend (och flera andra vinklade styre) kompenserar med bakåtflyttade mittersta delen, så handtaget hamnat ungefär lika lång framme som med ett rakt styre.

jonteq

Medlem
Jag har råkat ut för en handledsskada (inte cykelrelaterad) som jag i stort sett är återställd från. Men det smärtar en del när jag håller i mitt vanliga styre, 780 mm, 8 grader, och det känns dessutom som att vinkeln som uppstår är ganska stor och inte helt naturlig. På en annan cykel (inte mtb) har jag ett styre med mer svep och det känns mindre belastande. Funderar lite på om det kan vara värt att testa 12 el 16 grader

Besvären med ömmande handleder försvann i samma ögonblick jag vinklade fram styret så att svepningen går uppåt istället för bakåt. En billig och enkel åtgärd jag helt klart rekommenderar att man testar innan nya saker köps hem.

Arvido

Medlem
Ja fast då blir deg ju ett v-format styre sett framifrån, och armbågarna åker ut åt sidan när man håller i styret. Inte min åkstil.

BengtG

Aktiv medlem
Hej!
Har någon testat styre med lite mer bakåtsvep, alltså ca 12 grader eller mer? Vad är era erfarenheter?
Min erfarenhet är att styrets handtagsdel, ska ha samma vinkel till färdriktningen, som handen har till kroppen, när armen hänger avslappad rakt ned. Då vrids underarmen inte.

Arth

Medlem
Videoen ovan är ju ganska intressant (dom har faktiskt en del intressanta idéer generellt även om det blir lite väl rabiat ibland) och den framlägger ju hur man kan testa vad som passar. Poängen är väl att om man inte får ont eller det känns dåligt är det ju inte säkert man har behov för mer back sweep.

All generalisering som finns inom cykelsport har alltid förundrat mig lite. Det finns helt specifika förväntningar till hur en "modern" cykel ska se ut, komfort blir ofta nedtonat. Man ska ha minst 800 mm styre på sin MTB även om man är 1.60, extremt lång styrstam på lvg annars kan man inte styra den ordentligt osv. Sanningen är nog att fler skulle få mer glädje av cykelsport om dom har det relativt bekvämt på sin cykel istället för att följa trender.

BFS

Aktiv medlem
Videoen ovan är ju ganska intressant (dom har faktiskt en del intressanta idéer generellt även om det blir lite väl rabiat ibland) och den framlägger ju hur man kan testa vad som passar. Poängen är väl att om man inte får ont eller det känns dåligt är det ju inte säkert man har behov för mer back sweep.

All generalisering som finns inom cykelsport har alltid förundrat mig lite. Det finns helt specifika förväntningar till hur en "modern" cykel ska se ut, komfort blir ofta nedtonat. Man ska ha minst 800 mm styre på sin MTB även om man är 1.60, extremt lång styrstam på lvg annars kan man inte styra den ordentligt osv. Sanningen är nog att fler skulle få mer glädje av cykelsport om dom har det relativt bekvämt på sin cykel istället för att följa trender.
Sen är vi alla olika byggda. Det som funkar för person A behöver inte funka för person B.

Arvido

Medlem

Jag håller med till 100%. Man gör en bikefit för ett par tusen och köper nya delar för ett par tusen till. Ett år senare är man tillbaka där det kändes rätt med sin gamla styrstam, sadel och styre.

ers

Aktiv medlem
Köpte ett billigare (tyngre) Ergotech häromveckan för att testa lite med 12grader backsweep. Är änsålänge mycket nöjd med det. Tänkte testa detta först för att sedan köpa motsvarande SQlab i kol om det faller väl ut...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer