Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Har någon testat styre med lite mer bakåtsvep, alltså ca 12 grader eller mer? Vad är era erfarenheter?
Tror de finns i både 12 och 16 grader. Intressant erfarenhet!Jag bytte till ett SQlab 30x, som väl har 12° om jag minns rätt. Passade utmärkt för min del, tog bort onda handleder.
Stämmer. Jag tog 12. Inte ångrat mig en sekund som sagt.Tror de finns i både 12 och 16 grader. Intressant erfarenhet!
Min erfarenhet är att styrets handtagsdel, ska ha samma vinkel till färdriktningen, som handen har till kroppen, när armen hänger avslappad rakt ned. Då vrids underarmen inte.Hej!
Har någon testat styre med lite mer bakåtsvep, alltså ca 12 grader eller mer? Vad är era erfarenheter?
Exakt. Om man vrider backsweepen uppåt blir det tvärtom.Min erfarenhet är att styrets handtagsdel, ska ha samma vinkel till färdriktningen, som handen har till kroppen, när armen hänger avslappad rakt ned. Då vrids underarmen inte.
I så fall borde jag ha större vinkel på styret.Min erfarenhet är att styrets handtagsdel, ska ha samma vinkel till färdriktningen, som handen har till kroppen, när armen hänger avslappad rakt ned. Då vrids underarmen inte.
Sen är vi alla olika byggda. Det som funkar för person A behöver inte funka för person B.Videoen ovan är ju ganska intressant (dom har faktiskt en del intressanta idéer generellt även om det blir lite väl rabiat ibland) och den framlägger ju hur man kan testa vad som passar. Poängen är väl att om man inte får ont eller det känns dåligt är det ju inte säkert man har behov för mer back sweep.
All generalisering som finns inom cykelsport har alltid förundrat mig lite. Det finns helt specifika förväntningar till hur en "modern" cykel ska se ut, komfort blir ofta nedtonat. Man ska ha minst 800 mm styre på sin MTB även om man är 1.60, extremt lång styrstam på lvg annars kan man inte styra den ordentligt osv. Sanningen är nog att fler skulle få mer glädje av cykelsport om dom har det relativt bekvämt på sin cykel istället för att följa trender.
Jag håller med till 100%. Man gör en bikefit för ett par tusen och köper nya delar för ett par tusen till. Ett år senare är man tillbaka där det kändes rätt med sin gamla styrstam, sadel och styre.Videoen ovan är ju ganska intressant (dom har faktiskt en del intressanta idéer generellt även om det blir lite väl rabiat ibland) och den framlägger ju hur man kan testa vad som passar. Poängen är väl att om man inte får ont eller det känns dåligt är det ju inte säkert man har behov för mer back sweep.
All generalisering som finns inom cykelsport har alltid förundrat mig lite. Det finns helt specifika förväntningar till hur en "modern" cykel ska se ut, komfort blir ofta nedtonat. Man ska ha minst 800 mm styre på sin MTB även om man är 1.60, extremt lång styrstam på lvg annars kan man inte styra den ordentligt osv. Sanningen är nog att fler skulle få mer glädje av cykelsport om dom har det relativt bekvämt på sin cykel istället för att följa trender.
Stämmer. Jag tog 12. Inte ångrat mig en sekund som sagt.
Jag kör SQlab 16 grader. Funkar utmärkt för mig.Tror de finns i både 12 och 16 grader. Intressant erfarenhet!