ersättning för skadad lack

doubleH

Medlem
I samband med att fasaderna på bla cykelförråden i vårt område skulle renoveras så lyckades entrepenören skada lacken på min sons nästan nybyggda Crescent singlespeed racer.
Entrepenören kommer att kontakta mig för att "lösa det på bästa sätt", vad det nu innebär.
Frågan är vad kan man begära i ersättning för skadan?
Cykeln måste ju demonteras, lackas om och återmonteras - för att lagningslacka tycker jag inte är OK.
Vad skulle det kosta att lämna bort hela jobbet...?
Finns väl få om ens några firmor som tar på sig ett sånt jobb - troligen svindyrt!
Och hur värderas min och sonens arbetstid om man gör hela eller delar av jobbet själv?
/HH

Åh nej en lackskada då kan man ju inte cykla. Jo det finns firmor, bästa är nog om du hittar en sån firma nära dig och frågar vad det skulle kosta och ber sedan entreprenören betala och lägga på 10% för av och på montering av delar.

Cykeln skall hängas upp på väggen på hans rum så du har helt rätt i att den inte skall cyklas med ;)
Att få ett svar av en lackfirma såhär inför semestern kan nog bli en utmaning.
Hoppades att nån faktiskt lämnat in en ram för lack och kunde dela med sig vad det kostade....

Jag fick en huv på en veteranskoter påbackad av en kran som skulle måla taket en gång. Huven, och huvens infästning i buken blev lite sned, och huvens lack + dekaler blev skadade.
De frågade hur mycket jag köpt den för. Jag svarade 4000:- men värd mer. då erbjöd dom 5000:- + att jag fick behålla maskinen. Jag sålde senare maskinen för ungefär samma pengar utan att jag hunnit fixa den = bra deal för mig även om det var synd på en maskin som var i fint originalskick innan.
Kanske kan ett liknande deal göras i detta fall?

Jag har sett uppgifter här på ca. 800-1500kr för lackering av ram, men det kan ju vara kompispris o. dyl. Inblandat i det.

Mvh Ulf S.

Du lär visa skadan om du ska få vettiga svar. För övrigt så bättringslackas allt ifrån bilar till flygplan så det bör väl fungera på en cykel också?

Jag fick en lackskada på en ny islabike efter en cykel-på-biltaket-incident. Jag ringde en lackverkstad och frågade vad det skulle kosta att lacka om, och lbs vad de skulle ha för att montera av och sen sätta på allting. Jag kommer inte riktigt ihåg vad det blev, men jag fick ersättning motsvarande en ny cykel. Eftersom jag fick typ 1500 för min knäckta kolfiberracer så tyckte jag att det var rimligt, Ni vet det där med gungor och karuseller.

Ärligt talat kanske det är bäst att få ersättning i pengar, säg en femhundring eller två, sen fixa lagningen enkelt (nagellack), och lägga resterande pengar på vad nu sonen känner för, kanske för att pimpa cykeln eller något annat.

Det är inte en skada utan flera - industriell högtryckstvätt på nära håll med etsande tvättmedel. Fasaden på cykelförrådet skulle tvättas inför byte av brädor + målning. Men entrepenören tvättade cykelförrådet två dagar för tidigt, så vi hann inte ta bort cyklarna.
Att väggen som singlespeeden hängde på var trasig med stora hål var inget som de tog hänsyn till så lacken skadades på mer än ett ställe - bilden visar ett av de skadade områdena som är strax under sadelklämman - blir nog "kladdigt" om man skall lagningslacka på säg 4-5 ställen...

Bilagor

• lackskada1.JPG
    lackskada1.JPG
    75.3 KB · Besök: 154
Kanske lika bra att kräva en rejäl summa pengar av firman som gjorde det där och köpa ny cykel istället? Lackfirmor är inte speciellt billiga..

.... Fast det där ser ju ut som vanlig sprayburkslack utan underarbete, nya burkar finns ju på Jula och Mekonomen, om man gör om det kan det vara läge att matta ner så sitter det ju bättre.

Mvh Ulf S.

Att färgen under ser blank ut beror på att den är blöt efter att vi försökt tvätta bort all skit som entrepenörens högtryckstvätt hade täckt cyklarna med.
Ramen var nedmattad/våtslipad innan den lackades svart.
Och oavsett så är det inte vårt jobb/ansvar att köpa eller lägga på ny färg - den som genom ovarsamhet orsakat skadan skall åtgärda och återställa till samma skick som innan.

gujukal sa:
Kanske lika bra att kräva en rejäl summa pengar av firman som gjorde det där och köpa ny cykel istället? Lackfirmor är inte speciellt billiga..
Grabben vill inte ha en ny cykel utan det är en Crescent singlespeed racer med rakt styre han vill ha (ja - det är en hipsterhoj...)

doubleH sa:
Och oavsett så är det inte vårt jobb/ansvar att köpa eller lägga på ny färg - den som genom ovarsamhet orsakat skadan skall åtgärda och återställa till samma skick som innan.
Detta kan jag absolut hålla med om, om ni lyckas få igenom en professionell omlackering så är jag den förste att gratulera, och en entreprenör som sabbar cyklar bör ju straffas hårt.

Mvh Ulf S.

Det rimmar väll inte så bra att (garagelacka en cykel med sprayburk?) som inte verka hålla för rengöringsmedel och sedan begära att man ska få den lackerad på en lackeringsfirma, vill inte vara otrevlig på något sätt men det hade väll varit en tidsfråga innan färgen började ge sig ändå

Lycka till iallafall

Simon89 sa:
Det rimmar väll inte så bra att (garagelacka en cykel med sprayburk?) som inte verka hålla för rengöringsmedel och sedan begära att man ska få den lackerad på en lackeringsfirma, vill inte vara otrevlig på något sätt men det hade väll varit en tidsfråga innan färgen började ge sig ändå

Lycka till iallafall

+1

big_n sa:
Simon89 sa:

Lycka till iallafall

+1

+2

Deras skyldighet sträcker sig till att återställa cykeln till skicket den var innan skadan. Alltså bruklackad. Men lyckas du övertyga dem om lackera om den proffisionelt är det väl bra, men jag skulle inte räkna med det

Vem har påstått att nuvarande lack är sprayburkslack...?
Inte jag i alla fall.
Min fråga var vad det skulle kosta att lämna bort jobbet, dvs demontering och lack.
Har inte sagt/skrivit att det det måste vara en proffslack - bara att den skall lackas. Dvs återställas till det skick den var i.
Läs ursprungliga frågan innan ni insinuerar att jag vill lura till mig en proffslack.

Antagligen inte, men det var inte riktigt det frågan handlade om utan hur och till vilken kostnad cykeln kan återställas till ursprungligt skick.

doubleH sa:
Inte jag i alla fall.
Min fråga var vad det skulle kosta att lämna bort jobbet, dvs demontering och lack.
Har inte sagt/skrivit att det det måste vara en proffslack - bara att den skall lackas. Dvs återställas till det skick den var i.
Läs ursprungliga frågan innan ni insinuerar att jag vill lura till mig en proffslack.

Vad kostade det förra gången då? Om det nu var en ordentlig lack och inget hemmafixat?

doubleH sa:
Antagligen inte, men det var inte riktigt det frågan handlade om utan hur och till vilken kostnad cykeln kan återställas till ursprungligt skick.
Varför frågar du inte vilken lackfirma som helst, borde gå att Googla fram... Skriv din stad + lackfirma i sökfältet så hittar du säkert många, ring & fråga en av dessa... klart!!

White_XC_Ultimate_Carbon sa:
doubleH sa:
Inte jag i alla fall.

Vad kostade det förra gången då? Om det nu var en ordentlig lack och inget hemmafixat?
Det kostade tid i form av eget arbete för både mig och min son.
Tid som jag inte har nu och lokalen är såld pga förestående flytt.
Hade jag vetat vad det kostar att lämna bort jobbet så hade jag ju inte behövt fråga...
Åter igen, bra om man läser ursprungliga inlägget.

doubleH sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
doubleH sa:
Inte jag i alla fall.

Det kostade tid i form av eget arbete för både mig och min son.
Tid som jag inte har nu och lokalen är såld pga förestående flytt.
Hade jag vetat vad det kostar att lämna bort jobbet så hade jag ju inte behövt fråga...
Åter igen, bra om man läser ursprungliga inlägget.

Ok. Kan ha slarvat lite när jag läste. Men som många är inne på ligger en professionell lack utförd på firma troligtvis på runt 800-1500kr. Om man kommer med ramen lös. Risken finns väl att det är mer pengar än cykeln är värd. Men om det är viktigare att få ordning på den än att få ersättning för värdet på cykeln så är det nog att täcka upp mellanskillnaden till lack själv du får räkna med om så skulle vara fallet.
Entreprenören kan nog inte krävas på ett högre belopp än cykelns marknadsvärde.

/Kalle

Tillbaka
Topp