Åh, äntligen har jag fått de där pillrena jag så väl behöver.
--
kan dock inte låta bli (pillrena har inte börjat verka helt ännu): jo uttrycket god tro torde vara helt identiskt som det varit länge, dock att följderna av att ha varit i god tro har förändrats kraftigt vid vissa situationer.
Vad som står ovan ang. kvitto: OK då för dig - en jättestor smiley efter det jag skrev om det ovan, eller lite åt samma håll:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
(huruvida man är i god tro eller ej kan ju såklart oxå påverka bedömningen av om man gjort sig skyldig till häleri, även om rekvisiten i häleriparagrafen är annorlunda)
--------------------
Orkar inte fördjupa mig - plus att ingen erbjudit sig att betala (OBS en smiley här!!) - men visst är det väl så att när motorfordon är inblandade så skiljer man på person och sakskador. personskador betalas ur resp. motorfordons försäkring oavsett vållande, samma om bil krockar med gående eller cyklist. Annat med sakskador, då krävs vållande av bilist för att dennes försäkring skall ersätta cyklistens sakskador. Dock att det finns ett gammalt rättsfall vid krock mellan bil och cyklist - som var ngt i stil med; cyklisten var helt vållande tror jag, men där cyklistens ansvar jämkades pga att bil typiskt sett var farligare trafikslag. Dock att det rättsfallet är väl inte helt tillämpligt på situationen som tråden ursprungligen handlade om.
Sedan, som väl tråden gled in på, försäkring är inte en "universell" produkt som typ kvicksilver. Försäkring är ett avtal mellan två personer och vad som gäller ang försäkringen mellan de 2 personerna styrs av avtalsinnehållet mellan just de personerna. Sedan att många nämnda avtal må ha samma innehåll är en annan sak. Så det enklaste är ju att läsa avtalsinnehållet. Det är sällan särskilt svårt faktiskt om man väl tar sig tid och ro. Sedan är det ju så att som ägare av jysste racercykel kan ofta åldersavdraget kännas surt. Dock att ersättningen skall nog oftast generellt vara tänkt att vara vad cykeln är värd, inte för ägaren, utan vad man skulle få för den om man sålde den. Och då vad man faktiskt skulle få för den, inte vad ägaren tror, inbillar sig, eller tycker denne skall få för den.
-----
nu skall jag ta lite fler antidryghetspiller och även ngra mot mina napoleonsyndrom.
kram på er allihopa