Ersättningsdubb - Scwalbe Ice Spiker Pro

waqr

Medlem
Letar efter extra dubbar till mina Ice Spike Pro men hittar inga som verkar passa. Hittade detta kit på XXL men det står ju bara att det är för Schwalbe dubbdäck. Är det dessa dubbar man ska köpa till Ice Spiker Pro däcken? Läste nån recension på nån annan sida om detta kit och där skrev nån att dom hade använt dessa dubbar till Marathon Winter däcken men dom däcken har ju betydligt mindre dubbar än Ice Spike Pro.

https://www.xxl.se/schwalbe-studs-5...TXmg3rCiLtahS8py1yBoCTFYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Senast ändrad:
länkarna ovan går till de tyngre ståldubbarna. används mest till street-däck. finns visserligen en version av isp som använder dessa, men vanligaste jag sett är fällbara modell och alu-dubb. kännetecknas av att de är spetsiga. kostar samma.

i båda fallen är spetsen hårdmetall.

kais01 sa:
länkarna ovan går till de tyngre ståldubbarna. används mest till street-däck. finns visserligen en version av isp som använder dessa, men vanligaste jag sett är fällbara modell och alu-dubb. kännetecknas av att de är spetsiga. kostar samma.

i båda fallen är spetsen hårdmetall.

På bike24 väljer du om du vill ha stål lr ALU.

Just det, det var ju min andra frågan. Ska man använda nåt lim när man trycker i nya dubbar? Isåfall, vilket är det bästa?

Loctite 480 är motsvarade lim som används vid tillverkning av limmade dubbdäck
Kan köpas på autoexperten/mekonomen i liten flaska. Så 2-3 droppar lim i hållet och sedan klämmer man ner dubben. Har själv limmat om alla dubbarna på min Spiker Pro vilket gjort att jag inte tappat en dubb på hela 2017/2018 vintern

Per Björk sa:
Loctite 480 är motsvarade lim som används vid tillverkning av limmade dubbdäck
Kan köpas på autoexperten/mekonomen i liten flaska. Så 2-3 droppar lim i hållet och sedan klämmer man ner dubben. Har själv limmat om alla dubbarna på min Spiker Pro vilket gjort att jag inte tappat en dubb på hela 2017/2018 vintern

Duktigt med jobb att limma om alla ?

Kanon, tack! Beställde just en lite flaska 480 :)

Nåt speciellt att tänka på angående hur man ska använda Schwalbes monteringsverktyg när man sätter i dubbarna?

waqr sa:
Kanon, tack! Beställde just en lite flaska 480 :)

Nåt speciellt att tänka på angående hur man ska använda Schwalbes monteringsverktyg när man sätter i dubbarna?

Det ger sig själv. Väldigt enkelt om man väl får prova en gång :) bara att "vrida" i dom. Har återdubbat med vanliga ståldubb i mina ice spiker pro. Har fungerat utmärkt.

Tar upp tråden har pendlat 1.5 säsong med mina ISP (ett par hundra mil på asfalt), duktigt med grepp men nu börjar vissa dubb göra sitt och andra lossnat.

köpte en påse från xxl men efter några mil var dom alldeles platt. Någon som har tips på andra dubb?

Bilagor

• E97E57DF-DE9F-4763-9C9C-ABAA130EE7F4.jpeg
    E97E57DF-DE9F-4763-9C9C-ABAA130EE7F4.jpeg
    499.6 KB · Besök: 167
  • 6990A5EE-795D-4B9B-83B6-C23F97E8DB7F.jpeg
    6990A5EE-795D-4B9B-83B6-C23F97E8DB7F.jpeg
    470.3 KB · Besök: 169
Det är såna här spetsiga man vill ha till ISP eller? https://www.bikester.se/schwalbe-dubb-kit-M306526.html
Jag skolkade från inkörningen och har nu tappat 21 dubb på tre åk... synden straffar sig själv!

Loctite 480 kostar ju en präktig slant men kanske inte finns billigare alternativ?
Även fast du fuska med det så kommer det flyga dubb om du kör mycket stökig terräng.
Köp något billigare du pressar endå ner dom med en hylsa men nåt klet kan vara bra att ha.

Har köpt dom här

Ser exakt ut som originaldubb till mina nya Ice Spiker Pro. Tappade ca 50 dubb första turen. Hade tänkt köra in däcken men kunde inte låta bli en vända in på steniga stigar. Har köpt tre påsar dubb, men det försvinner förre och färre för varje tur. Sista vändan satt alla kvar :-)

B-D har även bra billigt verktyg för att montera dubben.

Tillbaka
Topp