Själv har jag redan gjort min "viktresa". 1998 vägde jag under 60 kg. Sommaren 1999 började jag gymma och åt som en galning. Gick säkert upp en del muskler, men betydligt mer fett. Våren 2000 vägde jag närmare 80 kg. Ett år senare flyttade jag till Irland, fick bra lön och kunde unna mig nästan vad jag ville i fråga om mat och godis. Runt nyår 2001/2002 vägde jag förmodligen strax under 90 kg och hade 108 cm runt magen (navelhöjd). Jag köpte en våg först ett par månader senare och då vet jag att vikten hade minskat lite. Då vägde jag ca 87 kg.
I slutet av april det året tog jag bort allt godis och det mesta av den fetare maten (pizza, framför allt), slutade med sötdricka och tog vatten i stället, och så började jag gå till och från jobbet (4.3 km enkel väg) varje dag, i rask takt (ca 7 km/h). I slutet av juli vägde jag 76 kg. Ungefär 10 kg bort på tre månader, alltså.
När jag flyttade hem våren 2003 hade jag minskat några kg ytterligare, till kanske 72-74 kg. Sen följde en uppgång igen till nästan 80 kg, men strax därefter började jag motionscykla och då gled jag på ett år ner under 70 kg och har i princip inte varit över 70 igen efter det.
I dag är vikten ca 64 kg, och måtten runt magen är ca 80 cm. Jag går upp några kilo under vintern när träningsdosen minskar, och går sen ner till matchvikt, 62-64 kg, under sommaren. Vid ca 62 kg och 78-79 cm runt magen känns min kropp lagom för mig, så det är där jag siktar på att ligga långsiktigt.
Lycka till med era viktminskningar. Det går, bara man ger sig fan på det!