Ett kilo i veckan : Del2 - nya (eller samma :) mål.

Freud skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det ens hälsosamt att gå ner ett kilo i
> veckan under en längre period?

Nej, det är det inte. Rekommendationen ligger på 0,5 Kg/vecka som max.

42Hz skrev:
> Är det inom reglerna att kapa kroppsdelar?

Du får inte ersätta dem med kolfiber..

Atlas skrev:
> Om man kapar kroppsdelar och ersätter med just
> kolfiber är det ok. Inte annars.

Titan?

Lågflyga skrev:
> Nej, det är det inte. Rekommendationen ligger på 0,5 Kg/vecka som max.

Nja, det brukar sägas att 0.5 kg/v är en sund viktnedgång för den är genomförbar utan alltför stora ingrepp i kosten vilket också gör det lite mindre troligt att sen lägga på sig all vikt igen (jojo-bantning). Det blir lite av en livsstilsändring istället för bantning, vilket i längden är det som egentligen behövs.

Väger man mycket så uppväger de långsiktiga fördelarna med en låg vikt de kortsiktiga nackdelarna av en strikt diet. Det är därför du ser doktorer som rekommenderar VLCD trots att det är en väldigt extrem diet. Rätt använd är VLCD en utmärkt start på ett nytt liv.

Jag är på, men börjar på riktigt först i september, har en körtelsjuka att ta hand om först :(.

Vad rekommenderas för frukost? Fruktyoghurt med müsli eller flingor var mycket värre än jag kunde ana...

För mig funkar två skivor surdegsbröd, skinka och ost, till det dricker jag the med lite honung i. Sen när jag kommer till jobbet blir det en kaffe och frukt (inte banan) så står man sig till lunch vid 12.30.

Sen lunch och ett fruktmellanmål gör att man står sig till middag hemma. Till lunch blir det kvarg, frukt och flingor. Middag äter jag gott men lagom mycket.

Ja, just nu ser det ju inte ut så men det är är vad som kommer startas med i augusti. Det funkar för mig.

the_TnT skrev:
> 7-8 skivor bröd om dagen!

Var det inte sex varje dag som rekomenderades..=)

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att behålla sin vikt när man väl har gått ner.

Jag tänker ofta på ett inlägg som fredrikw skrev. Att man ger sig ut och cyklar och när träningspasset är avklarat har man hunnit att få i sig både sportdryck, bars, gel, kakor, cola och kaffe. Tror att många får i sig på tok för mycket energi under ett träningspass. Jag gillar inte att cykla långt, så jag klarar mig på bara vatten och trots mina korta turer lyckas jag hålla vikten då jag inte fyller på med en massa energi som jag inte förbränner

Ett litet tips till er som äter sen middag; Skippa den. Ät hellre en ordentlig lunch och något lätt på kvällen. Varm mat på kvällen är förödande för vikten. Jag tappade 10 kilo när jag slutade med middag på kvällen.

Hälsar viktfascisten, smiley. ;o)

Freud skrev:
> ok Rekomendationen på 0,5kg/vecka var kommer den
> ifrån? Socialstyrelsen?

det har väl fastnat som nån "lagomnivå". Med -500 kcal/dag krävs inte allför stora omställningar i form av mindre energiintag eller högre förbrukning. 1kg/vecka kräver -1000 kcal/dag, och lite högre krav. Men kortsiktigt kan man fasta utan att riskera några men.

Oki,dax att bita i det sura äpplet. Är på. De sista 5 ska bort.
O gör innan en skön semester med mycket grillat o dryck. Det blir att ta med cx t stugan via fika stoppen i Trosa o Trollet.

0,5 kg i veckan kan man klara utan att man behöver lida allt för mycket. I princip räcker det med att inte missa några träningspass och hålla igen på maten så fixar man det men 1 kg i veckan är en utmaning även om det blir under ganska kort tid.

Jag tror att det kommer att vara plättlätt de första veckorna för att sedan bli rikigt svårt mot slutet.

Atlas: Är det viktminskningen per vecka i snitt eller är det 1 kg i veckan även de sista veckorna?

Varför ska ni gå ner ett kilo i veckan, för? Ni kommer ändå inte att kunna behålla den nya vikten då kroppen inte klarar sig på ett så stort underskott i längden. Är det inte bättre att skaffa sig en livsstil som funkar istället för att hålla på med detta ständiga bantande?!

Äh, det är väl mest en snabb insats för att komma igång med viktminskningen, ivf är det så för mig.

Annars är det precis som du säger att man behöver ändra matvanor.

Men en sak i taget, först är det -8 kg till 10 11 01 som gäller.

Fredrik Larsson skrev:
> Vad rekommenderas för frukost?

Den mest energisnåla frukost du kan komponera som får dig att vara mätt och må bra ända fram till lunch. Hur den ser ut beror på vad som fungerar för dig.

För mig fungerar äggröra på 3 large-ägg med några tunna skinkskivor till, ett glas mjölk, ett glas juice och en liten burk annanas. Det blir runt 5-600 kcal.

Bröd är svårt för mig. Surdegsbröd gillar jag inte, och vanligt bröd triggar igång mitt sockerbegär.

smiley skrev 15:08:
> Jag förstår inte varför det ska vara så svårt
> att behålla sin vikt när man väl har gått ner.

smiley skrev 15:22:
> Ni kommer ändå inte att kunna behålla den nya vikten

Klart man kan behålla vikten. Det krävs det ganska små justeringar för att göra. De flestas övervikt har kommit under åratal, så det är inga stora energiöverskott det handlar om. Ett ryck ner 10 kg, sen är det "bara" att se till att det inte kryper uppåt igen. Efter den här nedgången krävs inget underskott, bara balans.

Att dra ut på det och gå och gnälla i månader och år om hur tjock man är blir bara patetiskt. Jag hör sånt dagligen från en "jag-har-faktiskt-kraftig-benstomme-kollega". Jepp, han säger sånt när han yrar om "sixpack".

Så kör hårt till 1 november!

the_TnT skrev:
> smiley skrev 15:08:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår inte varför det ska vara så
> svårt
> > att behålla sin vikt när man väl har gått
> ner.
>
> smiley skrev 15:22:
> -----
> > Ni kommer ändå inte att kunna behålla den nya
> vikten

Hahaha, du vill få mig att framstå som den uppmuntrande typen, förstår jag.

Man siktar på ett klio i veckan alla veckor och så har man snittet som ett ess i rockärmen när det svajar för mycket :)

Fikasvettot skrev:
> Så kör hårt till 1 november!

Precis. Tills en ny tråd på samma tema dyker upp efter julledigheten, för då är det inte flintasteken som ska bantas bort, utan julskinkan. ;o)

Okey, bara så att jag vet:-)

En fråga: hur många minuter måste jag cykla på syratröskeln för att bränna en STÖL?

smiley skrev:
> Hahaha, du vill få mig att framstå som den uppmuntrande typen, förstår jag.

Nja, jag tyckte bara du gav diametralt olika budskap på väldigt kort tid. Lite personlighetsklyvning eller så?

Hej på er!
Kolla hur mycket kalorier era laster innehåller sen kör man bort dem på MTB.

Har själv gått ner 1 kg under semestern samt 4 kg på ett år. Jag är inte direkt överviktig men öl har en tendens att vara gott och sätta sig runt magen.

För min del måste jag köra 1 timme (med bra puls) för att kunna bränna 2 st 50 cl starköl.

se sidan: http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
Kör så det ryker

Jerry skrev:
> Okey, bara så att jag vet:-)
>
> En fråga: hur många minuter måste jag cykla på
> syratröskeln för att bränna en STÖL?

Längre tid än du orkar :D

Du får BARA öla under perioden 18/8- 24/8, basta!

re Fikasvettot
Mmm jag uppgraderade min tillfälligt med DH hjul så jag är uppe i 19 kg.
Det var väll så du menade;o)

nisseson skrev:
> Isf. hur fan gör ni andra?

Ligger still som en planka och hoppas att det snart är över.

Fikasvettot skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > Isf. hur fan gör ni andra?
>
>
> Ligger still som en planka och hoppas att det
> snart är över.

Det är ju det den andra parten brukar göra.

(Vänta nu, 1+1=...

Är det du som är du?)

the_TnT skrev:
> http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
> är mysko, det går åt fyra gånger så mycket
> energi att handla som att knulla enligt den.
> Undrar hur de tänkt då? Jag blir i vart fall
> klart mer svettig och andfådd av den trevligare
> aktiviteten.

Öh, jag är rädd att mäns uthållighet i sängen generellt är vida överdriven. Så även om du blir svettig och andfådd, så blir du det under rätt kort tid. Handla tar tid som fan och innebär bära/cykla med tung last.

Lågflyga skrev:
> under rätt kort tid. Handla tar tid som fan

Nu jämförde jag på samma tidintervall, men du har helt rätt att man orkar handla mycket längre tid (iaf. rent fysiskt, mentalt brukar jag ruttna på att handla mycket fortare än jag fysiskt orkar ha sex).

> och innebär bära/cykla med tung last.

Jag tror de flesta drar sin lilla kundkorg efter sig och på sin höjd bär kassarna till bilen och sedan in i boet.

Undrar om Atlas är nöjd med den här nya tangenten?

Nu ska jag cykla hem.

mamme1 skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Okey, bara så att jag vet:-)
> >
> > En fråga: hur många minuter måste jag cykla
> på
> > syratröskeln för att bränna en STÖL?
>
> Längre tid än du orkar :D
>
> Du får BARA öla under perioden 18/8- 24/8,
> basta!

Det blir en helg i Gesunda också och då gäller inga regler:-P

Jag är med!

Etter två år i jobb med alt for mye av lønen som gått till mat og alkohol, den 1/9 begynner jag studera igen så det är kansje en fördel.

Jag är dokk mer fokusert på midjemåttet änn vikten.

Alt skrevet på god Svorsk. Har bott för länge i detta land.

Håller med om potatis. Man blir tokmätt en stund, men snabbt hungrig igen. Mjölk är det jag håller mig mätt på längst. En liter mjölk håller mig mätt i flera timmar om jag inte tränar utan bara gör vardagsbestyr!

Själv har jag redan gjort min "viktresa". 1998 vägde jag under 60 kg. Sommaren 1999 började jag gymma och åt som en galning. Gick säkert upp en del muskler, men betydligt mer fett. Våren 2000 vägde jag närmare 80 kg. Ett år senare flyttade jag till Irland, fick bra lön och kunde unna mig nästan vad jag ville i fråga om mat och godis. Runt nyår 2001/2002 vägde jag förmodligen strax under 90 kg och hade 108 cm runt magen (navelhöjd). Jag köpte en våg först ett par månader senare och då vet jag att vikten hade minskat lite. Då vägde jag ca 87 kg.

I slutet av april det året tog jag bort allt godis och det mesta av den fetare maten (pizza, framför allt), slutade med sötdricka och tog vatten i stället, och så började jag gå till och från jobbet (4.3 km enkel väg) varje dag, i rask takt (ca 7 km/h). I slutet av juli vägde jag 76 kg. Ungefär 10 kg bort på tre månader, alltså.

När jag flyttade hem våren 2003 hade jag minskat några kg ytterligare, till kanske 72-74 kg. Sen följde en uppgång igen till nästan 80 kg, men strax därefter började jag motionscykla och då gled jag på ett år ner under 70 kg och har i princip inte varit över 70 igen efter det.

I dag är vikten ca 64 kg, och måtten runt magen är ca 80 cm. Jag går upp några kilo under vintern när träningsdosen minskar, och går sen ner till matchvikt, 62-64 kg, under sommaren. Vid ca 62 kg och 78-79 cm runt magen känns min kropp lagom för mig, så det är där jag siktar på att ligga långsiktigt.

Lycka till med era viktminskningar. Det går, bara man ger sig fan på det!

Tillbaka
Topp