Ett kilo i veckan : Del2 - nya (eller samma :) mål.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Smiley, skall du signa upp dig eller sluta negga?

2010-07-28 ;o)

100_9712.jpg ht=608

Jag skulle verkligen behova detta. Hoppas det man inte blir automagiskt uppskriven pa listan bara for man skriver i denna trad.

Superbra initiativ, gemensamt är det lättare att motivera sig än på egen hand. Men är det inte risk att för högt ställda mål kan innebära att man istället ger upp om det inte skulle gå? 11kg på 11 veckor är som många säger ganska mycket. Varför inte sätta ribban lite lägre och sedan utnyttja den gemensamma motivationen för att eventuellt nå längre?

Att gå ner i vikt under 11 veckor klarar ni säkert jättebra.

var det tillräckligt posititivt för att slippa vara med Atlas? ;-) jag kommer att försvinna om jag ska gå ner 11kg...

Svårt att ducka för detta, jag är med.

Dessutom så är det billigare att hotta upp kroppaset än att försöka trimma framfarten med lättare prylar.

MarcusS skrev:
> Jag skulle verkligen behova detta. Hoppas det man
> inte blir automagiskt uppskriven pa listan bara
> for man skriver i denna trad.

Skall jag ta det som en anmälan? :) Klart du skall me, det är ju bara att hänga på så länge du orkar eller tills du blir nöjd... Sen kan du ju följa den gemensamma strävan av oss andra.

fredrikw: det är ett högt stält mål men jag vet att det funkar bra, iallafall för mig. Vecka 1-3 brukar vara lite av ett helvete men sen blir det lättare. För de av oss som vanligtvis stoppar i oss för mycket socker är det värst förmodligen.

Det är mycket med 11 kg men har man några ytterligare kilon att ta av så funkar det. Det är främst de sista kilona som är överjävliga. Och som tar mycket längre tid.

Du kanske skall hoppa på tåget sista veckorna :)

Smiley: du har alltså tjuvstartat? :)
Och som svar på dina tidigare betänkligheter: Det är bra mycket roligare att förändra livsstilen när kroppen jobbar med och inte emot dig, därför är det bara att hacka i sig nåra jobbiga men utmanande veckor på sensommaren/hösten. Det är min erfarenhet. Tre jobbiga förkylningar på rad under våren sabbade min 2 åriga "ny-gamla" kropp. Någon skrev återfall tidigare, det var spot-on, så det är bara att hugga i igen.

Kul att så många vill vara me!

Atlas skrev:
> fredrikw: det är ett högt stält mål men jag
> vet att det funkar bra, iallafall för mig. Vecka
> 1-3 brukar vara lite av ett helvete men sen blir
> det lättare. För de av oss som vanligtvis
> stoppar i oss för mycket socker är det värst
> förmodligen.

Tänkte mest att det kan vara svårt att hålla motivationen uppe om det verkar som man missar målet alltför mycket. Det kanske går alldeles utmärkt, vad vet jag, men risken är ju att man tappar farten när man inte ser de resultat man har siktat in sig på.

> Det är mycket med 11 kg men har man några
> ytterligare kilon att ta av så funkar det. Det
> är främst de sista kilona som är överjävliga.
> Och som tar mycket längre tid.
>
> Du kanske skall hoppa på tåget sista veckorna
> :)

Ja, det är de sista kilona som jag själv är ute efter, sega rackare. Dock föredrar jag att jobba på lite längre sikt än bara ett par veckor, det har funkat bra för mig och det känns som det är mer långsiktigt.

Håll er borta från fruktos så klarar ni detta galant.

Intressant film på ämnet och lite om träning i slutet.

@Atlas. Verkar vara ovanligt många som gått med segdragna förkylningar i år. Min syster missade tre månaders träning p.g.a. av det.
Kommer du ihåg att jag kommenterade en bild på dig som var tagen från en lång cykeltävling i höstas? Kommer inte ihåg vad den heter, men JLarsson hade tagit en massa bra bilder. På den bilden kände jag först inte igen dig. Din figur var superslimmad och snygg. Du får skriva ut den och använda den som inspiration under de här veckorna. :o)

Senast redigerad av en moderator:
Måste vi som vill gå ner 0,5 i veckan starta egen tråd?
Som colaholic funderar jag på hur mycket viktminskning den där odrukna litern skulle innebära?

Senast redigerad av en moderator:
alarix skrev:
> Måste vi som vill gå ner 0,5 i veckan starta
> egen tråd?
> Som colaholic funderar jag på hur mycket
> viktminskning den där odrukna litern skulle
> innebära?

I ren energi motsvarar det ca 450 kcal, vilket i sin tur motsvarar ungefär 50 g fett. Nu är det ju inte så enkelt som att du undviker inlagring av 50 g kroppsfett om du avstår från colan, för det beror ju helt på hur mycket energi du får i dig från andra håll, och hur mycket energi du gör av med.

Man kan också se det som att den där litern cola om dagen är en stor del av det där halvkilot fett i veckan du ville gå ned...

Näringsvärde 42 kcal per deciliter: http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/nutritionalinformation.html

42 kcal x 10 dl x 7 dagar = 2.940 kcal per vecka.

2.940 / 9 = 327 gram fett.

Ett gram fett innehåller 9 kcal.
Ett gram ren alkohol innehåller 7 kcal (förenklat).
Ett gram kolhydrater innehåller 4 kcal.
Ett gram protein innehåller 4 kcal.

the_TnT skrev:
> Man kan också se det som att den där litern cola
> om dagen är en stor del av det där halvkilot
> fett i veckan du ville gå ned...
>
> Näringsvärde 42 kcal per deciliter:
> http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/p
> roducts/nutritionalinformation.html
>
> 42 kcal x 10 dl x 7 dagar = 2.940 kcal per vecka.
>
> 2.940 / 9 = 327 gram fett.
>
> Ett gram fett innehåller 9 kcal.
> Ett gram ren alkohol innehåller 7 kcal
> (förenklat).
> Ett gram kolhydrater innehåller 4 kcal.
> Ett gram protein innehåller 4 kcal.

Ett gram kokain? Då blir man inte hungrig heller och kan träna dygnet runt! ;)

alarix skrev:
> egen tråd?
> Som colaholic funderar jag på hur mycket
> viktminskning den där odrukna litern skulle
> innebära?

Jag skriver upp dig :)

alarix skrev:
> egen tråd?

Jag var kanske inte helt seriös och det här låter lite rimligare för mig.
För att förtydliga: Jag kommer inte gå 11 kilo. Det skulle dra ner mig till gränsen för undernärd.

Jag har dessutom redan tjuvstartat i början på förra veckan och slängt bort 2 kilo.
Startvikt 79,5
Nuvarande 77,5
Målvikt 73

Skulle nog behöva haka på, nära midvintervikt fortfarende men siktar på 0,5kg i veckan eftersom jag inte hinner mer än 7-8 timmar cykel i veckan att bränna på... :-/ T

Dr.Spoke skrev:
> Jag kanske borde hänger med - men tvärtom.
> Behöver går upp lite i vikt, och kan träna
> igen. Vad säger du Atlas?

Skönt att höra från dig! Du blir inte riktigt med på tåget men vi kan sålkart dela med oss av experttips... Jag rekommenderar stillasittande arbete, stora luncher, goda middagar och ett par pilsner om dan. Gärna kombinerat med minimalt med motion. Garanterat snabbt resultat!

Jag är på ,5 kg/v.
Vågen var en elak sak i morse. 103 kg o 103 i midjan. +2-3 på en månad. Det är ingen bra trend.
Det blir att ta en 4 mil körning ikväll med cx´n för igång cyklandet igen.

Atlas skrev:

> Skönt att höra från dig! Du blir inte riktigt
> med på tåget men vi kan sålkart dela med oss av
> experttips... Jag rekommenderar stillasittande
> arbete, stora luncher, goda middagar och ett par
> pilsner om dan. Gärna kombinerat med minimalt med
> motion. Garanterat snabbt resultat!

Jag har lite andra planer - ät väl, minimalt med cardiovascular träning i början, sen 1 timme varje dag på gym. Ett par pilsner om dan? Guinness eller liknande är bäst, tänk en om dan utan tisdagar ( meds day!).

Jag börjar idag!

88,9 kg och fyra hål på bältet (har inget måttband tydligen:-).

Ett sätt att få koll på hur mycket man äter kan vara att föra matdagbok och räkna på kalorinnehållet. Matdagbok + Träningsdagbok och man har koll på in och ut.

Om man ska gå ner 1 kg fett i veckan så är det 9000 kcal/7 dagar = 1286 kcal per dag som ska bort.

Första veckan borde man gå ner betydligt mer en ett kilo pga allt vatten som försvinner ur kroppen.

Hur många kalorier bränner man på en tisdagsrajd, dvs 2,5 timmar och lugn, mellan och snabb?

Hur många kalorier får man i sig på Max, Friscomål, lökringar istället för pommes och stor kola och en kaffe på det?

Första två veckorna brukar vara en räkmacka rent viktmässigt men en pina mentalt. Precis som du säger handlar det mest om vatten.

Jag brukar lägga mig på ett kaloriintag på runt 1500 om dan och sen ta resten med motion. Cykelpendling, hissförbud, kvällspromenad och inte hitta på ursäkter för att slippa träningen gör resten.

BTW, Räkmacka: Surdegsbröd, keso, sallad och räkor - en jävligt bra lunch!
Räkor är överlag toppen, det tar tid att skala och man hinner fatta att man är mätt när man är det.

Jerry skrev:
> Om man ska gå ner 1 kg fett i veckan så är det
> 9000 kcal/7 dagar = 1286 kcal per dag som ska
> bort.

Kroppsfett är inte helt rent fett och man brukar istället räkna med att ett underskott på 7000 kcal ger ett kilos viktförlust. Så -1000 kcal per dag ger -1 kg per vecka, ungefär.

> Första veckan borde man gå ner betydligt mer en
> ett kilo pga allt vatten som försvinner ur kroppen.

Förmodligen, men inte helt säkert. Det beror på hur din diet ser ut. Drar man ner kolhydraterna kraftigt så kommer man tappa en massa vätska som annars är bundet till glykogen (i lever och muskler). Äter man mindre får man i sig mindre salt som binder vätska. Men en diet med mycket kolisar och salt (typ äta sig mätt på salta pinnar) borde inte ge nån nämnvärd minskning av bunden vätska. :-)

Jerry skrev:
> Hur många kalorier bränner man på en
> tisdagsrajd, dvs 2,5 timmar och lugn, mellan och
> snabb?

Enligt tabellerna mer än om du har sex under samma tid. :)
Den aktiva cykeltiden brukar väl vara ca 2h. Tabellerna inkluderar väl även det man skulle gjort av med när man suttit i soffan. Men 700-1000 kcal extra kanske?
Jag kikade lite vad mitt träningshanteringsprogram räknat ut mha GPS- & pulsdata, och den säger runt 1800 kcal för en tisdagsrajd. Låter mycket tycker jag. Garmins program räknar ännu högre.

> Hur många kalorier får man i sig på Max,

Räkna och gråt:
http://max.se/naringsvarden.aspx

Bland det jobbigaste för mig är att lära mig vara hungrig mellan måltiderna. När man lärt sig det blir det tvärtom ganska obehagligt att vara för mätt. Det tar för mig runt tre veckor...

Om nån vill veta vad jag gör för att komma till sans med detta så kör jag kognitiv terapi. När jag får hungerskänslor och jag har ätit (jag hoppar inte över måltider eller äter för lite) visualiserar jag ett anteckningsblock och en penna och skriver "hungrig" i blocket och stoppar sedan ner boken mentalt i min väska. Så upprepar jag detta om och om igen tills hungerkänslan har gått övar. I början kan man behöva göra övningen ett par gånger i timmen och snart nog behövs det inte alls.

Jag har kvar en fysisk anteckningsbok som jag gjorde denna övning i första gången jag skärpte mig på detta sättet för tio år sedan, kul att se hur bra övningen funkar faktiskt. Det här blir tredje gången som jag får "starta om" igen, det blir lättare för varje gång. Och kanske denna gången blir sista, vem vet :)

Jerry skrev:
> Hur många kalorier bränner man på en tisdagsrajd,
> dvs 2,5 timmar och lugn, mellan och snabb?

1 timme i tävlingsfart om du är vältränad = 800-1000 kcal
1 timme i njuta-av-naturen-fart-och-knappt-bli-svettig = 400 kcal (ren gissning)

> Hur många kalorier får man i sig på Max,
> Friscomål, lökringar istället för pommes och
> stor kola och en kaffe på det?

Max har det på sin hemsida: Näringsvärden

Frisco burgare + lökringar + stor cola = 692 + 352 + 210 = 1254 kcal (halva dagens energibehov för en normalstor vuxen man)

Fikasvettot skrev:
>
> > Hur många kalorier får man i sig på Max,
>
> Räkna och gråt:
> http://max.se/naringsvarden.aspx

MaxBlizzer med Dumlechocklad kross och Dumle kolasås ligger bra till! Köper man till en Bearnaise dip och häller över så vet man att man är på rätt sida! =)

Ok, så om jag räknar med 500 kcal/hr och 9000 kcal per 1 kg fett så har jag lite marginaler för eventuella fel och glädjekalkyler hos diverse dyr mätutrustning:-)

Tråkiga nyheter om Max. Himla tur att jag inte orkade äta upp burgaren på senaste tisdagsrajden utan bara fick i mig lökringarna, colan och kaffet. Den goda nyheten är ju då att ifall jag tar i lite mer och byter ut colan mot vatten så borde jag gå lite minus på kalorierna:-D

Förutom Max så finns det lite andra fettfällor ... lunchrestaurangerna! En kollega äter sallad och sitter ensam på kontoret medans vi andra går ut och äter en massa onyttigt. Men det finns ju alternativa rätter och man behöver faktiskt inte äta upp allt som läggs på ens tallrik, och som sagt vatten till maten är ganska gott det med. Jag skulle ha skitsvårt att avstå den sociala biten med lunchpausen.

42Hz skrev:
> MaxBlizzer med Dumlechocklad kross och Dumle
> kolasås ligger bra till! Köper man till en
> Bearnaise dip och häller över så vet man att
> man är på rätt sida! =)

Ahh...den fina "ät nånting du mår dåligt av så orkar du inte äta mer den dan"-metoden.

Jerry skrev:
> och man behöver faktiskt inte
> äta upp allt som läggs på ens tallrik,

Helt sant. Lunchportionerna verkar vara anpassade för grovarbetare och inte för de kontorsarbetare som antagligen är den vanligaste kunden. Men det knorras om portionerna är mer rimliga.

Vad gäller lunch. Skippa socker i kaffet. Ingen dressing på salladen som ni äter bredvid. Försök även att undvika grönsakerna på buffébordet som är indränkta i fett och ibland creme fraiche. Inget smör på brödet. Och klarar ni att ta knäckebröd istället för vitt bröd är det toppen.

Lunchmaten är oftast bedrövlig, men det går att be om kokt potatis istället för stekt, friterad, rösti, potatisgratäng o.s.v. Och även om menyn inte är den bästa kan man försöka att välja den rätten som är "nyttigast". Så, det går trots allt att göra luncherna lite mindre bedrövliga.

Jerry skrev:
> Ok, så om jag räknar med 500 kcal/hr och 9000
> kcal per 1 kg fett så har jag lite marginaler
> för eventuella fel och glädjekalkyler hos
> diverse dyr mätutrustning:-)
>
> Tråkiga nyheter om Max. Himla tur att jag inte
> orkade äta upp burgaren på senaste tisdagsrajden
> utan bara fick i mig lökringarna, colan och
> kaffet. Den goda nyheten är ju då att ifall jag
> tar i lite mer och byter ut colan mot vatten så
> borde jag gå lite minus på kalorierna:-D
>
> Förutom Max så finns det lite andra fettfällor
> ... lunchrestaurangerna! En kollega äter sallad
> och sitter ensam på kontoret medans vi andra går
> ut och äter en massa onyttigt. Men det finns ju
> alternativa rätter och man behöver faktiskt inte
> äta upp allt som läggs på ens tallrik, och som
> sagt vatten till maten är ganska gott det med.
> Jag skulle ha skitsvårt att avstå den sociala
> biten med lunchpausen.

18 timmar träning i veckan för att gå ner 1kg är väl inte farligt om man har gott om fritid, men 18 timmar antagligen mer än vad normala elitidrottare tränar... :-/ T

Little Stereo skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, så om jag räknar med 500 kcal/hr och 9000
> > kcal per 1 kg fett så har jag lite marginaler
> > för eventuella fel och glädjekalkyler hos
> > diverse dyr mätutrustning:-)
<->
> 18 timmar träning i veckan för att gå ner 1kg
> är väl inte farligt om man har gott om fritid,
> men 18 timmar antagligen mer än vad normala
> elitidrottare tränar... :-/ T

Nja, tänkte ju dra in lite på maten också så hela viktminskningen behöver ju inte komma ifrån träning.

Ja alltså, ett kilo i veckan om man både diciplinerar mat/dryck intaget och motionerar är inte så svårt som vissa gör gällande. Men det är inte heller lätt såklart.

Jag funderar på en variant där jag drar i mig lite nutrilett de kvällar jag inte tränar. Fast det blir nog extremt svårt mentalt. Nutrilett smakar ju bla-ha-bla-ha och har absolut noll mättnadskänsla. Fast det är väl bara att ställa in sig på att vara hungrig fram till 1/11.

Du skall se vad som händer efter ett par två-tre veckor. Då försvinner de värsta hungerkänslorna.

jomper skrev:
> Det måste vara sjukt trist att cykla när man har
> energibrist redan från start.

Ingeting mot när kroppen bonkar och man ligger småyrande i diket och knappt tar sig hem... ;-) T

Little Stereo skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det måste vara sjukt trist att cykla när man
> har
> > energibrist redan från start.
>
>
> Ingeting mot när kroppen bonkar och man ligger
> småyrande i diket och knappt tar sig hem... ;-) T