Ett kilo i veckan : Del2 - nya (eller samma :) mål.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Går du inte ner i vikt äter du för mycket, det
> är faktiskt inte svårare än så. Det spelar
> faktiskt ingen roll om du tränar 10-15 timmar i
> veckan, om du sedan kompenserar det extra
> kaloribehovet med att äta mer mat kommer det inte
> synas på vågen.

+1, onekligen den enkla sanningen, hur obekväm man än känner sig... :-/ T

fredrikw skrev:
> Går du inte ner i vikt äter du för mycket, det
> är faktiskt inte svårare än så. Det spelar
> faktiskt ingen roll om du tränar 10-15 timmar i
> veckan, om du sedan kompenserar det extra
> kaloribehovet med att äta mer mat kommer det inte
> synas på vågen.

Det stämmer. Men jag har inte gjort nån större skillnad på kosten förutom snarare mindre portioner än större, och lite extra tanke vid intag på annat onyttigt. Däremot stod jag näst intill still i vikt på kosten UTAN träning, eventuellt med en mkt långsam uppgång. En stor ökning träning och små förbättringar med intaget, borde resultera i en starkare viktnedgång än 0,3-1kg i månaden?

Var har energin till dina 15 timmar träning i veckan kommit ifrån då tror du, om du varken har börjat äta mer eller gått ner i vikt? Viktnedgång är som sagt var inte speciellt komplicerat, gör av med mer energi än du stoppar i sig så går du ner i vikt. Att detta sedan i verkligheten kan vara svårare än man tror är ju en annan fråga :)

Hur svårt kan det vara? Det är bara att cykla som fan:
kalori.jpg ht=450

Sen kanske man inte skall fylla upp med en kakbuffé. Hmm....
Ja, den räknar nog lite högt. Men eftersom jag inte har exakt koll på intaget så tar det ut varandra. Eller förvärrar allt.

Idag blev det
40 min styrka med egen kropp och gummisnodd innan frukost.
2 tim promenad runt Saltis med minsta avkomman i vagnen jag knuffade
1,5 tim skogcykling på Gröna och Blå tillsammans med Gurkan på kvällen

Vi får se imorgon om det gav resultat :)

Skulle behöva gå ner 10kg, skriv upp mig.

Kommer bli tungt att lyckas dock med introduktionsveckor på Universitet, lär bli ett par öl då. Men får försöka kompensera de andra veckorna.

Ligger på ca 88kg och har gjort så i över ett år nu efter att ha gått ner från 100kg på två månader med hjälp av gym och nutrilett till lunch.

Kommer bli tufft att sluta med godiset, det är min största last, blir lätt godis nån dag i veckan. Lyckas hålla mig borta några veckor men sen blir suget för högt och så är man tillbaka, det är fan som ett jävla drogmissbruk...

Shit, 98 pannor idag.
Har man som jag en rätt rejäl muskelvolym från början är det en hel hög med muskelceller som fyller upp och binder vätska när de blir plågade. Bara att nöta på till bollen kommer i rullning.

86kg igår och ska ner till 80kg till Mallis i vår så jag stressar inte men fr.o.m. idag är det slut på semesterfrosseriet i alla fall.

Sådärja, nu börjar det hända saker: 96,5 och tre hål på bältet:-)

Jerry skrev:
> Jag börjar idag!
>
> 98,9 kg och fyra hål på bältet (har inget
> måttband tydligen:-).
>
> Ett sätt att få koll på hur mycket man äter
> kan vara att föra matdagbok och räkna på
> kalorinnehållet. Matdagbok + Träningsdagbok och
> man har koll på in och ut.
>
> Om man ska gå ner 1 kg fett i veckan så är det
> 9000 kcal/7 dagar = 1286 kcal per dag som ska
> bort.
>
> Första veckan borde man gå ner betydligt mer en
> ett kilo pga allt vatten som försvinner ur
> kroppen.

Ville skrev:
> 5kg på tre veckor...

det är faktiskt helt sjukt bra jobbat med tanke på att du var rätt slimmad från början.. var hittade du 5kg, för allt kan väl inte ha varit vätska? :)

Johan A skrev:
> 86kg igår och ska ner till 80kg till Mallis i
> vår så jag stressar inte men fr.o.m. idag är
> det slut på semesterfrosseriet i alla fall.

Jag ska ner till 70-72 i innan våren ifall någon vill åka till Mallorca med mig då ;-) T

mattel skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 5kg på tre veckor...
>
> det är faktiskt helt sjukt bra jobbat med tanke
> på att du var rätt slimmad från början.. var
> hittade du 5kg, för allt kan väl inte ha varit
> vätska? :)

Störst del är nog faktiskt fett. Nu är det som du säkert vet inte helt lätt att mäta fettprocent. Men maskiner som visat runt 10 procent tidigare nu visar på ca 6 procent idag. Vissa ger tom err för att jag ligger för lågt mot vad vågen klarar (3%) Men så lågt ligger jag knappast.

Räknar man på den minskningen så är det över 3 kg fett som försvunnit. Resten är säkert muskler och vatten. Fast min kropp verkar binda rätt mycket vatten med om man kan lita något på vågarna, vilket man säkert inte kan..=D

Jag har dock tappat mellan 10-12 kg sedan förra året då jag hade mitt toppviktrekord. Men då hade jag lite mer överkropp då jag klättrade mer. Så mycket muskler är borta sedan dess.

Märks stor skillnad i backarna hur som helst:)

Ebichu skrev:
> 63.5 kg idag, ska ner till runt 57 kg.

Bra vikt för cykling uppför :-) T

Måste efter diskusjon med medisinsk sakkunnig minska min ambition från 1kg til 0,5kg i veckan. Är tydligen det som er max om man vill få en långvarig viktnedgång.

I morse stannade vågen för första gången på 83 kilo. Det är både det lägsta jag vägt som fullvuxen och samtidigt -50 kilo sen toppnoteringen år 2006. Yeah!

Cykelprylar ska ju fotas på våg, så jag fotade mig själv på våg: Minus femtio

Slutmålet är sub-80, men dit är det nu bara 4 kg vilket känns klart överblickbart.

rubing skrev:
> Måste efter diskusjon med medisinsk sakkunnig
> minska min ambition från 1kg til 0,5kg i veckan.
> Är tydligen det som er max om man vill få en
> långvarig viktnedgång.

Efter många års tävlandet vet jag att 1kg/vecka är fullt möjligt om man tränar mycket under den kalla perioden december mars, kroppen bränner otroliga mängder fett när du tränar utomhus på vintern. Den långvariga viktnedgången handlar mer om att ändra kost och livsstil än att banta, och igentligen har sättet du går ner i vikt mindre betydelse. Allt handlar om att vänja sig vid mindre enregiintag, vill du göra det genom att äta lite/äta nyttigt/öka mängden kroppsarbet(mao träna)relaterat till kostintaget är upp till dig.
Att sedan hålla målvikten kommer att innebära lika stora förändringar som du gjort för att nå vikten, att äta mindre gör att du dirkt går upp i vikt om du äter som innan igen :-) T

fredrikw skrev:
> Bra jobbat Daniel! Gå ner ett par kilo till så blir du ostoppbar på tävlingarna. :)

Ska jag vara med och slåss om medaljer i H40 säsongen 2012 (är 38 nu) så behöver jag kapa några kilon till och bättra på teknik och kondition ytterligare några snäpp. Men jag har ju tid på mig så jag tycker det känns som om jag är på rätt väg.

Little Stereo skrev:
> Efter många års tävlandet vet jag att 1kg/vecka
> är fullt möjligt om man tränar mycket under den
> kalla perioden december mars, kroppen bränner
> otroliga mängder fett när du tränar utomhus på
> vintern. Den långvariga viktnedgången handlar
> mer om att ändra kost och livsstil än att banta,
> och igentligen har sättet du går ner i vikt
> mindre betydelse. Allt handlar om att vänja sig
> vid mindre enregiintag, vill du göra det genom
> att äta lite/äta nyttigt/öka mängden
> kroppsarbet(mao träna)relaterat till kostintaget
> är upp till dig.
> Att sedan hålla målvikten kommer att innebära
> lika stora förändringar som du gjort för att
> nå vikten, att äta mindre gör att du dirkt går
> upp i vikt om du äter som innan igen :-) T

det låter nästan som du ägnade varje vinter åt att gå ner i vikt, i så fall var det ju inte ett så långsiktigt sätt att gå ner i vikt eftersom du la på dig vikten igen varje höst =) du håller väl ganska ofta på med viktminskningsprodukter under vintrarna om jag inte minns fel...

Daniel_E skrev:
> fredrikw skrev:
> > Bra jobbat Daniel! Gå ner ett par kilo till så
> > blir du ostoppbar på tävlingarna. :)
>
> Ska jag vara med och slåss om medaljer i H40
> säsongen 2012 (är 38 nu) så behöver jag kapa
> några kilon till och bättra på teknik och
> kondition ytterligare några snäpp. Men jag har
> ju tid på mig så jag tycker det känns som om
> jag är på rätt väg.

precis, med tanke på hur du har kört de senaste tävlingarna låter det inte helt orimligt tycker jag =)

rubing skrev:
> Måste efter diskusjon med medisinsk sakkunnig
> minska min ambition från 1kg til 0,5kg i veckan.
> Är tydligen det som er max om man vill få en
> långvarig viktnedgång.

Du ka hällsa din medicinska sakkunniga att han/hon har fel..;)

@Daniel_E: Grattis, snyggt jobbat!

Japp, vi är några som har tjuvstartat:-)

Men det är väl ingen tävling, eller ...

fredrikw skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Efter många års tävlandet vet jag att
> 1kg/vecka
> > är fullt möjligt om man tränar mycket under
> den
> > kalla perioden december mars, kroppen bränner
> > otroliga mängder fett när du tränar utomhus
> på
> > vintern. Den långvariga viktnedgången handlar
> > mer om att ändra kost och livsstil än att
> banta,
> > och igentligen har sättet du går ner i vikt
> > mindre betydelse. Allt handlar om att vänja
> sig
> > vid mindre enregiintag, vill du göra det genom
> > att äta lite/äta nyttigt/öka mängden
> > kroppsarbet(mao träna)relaterat till
> kostintaget
> > är upp till dig.
> > Att sedan hålla målvikten kommer att
> innebära
> > lika stora förändringar som du gjort för att
> > nå vikten, att äta mindre gör att du dirkt
> går
> > upp i vikt om du äter som innan igen :-) T
>
> det låter nästan som du ägnade varje vinter åt
> att gå ner i vikt, i så fall var det ju inte ett
> så långsiktigt sätt att gå ner i vikt eftersom
> du la på dig vikten igen varje höst =) du
> håller väl ganska ofta på med
> viktminskningsprodukter under vintrarna om jag
> inte minns fel...

Eftersom jag har kroppsarbete bygger jag på mig några kilo muskelmassa på överkroppen under senhösten och början på vintern då jag cyklar minimalt och hellre alternativtränar för att hålla motivationen uppe. Den del av säsongen då jag cyklar lite och därför ökar lite extra när man unnar sig något extra. Sen är det mitt sätt att låta kropen återhämta sig efter en cykelsäsong, det verkar som det faktiskt finns en hel del proffs som brukar göra likadant också ;-)
Men visst jojjar jag upp och ner, och jorå -ner blir svårare för varje år som går :-/ T

Senast redigerad av en moderator:
Jo, det finns säkert en massa anledningar som inte behöver vara dåliga eller konstiga, men du är ju i så fall inte ett bra exempel på långsiktig viktnedgång eftersom du uppenbarligen går upp det du går ner regelbundet :)

Angående takten så är det givetvis möjligt att gå ner mer än 0,5 kilo, det går att tappa nästan hur mycket som helst. Jag vet inte vad den tillfrågade sakkunniga menade med "få en långvarig viktnedgång" men jag skulle inte säga att frågan handlar om vad som är möjligt - snarare om vad som är lämpligt sett ur perspektivet att man vill bli av med så lite muskler som möjligt.

Det beror även på utgångspunkten. Kraftigt överviktiga kan gå ner 1 kilo i veckan utan nämnvärd muskelförlust medan den relativa andelen fett minskar ju lägre fettprocent personen uppnår.

Vad som kan ha åsyftats med "långvarig" är att en större bevarad muskelmassa kan underlätta att hålla den åstadkomna lägre vikten. Dels för en marginellt högre basalförbrukning, dels för att prestationförmågan bibehålls och kanske även för att en snabbare viktnedgång än så kan vara psykiskt påfrestande och leda till att man ger efter för hungern och stoppar i sig ett flak ister. Jag tycker fysiologiska aspekter ofta får för mycket utrymme i viktnedgångssammanhang på bekostnad av de som handlar om beteende och vanor. Nyckeln till övervikt sitter inte i makronutrientfördelningens effekter på kroppen, antalet vitaminer i salladen eller en skatt på socker och fett - utan i beteendet. Hur valet av livsmedel påverkar en persons beteende är tvivelsutan det viktigaste. Tror jag.

skaparn skrev:
> Nyckeln till övervikt sitter inte i
> makronutrientfördelningens effekter på kroppen,
> antalet vitaminer i salladen eller en skatt på
> socker och fett - utan i beteendet. Hur valet av
> livsmedel påverkar en persons beteende är
> tvivelsutan det viktigaste. Tror jag.

+1 på den!

Jag vet mycket väl vad som krävs för att hålla vikten eller gå ner, och i höstas hade jag som målsättning att gå ner några kilo under vintern för att bli snabbare på cykeln. Istället så tröståt och frossade jag upp mig ca. 10 kg fram till nyår (drygt 2 kg per månad), vikt som jag nu under våren fått slita hund för att bli av med.

Så trots mycket god kunskap och erfarenhet av vad som krävs misslyckades jag, och det var på grund av dåligt beteende och en lite jobbig relation till sötsaker. Nu är inte jag nåt bra exempel för jag kan verkligen inte sluta äta sötsaker förrän allt är slut, men det börjar alltid med nåt litet som triggar igång begäret. Och trots att jag vet att jag inte borde äta den där kakan eller vad det nu än är så har jag svårt att låta bli. Samma sak gäller nog de flesta, de har svårt att bromsa den där reflexen att stoppa i sig nåt sött. Nöjer man sig med en eller två kakor blir man inte smällfet (som mig) över en natt, men sötsaker flera dagar i veckan under många år utan motsvarande motion ger tillslut en icke önskvärd form på kroppen.

Och om nån undrar - nej jag har inte tagit hjälp av psykolog eller liknande men jag har funderat på det för jag har absolut en konstig relation till (framförallt) sötsaker. Har läst en del om KBT men inte kommit till skott än. Jag är lite rädd för hjärnskrynklare men vill samtidigt våga ta en chokladboll eller kaka nån gång ibland för att njuta utan att behöva oroa mig för ett återfall i frosseriet.

Tips mottages gärna!

skaparn skrev:
> Jag tycker fysiologiska aspekter ofta får
> för mycket utrymme i viktnedgångssammanhang på
> bekostnad av de som handlar om beteende och vanor.
> Nyckeln till övervikt sitter inte i
> makronutrientfördelningens effekter på kroppen,
> antalet vitaminer i salladen eller en skatt på
> socker och fett - utan i beteendet. Hur valet av
> livsmedel påverkar en persons beteende är
> tvivelsutan det viktigaste. Tror jag.

+1, det tror jag med. Det är nog bättre att lära sig att äta onyttigt (och gott) i mindre mängder än att till slut inte hålla sig och vräka i sig 2x200g helnötsmarabou och ligga utslagen på soffan ("det var det värt").

Daniel_E, jag har samma förhållande till sötsaker men har blivit bättre med åren. Tror jag. Jag förundrades över hur kompisar kunde ta en chockladbit (eller halva ) och ställa tillbaka resten. Själv käkade jag upp allt. Allt.

Jag måste aktivera mina muskler. Det får gå över en initial viktökning när jag drar på mig vätska. Aktiverar jag inte dem kommer de bar bli fett istället för att bränna fett. Det gäller att veva igång motorn innan den kan börja jobba.

Känns jävligt jobbigt att gå hungrig. Det hatar jag. Vet dock att det går över när kroppen lär sig käka av sitt eget förråd.

98, oskiten

evo skrev:
> Daniel_E, jag har samma förhållande till sötsaker men
> har blivit bättre med åren. Tror jag.

Just nu är jag hur motiverad som helst och då är det busenkelt att motstå frestelsen. Idag blev jag bjuden på Brago-kex och åt bara två trots att det fanns ett helt fat. Vi får se hur det känns i höst när motivationen inte är på topp och vädret är grått och slaskigt. Jag tror och hoppas att jag även då kommer kunna begränsa mig, men det återstår att se.

evo skrev:
> +1, det tror jag med. Det är nog bättre att
> lära sig att äta onyttigt (och gott) i mindre
> mängder än att till slut inte hålla sig och
> vräka i sig 2x200g helnötsmarabou och ligga
> utslagen på soffan ("det var det värt").
>

För vissa är det nog det. Men det var inte riktigt vad jag menade, utan snarare sådant som "om potatis/fett/ägg/whatever ger stor mättnad per kcal - ät detta", eller det att man ska tänka på sitt makrobeteende som det att inte låta alla rutiner i familjen/förhållandet/vänkretsen kretsa kring mat i större mängder, men även såklart att undvika en bantningsmetod som är så svår att den leder till frossa. Just det att ändra sina rutiner är det svåraste men ett ganska enkelt sätt eftersom det handlar om socialt slentrianätande och inte så mycket om en kamp mot hunger. Det förra är relativt lätt att få bukt med medan det senare är en kamp i princip alla förr eller senare förlorar.

Men ibland kan det vara idé att avstå något helt. Jag har precis som ni beskriver det ett helt efterblivet förhållande till sötsaker och har helt enkelt insett att det enklaste sättet att inte trilla dit på det där svåra suget är att avstå det helt. Annars risken att det inte bara blir ett par godisar utan att kilo alldeles för stor.

Ah, jag förstår. Men detta är riktigt knepigt, att ändra sina matvanor alltför mycket kan vara nog så svårt. Även om det förstås är bra i längden. Jag inbillar mig att det är enklare att ta det lite stegvis, eller man kanske inte behöver avstå helt. Jag har lyckats hålla sötsuget något så när stånget inte genom att helt avstå utan snarare dra ner lite.

Det enklaste kanske vore att göra som man gör med barn. Lördagsgodis. En dag i veckan kan helvete få bryta loss:)

Sedan är väl inte socker den enda boven? Som sagt, ekvationen energi in = energi ut måste gå ihop.

evo skrev:

> Daniel_E, jag har samma förhållande till
> sötsaker men har blivit bättre med åren. Tror
> jag. Jag förundrades över hur kompisar kunde ta
> en chockladbit (eller halva ) och ställa tillbaka
> resten. Själv käkade jag upp allt. Allt.

Jag har också samma förhållande till socker, blir som du förundrad över hur folk bara kan ta en bit choklad, jag äter till jag nästan spyr eller det tar slut.

Jag klarar även inte av saker som "lördagsgodis", när jag väl ätit sötsaker en gång så tappar jag spärren att bara ta det en gång i veckan och så går det utför igen.

Om man vill ha automagisk loggning från en sån där wifi-våg så har Runkeeper stöd för det. Man behöver inte ens köra programmet i sin Android/iPhone-telefon, har man bara ett konto så kan man få statistik.

Daniel_E skrev:
> Och om nån undrar - nej jag har inte tagit hjälp
> av psykolog eller liknande men jag har funderat
> på det för jag har absolut en konstig relation
> till (framförallt) sötsaker. Har läst en del om
> KBT men inte kommit till skott än. Jag är lite
> rädd för hjärnskrynklare men vill samtidigt
> våga ta en chokladboll eller kaka nån gång
> ibland för att njuta utan att behöva oroa mig
> för ett återfall i frosseriet.

Återfall känns som rätt ord faktiskt. Jag är av den uppfattningen att just socker kan vara grymt beroendeframkallande (det ju jag själv märka efter typ julen) så det kanske inte är så konstigt om man får återfall så som narkomaner eller alkoholister kan få. Din viktnedgång är grymt imponerande hur som helst, rock on!

evo skrev:
> Sedan är väl inte socker den enda boven? Som
> sagt, ekvationen energi in = energi ut måste gå
> ihop.

Exakt. Även om det finns en hel del som talar för att just höga doser fruktos är riktigt illa så är det fortfarande extremt enkelt att äta sig smällfet utan ett endaste gram socker.

Om socker är beroendeframkallande eller inte vet jag inte, jag har inte sett några övertygande bevis för det och det är dessutom ett ganska förenklat kvällstidningspåstående. Men jag tillstår att mina egna erfarenheter säger att det är väldigt lätt att äta väldigt mycket godis. Men jag kan å andra sidan äta väldigt mycket pizza, bea, pommes och chips också - alla energitäta livsmedel som inte är onyttiga på något vis, men energitätheten gör att gubbmagen kommer som ett brev på posten.

skaparn skrev:

> Om socker är beroendeframkallande eller inte vet
> jag inte, jag har inte sett några övertygande
> bevis för det och det är dessutom ett ganska
> förenklat kvällstidningspåstående.

Nja, det kan vara lite terminologifråga här. Om du med beroende och bevisat menar att du exakt vill veta vilka kemiska receptorer och processer som ligger bakom eventuellt sockerberoende osv så får du söka dig bortom kvällstidningarna. Det finns forskning som tangerar socker och beroende men om man kan säga att socker är beroendeframkallande vet jag inte.

Vad jag tycker är helt utom tvivel är att innehållet av fett, protein och socker i maten påverkar mättnadskänslan och hur/när du behöver äta igen. För många har just socker den effekten att man äter mycket kalorier men är snart sugen på mer igen. Det kallades förr "tomma kalorier" och behöver väl knappast bevisas ytterligare, eller? På så vis är ju den förenklade kvällstidningsbilden ok.

Följer den här tråden med intresse. Semestersvullar just nu så det finns potential i höst :)

skaparn skrev:
> Men jag kan å andra sidan äta väldigt
> mycket pizza, bea, pommes och chips också - alla
> energitäta livsmedel som inte är onyttiga på
> något vis, men energitätheten gör att gubbmagen
> kommer som ett brev på posten.

Jag tror du just visade hur diffusa begreppen "nyttig"/"onyttig" är. "Energität", "näringsrik" (och dess motsatser) förklarar bättre vad man menar.

Det kan ju verka som jag har gömt mig och glömt er. Sådan tur har ni inte.

Jag kommer som lovat notera allt , rista in nytillkommna och uppdatera hela perioden. Dock inte nu, för jag är på Räkmacketour i skåne och Danmark. Vinnare hittills: Sofiero slott, 200gr prima handskalade skagenräkor, lite men lagon av hemslagen majonäs, perfekt kokt ägg och danskt rågbröd. Systrarna Lundberg på Skäret gick heller inte av för hackor.

/ nedräkning pågår :)

Sorry, att jag trådkapar och inte häver ur mig all kvasiteori jag kan uppbåda i denna fråga

Min tjuvstart har nu inneburit
100801 - 97,4 (tung insikt om den egna otillräckligheten...)
100802 - 98 (hård styrketräning med egen kropp samlade vätska)
100805 - 96 (Yes! motorn har startat och trenden är tydlig)

Jag kör styrka med egen kropp varje morgon och ett cykelpass på kvällen. Hur tusan man ska lyckas hålla det när säsongen med jobb och tränaruppdrag drar igång nästa vecka vet jag inte men det är kul så länge det funkar.

Daniel_E skrev:
> I morse stannade vågen för första gången på
> 83 kilo. Det är både det lägsta jag vägt som
> fullvuxen och samtidigt -50 kilo sen
> toppnoteringen år 2006. Yeah!
>
> Cykelprylar ska ju fotas på våg, så jag fotade
> mig själv på våg: Minus femtio
>
> Slutmålet är sub-80, men dit är det nu bara 4
> kg vilket känns klart överblickbart.

Wtf du har inte ens rakat benen? Det finns lite vikt där ju.

/P

Tillbaka
Topp