Europa resa med cykel och buss/tåg

Siimba

Medlem
Hej,
antar en del har gjort de,
men undrar om nån har rest runt i Europa med att ha delat upp resan med cykling och buss/tåg? Hur har exempel bussfärden gått med cykeln och vad har ni gjort med väskorna på cykeln? Tagit av dem och lagt dem i bagage utrymmet?

Tänkte först bara göra en Europa resa med tåg och buss. Men tänkte kanske om man tar med cykeln så kan man färdas runt städer smidigare, enklare samt färdas längre och campa/tälta. Bara ha den där flexibiliteten.
Några tips om det?

Mvh

Jag var ute en sväng i våras och har bara positiva erfarenheter från Flixbus. Smidigt med cykelställ bak på bussen, cykelväskorna (förutom styrväskan) åkte i bagageutrymmet. Bussen är inte det bekvämaste stället att spendera en natt på, men i brist på vettiga alternativ är det helt klart OK.

Det låter fint de! Använde du buss oftast, eller var det mera bara en etapp för att komma till en särskilt destination där du startade din cykel tur? Vad jag själv har tänkt är mest göra avstickare vart man är för några nätter och dagar samt upptäcka större städer med cykeln. Och sen om man vill åka en längre bit bort, låt oss säga exempel Barcelona till Amsterdam så tar jag bussen eller tåget för att spara lite tid.

Om du bara ska cykla i städer låter en Brompton eller dylik cykel som ett ganska smart val om du ska resa med cykeln.

här är berättelser från alex, som gjort många resor med brompton. bland annat upp till basecamp mount everest. han har en rätt torr stil, men ändå skön humor. läsvärt är t ex när han tog en simtur i genuas hamn för att komma åt ett intressant rev eller vad det var och sedan förbrödras med polisen. eller när han blev attackerad av en haj och fick rädda sig med kniven.

http://www.foldabiketravel.com/

han framhåller förstås smidigheten med cykeln, men också fördelen på vissa platser att man med en sådan hoj inte uppfattas som turist.

cykelmässigt är brompton helt ok. min pendlingsväg är 2x20 km, och skulle inte alls tveka på en tur längs europas vägar. handikapp är brist på skivbromsar om man ska till alperna, och begränsad mtb-funktion. finns dock tåliga däck.
.

Bilagor

• 2E60E5BF-6743-4711-A758-A98314808D60.jpeg
    2E60E5BF-6743-4711-A758-A98314808D60.jpeg
    412.3 KB · Besök: 100
kais01 sa:
här är berättelser från alex, som gjort många resor med brompton. bland annat upp till basecamp mount everest. han har en rätt torr stil, men ändå skön humor. läsvärt är t ex när han tog en simtur i genuas hamn för att komma åt ett intressant rev eller vad det var och sedan förbrödras med polisen. eller när han blev attackerad av en haj och fick rädda sig med kniven.

http://www.foldabiketravel.com/

han framhåller förstås smidigheten med cykeln, men också fördelen på vissa platser att man med en sådan hoj inte uppfattas som turist.

cykelmässigt är brompton helt ok. min pendlingsväg är 2x20 km, och skulle inte alls tveka på en tur längs europas vägar. handikapp är brist på skivbromsar om man ska till alperna, och begränsad mtb-funktion. finns dock tåliga däck.
.

Vilken magisk sida! :-)
Noterar i hans basic principles:
"The main rule of safe traveling on a bike is disobeying of all traffic rules as well as signal lights. You should follow only common sense."

Nu fick jag massor med lektyr. När skall jag hinna läsa allt...

Jag har biketourat en hel del nere i europa, tycker oxå att det är ett suveränt sätt att ta sig runt i städer och överallt. Jag har åkt korta sträckor med lokaltåg ibland, (dvs 10-20 mil), aldrig några problem att ta med hojen, bara att köpa en biljett och hoppa på. Längre sträckor med intercity tror jag man man måste boka, då kan det finnas ett begränsat antal platser som måste reserveras i förväg.

Vissa tåg får man inte ta cykel på om de inte är nerpackade i väskor. På vissa linjer kan även regionaltåg ha förbud mot cyklar i rusningstrafik i närheten av större städer i stil med förbudet att ta med cyklar på pendeltågen i Stockholm i rusningstrafik (såvida man inte åker i de yttre delarna av pendeltågsnätet sett från city). Med detta bara sagt att det kan vara värt att kolla vad som gäller i förväg och inte bara förutsätta att det går att plocka med cykeln på tågen.

Siimba sa:
Det låter fint de! Använde du buss oftast, eller var det mera bara en etapp för att komma till en särskilt destination där du startade din cykel tur? Vad jag själv har tänkt är mest göra avstickare vart man är för några nätter och dagar samt upptäcka större städer med cykeln. Och sen om man vill åka en längre bit bort, låt oss säga exempel Barcelona till Amsterdam så tar jag bussen eller tåget för att spara lite tid.
Jag åkte Gbg-Munchen och tillbaka med buss, och tog tåget från Innsbruck till Trento. Jag försökte även ta tåget från Munchen till Berlin på hemvägen, men det var "omöjligt" (dvs dubbelt så dyrt som bussen, med två byten och dessutom långsammare. ) Mitt problem är att jag vill vara flexibel och inte planera för mycket i förväg. Är man lagd åt det hållet är det inga problem att boka tåg i god tid så man får plats och det är billigt.

Tillbaka
Topp