Eviga frågan om bredd på styren!

Coel

Medlem
Hej alla kloka och mindre kloka cyklister därute!

Vill höra era tankar om bredd på styren, då främst för MTB. Trenden nuförtiden verkar ju vara att det ska vara så brett som möjligt. Vad är de olika för och nackdelarna med brett/smalt styre?
Sett att många cyklar kommer med typ 780mm brett styre. Är detta för brett för någon på 173ish cm med normala kroppsproportioner?
Funderar på att beställa ett 740mm styre, mest för att det är billigt men är också relativt van med ungefär den storleken. Finns det några klara fördelar med att gå upp i storlek?

För dem som känner till området cyklar jag mest i Hellas/nackareservatet men planerar också att ta med cykeln till olika bikeparks då och då.

Ett bredare styre kan du kapa ner tills det känns bra. Tvärt om går inte. Så prova helt enkelt.

Jag har 800 nu men ska nog ner på 780 igen, det kändes mer lagom.

Det är ju ett samspel mellan diverse andra parametrar såsom styrstamslängd, reach, armslängd, med mera, samt vad du tycker känns bäst. Sen kan jag tycka att det även beror på hur/var du cyklar - om du kört mest DH-liknande banor utför så är ett bredare styre att föredra jämfört med om du ska passera björkar med 779mm mellan sig.

Om du är tveksam och har aningens för mycket pengar så kan du ju investera i ibis MorOn-styre, med justerbar bredd. :-D (https://archive.ibiscycles.com/info...est_bike-evah/new_adjustable_width_handlebars)

Jag är 172 lång och kör med 780-805 mm styre.

Det har varit en liten invänjningsfas och min teknik har förändrats med styrbredden men nu vill jag inte ha smalare. För 2 år sedan körde jag ca 70 cm styre, med nedåt/bakåtvinkling, nästan så det ser "ledset" ut. Nu kör jag ca 80 cm på alla hojar och jag vänder det dessutom mer framåt/uppåt.

Det som ändrats är att jag numera har armbågarna mer utåt och då blir det rätt naturligt att ha ett brett styre med ändarna pekandes bakåt/uppåt. Det är väl lite för jag börjat köra mer och mer utför, då är "armbågarna inåt" inte så jättebra.

Jag skulle säga nej du är definitivi inte för kort för breda styren. Men det hänger väl lite på dels din teknik och dels vad du föredrar.

Det är ju ett samspel mellan diverse andra parametrar såsom styrstamslängd, reach, armslängd, med mera, samt vad du tycker känns bäst. Sen kan jag tycka att det även beror på hur/var du cyklar - om du kört mest DH-liknande banor utför så är ett bredare styre att föredra jämfört med om du ska passera björkar med 779mm mellan sig.

Om du är tveksam och har aningens för mycket pengar så kan du ju investera i ibis MorOn-styre, med justerbar bredd. :-D (https://archive.ibiscycles.com/info...est_bike-evah/new_adjustable_width_handlebars)
moron-styre? Lol...härligt namn

Jag har vid varje cykelbyte följt med trenden och fått allt bredare styren. Jag är 190 och stannade vid 75 cm brett som jag tycker känns bra. Bredare trivs jag inte med.

I går körde jag förresten en gammal snårig stig jag inte kört på många år och det tog tvärstopp mellan två träd jag passerade utan svårighet för två cyklar sedan. Inget argument för att ta fram sågen, men det kändes rätt snopet.

Mitt personliga tips är att mäta ditt "styrkeläge". Lägg dig på golvet på mage med armarna längst sidorna och blunda. Sätt därefter i händerna och tryck dig upp på raka armar (som en armhävning) och be någon mäta hur brett du håller händerna. Upprepa 3-5 gånger. Måttet visar var du naturligt är som starkast och för mig (176 cm) är det 76 cm. Den bredden funkar nu perfekt för mina styren.

Kanske inte en metod för alla men funkar för mig! (edit: stavfel)

Senast ändrad:
Mitt personliga tips är att mäta ditt "styrkeläge". Lägg dig på golvet på mage med armarna längst sidorna och blunda. Sätt därefter i händerna och tryck dig upp på raka armar (som en armhävning) och be någon mäta hur brett du håller händerna. Upprepa 3-5 gånger. Måttet visar var du naturligt är som starkast och för mig (176 cm) är det 76 cm. Den bredden funkar nu perfelt för mina styren.

Kanske inte en metod för alla men funkar för mig!
Jag gjorde också (samma längd samma bredd men det är inte min poäng) sen tänkte jag på att mäta på skivstången och där håller jag en bit över 80cm. Oklart varför

Hej alla kloka och mindre kloka cyklister därute!

Vill höra era tankar om bredd på styren, då främst för MTB. Trenden nuförtiden verkar ju vara att det ska vara så brett som möjligt. Vad är de olika för och nackdelarna med brett/smalt styre?
Sett att många cyklar kommer med typ 780mm brett styre. Är detta för brett för någon på 173ish cm med normala kroppsproportioner?
Funderar på att beställa ett 740mm styre, mest för att det är billigt men är också relativt van med ungefär den storleken. Finns det några klara fördelar med att gå upp i storlek?

För dem som känner till området cyklar jag mest i Hellas/nackareservatet men planerar också att ta med cykeln till olika bikeparks då och då.

För blandad cykling stig och park, så ligger min sweet spot på 760-770, bredare än så är bångligt på stigen och blir också för brett för mig att hålla / få maximal kontroll.
Jag hade dock aldrig köpt ett 740 utan minst ett 780 och sen kapa det.

Kan du röra kroppen mycket när du håller brett för att bänka? Vill du kunna flytta vikten på cykeln?
Nä, det är så klart rätt. Det jag tycker är oklart är väl hur syrkeläges metoden fungerar både på bänk och cykel med samma kvastskaft - med två olika resultat beroende på vilken sport jag tänker på.
Sanning är väl att det inte räcker att blunda utan det blir ändå den position som jag tror är rätt.....

din längd * 4,4
så kör på ett 780 och kapa 1 cm på varje sida
Ja, det är väl RAD killen som har den formeln.
Här förespråkar han detta som en max och att man kan gå ner 5% vid behov men inte uppåt.

Verkar som många proffs ligger något under. Vilket kanske stämmer med att han skriver att om man inte är så teknisk utan bara kör på så är brett bra.

Jag gillar bredare styren för det är mer komfortabelt, ger mer kontroll och en stabilare känsla på cykeln. Men om du har en (till dina mått) väl anpassad cykel så behöver du justera längden på styrstammen också om du ändrar styrets bredd. Ju bredare styre desto kortare styrstam. Om man bara breddar styret utan att korta styrstammen kommer cykelns upplevda reach att bli längre.

Jag kör singlespeed i skogen och då ger ett brett styre (800 mm) bra hävstång när man ska bända och bryta uppför. Om man kör snabbt börjar luftmotståndet spela in och då är ett smalare styre att föredra (gäller både MTB och lvg) om man vill prioritera aerodynamik framför komfort.

Om man kollar in proffsklungan så experimenterar några med extremt smala lvg-styren då det tvingar fram en kompaktare profil och därmed lägre luftmotstånd. Sedan är det tveksamt att jämföra vindtunnelprov med resultat utomhus eftersom vinden inte kommer som ett uniformt laminärt flöde utan bryts upp av naturen omkring till turbulens. Bancyklister däremot kan dra en del slutsatser baserat på vindtunndelresultaten.

För blandad cykling stig och park, så ligger min sweet spot på 760-770, bredare än så är bångligt på stigen och blir också för brett för mig att hålla / få maximal kontroll.
[/QUOTE

1+ på den, kör alltid 760-770 på alla mina enduro hojar då jag tycker man får bättre känsla och lite mer kontroll på hojen.

Ja, det är väl RAD killen som har den formeln.
Här förespråkar han detta som en max och att man kan gå ner 5% vid behov men inte uppåt.

Verkar som många proffs ligger något under. Vilket kanske stämmer med att han skriver att om man inte är så teknisk utan bara kör på så är brett bra.

Den där formeln tycker jag är rätt värdelös om man är lång. Enligt den skulle jag haft 850mm styre.
Personligen tror jag det är bättre att köpa ett billigt 800mm styre och sen kapa 1cm, cykla två veckor, kapa 1cm osv till man hittar nåt som passar och sen köpa ett dyrt och fint styre om man vill det istället för att försöka räkna fram bredden.

Den där formeln tycker jag är rätt värdelös om man är lång. Enligt den skulle jag haft 850mm styre.
Personligen tror jag det är bättre att köpa ett billigt 800mm styre och sen kapa 1cm, cykla två veckor, kapa 1cm osv till man hittar nåt som passar och sen köpa ett dyrt och fint styre om man vill det istället för att försöka räkna fram bredden.
Absolut. Styrbredd hör väl till det lättare att testa jämfört med allt annat som snurrar i skallen.

2 lustigheter:
1: man ska mäta upp sin sadelhöjd intill tredje millimeterdecimalen, men "alla" säger att 770-800 mm styrvredd är Rätt! Utan att jämföra vare sig axelbredd, total armlängd eller överarmslängd.
2: När man väl har valt sitt breda styre så sätter man på handtag vars grepp-position skiljer sig flera centimeter.

Själv cyklar jag i Hellas och har inte en centimeter bredare än jag måste pga träden i skogen.
Trivs med mina 74-75 cm nånting på mina cyklar. Däremot utnyttjar jag hela bredden, när jag bytt till death grip-handtag som har sweet-spot längst in har jag sågat av greppen så att de är lika breda som mina händer, det ser *inte* ut som när Emil Johansson hoppar!.

Bilagor

• IMG_20190426_114408.jpg
    IMG_20190426_114408.jpg
    759.5 KB · Besök: 293
94D88B4F-F2A5-436C-B997-EDB46E8F1280.jpeg

Komiskt nog tänkte jag kapa mitt 800mm styre hela förra säsongen men kom inte till skott eftersom jag inte ville behöva ångra mig. För några veckor sedan bytte jag greppen till ett par DMR Deathgrip. Med dessa grepp kan man greppa hela vägen ut, vilket jag inte kunnat med mina tidigare handtag med även yttre låsring. Efter bytet kändes styret JÄKLIGT brett. Den extra centimetern gjorde chockerande mycket. (Är 183cm och någorlunda bredaxlad).

Så nu sågade jag bort cirka 2cm och hamnade på 785mm mellan greppens ytterkanter. Det gjorde en jäkla skillnad, mycket större än jag trodde det skulle göra. Det känns som att jag fått en mer avslappnad hållning och att det är smidigare att svänga när det går nedför. Har dock bara kört en runda efter kortningen så får se hurkänslan utvecklar sig.

Själv cyklar jag i Hellas och har inte en centimeter bredare än jag måste pga träden i skogen.
Trivs med mina 74-75 cm nånting på mina cyklar. Däremot utnyttjar jag hela bredden, när jag bytt till death grip-handtag som har sweet-spot längst in har jag sågat av greppen så att de är lika breda som mina händer, det ser *inte* ut som när Emil Johansson hoppar!.

Tur att du trivs med 74-75 cm! Jag trivs med 80 cm (har breda axlar) och använder hela handtagen (har stora händer). 80 cm är problematiskt på många ställen i Hellas. Kan ofta inta tar samma linjen som min son som kör en 56 cm styre. Men hittade på söndag en ny linje på andra sidan av en träd som står mitt på stigen Area 51, så tror att det är/var att jag bara kapade 2 cm när från 82 cm.

2 lustigheter:
1: man ska mäta upp sin sadelhöjd intill tredje millimeterdecimalen, men "alla" säger att 770-800 mm styrvredd är Rätt! Utan att jämföra vare sig axelbredd, total armlängd eller överarmslängd.
2: När man väl har valt sitt breda styre så sätter man på handtag vars grepp-position skiljer sig flera centimeter.

Så noga är det ju inte med sadelhöjden men visst, några mm känner man väl. Men man ska ju ändå köra sadeln i botten hälften av tiden såatt... :cool:

Styrbredden är ju inte riktigt jämförbar eftersom benlängden är fast och avståndet mellan händerna är väldigt variabelt, även på en och samma person, vilket ger utrymme för tycke och smak på ett annat sätt.

@yonsson: Jo, jag har små händer! Och längden på deathgripsen är samma oavsett tjock o mjukhet.
@Valhalla: Jo, bredden på axlarna och längden på armarna är banne mig lika fast som benlängden. Det är därför det är så roligt att så många rekommenderar samma bredd, i princip utan måttning not personens storlek, och som det verkar i princip ju bredare ju tuffare är man.

@yonsson: Jo, jag har små händer! Och längden på deathgripsen är samma oavsett tjock o mjukhet.
@Valhalla: Jo, bredden på axlarna och längden på armarna är banne mig lika fast som benlängden. Det är därför det är så roligt att så många rekommenderar samma bredd, i princip utan måttning not personens storlek, och som det verkar i princip ju bredare ju tuffare är man.
Även cykelns utformning bör ju rimligtvis påverka vilket styre som passar cykeln bäst. Ju bredare styre, ju längre fram hamnar man. Jag tyckte mig märka en tydlig positiv skillnad i manövreringsmöjlighet på att korta styret bara 2cm.

Visst, kanske lite placeboeffekt, men om jag som bara är inne på min andra säsong märker så stor skillnad på 2cm så bör ju andra också märka det. Jag ställer mig redan tveksam till ”ju bredare ju bättre”.

Även cykelns utformning bör ju rimligtvis också påverka vilket styre som passar cykeln bäst. Ju bredare styre, ju längre fram hamnar man. Jag tyckte mig märka en tydlig positiv skillnad i manövreringsmöjlighet på att korta styret bara 2cm.

Visst, kanske lite placeboeffekt, men om jag som bara är inne på min andra säsong märker så stor skillnad på 2cm så bör ju andra också märka det. Jag ställer mig redan tveksam till ”ju bredare ju bättre”.

För att inte hamna fram kompenserar man (mycket) bredare styre kompenserar man men kortare stam.

Det är klart att bredare inte alltid är bättre, som det kanske var förut.

Rådande happytrender är sedan länge dåligt korrilerade mot vad som faktiskt är bra, eller vad som folk är duktiga på att cykla använder.

Men med bredden på styren finns det bara ett bra (och enkel) råd: prova olika bredden och prova tillräckligt långt för att vana sig, så hittar man vad funkar bäst.

Rådande happytrender är sedan länge dåligt korrilerade mot vad som faktiskt är bra, eller vad som folk är duktiga på att cykla använder.

Jag är inte så säker på vad trenden är längre. De som har för smalt styre går mot bredare och de som har för brett går mot smalare. Tidigare var det många av den första sorten men eftersom de tog i för mycket så hör de numera till den andra kategorin. Det i sin tur kommer leda till att de kapar för mycket och åter befinner sig i kategori 1. Och så fortsätter det att oscillera i all evighet.
Frekvensen med vilken man byter kategori är direkt proportionell mot hur osäker man är som person.

Min egen utveckling var att jag började när styren var runt 70 cm. Testade 74 cm på mtb och det var bättre. Skaffade en DH som jag trodde hade 76 cm styre. Efter något år insåg jag att det faktiskt var 78 cm, kapade det till 76 cm och det blev blev till det bättre. Nu har har jag 75 och 76 cm på min mtbs, den som har 75 kapades från 76 och det blev ingen skillnad förutom att jag höll längre ut på greppen. På pendlaren som är sjukt mycket kortare har jag 71 cm eller något för att den inte ska ta för stor plats. Förmodligen skulle jag kunna köra 74 cm på min mtbs, men det hänger ju lite på reach/stack och sådant. När styrena blir för breda blir jag mindre rörlig på cykeln.

För att inte hamna fram kompenserar man (mycket) bredare styre kompenserar man men kortare stam.

Det är klart att bredare inte alltid är bättre, som det kanske var förut.
:unsure: Tror du tappade bort mig. Allt korrelerar dock, som sagt. Vissa märker inte små förändringar och andra är känsliga för förändringar.

Till de som vill testa bredare styre och vill slippa köpa nytt styre kan jag varmt rekommendera grepp utan yttre klämma, exempelvis PNW eller DMR Deathgrips.

:unsure: Tror du tappade bort mig. Allt korrelerar dock, som sagt. Vissa märker inte små förändringar och andra är känsliga för förändringar.

Du skrev att man hamnar längre fram när man byter till ett bredare styre (som är korrekt). För att kompensera kan man byta till ett kortare stam. Jag byte från 74 cm till 78 cm på min andra mtb och kunde inte längre styra tillräckligt mycket i skarpa kurvor, dels för att jag hamnade längre fram, dels för att man måste sträcka en arm mer när man tar skarpa kurvor med ett bredare styre. Byta till en 1 cm kortare stam löste både problem.

Jag har en relaterad fråga. Bytte handtag till Ergon g2 för ett tag sedan. Gillar dom skarpt men har problem med att ”styrändspluttarna” åker ur vid närkontakt med träd. Nu senast märkte jag efter turen att en försvunnit på vägen.
Någon som har förslag på bättre alternativ som passar i Ergon g2?

Bilagor

• 32C1AEA4-B968-4459-88B8-5AF08A340DB4.jpeg
    32C1AEA4-B968-4459-88B8-5AF08A340DB4.jpeg
    34 KB · Besök: 174
  • 8031DFE5-8D17-4DC2-8667-1230E2146939.jpeg
    8031DFE5-8D17-4DC2-8667-1230E2146939.jpeg
    29.3 KB · Besök: 159
Jag har en relaterad fråga. Bytte handtag till Ergon g2 för ett tag sedan. Gillar dom skarpt men har problem med att ”styrändspluttarna” åker ur vid närkontakt med träd. Nu senast märkte jag efter turen att en försvunnit på vägen.
Någon som har förslag på bättre alternativ som passar i Ergon g2?

Intressant problem. Jag har många närkontakt med träd med min Ergon G2, men har ännu inte tappat en end-plug. Antar att man skulle kunna använda en vanlig end-plug som fästar på innersidan av styret, med plast eller med expander om man vill vara säkra att inte tappa dom.

Ergons pluppar är ett skämt.
Ja egentligen hela handtaget.
Tror första pluppen pajade på andra turen och 4e turen eller så vid en lättare vurpa så sprack hela höljet som gummit är klätt på längs kanterna så halva greppet var löst och roterade. Detta på så kallade Endurogrepp.
Har inte på 15 års aktiv cykling lyckats göra ett handtag totalt obrukbart genom en lättare omkulläggning på jord.

Tjena!

Har hållt mig med samma styrbredd i 20 år nu.. Eller jag har iofs gått upp 5mm från 735 till 740. Har provat bredare men känner ingen större vinst med det. Kanske skulle gå upp i bredd om jag köpte en modern DH-rigg iofs. Men det är ett stor kanske.
Just styre är ett av få mått på en MTB där det mest handlar om smak och tycke. Men jag tror nog många kört med för breda styren just för att det är trendigt och det märks ju att en hel del gått ner några cm i bredd. Ser ju titt som tätt folk som kör med 780-800 i bredd men sen håller jättelångt in på handtagen..

Tillbaka
Topp