Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen egen erfarenhet i den bemärkelsen men mitt ex som är din längd var nöjd med 750. Flatbar för att inte få för hög front.Hoppar också in i tråden ifall det är nån kortis som har input? Jag är 163cm och fick ett hejdundrande 820mm styre på min nya Trek Remedy, givetvis för brett och behöver kapas men jag känner att jag behöver testa mig fram innan jag vågar dra igång sågen.. En kollega har två styren att låna ut så jag ska testa 780 och 760 ish innan dess. Nån mer i min längd som har input på bredd på styre? Känns som att jag ska hacka tänderna i framhjulet med nuvarande 820. Hade 720 på min hardtail men det känns kanske lite väl smalt ifall jag ska ta med heldämpade till Järvsö
Hoppar också in i tråden ifall det är nån kortis som har input? Jag är 163cm och fick ett hejdundrande 820mm styre på min nya Trek Remedy, givetvis för brett och behöver kapas men jag känner att jag behöver testa mig fram innan jag vågar dra igång sågen.. En kollega har två styren att låna ut så jag ska testa 780 och 760 ish innan dess. Nån mer i min längd som har input på bredd på styre? Känns som att jag ska hacka tänderna i framhjulet med nuvarande 820. Hade 720 på min hardtail men det känns kanske lite väl smalt ifall jag ska ta med heldämpade till Järvsö
Hoppar också in i tråden ifall det är nån kortis som har input? Jag är 163cm och fick ett hejdundrande 820mm styre på min nya Trek Remedy, givetvis för brett och behöver kapas men jag känner att jag behöver testa mig fram innan jag vågar dra igång sågen.. En kollega har två styren att låna ut så jag ska testa 780 och 760 ish innan dess. Nån mer i min längd som har input på bredd på styre? Känns som att jag ska hacka tänderna i framhjulet med nuvarande 820. Hade 720 på min hardtail men det känns kanske lite väl smalt ifall jag ska ta med heldämpade till Järvsö
Ergons pluppar är ett skämt.
Ja egentligen hela handtaget.
Tror första pluppen pajade på andra turen och 4e turen eller så vid en lättare vurpa så sprack hela höljet som gummit är klätt på längs kanterna så halva greppet var löst och roterade. Detta på så kallade Endurogrepp.
Har inte på 15 års aktiv cykling lyckats göra ett handtag totalt obrukbart genom en lättare omkulläggning på jord.
smaaalt. väldigt smalt.Men vilken bredd har kais01?
Jag har kört 800 ett tag. Fick 780 nu. Känns otroligt smalt, fast på ett bra sättHar åkt omkring med 780 styre i mer än ett halvår och tänkt att fan va dålig jag blivit på att svänga. Tänkte först det var 29" som jag inte var van vid sen kapade jag 2cm på styret häromdagen och kunde styra igen! Otroligt vad 2cm kan göra. Jag har kört 760 innan men tänkte att 780 borde ju gå bra efter ett tag.
Jag körde också 800 ett tag, sen kapade jag tillbaka till 780. Känns mer hemma.Jag har kört 800 ett tag. Fick 780 nu. Känns otroligt smalt, fast på ett bra sätt
Jag är mest förvånad över hur stor skillnad det är. Fick mäta innan jag trodde på att det verkligen var 780 och inte smalare. Steget från 780 till 800 var ju nämligen inte så dramatiskt.Jag körde också 800 ett tag, sen kapade jag tillbaka till 780. Känns mer hemma.
Jag förstår inte vitsen med breda styren, jag kör med 610 och tycker att det är utmärkt. Man behöver inte flaxa med armarna så mycket och det fastnar inte lika lätt i buskar och träd, och i starten på tävlingar så är det mycket smidigare. Nu kör jag mest XC, kör man DH så kan jag förstå att man behöver lite mer hävarm.
Grabben har 710 på sin hoj och varje gång jag provar hans hoj i skogen så känns det som jag måste fokusera på att undvika att komma för nära träden.
Det funkar ju tvärt om. Med ett väldigt brett styre kan du flytta kroppen mindre mot centrum av cykeln.
Jag är iofs rätt säker på att jag blivit en bättre cyklist av att köra 800 ett tag helt enkelt för att det krävs att man rör sig mer.
Det tvingar fram mer tydliga rörelser med kroppen för att t ex komma runt en switchback. Går inte att hänga bak på hjulet för då når jag inte styret längre. Det har varit bra för mig som haft lite feg ställning på cykeln.Det förstår jag inte. Varför måste man röra sig mer? Ser att man måste röra sig mer med ett bred styre i skarpa kurvor, men blir man bättre av det?
Det förstår jag inte. Varför måste man röra sig mer? Ser att man måste röra sig mer med ett bred styre i skarpa kurvor, men blir man bättre av det?
Nä för brett är ju kasst.Mängden man måste röra sig på cykeln är inte en funktion av styrbredden, men man måste kunna lägga ner cykeln och lägga tryck från ovan på däcken. Jag som är kort har testat att ha för breda stryen som gjorde det svårare. Vad bredden ska vara beror ju på en massa saker (hur lång man själva är, hur breda axlar, långa armar, lång överkropp, hur lång cykeln är, hur hög cykeln är, hög högt styret är, etc.). När folk börjar ha styren som är 800 mm och mer är jag rätt tveksam till om det kan vara bra.
Mängden man måste röra sig på cykeln är inte en funktion av styrbredden, men man måste kunna lägga ner cykeln och lägga tryck från ovan på däcken. Jag som är kort har testat att ha för breda stryen som gjorde det svårare. Vad bredden ska vara beror ju på en massa saker (hur lång man själva är, hur breda axlar, långa armar, lång överkropp, hur lång cykeln är, hur hög cykeln är, hög högt styret är, etc.). När folk börjar ha styren som är 800 mm och mer är jag rätt tveksam till om det kan vara bra.
Flytta ut greppen 1cm på varje sida och testa.Jag kör 760 idag och känner mig nöjd med det, ett perfekt mellanting.
Vilka fördelar med 780-800 kan försvara ett byte? ?
Gjorde samma nu, kapade till 760 - enorm skillnad! Så mycket bättre :)Har åkt omkring med 780 styre i mer än ett halvår och tänkt att fan va dålig jag blivit på att svänga. Tänkte först det var 29" som jag inte var van vid sen kapade jag 2cm på styret häromdagen och kunde styra igen! Otroligt vad 2cm kan göra. Jag har kört 760 innan men tänkte att 780 borde ju gå bra efter ett tag.
Sorry för att återuppväcka en gammal tråd, men kanske kan vara av intresse för nån. Ergons ändpluggar finns faktiskt som reservdel på t.ex bike-discount.deJag har en relaterad fråga. Bytte handtag till Ergon g2 för ett tag sedan. Gillar dom skarpt men har problem med att ”styrändspluttarna” åker ur vid närkontakt med träd. Nu senast märkte jag efter turen att en försvunnit på vägen.
Någon som har förslag på bättre alternativ som passar i Ergon g2?
Sorry för att återuppväcka en gammal tråd, men kanske kan vara av intresse för nån. Ergons ändpluggar finns faktiskt som reservdel på t.ex bike-discount.de
Kostade inte speciellt mycket för ett gäng. 20-50 kr om jag minns rätt...
Jag märker att jag instinktivt känner efter att pluggarna är kvar efter närkontakt med träd, när jag har ergonhandtag, som jag har nu. Borde egentligen byta ändpluggarna till några bättre som ligger i lådorna.Ja, en par är billig, 2,09 euro hos bike-components. Det blir dock inte billigt för att man tappar pluggan varje gång man skräpar mot en träd.
Jag har bytt till skruv-pluggar (Supacaz såklart) på en cykel. På andra cyklen, där jag har mindre kontakt med träd, har jag tränat mig att känna på pluggan efter varje kontakt. Flesta gånger är den kvar och kan jag trycka tillbaka den, men jag har letat efter plugg några på stig gånger. Tur att dom är vita.
Det är väl bara att välja vad man trivs med tänker jag. Moderna cyklar kräver lite bredare styren med sin flacka gaffelvinkel så 630 styren är nog historia idag, men säg mellan 630 och 900 passar de flesta!Jag kör 720mm brett på min MTB, smalare än vad 4,4x rekommenderar…men trivs med det. :)