Eviga frågan om bredd på styren!

Jag har noterat att oavsett bredd på styret så minskar risken att jag slår i träd eller annat om jag har händerna allra längst ut. Min kropp verkar liksom veta var händerna är, men inte var den extra centimetern på styret är...

Så mitt tips är alltså att bredden på styret bör vara samma som avståndet mellan utsidan av händerna. ;-)

Senast ändrad:
Hoppar också in i tråden ifall det är nån kortis som har input? Jag är 163cm och fick ett hejdundrande 820mm styre på min nya Trek Remedy, givetvis för brett och behöver kapas men jag känner att jag behöver testa mig fram innan jag vågar dra igång sågen.. En kollega har två styren att låna ut så jag ska testa 780 och 760 ish innan dess. Nån mer i min längd som har input på bredd på styre? Känns som att jag ska hacka tänderna i framhjulet med nuvarande 820. Hade 720 på min hardtail men det känns kanske lite väl smalt ifall jag ska ta med heldämpade till Järvsö

Hoppar också in i tråden ifall det är nån kortis som har input? Jag är 163cm och fick ett hejdundrande 820mm styre på min nya Trek Remedy, givetvis för brett och behöver kapas men jag känner att jag behöver testa mig fram innan jag vågar dra igång sågen.. En kollega har två styren att låna ut så jag ska testa 780 och 760 ish innan dess. Nån mer i min längd som har input på bredd på styre? Känns som att jag ska hacka tänderna i framhjulet med nuvarande 820. Hade 720 på min hardtail men det känns kanske lite väl smalt ifall jag ska ta med heldämpade till Järvsö
Ingen egen erfarenhet i den bemärkelsen men mitt ex som är din längd var nöjd med 750. Flatbar för att inte få för hög front.

Förslag som nästan varit uppe.
Ta handtag utan fasta ändar och montera de en bit in på styret, ta några rundor (utan nära träd) med olika bredd, när du är nöjd, kapa.

Du kan säkert kapa din egna till 780, som är troligtvis också lite för bred. Sen kan man experimentera. Handtagen är ofta för breda, framförallt för kvinnor som har smalare händer. Då kan man flytta positionen på styren när man flyttar bromshandtagen utåt och inåt. Så kan man experimentera. Om du sen vet vilken bredden du vill ha kan man kapa styren mer och evt också kapa handtagen.

Nu är jag visserligen 8 cm längre än dig men jag har 760 mm styre och haft det i många år så känner mig rätt nöjd med det. Tipset om handtag utan fasta ändar är en riktigt bra idé så prova det innan du börjar kapa allt för mycket. Kom dock ihåg att plugga hålen i styret! Och nä, ingen behöver visa den bilden på cyklisten som fick styret genom benet....

Ergons pluppar är ett skämt.
Ja egentligen hela handtaget.
Tror första pluppen pajade på andra turen och 4e turen eller så vid en lättare vurpa så sprack hela höljet som gummit är klätt på längs kanterna så halva greppet var löst och roterade. Detta på så kallade Endurogrepp.
Har inte på 15 års aktiv cykling lyckats göra ett handtag totalt obrukbart genom en lättare omkulläggning på jord.

Hahaha det var ju ännu värre än mina erfarenheter. Hittade ett par gamla Lizzard skins handtag hemma som var utslitna men som kunde donera plumparna, verkar funka.
Vad kör du för handtag? Jag tycker Ergon G2 greppen är klart goa annars.

Har åkt omkring med 780 styre i mer än ett halvår och tänkt att fan va dålig jag blivit på att svänga. Tänkte först det var 29" som jag inte var van vid sen kapade jag 2cm på styret häromdagen och kunde styra igen! Otroligt vad 2cm kan göra. Jag har kört 760 innan men tänkte att 780 borde ju gå bra efter ett tag.

Har åkt omkring med 780 styre i mer än ett halvår och tänkt att fan va dålig jag blivit på att svänga. Tänkte först det var 29" som jag inte var van vid sen kapade jag 2cm på styret häromdagen och kunde styra igen! Otroligt vad 2cm kan göra. Jag har kört 760 innan men tänkte att 780 borde ju gå bra efter ett tag.
Jag har kört 800 ett tag. Fick 780 nu. Känns otroligt smalt, fast på ett bra sätt

Jag förstår inte vitsen med breda styren, jag kör med 610 och tycker att det är utmärkt. Man behöver inte flaxa med armarna så mycket och det fastnar inte lika lätt i buskar och träd, och i starten på tävlingar så är det mycket smidigare. Nu kör jag mest XC, kör man DH så kan jag förstå att man behöver lite mer hävarm.
Grabben har 710 på sin hoj och varje gång jag provar hans hoj i skogen så känns det som jag måste fokusera på att undvika att komma för nära träden.

Bytte från 72 till 75 på XC hojen förra året och första varven i bermsen gick cykeln bara rakt fram, rakt ut i spenaten i kurvor jag kört 100 tals gånger förut, fattade ingenting. Också väldigt förvånad att några cm kunde göra så stor skillnad . Tog lång tid om jag ens idag vant mig..

Jag förstår inte vitsen med breda styren, jag kör med 610 och tycker att det är utmärkt. Man behöver inte flaxa med armarna så mycket och det fastnar inte lika lätt i buskar och träd, och i starten på tävlingar så är det mycket smidigare. Nu kör jag mest XC, kör man DH så kan jag förstå att man behöver lite mer hävarm.
Grabben har 710 på sin hoj och varje gång jag provar hans hoj i skogen så känns det som jag måste fokusera på att undvika att komma för nära träden.

Jag är ingen expert, men läste och tror att ett bred styre på en stigcykel är framförallt för att flyta sig på cykeln och flyta cykeln. Jag stå cyklar hälften av tiden. Då flyttar jag kroppsvikten och cykeln hela tiden fram och tillbaka och till höger och vänster. Det är mycket enklare med ett bred styre. Om man nästan hela tiden sitter på sadeln har man ingen stor behöv av ett bred styre.

Jag är iofs rätt säker på att jag blivit en bättre cyklist av att köra 800 ett tag helt enkelt för att det krävs att man rör sig mer.

Jag är iofs rätt säker på att jag blivit en bättre cyklist av att köra 800 ett tag helt enkelt för att det krävs att man rör sig mer.

Det förstår jag inte. Varför måste man röra sig mer? Ser att man måste röra sig mer med ett bred styre i skarpa kurvor, men blir man bättre av det?

Det förstår jag inte. Varför måste man röra sig mer? Ser att man måste röra sig mer med ett bred styre i skarpa kurvor, men blir man bättre av det?
Det tvingar fram mer tydliga rörelser med kroppen för att t ex komma runt en switchback. Går inte att hänga bak på hjulet för då når jag inte styret längre. Det har varit bra för mig som haft lite feg ställning på cykeln.

Mängden man måste röra sig på cykeln är inte en funktion av styrbredden, men man måste kunna lägga ner cykeln och lägga tryck från ovan på däcken. Jag som är kort har testat att ha för breda stryen som gjorde det svårare. Vad bredden ska vara beror ju på en massa saker (hur lång man själva är, hur breda axlar, långa armar, lång överkropp, hur lång cykeln är, hur hög cykeln är, hög högt styret är, etc.). När folk börjar ha styren som är 800 mm och mer är jag rätt tveksam till om det kan vara bra.

Mängden man måste röra sig på cykeln är inte en funktion av styrbredden, men man måste kunna lägga ner cykeln och lägga tryck från ovan på däcken. Jag som är kort har testat att ha för breda stryen som gjorde det svårare. Vad bredden ska vara beror ju på en massa saker (hur lång man själva är, hur breda axlar, långa armar, lång överkropp, hur lång cykeln är, hur hög cykeln är, hög högt styret är, etc.). När folk börjar ha styren som är 800 mm och mer är jag rätt tveksam till om det kan vara bra.
Nä för brett är ju kasst.

För mig var 800 förmodligen inte för brett, jag är ju nästan lång, men 780 känns mer balanserat på en hoj som jag inte bara ska plöja med.

Håller helt med. Jag gick från 580 via 740 till nu 780 och 800 mm på mina två mtb, men jag har breda axlar och är inte så duktigt. Far se om jag går tillbaka till smalare styre när jag blir bättre. Just nu är jag mycket nöjd med 800 mm vid ståcykling, förutom att många träd är för nära varandra i Hellas.

Jag kör 760 idag och känner mig nöjd med det, ett perfekt mellanting.
Vilka fördelar med 780-800 kan försvara ett byte? ?

Jag kör 760 idag och känner mig nöjd med det, ett perfekt mellanting.
Vilka fördelar med 780-800 kan försvara ett byte? ?
Flytta ut greppen 1cm på varje sida och testa.
För mig blev det mycket mindre trögstyrt med 785mm jämfört med 800mm, chockerande stor skillnad. Ska nog fila ner till 780mm.

Gjorde samma nu, kapade till 760 - enorm skillnad! Så mycket bättre :)

Nu är jag ingen expert på MTB-styren,men har kört med en teknik jag fick lära mej på 80-talet när man justerade bredden på styret till motocrosshojen.
Alltid gjort så på alla crosshojar genom åren,och gör så på MTB också,funkar kalas för mej,och blir "rätt" vinkel på armar och armbågar.

Knyt händerna,lägg ihop knogar mot knogar,ha sen underarmarna rakt ut och mät bredden längst ut på armbågen....det är din bredd på styret.
Lätt att kolla sitt styre,bara lägga ihop som ovan,hålla armarna mot styret kant-i-kant på ena sidan,och se hur mycket bredare styret är på andra sidan...kapa bort det som sticker ut,(hälften på var sida så klart!)
Funkar för mej i alla fall!?
Anders.

Jag har en relaterad fråga. Bytte handtag till Ergon g2 för ett tag sedan. Gillar dom skarpt men har problem med att ”styrändspluttarna” åker ur vid närkontakt med träd. Nu senast märkte jag efter turen att en försvunnit på vägen.
Någon som har förslag på bättre alternativ som passar i Ergon g2?
Sorry för att återuppväcka en gammal tråd, men kanske kan vara av intresse för nån. Ergons ändpluggar finns faktiskt som reservdel på t.ex bike-discount.de
Kostade inte speciellt mycket för ett gäng. 20-50 kr om jag minns rätt...

Sorry för att återuppväcka en gammal tråd, men kanske kan vara av intresse för nån. Ergons ändpluggar finns faktiskt som reservdel på t.ex bike-discount.de
Kostade inte speciellt mycket för ett gäng. 20-50 kr om jag minns rätt...

Ja, en par är billig, 2,09 euro hos bike-components. Det blir dock inte billigt för att man tappar pluggan varje gång man skräpar mot en träd.
Jag har bytt till skruv-pluggar (Supacaz såklart) på en cykel. På andra cyklen, där jag har mindre kontakt med träd, har jag tränat mig att känna på pluggan efter varje kontakt. Flesta gånger är den kvar och kan jag trycka tillbaka den, men jag har letat efter plugg några på stig gånger. Tur att dom är vita.

Ja, en par är billig, 2,09 euro hos bike-components. Det blir dock inte billigt för att man tappar pluggan varje gång man skräpar mot en träd.
Jag har bytt till skruv-pluggar (Supacaz såklart) på en cykel. På andra cyklen, där jag har mindre kontakt med träd, har jag tränat mig att känna på pluggan efter varje kontakt. Flesta gånger är den kvar och kan jag trycka tillbaka den, men jag har letat efter plugg några på stig gånger. Tur att dom är vita.
Jag märker att jag instinktivt känner efter att pluggarna är kvar efter närkontakt med träd, när jag har ergonhandtag, som jag har nu. Borde egentligen byta ändpluggarna till några bättre som ligger i lådorna.
Borde också haft med ett par dmr deathgrips till Järvsö häromdan, fick greppa hårdare än jag minns mig behöva med ergongreppen, fastän de känns bra i skogen. (Bytt för att jag tröttnade på att deathgripsen slits så fort.)

Måste också erkänna att jag redan 2020 hade 76 cm brett styre på ena cykeln, vet inte varför jag inte visste det så, och andra cykeln är nu utbytt och jag har 77 på den... AndresJB's metod ovan är f.ö. perfekt för båda...

Min dotter har haft 700mm sen hon var 150cm och är nu160 nåt.
Möjligen borde hon få nytt nästa år men cykeln är fortfarande lång för henne och armarna räcker lite bättre med smalt styre.
Så runt 720 är nog inte fel om det är en modern hoj i storlek small.

Börja med 740 och fortsätt nedåt efter smak?

Typ så. 👍🏻

Bilagor

• Screenshot_20241016_203447_Calculator (1).jpg
    Screenshot_20241016_203447_Calculator (1).jpg
    13.8 KB · Besök: 23
Där ser man. Jag har själv 15mm smalare än 4.4× med långa armar och breda axlar.

Min syster har kapat ner ordentligt trots att hon är lång och påstår att hon inte kan hålla emot annars.

Min dotter fick hålla i ett kvastskaft och säga vad som kändes bra. Blev som sagt 700mm Bänkpress bredd borde ju vara rätt egentligen

Jag antar att faktorn 4,4 är från tiden av peak-styrbredde. En faktor 4,3 låter mer rimligt.

Jag säger kapa ner till 720 mm och prova därifrån.

Det går ju fort om man kapar 1cm per sida i början.. Vill man testa ordentligt så flyttar man in reglage och tejpar av en bit av handtaget och cyklar lite utan att använda den tejpade biten

När man kapar styre kan plupparna bli trasiga... 🥴

Någon i västra Fjollträsk som har en över, liggandes?

Bilagor

• 20241016_223812.jpg
    20241016_223812.jpg
    221.9 KB · Besök: 33
Tillbaka
Topp