Exakt vad gör en motor eu laglig?

Demer

Medlem
Finns mycket skrivet om 250w märkeffekt och nominell effekt. Men inget som jag känner att jag förstår till 100%

Exempelvis den vanliga mittmotor för påbyggnad "bbs01 250w" verkar allmänt vedertaget vara godkänd att använda i Sverige.

Men shoppar man runt lite så kan samma motor säljas som 350w, exakt samma hårdvara, men annan programmering.

Det leder till funderingen. Kan en programmerad begränsad BBS02 250w anses vara laglig med?

Det är väl vad importören typgodkänt cykeln/motorn som som gäller. Något hemmahack på en motor som är typad som 350w lär inte vara ok med annat än att du själv typgodkänner den (och det lär nog kosta mer än det smakar).

Är typgodkännande samma process för 250w cyklar som motorfordon över 250w?

Ser ut som under 250w regleras av CE märkning EN 15194:2017
(Vilken ger mer frågor än svar, gällande påbyggnads motorkit)

Kineser är lite fula ibland o smäller på ett klistermärke på en egentligen starkare motor som är nedreglerad mjukvarumässigt. Detta är inte lagligt. Hur detta hanteras i praktiken är dock en helt annan sak.

I EU regleras elcyklar, som du nämner, enligt EN 15194:2017. Det innebär bl a att en motor får ha en max kontinuerligt märkeffekt på 250W. D v s max effekt som kan tas ut utan att motorn överhettas är 250W. Under kortare perioder kan dock en sådan motor ge betydligt mer men den blir då snabbt varm och regleras då ner till 250W.

Det är bl a därför det blir knas när man trimmar ner t ex en 1kW-motor. Den blir ju knappast varm om man råkar ta ut mer effekt.

Man kan ju fråga sig om några påbyggnads kit egentligen är lagliga alls numera.

En handfull säljs som 250w eu. Men hur har de certifiersts ?

Kineser är lite fula ibland o smäller på ett klistermärke på en egentligen starkare motor som är nedreglerad mjukvarumässigt. Detta är inte lagligt.
Källa på det?
Det är styrdon+motor som utgör den elektriska transmission som ska prövas och inte enbart motorn, allt enligt FN/ECE 85.

Hur detta hanteras i praktiken är dock en helt annan sak.

I EU regleras elcyklar, som du nämner, enligt EN 15194:2017. Det innebär bl a att en motor får ha en max kontinuerligt märkeffekt på 250W. D v s max effekt som kan tas ut utan att motorn överhettas är 250W. Under kortare perioder kan dock en sådan motor ge betydligt mer men den blir då snabbt varm och regleras då ner till 250W.

Det är bl a därför det blir knas när man trimmar ner t ex en 1kW-motor. Den blir ju knappast varm om man råkar ta ut mer effekt.
Det handlar inte om kortare perioder. ”Högsta kontinuerlig märkeffekt” definieras som ”högsta effekt under 30 minuter” enligt FN/ECE 85, och baseras på tillverkarens uppskattning/gissning.
Det finns inget krav att motorn måste bli överhettad efter 30 minuter vid >250 W kontinuerlig belastning.

Källa på det?
Det är styrdon+motor som utgör den elektriska transmission som ska prövas och inte enbart motorn, allt enligt FN/ECE 85.

Det handlar inte om kortare perioder. ”Högsta kontinuerlig märkeffekt” definieras som ”högsta effekt under 30 minuter” enligt FN/ECE 85, och baseras på tillverkarens uppskattning/gissning.
Det finns inget krav att motorn måste bli överhettad efter 30 minuter vid >250 W kontinuerlig belastning.
Har inte sparat undan ngn källa men läst på andra forum om exakt samma motor men med olika klisterlappar ungefär. Det var ett ganska stort rabalder. Tror inte det var Bafang det gällde.

Tror du missförstår mig ang kortare perioder. Jag menar att man momentant kan ta ut >250W under kortare perioder.

I praktiken blir en 250W-motor överhettad över tid om du tar ut mer effekt. Det är möjligt att det inte är ett krav.

Nåja, det står att ”Den elektriska transmissionen skall köras på provbänken vid en effekt som är tillverkarens bästa uppskattning för största effekt under 30 minuter.

Körningen ska ske vid ett varvtal där nettoeffekten är mer än 90% av maxeffekten. (I den svenska översättningen har man missat det där med 90%. Lite svårt att uppnå mer än maxeffekten…)

Nåja, det står att ”Den elektriska transmissionen skall köras på provbänken vid en effekt som är tillverkarens bästa uppskattning för största effekt under 30 minuter.

Körningen ska ske vid ett varvtal där nettoeffekten är mer än 90% av maxeffekten. (I den svenska översättningen har man missat det där med 90%. Lite svårt att uppnå mer än maxeffekten…)

Ah nice.

Nån aning om vad man ska kolla efter för certifiering av motorkit?

Vad är de för certifiering och kostnader tillverkarna måste ta?

Ah nice.

Nån aning om vad man ska kolla efter för certifiering av motorkit?

Vad är de för certifiering och kostnader tillverkarna måste ta?
Ingen aning.
Personligen tycker jag att 250W märkeffekt i dessa sammanhang verkar vara en skrivbordsprodukt som fungerar förbannat dåligt. (Annars hade inte detta diskuterats i evinnerlighet)
Det hade varit bättre att begränsa fordonsvikt och acceleration.

Ingen aning.
Personligen tycker jag att 250W märkeffekt i dessa sammanhang verkar vara en skrivbordsprodukt som fungerar förbannat dåligt. (Annars hade inte detta diskuterats i evinnerlighet)
Det hade varit bättre att begränsa fordonsvikt och acceleration.
Varför jämför man egentligen märkeffekt istället för max-effekt? 30min känns som en väldigt lång period för en cykel, typ 5s effekt hade varit vettigare. Eller går det inte så som en elmotor är konstruerad?

Om man tänker sig andra applikationer för en elmotor så vill man nog ha kontinuerlig märkeffekt angivet, d v s man vill ju kunna ta ut den effekt som behövs för ändamålet utan begränsningar. Maxeffekt är ofta inte intressant då den bara kan hållas under en kortare tid.

Då har dom det värre i USA där dom mäter nominell effekt istället för elcyklar vilket kan bli ännu mer förvillande.

Det blir ju väldigt mycket diskussioner/förvirring kring 250w gränsen så som den är satt nu, borde rimligtvis gå att elektroniskt begränsa en motor så den aldrig ger ifrån sig mer än 250w (om det nu är det värdet man siktar på) istället för att de som idag ger 7-800w i peak-effekt. Sen går det förstås att fuska med en elektronisk gräns, men fuska kommer det alltid att gå att göra, bara att se på epatraktorerna här i byn som kör om mig när jag ligger i 70km/h...

Innan 2016 så var det max 250W nettoeffekt som gällde. Man ändrade det till kontinuerlig märkeffekt för att synka med EU-reglerna. FN/ECE 85 behandlar just fordonsmotorer och typgodkännanden, men det är enbart definitionen av ”största effekt under 30 minuter” som det hänvisas till i detta fall. (Se bl.a Prop. 2015/16:31)
Jag är rätt nyfiken på dessa kina-motorer. Är det någon som någonsin har bänkat en sådan? Klisterlapparna kanske anger Max nettoeffekt, vilket vore väldigt komiskt. (Uppgift om kontinuerlig effekt ska anges med varvtal.)
Min gissning är att ”250W” Kinamotorer är default-inställda på max 25 km/h (EU) och ”350W” på max 33 km/h. (US)
I övrigt ingen skillnad och att W-siffran inte har ett skvatt med märkeffekt att göra.

Det säljs ju ganska många cyklar med de här motorerna i Sverige från t.ex. Ecoride (Loader) och säkert massa andra. Just den har jag provcyklat och den känns inte superstark trots allt.

Jag gillar iden med en extern motor som går att laga och montera bort när man inte vill använda den längre.

Men just bbs01 är trist med endast 68mm bredd.
Samt tsdz2 verkar ha stora problem med svag axel.

Jag är rätt nyfiken på dessa kina-motorer. Är det någon som någonsin har bänkat en sådan? Klisterlapparna kanske anger Max nettoeffekt, vilket vore väldigt komiskt. (Uppgift om kontinuerlig effekt ska anges med varvtal.)
Min gissning är att ”250W” Kinamotorer är default-inställda på max 25 km/h (EU) och ”350W” på max 33 km/h. (US)
I övrigt ingen skillnad och att W-siffran inte har ett skvatt med märkeffekt att göra.
Grin Technologies har bänkat en mängd olika motorer, både mittmonterade och navmotorer. Inte BBS01 såvitt jag kan se men BBS02 och BBSHD. Resultaten presenteras inte separat i siffror och grafer utan ligger som modeller i de olika webbaserade simuleringsverktyg som företager erbjuder.

Jag bumpar med en direktlänk till en förklarande sida på webbplatsen, som Latmask delade:

Senast ändrad:
Jag bumpar med en direktlänk till en förklarande sida på webbplatsen, som Latmark delade:
Bumbump … helt klart relevant info.

Men jag har fortfarande inte lyckats hitta ett svar på frågan.

Vad innebär max 250 W i kontinuerlig märkeffekt för en elcykel och hur mäts det?

Jag får uppfattningen att kontinuerlig märkeffekt i första hand tycks vara ett begrepp för att inte producenter av motorfordon ska kunna locka med höga effektsiffror som inte går att uppnå mer än korta stunder. Inte ett begrepp som egentligen passar för att definiera maxeffekt enligt ett regelverk.

Så ännu en gång.

- Hur mäts en elcykelmotor för att faställa att den inte överskrider 250 W i kontinuerlig märkeffekt???

/MM

Tillbaka
Topp