Vill du sluta larva dig och börja läsa vad jag skriver.
Jag upprepar en en gång:
WTB skriver i sin fälgmanual att inte använda ett däck som alltförlätt glider på en fälg. JAG TOG FÖR LÄTT PÅ( GJORDE FEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) NÄR JAG INTE AVBRÖT MONTERINGEN OCH SKICKADE TILLBAKA DÄCKET.
Det var däremot inget fel att under en testkörning trycka in 48psi i ett däck som skall tåla 60psi där fälgtillverkaen tillstår att fälgen tål betydligt mer än däcket maxtryck. Om däcket varit OK skulle det tåla det, på plant jämt underlag, utan att blåsa av.
Att däcket gled på för lätt betyder att Maxxis däcket hade större +toleranser då diametern än mina Schwalbe däck. Förmodligen (tror/tycker utan att veta) tillhörde mitt Maxxis däck en batch med felaktiga toleranser. jag reklammerar däcket för felatiga tolernser på diametern.
Sluta leka polis/åklagare/dommare. Skall du inte mejla böter också!!
du förolämpar mina välmenta och hjälpsamma inlägg om vad som gått snett.
att däcket är lätt att sätta på fälgen är irrelevant i sammanhanget. det ska verkligen gå lätt att få både på och av däcken på en riktigt konstruerad och dimensionerad fälg.
relevant är trycket för att få däcket att sätta sig i däcksätet, alltså att poppa. om det är ökat eller minskat finns skäl att förmoda missanpassning. det finns några trådar i ämnet här på happy.
kör förresten maxxisdäck 2,4or på wtb scraper 40i-fälgar. de har brukat kräva bortåt 2 bar för att poppa, alltså någorlunda tajt. du kan ju kolla om du får liknande utfall. poppar däcket vid ett betydligt lägre tryck kan det hända att din tes om felaktig storlek eller möjligen defekt kanttråd stämmer.
men skulle sedan aldrig drömma om att cykla på dem en enda meter med över 1,2 bar. vanligen kör jag 0,8. det räcker för att rulla ifrån nästan alla.
att märkningen på däcket är helt tokig råder inga tvivel om. men du valde alltså att gå på dessa uppgifter i stället för det som en samlad erfarenhet hos vana cyklister rekommenderar. om själva däcket har någon felaktighet innan det for av fälgen är ute med juryn, men faktiskt är det mindre sannolikt. att fälgen skulle ha fel dimension likaså.
du får säkert ändå ut ett nytt däck, men kolla då gärna skeptiskt vid vilket tryck det poppar, jämför med dina schwalbe. skulle du finna att det är för lättpoppat med båda, öka gärna diametern på däcksätet med ett par varv tejp.
och kolla upp din tryckmätare. viktigt i sammanhanget.