Exploderande tubeless Maxxis däck.

Som jag skrev gissar att det är för att undvika höga claims (i US) när en 150 kg åkare skadar sig när däcket går sönder med 34 psi.
På Schwalbes hemsida så gäller tillåtet tryckområde som finns präglat på däcken både slangade och slnaglösa däck.
MEN brukare KAN underskrida minimum tryck för slanglösa däck utan slang.
Schwalbe garanterar således att ett nytt däck inte exploderar om trycket ligger på eller under det max tryck som angivits på däcket.

I svar från WTB framgår att man inte publicerar något max fälgtryck. Man skriver attWTB fälgarna tål betydligt mer än de maxtryck som anges på däcken.

Därmed hoppas jag att de konspirationteoreier som vädras i denna tråd kan avfärdas. ETT NYTT DÄCK FRÅN MAXXIS SKALL INTE BLÅSA AV EN WTB-FÄLG OM TRYCKET LIGGER UNDER DET MAXVÄRDE SOM ANGES PÅ DÄCKE, I DETTA FALL UNDER 60 PSI:.

Sshwalbe_about_pressure_markeings.png

Svar_tromWTB_max_rim_pressure.png

Bilagor

• Svar_tromWTB_max_rim_pressure.png
    Svar_tromWTB_max_rim_pressure.png
    36.7 KB · Besök: 51
ETT NYTT DÄCK FRÅN MAXXIS SKALL INTE BLÅSA AV EN WTB-FÄLG OM TRYCKET LIGGER UNDER DET MAXVÄRDE SOM ANGES PÅ DÄCKE, I DETTA FALL UNDER 60 PSI:
Fast det gör det ju uppenbarligen och det hade inte hänt om du använt sunt förnuft och/eller erfarenhet istället för att stirra dig blind på en siffra som alla kunniga cyklister har avfärdat som nonsens.

Fortsätt gärna om du vill ha problem. Annars går det när som helst att lära sig hur man gör och cykla istället. Ditt val.

Tycker att det är ett klantigt svar av WTB, tyvärr. Pumpa på du bara fälgen kommer inte pajja, men underförstått ”för att däcket kommer blåsa av långt innan”.

Hoppas du kör på med slanglöst Per. Men nu vet du hur du ska göra, och inte göra. Tryckangivelser på däcksidor är inte för slanglöst, och du riskerar otrevliga överraskningar med Maxxis men ärligt talat övriga däcktillverkare också.

Lycka till!

Fast det gör det ju uppenbarligen och det hade inte hänt om du använt sunt förnuft och/eller erfarenhet istället för att stirra dig blind på en siffra som alla kunniga cyklister har avfärdat som nonsens.

Fortsätt gärna om du vill ha problem. Annars går det när som helst att lära sig hur man gör och cykla istället. Ditt val.
Mycket tyckande och lite fakta.....

fakta i saken är att du pumpat i tokigt högt tryck och sedan kört på det som det verkar utan att fundera på om det var lämpligt.

ungefär som att utan moderering köra din bil i toppfart no matter what, och sedan bli förvånad över att det går snett.

Tycker att det är ett klantigt svar av WTB, tyvärr. Pumpa på du bara fälgen kommer inte pajja, men underförstått ”för att däcket kommer blåsa av långt innan”.

Hoppas du kör på med slanglöst Per. Men nu vet du hur du ska göra, och inte göra. Tryckangivelser på däcksidor är inte för slanglöst, och du riskerar otrevliga överraskningar med Maxxis men ärligt talat övriga däcktillverkare också.

Lycka till!
Jag har tänkt om och kommer faktiskt att fortsätta slanglöst. Beställde just ett Schwalbe Thunder Burt. Trots allt har Schwalbe däck på mina WTB fälgar funkat väldigt bra. Låg vikt och punkteringsskydd är då för min del viktigare än att cykla på låga däcktryck. Men däcktrycket är ju, som väldigt många skriver, en personlig preferens.

Min målsättning var att byggas ett lätt cyckel som rullar lbra på torrt underlag och jag cyklar inte på så många rötter eller stenar op de stigar jag nyttjar.
WTM_rim-tire_compatability.png

Uppenbarligen trivs inte WTB-fälgar med Maxxis däck.
Detta är saxat från WTB-fälg manualen och jag borde ha reagerat mer på att Maxxis däcket gick på så lätt på fälgen.fälgen. Jag skulle ha tagit av däcket och skickat det tillbaka.

Å andra sidan finns det uppenbarligen fler som har råkat illa ut med avblåsande Maxxis däck enligt bifogad pdf fil.

Bilagor

fakta i saken är att du pumpat i tokigt högt tryck och sedan kört på det som det verkar utan att fundera på om det var lämpligt.

ungefär som att utan moderering köra din bil i toppfart no matter what, och sedan bli förvånad över att det går snett.
Gör du dig till eller kan du inte läsa?

att kunna läsa är inte samma som att kunna förstå. vissa fastnar i det första stadiet.

du har gjort fel fast du försöker inbilla dig själv att det var rätt, sedan fått alla tips på hur du i framtiden undviker samma debakel. det förnuftiga svaret är inte att gå över till slang, det är att använda vettiga tryck.

Suck, däcktillverkaren anger på däcket det maxtryck du får använda utan att skada däcket. Är det svårt att fatta????
Läste du vad jag skrev? Jag skrev om fälg, den där aluminium eller kolfiberkonstruktionen som håller däck på plats.
Och jag har fått för mig att fälgtillverkares maxtryck för sina fälgar handlar om vad fälgarna tål utan att deformeras eller spricka, och undrade om någon har ett tydligare svar på om det är så.

Läste du vad jag skrev? Jag skrev om fälg, den där aluminium eller kolfiberkonstruktionen som håller däck på plats.
Och jag har fått för mig att fälgtillverkares maxtryck för sina fälgar handlar om vad fälgarna tål utan att deformeras eller spricka, och undrade om någon har ett tydligare svar på om det är så.
Förlåt, det var jag som inte läste din fråga rätt. När fälgtillverkarna anger ett maxtryck ger de i regel utryck för vad fälgen tål utan att skadas.

Detta är fakta som gäller WTB-fälgar enligt deras explicita utsaga. Vad som specifikt gäller för andra fälgar bör man nog fråga respektive fälgtillverkare för att vara säker. Jag (tror/tycker, utan att veta) att t.ex. max fälgtryck för "Hookless fälgar" också speglar hur mycket man kan trycka på utan att däcket blåser av.

att kunna läsa är inte samma som att kunna förstå. vissa fastnar i det första stadiet.

du har gjort fel fast du försöker inbilla dig själv att det var rätt, sedan fått alla tips på hur du i framtiden undviker samma debakel. det förnuftiga svaret är inte att gå över till slang, det är att använda vettiga tryck.
Vill du sluta larva dig och börja läsa vad jag skriver.
Jag upprepar en en gång:
WTB skriver i sin fälgmanual att inte använda ett däck som alltförlätt glider på en fälg. JAG TOG FÖR LÄTT PÅ( GJORDE FEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) NÄR JAG INTE AVBRÖT MONTERINGEN OCH SKICKADE TILLBAKA DÄCKET.
Det var däremot inget fel att under en testkörning trycka in 48psi i ett däck som skall tåla 60psi där fälgtillverkaen tillstår att fälgen tål betydligt mer än däcket maxtryck. Om däcket varit OK skulle det tåla det, på plant jämt underlag, utan att blåsa av.

Att däcket gled på för lätt betyder att Maxxis däcket hade större +toleranser då diametern än mina Schwalbe däck. Förmodligen (tror/tycker utan att veta) tillhörde mitt Maxxis däck en batch med felaktiga toleranser. jag reklammerar däcket för felatiga tolernser på diametern.
Sluta leka polis/åklagare/dommare. Skall du inte mejla böter också!!

Jag har Schwalbe Racing Raph 26x2.35 på en cruiser som jag byggt om till min grabb. Han vill ha stenhårda däck och kör på 45psi. Inga problem. Har inte testat 48.

Mycket intresant vad ett däck i helt annat storlek för en mycket lättare åkare presterar.
På det temat tänker jag nästan gissa att han kör med slang också..

Nu undrade jag över din egen cykel.

Mycket intresant vad ett däck i helt annat storlek för en mycket lättare åkare presterar.
På det temat tänker jag nästan gissa att han kör med slang också..

Nu undrade jag över din egen cykel.
Grabben är 52år och väger 85kg som jag. Vi kört alla cyklar slanglöst sedan några år. Jag har två nästan identiska hardtail cyklar med 29" boost kolfiberram. Har 29"x2.35" fälg/däck bak och 27.5"x3" fram. En cyckel har stel kolfiber gaffel fram, den andra Rockshox Reba framgaffel.

Det är första gången någon gör kopplingen mellan förarvikt och däcktryck i detta forum..

När man använder https://schwalbe.com/en/pressureprof för att räkna fram lämpligt däcktryck är det ju ett 10-tal parameter som anges. Men såsom väldigt många skriver, däcktrycket är ytterst en personlig preferens.

Grabben är 52år och väger 85kg som jag.

Ja jävlar. Här antar man saker vilt, det är farligt minsann ?

Jag är bara nyfiken på varför du kör just 48 psi på Maxxis, och sedan dömmer ut Maxxis och tubeless, istället för trycket.

Har du kört samma tryck slanglöst med dina Schwalbe, på samma fälg? Står säkert nånstans, men det har skrivits en jäkla massa i tråden.

Ja jävlar. Här antar man saker vilt, det är farligt minsann ?

Jag är bara nyfiken på varför du kör just 48 psi på Maxxis, och sedan dömmer ut Maxxis och tubeless, istället för trycket.

Har du kört samma tryck slanglöst med dina Schwalbe, på samma fälg? Står säkert nånstans, men det har skrivits en jäkla massa i tråden.
Det står lägre tryck på schwalbe tydligen. Det ligger ju lite i det. Väldigt lite.

Som någon sa, pumpar ts bilens hjul med samma metod?

Trycket är i praktiken galet om man inte kör dirt jump eller kanske bara asfalt. Men däcken bör ju klara av det. Skulle jag smuggla massor med öl från Tyskland skulle jag lacka ur om mina Conti contact 2 blåser av fälgen vid 48psi när de ska klara 51psi ;)

Senast ändrad:
Trycket är i praktiken galet om man inte kör dirt jump eller kanske bara asfalt. Men däcken bör ju klara av det. Skulle jag smuggla massor med öl från Tyskland skulle jag lacka ur om mina Conti contact 2 blåser av fälgen vid 48psi när de ska klara 51psi ;)
När de åker downhill inne i städer i Sydamerika så kör de på ca 40 psi. Landsväg/räser får andra uttala sig om.

Jag förstår inte heller, Schwalbe som ju faktiskt är de som tillverkar däcken borde väl ha den bästa kunskapen om vilket tryck som är lämpligt?

Jag upprepar en en gång:
WTB skriver i sin fälgmanual att inte använda ett däck som alltförlätt glider på en fälg. JAG TOG FÖR LÄTT PÅ( GJORDE FEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) NÄR JAG INTE AVBRÖT MONTERINGEN OCH SKICKADE TILLBAKA DÄCKET.
Det var däremot inget fel att under en testkörning trycka in 48psi i ett däck som skall tåla 60psi där fälgtillverkaen tillstår att fälgen tål betydligt mer än däcket maxtryck. Om däcket varit OK skulle det tåla det, på plant jämt underlag, utan att blåsa av.
Det kan vara fälgen också som inte håller helt rätt mått eller en kombination av en aning för liten fälg med en aning för stort däck eller så kan det vara däcket som har en defekt kanttråd. Så helt säkert att det är däcket det är fel på är det inte.

Jag hade nog redan cyklat många hundra mil när du låg och sket i trasor eller ens var påtänkt!

Är det inte fakta att ditt däck har blåst av fälgen? ? Om då alla utom du är eniga om att det beror på åt helsike för högt tryck, borde det inte vara läge att inse att även det är fakta?
Suck, är du dum eller gör du dig bara till ? Däcket åkte av för att det hade fel toleranser. Trycket låg inom de tillåtna värden som tillverkaren angivit. Då skall det inte åka av. Sen är det en annan fråga om trycket är optimalt.

Nu får ni fortsätta era konspirationsteorier och idka er inbördes beundran, jag stänger av här.

Nu orkar jag inte att läsa ikapp men är det så att ts fortfarande bjäbbar om sitt höga tryck och vägrar att inse fakta så är det väl bättre att låsa tråden, 164 inlägg utan att fatta nånting?

Det kan vara fälgen också som inte håller helt rätt mått eller en kombination av en aning för liten fälg med en aning för stort däck eller så kan det vara däcket som har en defekt kanttråd. Så helt säkert att det är däcket det är fel på är det inte.
Det skulle kunna vara så. Det som talar mot det är att jag har flera WTB I29 fälgar med 29"x2.35 Schwalbe Racing Ralph som funkat utan minsta problem.

Jag upprepar en en gång:

Att däcket gled på för lätt betyder att Maxxis däcket hade större +toleranser då diametern än mina Schwalbe däck. Förmodligen (tror/tycker utan att veta) tillhörde mitt Maxxis däck en batch med felaktiga toleranser. jag reklammerar däcket för felatiga tolernser på diametern.
Sluta leka polis/åklagare/dommare. Skall du inte mejla böter också!!
du förolämpar mina välmenta och hjälpsamma inlägg om vad som gått snett.

att däcket är lätt att sätta på fälgen är irrelevant i sammanhanget. det ska verkligen gå lätt att få både på och av däcken på en riktigt konstruerad och dimensionerad fälg.

relevant är trycket för att få däcket att sätta sig i däcksätet, alltså att poppa. om det är ökat eller minskat finns skäl att förmoda missanpassning. det finns några trådar i ämnet här på happy.

kör förresten maxxisdäck 2,4or på wtb scraper 40i-fälgar. de har brukat kräva bortåt 2 bar för att poppa, alltså någorlunda tajt. du kan ju kolla om du får liknande utfall. poppar däcket vid ett betydligt lägre tryck kan det hända att din tes om felaktig storlek eller möjligen defekt kanttråd stämmer.

men skulle sedan aldrig drömma om att cykla på dem en enda meter med över 1,2 bar. vanligen kör jag 0,8. det räcker för att rulla ifrån nästan alla.

att märkningen på däcket är helt tokig råder inga tvivel om. men du valde alltså att gå på dessa uppgifter i stället för det som en samlad erfarenhet hos vana cyklister rekommenderar. om själva däcket har någon felaktighet innan det for av fälgen är ute med juryn, men faktiskt är det mindre sannolikt. att fälgen skulle ha fel dimension likaså.

du får säkert ändå ut ett nytt däck, men kolla då gärna skeptiskt vid vilket tryck det poppar, jämför med dina schwalbe. skulle du finna att det är för lättpoppat med båda, öka gärna diametern på däcksätet med ett par varv tejp.

och kolla upp din tryckmätare. viktigt i sammanhanget.

Det står lägre tryck på schwalbe tydligen. Det ligger ju lite i det. Väldigt lite.

Som någon sa, pumpar ts bilens hjul med samma metod?
Jag gör detbför det finns angivet på lastbilens däck hur mycket tryck det skall vara vid last och det finns även på personbils däck brukar stå angivet i b stolpen.

Jag gör detbför det finns angivet på lastbilens däck hur mycket tryck det skall vara vid last och det finns även på personbils däck brukar stå angivet i b stolpen.
B stolpen sitter vad jag vet inte på däcket. Jag har inte sett några tabeller på bildäck. Lastbilar känner jag inte till.

Hmmm, börjar ana varför jag fick trycka i mer luft i mina Vittoria efter en tids stillastående i garaget. Hade jag bara följt vad som står på däcksidan hade det nog aldrig behövts… ?

Tillbaka
Topp