Få av cranks och vevhus/lager på gammal cykel

Lazzer

Medlem
Hej, någon som kan hjälpa mig med hur jag får bort dessa gamla vevlager och cranks? Är det en hak nyckel jag behöver?
Här är en bild. Jättetacksam för hjälp!
Har försökt att vrida på själva omslutande metallgrejen(den yttersta runda silvriga med räfflig kant) med en polygrip men får inget fäste, den roterar även med pedalerna vilket känns lite lustigt! Mvh Lazzer
20200122_183528.jpg

Hej, någon som kan hjälpa mig med hur jag får bort dessa gamla vevlager och cranks? Är det en hak nyckel jag behöver?
Här är en bild. Jättetacksam för hjälp!
Har försökt att vrida på själva omslutande metallgrejen(den yttersta runda silvriga med räfflig kant) med en polygrip men får inget fäste, den roterar även med pedalerna vilket känns lite lustigt! Mvh Lazzer
Visa bilaga 399746

Det finns guider på nätet, den här är rätt pedagogisk.

Nice tack för båda tipsen! Dock undrar jag vilken haknyckel man bör införskaffa, är det olika storlekar eller 1 for all så att säga?

finns en likadan på "feltema" för samma pris om du har närmre dit och inte vill vänta. Den borde göra jobbet om du har tillräckligt som sticker ut från godset eftersom du använder, ovan, verktyg från sidan och inte rakt på som med parktool verktyget.....
Mvh /C

Tillbaka
Topp