Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör en liten lampa på 60 lux som "halvljus" (även stvzo godkänd)Cyklade för ovanlighetens skull i mörker igår och ett antal bilister bländade av alldeles för sent och några inte alls. Vad är bäst för att få mötande att blända av i tid? Starkare framlampa; hel- och halvljus lampa, reflexer?
Självklart, men det har man väl alltid på landsvägen?Använd keps så slipper du bli bländad.
Jag avstår (numera) ifrån att provocera med stark lampa själv även om jag kan. Riskerna med det är större än att låta bli. Rätt eller fel kan diskuteras, men man är rätt utlämnad för rednex utan hjärnas godtycke och sårbar med lycra och lite frigolit som enda skydd.Min erfarenhet är att ganska få bilister prioriterar att inte blända en cyklist framför möjligheten att inte sakta ner och sin egen rätt att se.
Är det en situation där jag kan leva med att bli bländad och vinkla bort synen så gör jag det.
Är det inte en sådan situation så slår jag på starkaste läget på min taiwanesiska 500:- lampa och bländar tillbaka vilket brukar ge samma effekt som när man sitter i bilen.
Men visst är det med en viss oro att det finns många idioter i trafiken som skulle kunna bli provocerade och tränga en med flit, så jag är öppen för andra förslag.
Det är nog lika svårt som att få cyklister att förstå att de ska vinkla ner sina 1000w lampor och sluta blända mötande på cb.Cyklade för ovanlighetens skull i mörker igår och ett antal bilister bländade av alldeles för sent och några inte alls. Vad är bäst för att få mötande att blända av i tid? Starkare framlampa; hel- och halvljus lampa, reflexer?
Det är nog lika svårt som att få cyklister att förstå att de ska vinkla ner sina 1000w lampor och sluta blända mötande på cb.
Folkvett lärs inte ut längre.
Cyklister som möter en en blinkande kinalampor blir även jag arg på om jag kör bil. Gör inte det på småvägarna i norduppland om livet är en kärt - det räcker med att en mupp med dålig impulskontroll blir arg för att det skall vara slut.Jag har en stark magic shine lampa som "helljus" och en stvzo lampa som normalbelysning
Brukar tända starka lampan när jag möter folk som kör magic shine 5000 lumen på full eller blink-mode. Det har kommit mer svordomar från upprörta cyklister än att lampan riktats nedåt/sänkt ljusstyrkan/slutat blink :)
Jag med, även om jag bara har en lampa.jag brukar 'blinka' genom att vifta med handen framför mina två lampor. har nästan alltid avsedd effekt.
Du har rätt. Det är lux jag pratar om. Slarvfel. Min lampa är på 2W led så grovt 200 lumen. Jag redigerar mitt inlägg, tack för korrekturläsningen.men är det inte lux du pratar om nu??
Automatiskt helljus betyder inte att du som förare har mindre skyldighet att se till du inte bländar dina medtrafikanter.Det skulle också kunna vara så att bilar med adaptivt helljus inte uppfattar cykelljuset som det ska.
Automatiskt helljus betyder inte att du som förare har mindre skyldighet att se till du inte bländar dina medtrafikanter.
Verkar som många tror att allt som är automatiskt alltid fungerar och därför inte förstår att man kanske blinkar på dom för att dom ska blända av
Det är väl lika mycket, om inte mer det omvända också, att cyklisterna inte kan relatera till hur mycket deras lampor bländar bilisterna, detta gäller även Agda, 72 år, som är ute och går med hunden med sin fleramiljonerlumenpannlampa på skallen...Jag med, även om jag bara har en lampa.
. Många kan nog inte riktigt relatera till, och känna igen, hur cyklister besväras av bländade lampor
Det tror jag också, det mesta man gör som bilist är inövat och sker mer eller mindre automatiskt men cyklister är så få på vägarna att de för en del bilister blir en ny situation och de tänker inte på att helljuset bländar den mötande cyklisten.Jag tror inte riktigt på det de mer konfrontativa sätten, och att bilister hatar cyklister och bländar för att jävlas. Många kan nog inte riktigt relatera till, och känna igen, hur cyklister besväras av bländade lampor (och av cyklister upplevt tajta omkörningar etc.). Det är givetvis fortfarande ett problem, om än inte lika stort som att bilister i allmänhet är ute efter att skada cyklister.
Var nog lite otydlig, men ungefär vad jag menar. Jag tror dock tyvärr inte att alla är medvetna om att funktionen inte fungerar fullt ut på cykellysen.Automatiskt helljus betyder inte att du som förare har mindre skyldighet att se till du inte bländar dina medtrafikanter.
Verkar som många tror att allt som är automatiskt alltid fungerar och därför inte förstår att man kanske blinkar på dom för att dom ska blända av
Det här skall jag absolut prova, tack!Använd keps så slipper du bli bländad.
metoden är också bra när man möter en cykelpendlare med ffa olämpliga hjälmlampor. kör iofs inte med keps, men har tillräckligt utstick på hjälmen för att få till samma funktion.Använd keps så slipper du bli bländad.