Få loss pedal

rekcos

Medlem
Få loss pedal
5 år har satt sig rejält. Hur ska jag lyckas med att få loss pedalerna från vevarmen? Har vevarmen borta från cykeln och har testat att sätta den i ett skruvstäd och försökt lossa dom, men inte fungerat.

Det sitter en 6-kantnyckel på baksidan och 15mm på skruven på framsidan. Vilken av dessa två är det jag ska skruva på?
Jag har förstått att följande gäller när man skruva på 15mm skruven på framsidan.
Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att skruva medurs.
Högerpedal = högergängad, tas av genom att skruva moturs.

Få loss pedal
Vare sig du använder insex eller 15mm så är det 5-56 över natten och att förlänga verktyget med lämpligt rör som gör tricket, och givetvis, som du skriver, dra åt rätt håll :)

Få loss pedal
EV kan en värmepistol komma till hands, iofs så innebär det att materialet expanderar men förmodligen olika då armen förmodligen är av alu och axeln av stål.

Få loss pedal
Dagens fulmeckverktyg: M U T T E R M A S K I N

Muttermaskin är grymt att slå loss saker som fastnat. En jävla kraft med kontroll.

Insex + muttermaskin, om du har tillgång. Antingen lossnar det eller så rundar du något.

Få loss pedal
Om du sätter insex på baksidan och 15mm på framsidan så de "pekar" åt samma håll. Så kan du dra/slå på båda samtidigt, minskar risken för att du runddrar.

Få loss pedal
Låt vevpartiet sitta kvar på cykeln, håll emot verktyget med handen, tryck på pedalen med foten. Då får man maximal samt kontrollerad kraft. I det läget tycker jag insex fungerar bra.

Eftersom du redan tagit av vevarmen tycker jag att du ska ta en stor don och en hammare och klappa till hårt ett par gånger på pedalen. Brukar vara ett bra knep på trilskande gängor.

Få loss pedal
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> 1A är att ha en riktig pedalnyckel. Insex är
> inget vidare när saker sitter fast.

Vad är skillnaden mellan insex och pedalnyckel?

Få loss pedal
Pedalnyckel:

large-PARK%20HOME%20PEDAL%20SPANNER.JPG

Tror käftarna på dem är djupare än på en vanlig 15mm nyckel.

Få loss pedal
Aaahhhh, att använda på "mutterdelen". Jag trodde du menade någon pedalvariant som man går lös på i den sexkantiga hålet och fattade inte alls :)

Få loss pedal
Ja smörj ordentligt, omega 636 är grymt bra men det finns ju en del alternativ..
Är det stålgänga på pedalen och aluminium i vevarmen så kan gängan i vevarmen följa med om det vill sig riktigt illa.. glavaniska spänningar osv som gör att det sitter utav helvetet..

Få loss pedal
jomper skrev:

+1 på det, På min VW Polo så sitter bromsoket med två alldeles för små insex. Som tur vad gick det att komma åt med rörtång, kan ju säga att det blev några svordomar;)

Men till frågan, värma går utmärkt speciellt när det är stålaxel i aluminiumhål. 5-56 är också bra som sagt.

Få loss pedal
jomper skrev:

Det finns pedaler som enbart har insexfäste tex DA SPD-SL ('vinsten' är ett ngt mindre avstånd mellan skorna)
Men eftersom det finns insexbits med 1/2" fyrkantsfästen (för spärrskaft) har jag alltid fått loss mina.
Men de har inte suttit i fem år...

10-977_m.jpg

/Håkan

Få loss pedal
Tack för alla bra tips. 5-56, värmepistol, hävarm och lite våld. Sedan ska jag säkert få loss dom. Har även tillgång till "insexbits med 1/2" fyrkantsfästen" som HåkanC nämnde.

Om jag nu ska ge mig kraft på att lossa insex på baksidan, är den gängad motsatt mot var 15mm är på framsidan.
Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att skruva medurs. Moturs via insex på baksidan?

Få loss pedal
Hej
Nej nu tänker du nog lite fel, 15 nyckeln och insex nyckel skall dras åt samma håll

Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att
skruva medurs. **Medurs** via insex på baksidan

Högerpedal = högergängad, tas av genom att
skruva moturs. Moturs via insex på baksidan

Jag är tyvärr inte lärare ( dålig pedagogik ) gå gärna till cykelhandlaren och titta på en lös pedal så kommer du att förstå

rekcos skrev:

> Om jag nu ska ge mig kraft på att lossa insex på
> baksidan, är den gängad motsatt mot var 15mm är
> på framsidan.
> Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att
> skruva medurs. Moturs via insex på baksidan?

Få loss pedal

Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att
skruva medurs. **Medurs** via insex på baksidan

...

Jag är tyvärr inte lärare ( dålig pedagogik )

...

Det är helt rätt, din pedagogik är verkligen mycket usel.

Få loss pedal
Fungerar inget av ovanstående får du slakta pedalen , spänna i pedalaxeln & fräsa ur så stort du vågar .
Då lossnar den garanterat , funkar dessutom även på karbonvevar .

M

Få loss pedal
Tack
God Jul

Dolk skrev:
> > Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom
> att
> skruva medurs. **Medurs** via insex på baksidan
>
> ...
>
> Jag är tyvärr inte lärare ( dålig pedagogik )
>
>
> ...
>
>
> Det är helt rätt, din pedagogik är verkligen
> mycket usel.

Få loss pedal
rekcos skrev:
> Tack för alla bra tips. 5-56, värmepistol,
> hävarm och lite våld. Sedan ska jag säkert få
> loss dom. Har även tillgång till "insexbits med
> 1/2" fyrkantsfästen" som HåkanC nämnde.
>
> Om jag nu ska ge mig kraft på att lossa insex på
> baksidan, är den gängad motsatt mot var 15mm är
> på framsidan.
> Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att
> skruva medurs. Moturs via insex på baksidan?

Nja, gängningen förändras ju inte för att man ser på den på olika sätt ;-) Är den vänstergängad så är den. Men det stämmer att sett från baksidan så blir det moturs den ska skruvas.

Få loss pedal
Jag tycker det vore mer pedagogiskt att skriva något i stil med.

"Vänsterpedal = vänstergängad, tas av genom att skruva medurs. Moturs via insex på baksidan"

Men vi tänker alla olika. God jul.

Få loss pedal
Jag kommer aldrig ihåg vad som är höger- respektive vänstergängat, alltså vilken av dessa som är det "normala". Men när det gäller pedaler är det enklare att tänka att man lossar pedalerna genom att vrida axeln bakåt, och spänner genom att vrida axeln framåt. Bakåt=långsammare, lättare, framåt=snabbare, hårdare.
PW_leftside.jpg
PW_rightside.jpg

Få loss pedal
Jag hade en Scott CR1 med Ultegra-vevset och Eggbeaters landsvägspedaler som satt fast som berget!

Ingen plats för pedalnycklar där inte. Bara Insexnycklar som gällde!

WD-40 i gängan och lätt värmning, sedan Kamasas långa insexhylsa + 1,5 m skaft på hylsskaftet och trycket på.

Pang! Pedalen släppte och utan att vevgängor eller ram blev skadad!

Det fordrar lite planering så man inte knackar sönder nåt karbonrör ifall nyckeln släpper!

Sätt skydd på ramen där det kan slå i FÖRE kraftfulla vridförsök.

Få loss pedal
Right is right, för pedaler alltså. Sen är det bara komma ihåg att vevlager är tvärtom. Ellerhurvardetnu?

Väljer man att mecka i de förr så populära irrglasögonen så vet jag inte om dessa tumregler fortfarande gäller.

Glasogon.jpg

Få loss pedal
Dolk skrev:
> Right is right, för pedaler alltså. Sen är det
> bara komma ihåg att vevlager är tvärtom.
> Ellerhurvardetnu?

Jag brukar alltid kolla på någon cykel med HT2-vevlager, där har Shimano varit vänliga nog att sätta ut små pilar. Sitter man framför datorn är det ju bara att kolla in http://www.parktool.com/blog/repair-help

> Väljer man att mecka i de förr så populära
> irrglasögonen så vet jag inte om dessa tumregler
> fortfarande gäller.

Skulle man inte gå in i väggar och liknande med dom där?

Få loss pedal
Dolk skrev:
> Right is right, för pedaler alltså.

Sant, men det lär ju knappast rädda manschettriddarna som inte kan skilja på rätt & fel håll.

Få loss pedal
Men fredrik tänk om pedalnyckeln hamnar under veven. Då faller din minnesregel i galentunna. Du behöver kompletera din minnesregel med något i stil "veven är så underlägsen och vill gärna vara underst annars blir det inte bra".

Nä nu får det vara nog tramsat förlåt och godjul.

Få loss pedal
För pedaler har jag en enkel regel. Vänster är vänstergängad och höger är högergängad.
T-sprit lär vara bra på att lösa aluoxid.

Vevlager är lite mer: Lossar det inte på ena hållet så är det det andra hållet...

Få loss pedal
Om nu inte era bra tips ovan kommer fungerar för mig under julaftonsdag, så är jag beredd att slakta vevarmen för att rädda pedalen. Eftersom jag har monterat på nytt vevlager+vevarnar redan. Nu kanske min Dremelmaskin kommer till andvändning som jag fick att Tomten förra året.

Få loss pedal
Kul med ett lyckligt slut! Värme funkar i princip alltid när aluminium omsluter stål, eftersom aluminium utvidgar sig betydligt mer. Värm tills lite spott på fingret fräser mot aluminiumet.

Få loss pedal
Nu när jag är i gång, så bör jag nog smörja upp pedalerna. Modellen nedan är det. Shimano PD-M505. Har tagit av plastskyddet på utsidan och där hittar jag en 10-mutter.
Och nu innan jag sätter den i skruvstädet undrar jag vilket håll jag skall skruva på. Hade vart dumt om jag skruvade åt fel hål.
Vilket trevligt fett föredrar pedaler, sitter på en tub Finish Line - Teflon Grease.
Samt montering av pedalerna i vevarm, vad kan man föredra där? Har lite kopparpasta hemma.
PD-M505-sch+sil.jpg

Få loss pedal
Du ska inte skruva på den. Det kommer inte bli bra. Du behöver specialverktyg för att få ihop den.

Vill du smörja lite extra så försök att bara trycka in fett på ngåot sätt efter att du tagit bort plastpluggen.

Få loss pedal
Nu har jag kämpat hela kvällen utan mer resultat än att alla verktyg gått sönder. Tack för alla tips imon borrar jag bort axeln!

Få loss pedal
Jag har till slut lärt mig poängen med pedalnyckel. Den är inte tunnare än standard 15mm fast nyckel, hävarmen inte så mycket längre o längd är en fråga om ett bra järnrör. Töntig pryl hade jag bestämt mig för.
Men vanliga fasta nycklar håller inte för hur många pedalslagsmål som helst, de blir glappkäftiga.

Beklagar olaola.Du kommer vinna över den till slut.

Få loss pedal
Lan45 skrev:
> Lägg vevarmen med pedalen i frysen ett par tre
> timmar så får du nog bort eländet!
Ömsom kyla (fram med kolsyresläckaren :-) ) ömsom värma (<130 grader) och gärna ge skruven (pengdalen) ett par rejäla smällar axiellt (dock inte i pedaländan för då ryker gärna lagringen). Nyttja 15-greppet i möjligaste mån. (Är pedalen lite blötare i axeln så kan den expandera om man drar med insexnyckel och då har man i princip nitat fast pedalen och då kommer det vara noll gänga kvar när och om den lossnar.) Använd lite gängtejp på gängan, och gärna en bricka axiellt, när du monterar nästa gång. IMHO

Få loss pedal
ratatosk skrev:
> ...vanliga fasta nycklar håller inte för hur många pedalslagsmål som helst, de blir glappkäftiga...

Inte om de är gjorda av Stahlwille.

Tillbaka
Topp