Få med längdskidor på cykeln?

Hakana1

Aktiv medlem
Ja hur gör man?

Har ca 2,5 km till konstsnöspåret. Kommer självklart köra mycket bil dit, men kan man jävlas med någon miljömedveten friluftshurtbulle som tagit bilen dit vid tillfälle så...

Spänner fast skidor och stavar i ett fodral på överröret pekandes bakåt. Funkar ok att cykla så, det sämsta är dock de hala och hårda pjäxorna på spd-pedaler...

skis.jpg

Bara att cykla med skidfodralet över axeln. Inga som helst problem. Pjäxorna går ner i fodralet om du inte har en allt för slimmad sort.

2,5 jm. Bil?!? Skäms.
Spänn fast skidor o stavar på en ryggsäck.
Om det inte funkar så skaffa ett nätt skidfodral och gör samma sak, det finns säkert såna som, som Rattnalle skriver, går att hänga på axeln direkt.
En ryggsäck kan ev. klara mer biutrustning.

Rattnalle sa:
Bara att cykla med skidfodralet över axeln. Inga som helst problem. Pjäxorna går ner i fodralet om du inte har en allt för slimmad sort.

Om man sätter en spännrem mellan styret och fodralet så fungerar det ännu bättre. Då slipper man försöka kontrollera vinkeln på skidorna i horisontal led.

Med ett fodral som sitter så pass högt att man inte slår knäna i skidorna så fungerar detta väldigt bra.

Jag har sett några som har spänt fast skidorna på överröret. Jag har aldrig testat men är rätt säker på att jag cyklar med knäna för nära ramen för att det ska fungera.

Så här gjorde jag förra vintern när vi fick ett snölass i mitten av november som skulle utnyttjas. 5 km enkel resa. Fungerade väl sådär då man fick vinkla ut högerbenet en del, men dit och hem kom jag.

DSC_0348.JPG

Jag får tacka för skön inspiration och fina bilder! Är ej uppvuxen på skidor så det är lite nytt. Det blir absolut cykelturer i vinter då.

görveln sa:
Rattnalle sa:

Jag har sett några som har spänt fast skidorna på överröret. Jag har aldrig testat men är rätt säker på att jag cyklar med knäna för nära ramen för att det ska fungera.
Ett år för väldigt länge sedan gjorde jag lumpen på I12 i Eksjö på ett cykelskytte kompani. Vi hade vinter o snö från december o långt in i april!
Vareviga dag skulle det cyklas med skidor fastspända längs överröret vilket medförde att man fick cykla lite hjulbent. Ett granatgevär fastspänt på pakethållaren plus kpist o stridssele o minus 25 o lyckan var fullständig.

konscious sa:
GoranS sa:
konscious sa:
Det är verkligen få med längdskidor på cykeln.
Har en kollega som jag vet cyklar till skidspåret med utrustningen. Har dock inte närmare förhört mig om metodik för att få med skidorna.

Det borde vara ännu färre med cykeln på längdskidorna!
I princip borde man ju i alla fall kunna fixa till något ryggsäcksliknande för en vikbar cykel. Fixar man sen någon anordning för att fästa skidorna på cykeln kan man ju skapa den nya grenen ski-bike som en vintervariant på swim-run.

Har du pakethållare på cykeln?

Tänker mig en vertikal variant av Pat Rack. Ett rör likt det man har stavarna i men lite större så att både skidor och stavar får plats. Längd typ 1 meter med botten som man monterar ståendes på sidan av pakethållaren. Någon spännrem längst upp som man drar fast allt med så att de inte skramlar runt.

Om du har en cykel med horisontellt överrör så tycker jag att du ska pröva att spänna fastskidorna där. Jag tycker att det är det enklaste sättet att ta med skidorna och stavarna Och upplever det inte som att jag behöver cykla särskilt bredbent.

Tillbaka
Topp