Faceplant

gozzy

Ny medlem
Faceplant
Lyckades sätta en klockren faceplant i förmiddags, ute på skogsstig med lagom flyt nedför. Gött flyt tidigt på avsnittet gjorde att jag kom lite för snabbt in i ett stenigare parti som normalt inte ställer till problem men där jag nu parkerade framhjulet mot en lite större sten och blev luftburen. Lyckades få in armen mellan kindben och stig, och tog landningen på armen och hjälmen. Inget skadat, endast ett par blåmärken på armen och i pannan efter hjälmen, och jag var iväg igen efter att ha borstat av mig.

Sådana upplevelser ger lite tankar så här i efterskott, dels av praktisk och dels av filosofisk karaktär...

De ena är ju vad det är som skiljer en lycka från en olycka? Blandning av tur och erfarenhet skulle jag tro (inte först gången jag går omkull, men nog den som är närmast total förödelse). Likaså vad det är som gör att saker som brukar gå bra plötsligt en dag går åt skogen? Skulle man åka omkring och tänka på alla saker som skulle kunna gå fel skulle det inte bli mycket åka av...

Det andra är om det finns några hjälmar som inte är rena DH hjälmar al'a motocross, men som ändå har ansiktsskydd. Jag tänker mig något i stil med de alpinhjälmar med 'ståltrådsbåge' över käken som man ser i slalomtävlingar.

Faceplant
MET Parachute är en ganska poppis XC-hjälm med "störtbåge".

Edit: Second place is first loser.

Senast ändrad:
Faceplant
Jag kör ofta solo och ingen har en aning om var jag är, funderar ofta på vad som skulle hända om jag krachade och ingen hittar en.

Jag har ntt gps-program i mobilen och tycker det vore coolt om t.ex. min fru typ kunde logga in på datorn och se vart min mobil är någonstans i realtid.

Faceplant
Skönt att höra att det gick bra.

Jag kör ofta ensam men sedan jag skaffat androidmobil kan de där hemma hålla koll på var jag är. Har endomondo-appen och den är inställd på att så fort som ett pass startas publiceras en länk på min twitter. Då är det bara att klicka på den för att kolla vart jag är nånstans.

Faceplant
Betalversionen av Runkeeper visar också exakt vart man befinner sej. Runkeeper live kallas det, o jag har instruerat min sambo hur det fungerar.

Faceplant
Jag har samma funderingar och försöker hålla mig på kända ställen inte alltför lång från ära och redlighet när jag solocyklar. Men visst blir det ändå svårt med ett benbrott ute i skogen om det så bara är några km från hemmet.

Jag använder gratisversionen av endomondo för Android, och jag kollade upp det just nu och den verkar ha liveuppdatering av positionen. (Dessutom kan frugan skicka små glada tillrop som läses upp i headsetet i mobilen :)

Så det blir att ge henne inloggning på endomondo.com

Faceplant
Lyckades själv göra en faceplant i Vånga idag. Jag är mycket glad att jag hade en full face-hjälm. Annars hade jag nog varit ganska ful och svullen i ansiktet nu, och mina glasögon hade fått extraknäcka som kontaktlinser:)

Faceplant
The science of faceplanting

http://boingboing.net/2014/05/29/the-science-of-faceplanting.html

4909753834_28591d8765_b.jpg

childfaceplant1.gif

Faceplant
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att Gustaf Larsson platsar

Ser ut som en ruggig krash. Men vad är det för pedaler han har?

Jag krashade in i en bil som svängde ut framför mig i påskas. In i sidan nästan längst bak på bilen, jag gjorde en luftfärd och landade bakom bilen.
Min Garmin visade 41 km/h vid kollisionen och det enda jag fick var skrubbsår på knä, armbåge och axel plus ett ömmande knä i några veckor. Jag fick också en del filosofiska tankar efter det :)

Bilens försäkringsbolag täckte hojen men tyvärr har dom nya hjulen krånglat i leverans så jag är fortfarande racerlös :(

Tillbaka
Topp