Klungspringning av löpare på cykelbanor

Japp. Och möter man dom på säg en gångbana bredvid cykelbanan så håller dom alltid höger och stampar på som att jag (som håller vänster) ska flytta på mig. Då brukar jag bara stanna så dom får gå runt mig istället. Mötte en sån nästan varannan dag tidigare och en dag fräste hon till med ”gå på rätt sida”, och det var EXAKT det jag hade förväntat mig skulle ske till slut så jag hade såklart ett förberett svar och kunde rappt som bara den rätta henne att man går på vänster sida enligt trafikförordningen. Efter det såg jag henne aldrig mer på den rutten. Tror inte det var pga min rättning dock.
Fast nu är du ute på djupt vatten. Det är nämligen inte definierat på vilken sida man skall gå på gångbana. Dock tycker jag att man skall hålla vänster även där för att det skall vara konsekvent, men det är som sagt inte reglerat i lag.

Fast nu är du ute på djupt vatten. Det är nämligen inte definierat på vilken sida man skall gå på gångbana. Dock tycker jag att man skall hålla vänster även där för att det skall vara konsekvent, men det är som sagt inte reglerat i lag.
Inte på en ren gångbana nej. På gång-och cykelbana ändrade man nyligen så man säger att man skall gå till vänster (vilket jag tycker är fel, men bra att man tydliggort). Åtminstone enligt Transportstyrelsen, om det finns stöd i lagen har jag inte koll på.

Just den här gångbanan (är det renodlad gångbana om det är en GC-bana med uppmärkta fält för cykel och gående?) som jag mötte henne på löses upp till en renodlad blandad GC-väg både innan och efter det parti vi möttes på där det finns en linje som separerar gående och cyklister. Är medveten om att det som du säger inte är reglerat på gångbana/trottoar exempelvis, men håller också med om att det enklaste och ”mest rätt” hade varit att vara konsekvent och hålla vänster även där det inte är reglerat.

Antar att tanken med att det inte är reglerat på gångbana är att man ska kunna strosa fritt i tex gångfartsområden som ett centrum eller köpgata/gågata (tänk Drottninggatan) istället för att som robotar behöva hålla sig till vänster.

Senast ändrad:
Just den här gångbanan (är det renodlad gångbana om det är en GC-bana med uppmärkta fält för cykel och gående?)
Så hade jag tolkat det.
Men oavsett finns det ju ingen situation där det är rätt att fräsa "gå på rätt sida" till någon som går till vänster på el gångbana. Är det delat så är vänster rätt, är det en ren gångbana finns det inget rätt.

Jag backar från tidigare uttalanden om att det inte är olagligt att gå på cykelbanan och att detta inte kan leda till böter. Eller ja, med modifikation. Det är snarare en företeelse med penningböter som straff att som gående på väg inte hålla sig till gångbana eller vägren. Går du på cykelbana (när det finns gångbana) så går du fortfarande på väg och har då inte hållit dig till gångbanan. Det straffas i teorin med 500 kr böter.

Jag är mycket belåten med att ha haft fel här.

IMG_3779.webp

Källa:
Hämtad från Åklagarmyndighetens Ordningsbotskatalog

Något jag dock också hittade var Cykelmagasinets inlägg/artikel (?) om gående på cykelbana. Där har dom frågat polisen i Stockholm hur många som bötfällts för detta senaste åren (när artikeln var skriven). Svaret var föga förvånad NOLL personer. Men flertalet böter hade delats ut till cyklister som cyklat på gångbanan.

(Triggerwarning: Massa bilder på gående på cykelbanor, inklusive klunglöpare)

Så i praktiken är det inte något som leder till straff eftersom det inte är något som upprätthålls av Polismyndigheten själva. Precis som med ”brottet” om att gå mot röd gubbe, som fortfarande är olagligt enligt Trafikförordningen, men är avkriminaliserat och leder inte till några penningböter eller straff. Ingen straffades för det så det avkriminaliserades.

På tal om definitionsfrågor. Räknas cykelfält i körbanan (”bilvägen”) som cykelbana? Är det skillnad på cykelfält och cykelfil? Nu har jag inte sett några löpare ute på cykelfälten inne i stan men när jag lusläste Trafikfördnikgen och Ordningsbotskatalogen ovan nyligen så väcktes ändå funderingen.

På tal om definitionsfrågor. Räknas cykelfält i körbanan (”bilvägen”) som cykelbana? Är det skillnad på cykelfält och cykelfil? Nu har jag inte sett några löpare ute på cykelfälten inne i stan men när jag lusläste Trafikfördnikgen och Ordningsbotskatalogen ovan nyligen så väcktes ändå funderingen.
Cykelfält är ett körfält på körbana och inte samma sak som cykelbana.

…. Är medveten om att det som du säger inte är reglerat på gångbana/trottoar exempelvis, men håller också med om att det enklaste och ”mest rätt” hade varit att vara konsekvent och hålla vänster även där det inte är reglerat.
Att man skall gå på vänster sida av vägen är dock inte valt genom tärningskast. Det är för att man skall ha uppsikt över den trafik som är närmast och utgör en risk. Finns det hinder i vägen kan man kliva ut i körbanan utan att vrida nacken ur led, kommer det ett fordon som stryker vägrenen ser man det och har en chans att hinna hoppa i diket etc.
För att vara ’konsekvent’ skall alltså den på gångbana som är närmast trafiken gå så att den möter körfältet. Dvs höger.
Det är som nämnts inte reglerat i lag utan bara min observation och personlig preferens. Går jag närmast körbanan vill jag möta fordonstrafiken för att kunna ha lite koll på den

Att man skall gå på vänster sida av vägen är dock inte valt genom tärningskast. Det är för ..
Tror de flesta har koll på det där. Men då i praktiken ändå en majoritet av fotgängare går på höger sida, samt att det inte funkar bra alls att ha olika regler för olika "trafikanter" på samma väg, gör att det ändå vore bättre om det vore högertrafik även för gångare där de ska samsas med cyklister.

De
Att man skall gå på vänster sida av vägen är dock inte valt genom tärningskast. Det är för att man skall ha uppsikt över den trafik som är närmast och utgör en risk. Finns det hinder i vägen kan man kliva ut i körbanan utan att vrida nacken ur led, kommer det ett fordon som stryker vägrenen ser man det och har en chans att hinna hoppa i diket etc.
För att vara ’konsekvent’ skall alltså den på gångbana som är närmast trafiken gå så att den möter körfältet. Dvs höger.
Det är som nämnts inte reglerat i lag utan bara min observation och personlig preferens. Går jag närmast körbanan vill jag möta fordonstrafiken för att kunna ha lite koll på den
Ja, gå på vänster på bilvägen har alla lärt sig sedan barnsben. Men förr var riktlinjen att gå till höger på gång- och cykelväg. För mig är det helt självklart att det är det bästa, att blanda höger och vänstertrafik på samma väg är ju problematiskt. Och vi har såvitt jag vet högertrafik. "Undantaget" är just gående på bilväg, där man prioriterar uppsikt över närliggande trafik.
Men folk klarade inte av att hantera att gå till vänster på bilväg men höger på gc-väg, så då fick man styra upp det till vänster överallt. Det är åtminstone min övertygelse.

Det här tänker jag ofta på när jag cyklar eller går på delade GC-vägar (med separerad gång- och cykelbana). Mest logiskt kanske hade varit att ha en av dom i mitten som dubbelriktad fil och antingen då två gångbanor eller två cykelbanor i ytterkanten som är enkelriktade. Då slipper man problemet att cykelbanan ibland ligger till vänster om gångbanan och ibland till höger. Nu är det här inte supergenomtänkt av mig så det kanske finns något jätteuppenbart jag missar. Men jag är alltid för att det ska vara lätt att göra rätt, och svårt att göra fel. ”Idiotsäkert”.

Tror de flesta har koll på det där. Men då i praktiken ändå en majoritet av fotgängare går på höger sida, samt att det inte funkar bra alls att ha olika regler för olika "trafikanter" på samma väg, gör att det ändå vore bättre om det vore högertrafik även för gångare där de ska samsas med cyklister.
Tycker ändå det är rätt skönt att möta gående i ”min” fil eller på min sida. Då vet jag att dom ser mig. Alltid lite osäkert att göra en omkörning bakifrån även om man plingar i god tid för att varna och allt det där.

Det tragiska i det hela är att en del människor väljer att gå över till andra sidan vägen när dom ser mig komma på samma sida/motsatt håll, alltså när dom håller vänster och jag håller höger men vi färdas mot varandra. Fått för mig att dom tror att dom gör fel som går på vänster. Antingen det eller så blir dom rädda att jag ska köra på dom. Jag ger alltid gott om utrymme så länge det är lämpligt, men jag kommer ju inte ligga i mitten eller till vänster av vägen superlänge innan mötet av hänsyn till eventuell trafik bakom mig, men jag ser alltid till att liksom ändå placera mig lite längre ut för att visa att det är jag som ska köra in mot mitten och att dom gör rätt. Trots det byter alltså folk ibland sida, och självklart utan att kolla sig för bakom i 90% av fallen.

Ovan störningsmoment händer dock inte superofta utan möter jag gående som går till vänster så känns det alltid bättre än folk som hållet höger som jag måste köra om bakifrån.

Tror det skulle behövas en informationskampanj. Typ reklam i poddar och på YouTube/TV som trycker på detta. Då hade det inte varit lika förvirrande, utan som gående kan man helt enkelt alltid tänka att man håller vänster. Samtliga fordon (alltså alla utöver gående) är dom som håller höger. Kanske finns nåt fint rim eller minnesregel för det också.

De

Ja, gå på vänster på bilvägen har alla lärt sig sedan barnsben. Men förr var riktlinjen att gå till höger på gång- och cykelväg. För mig är det helt självklart att det är det bästa, att blanda höger och vänstertrafik på samma väg är ju problematiskt. Och vi har såvitt jag vet högertrafik. "Undantaget" är just gående på bilväg, där man prioriterar uppsikt över närliggande trafik.
Men folk klarade inte av att hantera att gå till vänster på bilväg men höger på gc-väg, så då fick man styra upp det till vänster överallt. Det är åtminstone min övertygelse.
Japp, det drillades man i sedan dagis. Men trots det möter jag jättemånga som tror att man ska gå på höger sida ”eftersom vi har högertrafik”. Spelar ingen roll om det är boomers eller gen z. Sen går folk ändå hur dom vill i stan så man behöver zickzacka genom folkhav konstant.

En gemensam nämnare i alla mina problem med gångtrafikanter (som cyklist, bilist eller gående själv) är att man i princip ALDRIG kollar bakom sig inna man bestämmer sig för att stanna. Spelar ingen roll om det är mitt i en dörröppning, precis efter man kommit genom dörrarna till bussen/tunnelbanan eller klivit av en rulltrappa. Inte heller innan man beslutar sig för att plötsligt byta fil eller svänga tvärt, även på gågator blir det ibland krock eftersom jag ofta går mycket snabbare än mina medmänniskor tydligen. Som cyklist gör jag dock inte samma chansningar eftersom farten är högre så jag tränger mig aldrig då. Men samma problem med att folk bara går ut framför mig på cykelbanan eller går mot röd gubbe osv utan att kolla först. Är det bilfritt/hör jag inga bilar? Då är det bara att gå!

Med andra ord: Störst effekt hade vi fått om folk lärde sig att alltid kolla bakåt innan man gör något, höger/vänster eller om man går på cykelbana eller ej spelar då helt plötsligt inte lika stor roll. Har man koll bakåt så är vi redan i mål. Då hade klunglöparna sett att det kom cyklister och böjt undan. Då hade Magda 75, pudelägare på Östermalm, sett att det kommer en cyklist på cykelbanan och dragit åt sig sin hund i god tid utan sura miner.

Enda problemet är väl fortfarande folk som likt insekter följer en rak linje. Är det stenplattor på sidan för gående och en asfalterad smal remsa för cyklisterna i mitten kommer vi nog fortfarande se dessa NPC:er automatiskt gå där eftersom deras hjärna bara ser en rak linje att följa. Detta fenomen ser man både med och utan mobil, så det är svårt att reglera bort. Kanske hade hjälpt om polisen faktiskt bötfällde dessa. Hade nog kunnat dubblera statsbudgeten.

Tycker ändå det är rätt skönt att möta gående i ”min” fil eller på min sida. Då vet jag att dom ser mig. Alltid lite osäkert att göra en omkörning bakifrån även om man plingar i god tid för att varna och allt det där.

Det tragiska i det hela är att en del människor väljer att gå över till andra sidan vägen när dom ser mig komma på samma sida/motsatt håll, alltså när dom håller vänster och jag håller höger men vi färdas mot varandra. Fått för mig att dom tror att dom gör fel som går på vänster. Antingen det eller så blir dom rädda att jag ska köra på dom. Jag ger alltid gott om utrymme så länge det är lämpligt, men jag kommer ju inte ligga i mitten eller till vänster av vägen superlänge innan mötet av hänsyn till eventuell trafik bakom mig, men jag ser alltid till att liksom ändå placera mig lite längre ut för att visa att det är jag som ska köra in mot mitten och att dom gör rätt. Trots det byter alltså folk ibland sida, och självklart utan att kolla sig för bakom i 90% av fallen.

Ovan störningsmoment händer dock inte superofta utan möter jag gående som går till vänster så känns det alltid bättre än folk som hållet höger som jag måste köra om bakifrån.

Tror det skulle behövas en informationskampanj. Typ reklam i poddar och på YouTube/TV som trycker på detta. Då hade det inte varit lika förvirrande, utan som gående kan man helt enkelt alltid tänka att man håller vänster. Samtliga fordon (alltså alla utöver gående) är dom som håller höger. Kanske finns nåt fint rim eller minnesregel för det också.
+1
De borde köra det som en kampanj på Anslagstavlan.

En gemensam nämnare i alla mina problem med gångtrafikanter (som cyklist, bilist eller gående själv) är att man i princip ALDRIG kollar bakom sig inna man bestämmer sig för att stanna. Spelar ingen roll om det är mitt i en dörröppning, precis efter man kommit genom dörrarna till bussen/tunnelbanan eller klivit av en rulltrappa.
Visst är det irriterande. Å andra sidan är det ju faktiskt den som ligger bakom som skall hålla avståndet. Det gäller bil, cykel eller gående (IMHO, fast det kanske inte är reglerat för gående).
Nu pratar jag om stoppande. Filbyte är ju en annan sak.

När jag kör bil har jag alltid uppsikt bakåt och vet vad som ligger bakom och även i närliggande filer. Om jag cyklar eller går kollar jag bara bakåt när jag tänker svänga/byta fil i dyl. Men kanske inte när jag tänker stanna 😁.

Lite halvkaos på cykelvägarna här i Luleå, men det stör mig inte för det är inte direkt stor trafikmängd i en sån liten stad som denna. Jag har iofs aldrig varit lagd för trafikirritation, men kan tänka mig om man bor i storstan så är att vara irriterad på folk en del av livet 😁

Det kan ha att göra med att många av cyklisterna inte heller vet att man ska gå på vänster sida på GC-bana och därför blänger surt på en när man håller vänster och därmed tvingar cyklisten att byta till sin vänsterfil för att passera. Händer i och för sig inte så ofta på normalbreda GC-banor men inträffar inte sällan när jag springer och får möte på Älvsborgsbron här i Göteborg, vilken är väldigt smal (även enkelriktad så de jag möter har gjort fel från början). Framförallt där känner jag ofta att jag hellre hade gått/sprungit till höger och helt lämnat över ansvaret till cyklister.

När jag är ute och springer börjar jag nästan alltid på vänster sida men efter ett tag tröttnar jag på att sicksacka över till höger varje gång jag möter någon fotgängare så till slut hamnar jag också oftast till höger (och får sedan skämmas lite när jag till slut möter någon som går på vänster sida).

Senast ändrad:
Visst är det irriterande. Å andra sidan är det ju faktiskt den som ligger bakom som skall hålla avståndet. Det gäller bil, cykel eller gående (IMHO, fast det kanske inte är reglerat för gående).
Nu pratar jag om stoppande. Filbyte är ju en annan sak.

När jag kör bil har jag alltid uppsikt bakåt och vet vad som ligger bakom och även i närliggande filer. Om jag cyklar eller går kollar jag bara bakåt när jag tänker svänga/byta fil i dyl. Men kanske inte när jag tänker stanna 😁.
Nej är det rödljus eller tex korsning framför så tänker jag att dom bakom fattar att jag kommer stanna eller bromsa nu, och ger därför inte tecken om att jag tänkt stoppa heller. Men det är faktiskt olagligt att inte ge stopptecken på cykel eftersom vi saknar stoppljus som finns på andra fordon. Troligen är det få som känner till stopptecknet även om Flexbert hade informationskampanj om det på dagis. Det var först när jag började köra klungcykling som vuxen som jag blev påmind om det. Aldrig sett det användas i det vilda.

Det kan ha att göra med att många av cyklisterna inte heller vet att man ska gå på vänster sida på GC-bana och därför blänger surt på en när man håller vänster och därmed tvingar cyklisten att byta till sin vänsterfil för att passera. Händer i och för sig inte så ofta på normalbreda GC-banor men inträffar inte sällan när jag springer och får möte på Älvsborgsbron här i Göteborg, vilken är väldigt smal (även enkelriktad så de jag möter har gjort fel från början). Framförallt där känner jag ofta att jag hellre hade gått/sprungit till höger och helt lämnat över ansvaret till cyklister.

När jag är ute och springer börjar jag nästan alltid på vänster sida men efter ett tag tröttnar jag på att sicksacka över till höger varje gång jag möter någon fotgängare så till slut hamnar jag också oftast till höger (och får sedan skämmas lite när jag till slut möter någon som går på vänster sida).
Jag kommer ibland på mig själv att tänka ”fel håll” och sen ”nej just det, det blir ju rätt från deras håll”. Och då skulle jag säga att jag till och med har bättre intuitiv känsla för höger och vänster än gemene man..

Nu pratar jag om stoppande.
Fast håll med om att det kan vara ett problem om folk stannar precis efter rulltrappan eller utgången från buss/t-bana/tåg.

Nej är det rödljus eller tex korsning framför så tänker jag att dom bakom fattar att jag kommer stanna eller bromsa nu, och ger därför inte tecken om att jag tänkt stoppa heller. Men det är faktiskt olagligt att inte ge stopptecken på cykel eftersom vi saknar stoppljus som finns på andra fordon. Troligen är det få som känner till stopptecknet även om Flexbert hade informationskampanj om det på dagis. Det var först när jag började köra klungcykling som vuxen som jag blev påmind om det. Aldrig sett det användas i det vilda.
Ta en weekend i Köpenhamn och du skall se att nästan alla cyklister ger stopptecken när de skall stanna. Sedan kan man passa på att göra annat när man ändå är i den trevliga staden.

Fast håll med om att det kan vara ett problem om folk stannar precis efter rulltrappan eller utgången från buss/t-bana/tåg.
Ja, att stanna direkt efter rulltrappan är det beteende som förvånat mig många gånger. Men det är ju ett litet specialfall, eftersom marken helt plötsligt (men inte oväntat) slutar röra sig framåt...
Ta en weekend i Köpenhamn och du skall se att nästan alla cyklister ger stopptecken när de skall stanna. Sedan kan man passa på att göra annat när man ändå är i den trevliga staden.
Men ta med den stora plånboken... Danmark är ju grymt dyrt nuförtiden.

Det finns rulltrappor och metro i storbyn.
Så korkade att de stannar precis efter rulltrappan tror jag inte det är.
Inget beteende jag minns från mina år i Köpenhamn men det var förstås innan metron. Nån här har säkert upplevd det nångång och då gäller det alla och alltid.
Köpenhamnarna är inte kända för att hålla inne med vad dom tycker...

Tillbaka
Topp