Klungspringning av löpare på cykelbanor

Japp. Och möter man dom på säg en gångbana bredvid cykelbanan så håller dom alltid höger och stampar på som att jag (som håller vänster) ska flytta på mig. Då brukar jag bara stanna så dom får gå runt mig istället. Mötte en sån nästan varannan dag tidigare och en dag fräste hon till med ”gå på rätt sida”, och det var EXAKT det jag hade förväntat mig skulle ske till slut så jag hade såklart ett förberett svar och kunde rappt som bara den rätta henne att man går på vänster sida enligt trafikförordningen. Efter det såg jag henne aldrig mer på den rutten. Tror inte det var pga min rättning dock.
Fast nu är du ute på djupt vatten. Det är nämligen inte definierat på vilken sida man skall gå på gångbana. Dock tycker jag att man skall hålla vänster även där för att det skall vara konsekvent, men det är som sagt inte reglerat i lag.

Fast nu är du ute på djupt vatten. Det är nämligen inte definierat på vilken sida man skall gå på gångbana. Dock tycker jag att man skall hålla vänster även där för att det skall vara konsekvent, men det är som sagt inte reglerat i lag.
Inte på en ren gångbana nej. På gång-och cykelbana ändrade man nyligen så man säger att man skall gå till vänster (vilket jag tycker är fel, men bra att man tydliggort). Åtminstone enligt Transportstyrelsen, om det finns stöd i lagen har jag inte koll på.

Just den här gångbanan (är det renodlad gångbana om det är en GC-bana med uppmärkta fält för cykel och gående?) som jag mötte henne på löses upp till en renodlad blandad GC-väg både innan och efter det parti vi möttes på där det finns en linje som separerar gående och cyklister. Är medveten om att det som du säger inte är reglerat på gångbana/trottoar exempelvis, men håller också med om att det enklaste och ”mest rätt” hade varit att vara konsekvent och hålla vänster även där det inte är reglerat.

Antar att tanken med att det inte är reglerat på gångbana är att man ska kunna strosa fritt i tex gångfartsområden som ett centrum eller köpgata/gågata (tänk Drottninggatan) istället för att som robotar behöva hålla sig till vänster.

Senast ändrad:
Just den här gångbanan (är det renodlad gångbana om det är en GC-bana med uppmärkta fält för cykel och gående?)
Så hade jag tolkat det.
Men oavsett finns det ju ingen situation där det är rätt att fräsa "gå på rätt sida" till någon som går till vänster på el gångbana. Är det delat så är vänster rätt, är det en ren gångbana finns det inget rätt.

Jag backar från tidigare uttalanden om att det inte är olagligt att gå på cykelbanan och att detta inte kan leda till böter. Eller ja, med modifikation. Det är snarare en företeelse med penningböter som straff att som gående på väg inte hålla sig till gångbana eller vägren. Går du på cykelbana (när det finns gångbana) så går du fortfarande på väg och har då inte hållit dig till gångbanan. Det straffas i teorin med 500 kr böter.

Jag är mycket belåten med att ha haft fel här.

IMG_3779.webp

Källa:
Hämtad från Åklagarmyndighetens Ordningsbotskatalog

Något jag dock också hittade var Cykelmagasinets inlägg/artikel (?) om gående på cykelbana. Där har dom frågat polisen i Stockholm hur många som bötfällts för detta senaste åren (när artikeln var skriven). Svaret var föga förvånad NOLL personer. Men flertalet böter hade delats ut till cyklister som cyklat på gångbanan.

(Triggerwarning: Massa bilder på gående på cykelbanor, inklusive klunglöpare)

Så i praktiken är det inte något som leder till straff eftersom det inte är något som upprätthålls av Polismyndigheten själva. Precis som med ”brottet” om att gå mot röd gubbe, som fortfarande är olagligt enligt Trafikförordningen, men är avkriminaliserat och leder inte till några penningböter eller straff. Ingen straffades för det så det avkriminaliserades.

På tal om definitionsfrågor. Räknas cykelfält i körbanan (”bilvägen”) som cykelbana? Är det skillnad på cykelfält och cykelfil? Nu har jag inte sett några löpare ute på cykelfälten inne i stan men när jag lusläste Trafikfördnikgen och Ordningsbotskatalogen ovan nyligen så väcktes ändå funderingen.

På tal om definitionsfrågor. Räknas cykelfält i körbanan (”bilvägen”) som cykelbana? Är det skillnad på cykelfält och cykelfil? Nu har jag inte sett några löpare ute på cykelfälten inne i stan men när jag lusläste Trafikfördnikgen och Ordningsbotskatalogen ovan nyligen så väcktes ändå funderingen.
Cykelfält är ett körfält på körbana och inte samma sak som cykelbana.

Tillbaka
Topp