Fåga?- hur ofta behöver man fylla på Däcktätningsmedel

Har aldrig haft samma däck på så länge tror jag men jag hade öppnat och kikat en gång i halvåret ungefär.

Det beror på vilken gegga och hur mycket man haft i, men jag har nog gjort det max två gånger per säsong. Så en gång i halvåret låter rimligt. Är man osäker kan man ju bara ta loss lite av däcket och kolla. Är det torrt fyller man på.

En latare/snabbare metod är att skaka hjulet. Hör du skvalpande så finns det iaf vätska kvar i däcket (om än inte helt lätt att avgöra hur mycket), hör du inget så är det dags att fylla på

Nog dax att kolla. Har inte kikat sedan hojen va ny Augusti 2021..
tack för svaren

Det är farligt. Jag glömmer det ofta. Min gucka, Schwalbe Doc Blue (samma som Stans) håller nästan precis ett halvår. När den är slut tätar den inte längre punkor och har man risken att man måste går tillbaka genom skogen om man inte har extra gucka eller slang med sig.

nya däck med bra sidoväggar klarar för mig cirka ett halvår. kör 50/50 stans standard och race.

när däcken blir äldre kortas tiden.

För mig räcker det med ngn gång pr år men iaf; det här med att skaka o lyssna är en tveksam metod, jag har iaf aldrig hört nånting vare sig klucka eller rassla utan använder en https://www.fruugo.se/tubeless-tire...enance-tools/p-75990678-153540326?language=en (det finns flera fabrikat men jag kan ge mig fan på att alla kommer från samma kinesiska sweatshop). Den tunna pipan går genom ventilen och då räcker det att dra upp vad som finns i däcket för att kolla. Samt fylla på med samma spruta vid behov.

Jag fyller på när jag byter däck, typ vartannat år. Har aldrig haft en punka, men det kanske är ren tur.

Beror på typ av vätska och hur pass täta sidoväggar, tejp/fälgband och ventilmontage är. Rekommenderat intervall brukar stå i tillverkarens instruktion.
Tex Caffelattex förfaller efter 3-4 månader och bör bytas. Stans håller längre, men plättarna geggar ihop i däcket och fungerar sämre. Om du vill att guckan skall fungera optimalt är en koll en gång i kvartalet bäst, annars sprutar bara vätska ut genom hålet utan att täta när olyckan är framme.

Tillbaka
Topp