Fakenger? a.k.a. "De/Dem/Dom tråden"

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Har man ingen aning om det ska vara "de" eller "dem" är det mycket bättre att skriva "dom". Att alltid använda "de" eller "dem" ser vansinnigt fult ut.

Nu är reglerna för svenska bara rekommendationer så man gör hur man vill utan att det faktiskt är fel, men personligen har jag mycket svårare att ta till mig ett budskap när någon använder "dem" genom hela texten...

underbart. de är alltså aldrig fel. skulle bli lynchad av min examinator ifall jag skrev "dom". går liksom inte.

du är fin du med Johan. ska du vara med och leka cyklist i helgen? :)
just ja. höll på att glömma. ska du vara med och leka cykelbud i helgen? =)

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man ingen aning om det ska vara "de" eller
> "dem" är det mycket bättre att skriva "dom". Att
> alltid använda "de" eller "dem" ser vansinnigt
> fult ut.
>
> Nu är reglerna för svenska bara rekommendationer
> så man gör hur man vill utan att det faktiskt
> är fel, men personligen har jag mycket svårare
> att ta till mig ett budskap när någon använder
> "dem" genom hela texten...

Nu är vi en aning OT, men det där är att vara ute på djupt vatten (när det finns såna som mig närvarande...). Språk är visserligen något flytande, men det finns en anledning till att vi har ett språk överhuvudtaget och det finns en anledning till att det finns regler för hur språket fungerar. Att språket utvecklas är inte samma sak som att medvetet låta språket förfalla.

dtb skrev:
> underbart. de är alltså aldrig fel. skulle bli
> lynchad av min examinator ifall jag skrev "dom".
> går liksom inte.
>
> du är fin du med Johan. ska du vara med och leka
> cyklist i helgen? :)

Nu har du missförstått. De är subjekt. Om objektet följs av en preposition kan subjektsformen (de) användas i vissa fall. Vid fall då det är ett subjekt så ska alltid subjektsformen användas.

Konvalj skrev:
> dtb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > underbart. de är alltså aldrig fel. skulle
> bli
> > lynchad av min examinator ifall jag skrev
> "dom".
> > går liksom inte.
> >
> > du är fin du med Johan. ska du vara med och
> leka
> > cyklist i helgen? :)
>
>
> Nu har du missförstått. De är subjekt. Om
> objektet följs av en preposition kan
> subjektsformen (de) användas i vissa fall. Vid
> fall då det är ett subjekt så ska alltid
> subjektsformen användas.

+1 på språkporr!

typ: det som de slog dem med i huvudet, var det faktum att dom numera används även i skrift.
tror jag förstått?

dtb skrev:
> de är alltså aldrig fel.
Jo.
både de och dem kan vara fel, hur j*vla svårt ska det vara!?

Åsa och Kalle har fest ikväll, så jag ska hem till dem. <- Rätt
Åsa och Kalle har fest ikväll, så jag ska hem till de. <- Fel

Eller för att safe:a om man är kass:
Åsa och Kalle har fest ikväll, så jag ska hem till dom. <- Rätt

Åsa och Kalle är wannbee-cykelbud, de är fakengers. <- Rätt
Åsa och Kalle är wannbee-cykelbud, dem är fakengers. <- Fel.

Eller för att safe:a om man är kass:
Åsa och Kalle är wannbee-cykelbud, dom är fakengers. <- Rätt

Alltså, använder du ordet dom så skyltar du med att du är kass, så lär dig för f*n! :D

Konvalj skrev:
> Att språket utvecklas är inte
> samma sak som att medvetet låta språket
> förfalla.

+1!

Konvalj skrev:
> medvetet låta språket förfalla.

Jag var otydlig, det är mycket bättre att skriva "dom" istället för att antingen konsekvent skriva "de" eller "dem".

Språkregler handlar väl f.ö. mer om att beskriva vad som är korrekt svenska än att reglera vad som är korrekt?

dtb skrev:
> typ: det som de slog dem med i huvudet, var det
> faktum att dom numera används även i skrift.
> tror jag förstått?

App-app! Skriv antingen de/dem eller dom, inte blanda de tu!

ja men du förstod väl min lilla ramsa. bara för att tydliggöra att jag förstått hur de/dem/dom kan användas. att jag använder dom syftar på att jag trodde det var uteslutande talspråk. läs ramsan igen vetja. eller varför inte klistra den så att inte någon annan begår samma misstag som jag. det vore ju trist ;)

Här är en jättelätt minnesregel huruvida det ska vara de eller dem:
Byt ut de/dem mot vi/oss. Exempel:
Oss gillar inte fotboll!
Oss gjorde pannkakor till middag.

När det ska vara oss (objekt) ska det vara dem (som är objektsformen av de), när det ska vara vi (subjekt) ska det vara de (som är subjektsformen av dem).

the_TnT skrev:
> Jag var otydlig, det är mycket bättre att skriva
> "dom" istället för att antingen konsekvent
> skriva "de" eller "dem".

Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig, men ja, det är korrekt.

> Språkregler handlar väl f.ö. mer om att
> beskriva vad som är korrekt svenska än att
> reglera vad som är korrekt?

På sätt och vis har du rätt. Men samtidigt så lär vi ut svenska i skolan med motiveringen att de ska kunna uttrycka sig i skrift och språk på korrekt svenska, alltså reglerar vi där vad som är korrekt svenska och vad som inte är det. Det som reglerar är de grammatiska reglerna som är allmänt vedertagna.

just ja.
nu tittar jag bara framåt med ett ökat självförtroende, lämnar denna tråd som varit mycket givande för mig. jag har lärt mig vilken slutsats jag skall dra när någon nedlåtande kallar annan för fakenger eller liknande. jag har lärt mig hur jag skall använda de/dem och säkert en massa annat som jag kommer att kunna ha användning för ute i det verkliga livet. Hahaha!

dtb skrev:
> ja men du förstod väl min lilla ramsa.

Nä, men den var fyndig. Till mitt försvar skrev jag att jag har svårt att ta till mig innehållet när språket våldtas. :D

Konvalj skrev:
> förfalla.

+1

Knepigaste ursparningen nagonsin - lite halvt oserios fraga som utvecklades till lingvistikpolemik ... Normalt sett brukar ursparningen ga at andra hallet

orm skrev:
> my work here is done :)

Eller så kan vi starta en ny urspårning om engelskans intåg i svenska språket...!

cjmax skrev:
> Kan någon döpa om tråden...
>
> Mitt förslag är [70% OT] De, dem, dom å lite
> fakenger
>
>
> /CJ

Jag föreslår "Dem kallar oss Fakengers" :)

geologen skrev:
> orm skrev:
> -----
> > my work here is done :)
>
> Eller så kan vi starta en ny urspårning om
> engelskans intåg i svenska språket...!

ja tex om hur vanligt det var med franska låneord i början på 1900-talet för att sedemera komplett ha bytt iktning mot engelskan.

Them calls us Fakengers

Konvalj skrev:

> förfalla.

Jag är i vanliga fall något av en språkfasist, men anser inte att skriva dom är något problem.

Innebörden av meningen blir inte mindre tydlig, däremot finns det många besynnerliga språkfel som gör menigar tvetydiga, vilket jag ser som ett allvarligt problem.

Särskrivningar, allvarliga syftningsfel med mera.

Att folk dessutom envisa med att använa utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel anser jag vara väligt irriterande ;)

Senast redigerad av en moderator:
Ha ha ha, här vandrar man iväg några timmar och kommer tillbaka till dem/de/dom rykande vrakresterna av ett lingvistiskt katastrofområde... Snacka om att tråden sket på sig på rekordtid! :-)

the_TnT skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Jag är i vanliga fall något av en
> språkfasist,
>
> Inte språkfascist då? ;)

Absolut inte, jag förfasar mig över språkets förfall, därav fasist ;)

Att vara fascist är ju något helt annat.

(det är alltid någon som går på det där :) )

Vad trist det vore om alla dvs samtliga inlägg på happy var språkligt oklanderliga. Då skulle man ju verkligen börja undra!
Glad bergscykel.org typ.

DIRAVI skrev:
> Jag är i vanliga fall något av en språkfasist,
> men anser inte att skriva dom är något problem.
>
> Innebörden av meningen blir inte mindre tydlig (...)

Pah! "Rättens ledamöter reste sig och gick efter att dom fallit."

;-)

Niko/Frost skrev:
Snacka om att tråden sket på
> sig på rekordtid! :-)

Så var den ju särdeles skitnödig med :)

DIRAVI skrev:
> Att folk dessutom envisa med att använa
> utländska låneord i de fall det finns en adekvat
> inhemsk vokabulär disponibel anser jag vara
> väligt irriterande ;)

Hohoho hahaha hihihi

DIRAVI skrev:
> Konvalj skrev:
>
> > Att språket utvecklas är inte
> > samma sak som att medvetet låta språket
> > förfalla.
>
> Jag är i vanliga fall något av en språkfasist,
> men anser inte att skriva dom är något problem.
>
> Innebörden av meningen blir inte mindre tydlig,
> däremot finns det många besynnerliga språkfel
> som gör menigar tvetydiga, vilket jag ser som ett
> allvarligt problem.
>
> Särskrivningar, allvarliga syftningsfel med
> mera.
>
> Att folk dessutom envisa med att använa
> utländska låneord i de fall det finns en adekvat
> inhemsk vokabulär disponibel anser jag vara
> väligt irriterande ;)

Det jag skrev var en reaktion på att det inte skulle finnas något rätt eller fel inom språk, att de grammatiska reglerna bara är riktlinjer. I min värld är grammatiska regler just regler, och en negligering av fundamentala delar inom språk är detsamma som att medvetet låta språk förfalla. Men visst, de/dem vs dom är inte något jag är särskilt brydd om. Så länge man antingen använder den korrekta formen (de eller dem) eller den nya formen (dom) så är jag nöjd.

För att spinna vidare på samma tema, såsom folk alltid spinner vidare på storebrortemat (börjar man med videoövervakning där så kommer de snart övervaka allting). Om gemene man inte kan skilja på subjekt och objekt vad gäller de/dem, hur ska de då kunna skilja mellan subjekt och objekt vad gäller han/honom? Vi/oss? Vad kommer det leda till för påstådda syftningsfel?

"Honom gillar inte Max" med syftningen "Han gillar inte Max" kan likaväl tolkas som "Max gillar honom inte".

Självklart så måste det finnas språkliga regler, annars så förstår vi ju inte varandra.

Det är lika självklart att det kommer att finnas lägen där språkliga skilnader gör att vi kommer, antingen missförstå varandra, eller inte förstå något.(jag har själv haft grannar vars dialekter för mig varit svårtolkade, det är ansträngande, men berikar)
Det behöver inte betyda att den ena har rätt och den andra fel, då språket ger oss ett relativt stort rörelseutrymme.

Själv blir jag lite störd av att många tycks se skriftspråket som det "rätta" och det talade språket som något som bör konformeras med skriftspråket. Jag ser skriftspråket som en blek efterapning till vårt talade språk, som har både kulturella och regionala variationer.

Det jag försöker säga är nog, att språket är väldigt komplext, både det talade och det skrivna, och vi kan inte få ett entydigt regelverk som säger att det är rätt att formulera sig på ett vis, och alla andra formuleringar är fel. Det finns olika sätt att formulera samma sak, för de flesta är det väldigt enkelt när dom talar att tala rätt, men det tycks vara avsevärt mycket svårare att formulera sig i skrift så att missförstånd undviks.

I fallet de/dem/dom är det sällan problem med förståelsen när någon använder dom, däremot kan det vara störande för läsaren om orden blandas ihop, om man då skriver som man talar blir det mindre ofta fel.

Jag är rörande överens med de flesta som förfasar sig över att många, kanske medvetet, låter språket förfalla, men jag är inte överens med dem som ser talformen dom (i skriven text) som ett problem. Det stora språkliga problemet i dagsläget är, enligt mig, den dåliga läsförståelsen. Följt av alla de fall där text blir tvetydig, eller otydbar på grund av allvarliga syftningsfel och särskrivningar, blandat med en fablesse för utländska ord även där det finns bra svenska ord sedan tidigare. framförallt när de utländska orden mer eller mindre medvetet får en förendrad betydelse. Eller sätts ihop med svenska ord till någon slags halvsvenska, ofta får jag uppfattningen att det är någon som försöker lura på mig någonting, när de måste få det att låta modernare genom att blöanda in utländska ord, kanske för att jag inte skall fatta att den "nya" flashiga produkten bara är det gammla vanliga i en ny färg ;)

Som ni kanske märker så är det här med språk något som ligger mig varmt om hjärtat (så varmt att jag sysslar med det på heltid), så jag fortsätter besudla den här tråden med mer babbel. Om någon moderator finner det olämpligt får vi väl bryta ut hela den här diskussionen och föra den i egen tråd. :)

DIRAVI skrev:
> Självklart så måste det finnas språkliga
> regler, annars så förstår vi ju inte varandra.
>
> Det är lika självklart att det kommer att finnas
> lägen där språkliga skilnader gör att vi
> kommer, antingen missförstå varandra, eller inte
> förstå något.(jag har själv haft grannar vars
> dialekter för mig varit svårtolkade, det är
> ansträngande, men berikar)
> Det behöver inte betyda att den ena har rätt och
> den andra fel, då språket ger oss ett relativt
> stort rörelseutrymme.

Det där är ganska intressant, för ett språk inom ett land är mer än bara ett språk med olika accenter och dialekter. Inom sociolingvistik pratar man om till exempel "Standard Brittish English". Det är den version av brittisk engelska som man på nationell basis valt till huvudspråk i England, liksom vi i Sverige har en aktivt vald svenska som vi använder som huvudspråk. Det lättaste sättet att se vad det är för språk som ett land använder är att kolla på skolorna: vad lär de ut? Det är en och samma svenska vi lär ut i hela Sverige, men accenten skiljer såklart en hel del beroende på var i landet man befinner sig.

Vidare har vi dialekter som du nämner, som på sätt och vis gör folk bilinguala (förvisso till en väldigt låg grad). I Sverige skiljer sig det dialektalt inte jättemycket vad gäller språket, så vitt jag vet är huvuddelen av det grammatiska och vokabulära detsamma. Tittar man istället på folk i Skottland och folk som pratar RP (en Brittisk engelska) så är skillnaderna enorma.

> Själv blir jag lite störd av att många tycks se
> skriftspråket som det "rätta" och det talade
> språket som något som bör konformeras med
> skriftspråket. Jag ser skriftspråket som en blek
> efterapning till vårt talade språk, som har
> både kulturella och regionala variationer.

Man kan också välja att se det som två olika språk. Återigen exemplet scots vs RP: Skriftspråk i Skottland är långt ifrån så dialektalt som det talade. På ett neurolingvistiskt plan så kan man lika gärna ha två helt olika språk.

> Det jag försöker säga är nog, att språket är
> väldigt komplext, både det talade och det
> skrivna, och vi kan inte få ett entydigt
> regelverk som säger att det är rätt att
> formulera sig på ett vis, och alla andra
> formuleringar är fel. Det finns olika sätt att
> formulera samma sak, för de flesta är det
> väldigt enkelt när dom talar att tala rätt, men
> det tycks vara avsevärt mycket svårare att
> formulera sig i skrift så att missförstånd
> undviks.

Jag håller med om att språk är komplext, eller snarare så är hur vi människor kan hantera språk väldigt komplext.

Däremot håller jag inte med om regelverket. Vi kan bestämma hur språket ska vara, vi bör bestämma det och vi gör det, är min ståndpunkt. Det är det vi har skolan till, det är det vi har språknämnden och svenska akademien till. För att förenkla språkinlärning, särskilt skriftspråk, är det viktigt med konsekvens och regler. Vad gäller talspråk är utvecklingen en helt annan kraft som är mycket svårare att räkna på, då man som barn helt enkelt tar efter det språk som ens sociala miljö använder. Det är först när man redan kan språket till en viss grad som man börjar sammankoppla det med det skrivna språket.

>Däremot håller jag inte med om regelverket. Vi kan bestämma hur språket ska vara, vi bör bestämma det och vi >gör det, är min ståndpunkt.

Jag skulle inte påstå att, min tolkning av, vad du nu skrivit på något sätt motsätter det jag försökte föra fram i mitt tidigare inlägg.

Det jag försökte få sagt var, regler till trotts, så finns det flera sätt att formulera sig på, som alla är rätt, även om det finns ytterligare några sätt som är fel.

Tillbaka
Topp