Fälg med ca 23 mm innermått?

pdal

Aktiv medlem
Funderar på att byta till en något bredare fälg. Nuvarande är 25/20.5 yttre/inre, 26", 32 hål. Tänkte låta bakhjulet vara, men byta framfälg.
Ska funka med däck typ HR2 2.35 - så ca 23 mm inre bredd kanske?
Jag är ingen tungviktare, men den bör tåla lite stök och bröt (Stig/AM), men inte vara onödigt tung.

Så vad har vi? Några kandidater:
Fun Works Atmosphere XL
http://www.actionsports.de/en/1944/fun-works-atmosphere-xl-black-26er

WTB Frequency i23
http://www.wtb.com/products/frequency-team

Pacenti TL28
(verkar inte tillverkas i 26 längre, kanske ett rea-fynd?)

Likvärdigt bra eller kass? Eller andra tips?

Ännu bredare! Minst 25mm gärna mer. Rotationsvikt över stabilitet, då väljer jag stabilitet och mer grepp.

Skulle säga att det är både smidigare och inte så mycket dyrare att bygga ett nytt framhjul med nytt hope 2 nav fram. Då det i princip är 99% risk att du behöver nya ekrar också. Antar att du bara tänkte byta fälgen.

EX471/Flow EX/WTB i25 och ganska många fler finns det att välja mellan.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Ännu bredare! Minst 25mm gärna mer.
> Rotationsvikt över stabilitet, då väljer jag
> stabilitet och mer grepp.

Jo, hade nog gått på 25 ifall jag skulle byta både fram och bak, känns lite konstigt med så stor skillnad annars. Hade tänkt att göra en budgetuppdatering och behålla navet, men helt klart mindre meck att slippa bygga själv :)

Jag gick ner i fälg(inner)bredd när jag bytte hjulstorlek. Från Flow EX 25,5 mm till Hope Tech Enduro 23 mm.

Märker ingen som helst skillnad med samma modell av däck på Schwalbe Magic Mary 2.35 fram och Hans Dampf 2.35 bak. Tycker faktiskt Hope-hjulen känns bättre,styvare/blabla. :)

Tyvärr finns de nog inte som lös fälg men som bidrag till fälgbredds-diskussionen.

Tror att fälgbredden får olika däck att bete sig olika också. Läste någonstans att ett däck som HR är boxigt i sig och inte påverkas lika mycket av fälgbredden som t ex Minion. Om jag jämför mitt HR2 framdäck med Ardent bakdäck på samma fälg så är det väldigt stor skillnad på formen (Ardent är bra mycket rundare).

Fälgbredden handlar mer om hur sidoväggen används. En bred fälg blir sidoväggen oftast lite rakare och stödjer däcket lite bättre än en smal fälg som behöver däck med förstärkta sidoväggar för att få samma prestanda.

Du kan även köra högre tryck i breda fälgar och utan att förlora grepp eller komfort dessutom mindre risk för genomslag.

Kör på ett par 30mm ID fälgar och första turen med dessa trodde jag att mitt bakdäck hade punkat 2-3 gånger för att HD 2.35" var så "mjukt" med 29psi.

Senast ändrad:
Bytte mitt HD 2.35 till Ardent 2.4 igår. HD har aldrig varit något räserdäck precis.

Rullmotståndet spelar mest roll vid bakhjulet om du kör trendig geometri. Kralligt framdäck för styrningsprecision och broms. Snabbt bakdäck för fart och överstyrning(sladd/drift) när det pekar ner :)

Kan nog vara rätt svårt att känna skillnad på fälgbredd i göteborg, för mycket singeltrack. Enda gången jag egentligen fått känna på greppet är när jag pressar svängar på grusvägarna. Föredrar att ha prylar som är bättre än åkaren. Roligare att växa in än att växa ut.

Jo, håller med. Svårt att köra fortare än 35-40 km/h om jag laddar på stigarna här och då är det roligare att ha ett bakdäck som inte är för greppigt - och som rullar bra. Men, fram är det desto mer välkommet med bra kantgrepp och lite extra självförtroende.

Schreddan skrev:
> Jag gick ner i fälg(inner)bredd när jag bytte
> hjulstorlek. Från Flow EX 25,5 mm till Hope Tech
> Enduro 23 mm.
>
> Märker ingen som helst skillnad med samma modell
> av däck på Schwalbe Magic Mary 2.35 fram och
> Hans Dampf 2.35 bak. Tycker faktiskt Hope-hjulen
> känns bättre,styvare/blabla. :)

Misstänker att jag inte skulle uppleva någon större skillnad på att gå upp 2-3 mm heller.
Ska nog tänka om och fundera på att byta upp hela hjulsetet ett större snäpp. Men då måste jag nog köra sönder mina nuvarande för att motivera det :)

Det funkar utmärkt att köra breda däck på smal(are) fälg. 2.5" på 17mm inner och det dög fint...
Framfälg är inte lika hårt utsatt som bak så du kan nog köpa lite vad du vill och gå på pris/färg/design eller vad du nu priar.

Mavic gör hållbara fälgar men har inget konkret tips annars.

Klavikel skrev:
> Det funkar utmärkt att köra breda däck på
> smal(are) fälg. 2.5" på 17mm inner och det dög
> fint...

Eh... Hur menar du nu? Hur har du kört dessa hjul/däck?
Själv gick jag från 2.35"-däck på 17mm innerbredd och bytte till 23mm. På 17mm fälgen blev jag tvungen att köra med 1.8-2.0 bar för att inte däcket skulle bli sladdrigt (och ge genomslagspunka). Med 23mm kan jag köra 1.3-1.5 (väger väl in på ca 95kg fullkittad).

Skillnaden är enorm i komfort och grepp!

// Larsa

Klavikel skrev:
> Åfan.. Intressant! *gäsp*
>
> Edit: Skriv HÄR nästa gång

Trovärdiga argument du använder dig av:-) Jag är utled på mina smala fälgar eftersom det inte går att köra lågt tryck utan att det blir galet ostabilt. Det blir förmodligen inte bättre för att du antecknar eller gäspar, eller om du kör skithögt tryck och tror att alla andra också har lust att göra det.

Ja, det kanske är en smaksak. Men man vill ju inte hamna här:

p3pb7486953.jpg

pdal skrev:
> Ja, det kanske är en smaksak. Men man vill ju
> inte hamna här:
>
>

Det där hörde jag i onsdags, Karstens däck körde failmode framför mig.

Vad vet jag egentligen, 2 bar och 30mm ID fälgar. Egentligen borde jag köra med 1.5bar men då slår jag igenom :(

Senast ändrad:
Jag har WTB i23 på min nya cykel. Lätt att få däcken på plats när man kör slanglöst och har inte upplevt några problem sladdriga däck med Ardent 2,25 bak och Minion DHF 2,35 fram. Då kör jag iofs med högt tryck runt 2.0 bar, slår igenom och bucklar fälgarna annars.

Makten skrev:
> Jag är utled på mina smala fälgar eftersom det inte
> går att köra lågt tryck utan att det blir galet
> ostabilt.

Det blir inte (så mycket) bättre av bredare fälgar, det är ett internetcykelfenomen. Kanske om du cyklar i promenadfart. Men så fort det börjar gå lite fortare önskar du stabilitet och hela fälgar före något mer grepp. Eller greppet får du när vågar/kan svänga rätt och lägga din tyngd så att du får det grepp du behöver och använder däckets mönster.
Oavsett uträkningar och teoretiska modeller.

Baserat min egna erfarenheter givetvis. Sen så är det klart att det blir skillnad mellan en 17 och en 30 mm fälg på hur däckets form blir.

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp