Fälg som buktar i skarven

d_anders

Aktiv medlem
Hej
Jag har ett bakhjul där fälgen (troligtvis kinlin xr31) numera buktar ut runt skarven vilket gör att bromsarna hugger. Finns det någon chans att fixa det om jag ekrar om hjulet eller är fälgen körd?

”Numera”?
Har sett ett antal fälgar där skarven inte varit riktigt jämn från början.
Om hugget är väldigt besvärande kan man slipa/fila ned kanten för hand. Är det bara tolerabelt irriterande brukar en säsongs bromsande putsa bort det mesta.
Men de enda fälgar jag sett som har svällt under användning är antingen de som är så nötta att däckstrycket trycker ut fälgsidorna, eller när man kört på ngt hårt och vidgat fälgen med islaget.

Det var en rätt rejäl smäll. Nav och ekrar ser ok ut så jag kanske försöker att få tag på en ny fälg och sätter hjulet på fulhojen. Har aldrig byggt hjul förut men det verkar kul. Vill helst dock inte köra med en kass fälg på första försöket.

Har fått tummen ur och fotat nu. Skarven ser ut att ha tryckts isär lite och yttersidan av fälgen har tryckts någon tiondels mm utåt upptill vilket gör att ett skjutmått (och broms) som följer fälgen hugger fast lite där.

Bilagor

• fälg2.jpg
    fälg2.jpg
    117.7 KB · Besök: 52
  • fälg.jpg
    fälg.jpg
    140 KB · Besök: 58
Misstänker att det är rejält svårt att fixa, ja. Ändarna är väl ihoptryckta från början (sleeved) och det är nog svårt att få tillbaka. Kanske går att få till det skapligt om man böjer till fälgen lite och sen justerar ekrarna, men det är nog svårt att få bromsytan helt jämn igen?

Fälgen är inte sleeved utan pinned. Den är inte sammanfogad i skraven utan det är bara två stift som går igenom den, sedan är det ekerspänningen som håller ihop den.

Aha, tyckte jag läste att den var sleeved, men då stämmer inte det.

Sitter stiften i de två mindre hålen? När jag såg hålen tänkte jag pinned men när jag inte såg några stift i hålen så tänkte jag sleeved igen. Tittade väl inte noga nog.

Har lekt lite med fälgen nu.

Tryckte först till fälgväggen med polygripen så att skarven blev plan. Tog sedan två bord och ett displayställ och gjorde hjulet riktigt rakt igen. Några papper och böcker under hjulet och lite mer vridande på ekrarna så blev det även betydligt rundare.

Återstår att se om det håller sig bra. Ska nog testa det på pendlaren. Så vitt jag har förstått bör risken att skarven går isär vid användning vara liten då ekrarna normalt sett trycker ihop den.

Tillbaka
Topp