Får ej lös kasett

mluther

Medlem
Får ej lös kasett
Jag har fått tag på en gammal racer som jag har tänkt repa upp. Det är en Mizutani, från Japan tror jag.
Jag tror att växeln heter Adamas AX. Men hur som helst så har jag tagit lös hjulet och fått lös lagret.
Har bara ett problem och det är att jag får ej lös dreven.

Måste jag ha något speciellt verktyg, eller är det jag som inte riktigt förstår hur jag skall göra ?
 

Bilagor

  • IMG_2103.JPG
    IMG_2103.JPG
    46.5 KB · Besök: 18
Får ej lös kasett
Är det inte lösa gängade kransar? (på ett gängat frinav?)

Är växelföraren gammal Shimano AX så bör även frinavet vara det (eller i vart fall ha hyfsade odds att vara :-) )
 
Får ej lös kasett
Kransen kan ha ätit sig in i bodyns splines.
Gör ett försök att lirka loss med en kedjepiska.
Eller med en arbetshandske på handen...
 
Får ej lös kasett
Ser ut som Shimano Uni-glide. Du behöver två kranspiskor för att ta loss det minsta drevet. Sen kan de andra lyftas av.
Varför vill du ta loss dem?
 
Får ej lös kasett
dabac sa:
Ser ut som Shimano Uni-glide. Du behöver två kranspiskor för att ta loss det minsta drevet. Sen kan de andra lyftas av.
Varför vill du ta loss dem?

Så det är bara det minsta som måste lossas ? Skall man inte isåfall bara kunna skruva av det. Åt vilket håll skall man dra det minsta drevet ?
Jag vill ta lös dem för att rengöra allt och få det snyggt och fräscht.
 
Får ej lös kasett
Apropå gängriktning (frikrans eller uni-glide) är sådan att man drar åt när man trampar.
(Och det är därför de ofta sitter utav helv....)
 
Får ej lös kasett
mluther sa:
Gängat frinav ? Hur menar du ?

Om det är ett gängat frinav är kransarna gängade på frinavet (i regel kallad frihjulet) som i sin tur är gängat på hjulnavet.
Isf behövs en avdragare för frinavet om det skall gängas av. Vill du gänga av kransarna behövs två kedjepiskor, en som mothåll och en att gänga ev den yttre kransen.
Skulle tro att BT har allt du behöver, både nytt frihjul och kransar, avdragare (det är Shimano?) och piskor allt för en rimlig peng.
Avdragare hålls lämpligt på plats med snabbspännet- som inte dras åt hårt utan tillåter åtminstone ett halvt varv. Lossa ev yttre kransen först annars kan det bli knepigt att lossa kransarna från frihjulskroppen. Men gänga inte av helt.
 
Senast ändrad:
Får ej lös kasett
mluther sa:
dabac sa:
Ser ut som Shimano Uni-glide. Du behöver två kranspiskor för att ta loss det minsta drevet. Sen kan de andra lyftas av.
Varför vill du ta loss dem?

Så det är bara det minsta som måste lossas ? Skall man inte isåfall bara kunna skruva av det. Åt vilket håll skall man dra det minsta drevet ?
Jag vill ta lös dem för att rengöra allt och få det snyggt och fräscht.
Drevet är gängat så att trampande drar åt det. Därför behöver du två kranspiskor.
(Går att dra loss på cykeln, och använda den kedjan som mothåll. Men lite bökigt.)
Så minsta drevet dras loss moturs.
 
Får ej lös kasett
dabac sa:
mluther sa:
dabac sa:
Ser ut som Shimano Uni-glide. Du behöver två kranspiskor för att ta loss det minsta drevet. Sen kan de andra lyftas av.
Varför vill du ta loss dem?

Så det är bara det minsta som måste lossas ? Skall man inte isåfall bara kunna skruva av det. Åt vilket håll skall man dra det minsta drevet ?
Jag vill ta lös dem för att rengöra allt och få det snyggt och fräscht.
Drevet är gängat så att trampande drar åt det. Därför behöver du två kranspiskor.
(Går att dra loss på cykeln, och använda den kedjan som mothåll. Men lite bökigt.)
Så minsta drevet dras loss moturs.
+1

Börja inte blanda in något annat här. Det är en Uniglide kassett och det minsta drevet tas bort med 2 kedjepiskor. En att hålla kassetten med, en för att dra av det minsta drevet.
 
Tillbaka
Topp